خوانده می‌شوید؛

با حذف ۴ صفر از پول ملی ایران، موافقید یا مخالف؟

در دی ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی از ایران چک‌های جدید ۵۰ هزار تومانی رونمایی کرد؛ این رونمایی، از خداحافظی با واحد پول ریال خبر می‌داد، چون در ایران چک‌های جدید، بانک مرکزی با کمرنگ کردن چهار صفر و برجسته کردن عدد ۵۰، عملاً واحد پولی تومان را زنده کرده بود.
کد خبر: ۹۱۵۶۹۸
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ 03 August 2019
|
25147 بازدید
|
در دی ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی از ایران چک‌های جدید ۵۰ هزار تومانی رونمایی کرد؛ این رونمایی، از خداحافظی با واحد پول ریال خبر می‌داد، چون در ایران چک‌های جدید، بانک مرکزی با کمرنگ کردن چهار صفر و برجسته کردن عدد ۵۰، عملاً واحد پولی تومان را زنده کرده بود.
 
حالا پس از گذشت هفت ماه از تاریخ رونمایی از ایران چک‌های جدید ۵۰ هزار تومانی، هیأت دولت در روز‌های پایانی هفته گذشته، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند و این لایحه برای اجرایی شدن، از پاستور به بهارستان و سپس به شورای نگهبان خواهد رفت تا به تصویب نهایی برسد.
 
با حذف ۴ صفر از پول ملی ایران، موافقید یا مخالف؟

در این بین، علی ربیعی، سخنگوی دولت تأکید داشت: این لایحه، افزایش کارایی پول ملی و هماهنگی بیشتر با عرف جاری جامعه (یک تومان بین مردم مفهوم خاص خود را دارد) را به همراه خواهد داشت. همچنین حذف چهار صفر از پول ملی باعث می‌شود تا حیثیت ظاهری پول ملی در مقایسه با سایر ارز‌های بین‌المللی مراعات و مسکوکات که مدتی است حذف شده‌اند، وارد چرخه شوند.

همچنین استهلاک کاغذ نیز کاهش می‌یابد. ربیعی با تأکید بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی ارتباطی با تورم، قدرت خرید و رشد اقتصادی ندارد، گفت: با اجرای این طرح صرفاً به دنبال افزایش کارایی پول ملی و نزدیکی بیشتر با عرف جامعه هستیم.

برخی کارشناسان پولی و بانکی نیز در دفاع از این لایحه گفتند: بعد از یک دوره طولانی که شاهد تورم‌های افسارگسیخته بوده‌ایم و ارزش و معنای واقعی ریال از بین رفته است، این اقدام ضروری و الزامی به نظر می‌رسید. همچنین موافقان از تأثیر روانی این اقدام می‌گویند و بر این باور هستند که با حذف چهار صفر از پول ملی، بار روانی حاکم بر جامعه نیز با ساده سازی اعداد کاهش می‌یابد.

در طرف مقابل، مخالفان این لایحه، نسبت به تک بعدی بودن این تصمیم انتقاداتی داشته و تاکید دارند این‌گونه تصمیمات باید به صورت یک بسته جامع و در جهت اصلاح ساختاری و زیرساختی اقتصاد ایران باشد. بسته‌ای که باید ساختار بودجه، بازار سرمایه، نظام مالی، ارزی و پولی کشور را در بر بگیرد.

همچنین این گروه، تأکید دارند که پیش زمینه‌های اجرای موفق این طرح در اقتصاد ایران وجود ندارد. آن‌ها معتقدند در شرایط کنونی که اقتصاد بیمار ایران، هر روز با چالش‌های جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند و از یک سو با رشد اقتصادی منفی و از سوی دیگر با رشد ۲۳ درصدی حجم نقدینگی، کسری بودجه و رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و ... مواجه است، نمی‌توان انتظار موفقیت برای این لایحه را متصور بود.

با این توضیحات، شما به عنوان یک شهروند ایرانی که در مبادلات روزمره خود از اسکناس‌های ریال استفاده می‌کنید، پاسخ دهید که

  • آیا با اجرای این لایحه موافقید یا مخالف؟

 

  • آیا با نظر سخنگوی دولت مبنی بر «حفظ حیثیت ظاهری پول ملی در مقایسه با سایر ارز‌های بین‌المللی در صورت حذف صفرها» موافقید؟

 

  • آیا شرایط کنونی، زمان مناسبی برای اجرای حذف صفر‌ها از پول ملی است؟

 

  • فکر می‌کنید تأثیر اجرای این لایحه، بر اقتصاد بیمار ایران چیست؟

 

  • آیا به نظر شما در بلند مدت، دوباره شاهد رشد نقدینگی خواهیم بود و باید به فکر حذف صفر‌های دیگر باشیم؟

 

  • به نظر شما مهم‌ترین مانع در برابر موفقیت این طرح چیست؟
 
  • در شرایطی که بیش از پنجاه کشور در سال‌های اخیر به سمت حذف صفر از پول ملی رفته‌اند، آیا ایران می‌تواند تجربه‌ای موفق همچون ترکیه و هلند داشته باشد و یا به مانند برزیل و ونزوئلا این طرح در ایران نیز با شکست مواجه خواهد شد؟
 
  • و در پایان به نظر شما، انگیزه دولت و بانک مرکزی از پیشنهاد این لایحه چیست؟
 
پاسخ‌های شما تا ساعت ۱۹:۰۰ لحظه به لحظه دریافت، بررسی و منتشر می‌شود.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۵۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
مخالف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
موافق
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
واحد پول ملی ما دلار است ن ریال ن تومان
واقعا متوجه نمیشید
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
مخالفم چون ذهن و انرژی مسئولان اقتصادی کشور درگیر این رفرم
میشه که اثری بر اقتصاد فعلی ما نداره و باث میشه تمرکز ها از مسائل اصلی دور بشه
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
باید یک واحد جدیدی بزرگتر از تومان در نظام پولی تعریف شود . یعنی ده تومان برابر هست با ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
مشکلات با حذف صفر حل که نمیشه که بماند باز بر مشکلات و سردرگمی مردم طبق معمول اضافه میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
تا زمانی که رشد افسار گسیخته نقدینگی مهار و کنترل نشود و انضباط مالی و پولی وجود نداشته باشد حذف چهار صفر از پول ملی صرفا هدر دادن سرمایه از بیت المال است و هیچ توجیهی ندارد. کشورهایی مثل عراق و افغانستان و سوریه با وجود سالها جنگ و خونریزی و نابسامانی های سیاسی، ارزش ارز آنها چندین برابر ریال ایران است که فقط طی یکسال گذشته ارزش ریال ما به یک چهارم سقوط کرده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
کشوری که تورمش را کنترل نکرده حذف صفر از پول ملی تنها هزینه چاپ اسکناس ها جدید را افزایش میده و بعد یک مدت دوباره باید فکری به حال صفرهای جدید بکنیم
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
این طرح در صورتی مناسب است که اقتصاد ایران شفاف شود و از این زلزله های ابر ریشتری های تورمی نجات پیدا کند بعد سراغ حذف سفر رفت در غیر این صورت این. صفرها دوباره بر خواهند گشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
چه با حال نظر مردم رو ميخوان مگه ميشه مگه داريم اينا كه هر كاري ميخوان ميكنن خخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
حذف چهار صفر فقط یک ترفند روانیه که دولت میخواد پیاده کنه . اینا میخوان بعد از سهمیه بندی قیمت بنزین آزاد رو چند برابر کنن تا مازادش همه صادر بشه . اینکار تبعات تورمیش وحشتناکه و برای کمرنگ جلوه دادن تورم پیش رو میخوان چهار صفر رو بردارن . تدبیر حالا حالاها دست از سیاستهای تورمزا برنمیداره .
قادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
فقط اتلاف وقت و هزینه بیخود است برای تعویض اسکناس و غیره و احتمالا درآمدی برای دولت. هیچ دردی را دوا نمیکند
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
کـــــــــامـــــلـــاً مــــــوافـــق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
آره،این ینی واسه مشکلات مردم صورت مسئله را پاک کنیم.اینجوری حساب کنید با یک ماه حقوق چی میتونیم بخریم؟وقتی صفرها حذف بشه چی میتونیم بخریم؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
کمی به ما نمی کنه فقط مردم به جون هم می ندازه.بمثلا من به صلاحب خانه ۸۰ میلیون دادم باید چقدر بگیرم؟هشتصدهزار؟ یا خونه خریدم ۵۰۰ میلیون بفروشم ۵ میلیون؟ حذف صفر خوبه به شرطی که حساب کتاب مردم روشن باشه.تازه این صفرها کی بوجود آورده؟غیر اینکه لابی های قدرت !!!حالا چوبش ما مردم باید بخوریم!!!!
حيران وامانده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
مخالفم
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
ابتدا بایستی زیرساخت های اقتصادی را مهیا کرد، در غیر اینصورت نتیجه معکوس خواهد داشت.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
مخالفم
برای اینکه اگر حذف بشه سوء مدیریت وناکارامدی مسئولین هم پوشیده می شه !!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
یک دلار به ۱۳هزار تومان رسیده یعنی ۲۰۰۰ برابر ارزش پول ملی کشور ضعیف تر شده است
حالا با برداشتن صفرها فقط هزینه تراشی و بهم زدن بیشتر اعصاب و آرامش و نظم اکثر مردم را شاهد خواهیم بود
یک فکر اساسی برای نجات اقتصاد و کشور و مردم از این اوضاع اسفبار و فلاکت بار کنید
بهمن
| Germany |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
مخالفم زیرا در حالیکه فشار تورم کمر طبقه نابود شده متوسط رامی شکند حذف صفر موجب فریب ملت در .مقابل افزایش قیمت های آتی خواهد شد.
صفرعلی بیات
| Germany |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
صد در صد مخالف بدلیل جو ی که هم اکنون در مملکتمان حاکم است و هیچگونه تحول اقتصادی نیزبدلیل
مشکلات موجود قابل تصور نیست انحام این کار بلایی که پرداخت یارانه ها بر سرمان آورد بدتر بروز خواهد کرد به زبان بسیار ساده برای خرید کالا یا خدمات ارزان در حد ده بیست هزار تومان که یک و دو تومان خواهد شد بصورت نا خودآگاه و احساس کم بودن ظاهری مبالغ دو سه و یا پنح تومان توسط فروشنده کالا یا ارایه دهنده خدمت مطالبه گردیده و بر اثر تکرار بسیار بالای این عمل فشار تورمی بسیار غظیمی را به اقتصاد مریضمان وارد و در مدت بسیار کوتاهی افزایش قیمت های باورنکردنی را خواهیم داشت
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
به نظر اینجانب بدترین کار ممکن در این مواقع از وضع اقتصادی مملکت که بعد از ماه ها نابسامانی روزهای آرامی طی می شود حذف ضفرها می باشد و بدون شک شروعی دیگر بر افزایش قیمت ها خواهد بود .
ناشناس
| Italy |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
حذف صفر قطعا اشتباه بزرگیه، راه ساده تری هم هست، تعامل با دنیا، که البته مسئولین ما بخاطر ایدئولوژیها و ... حاضر به قبولش نیستن، بجای کار خطرناکی مثل حذف صفر تعامل کنید خودبخود همه چیز ارزشمند میشه، پول، پاسپورت و ...
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
سال گذشته ارزش دارایی ما کم شد حالا هم صفر هایش معنای این کار چیست ?
حسنعلی
| Canada |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
بیمار هم شکستگی استخوان پا دارد و هم خونریزی شدید وریدی. آقایان در عوض ممانعت از خونریزی ابتدا به فکر گچ گرفت پا هستند!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
این تصمیم هیچ سودی ندارد و فقط هزینه بر است مخالفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
استفاده از این تکنیک در کشورهایی مثل آرژانتین و ترکیه و ... قبلا انجام شده. این روش فقط وقتی جواب می دهد که شما مطمئن باشید در پایان دوره رکود و تورم هستید. این نشانه ها در ایران دیده نمیشه و چشم انداز تورمی در سوال از آحاد جامعه قابل لمسه. بنابراین این روش فقط اتلاف وقت و هزینه است و چون چند سال بعد دوباره باید تکرار بشه( بدلیل تورم بالا) اثری جز بی اعتمادی به سیاستگزاریهای اقتصادی دولت نداره. در مجموه در شرایط فعلی مخالفم و معتقدم هیچ اثر قابل ملاحظه ای در کنترل حجم نقدینگی نخواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
هدق فقط سرگرم کردن مردمه!
اردشیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
بچه که بودیم میگفتن صد ین ژاپن ، هنوزم که هنوزه میگن صد ین ژاپن. اگر خوب بود ژاپن این کار و میکرد. دنیا رو گرفته ولی دست به صفرهای پولش نزده . چونکه اون هزینه رو صرف بهبود اقتصاد و سیاستش کرد.
ولی زیمباوه ۱۲ تا صفرم کم کرد و الان دلار و جایگزین پولشون کردن
الان صد ین ژاپن حدودا یک دلاره یعنی نمیتونن دو تا صفر کم کنن مساوی بشه. نه نمیکنن چون میگن اقتصادمونو بهتر میکنیم و ارزش پولمون و بالا میبریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
مخالف چون موقع مناسبی دبرای این موضوع نیست
دولت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
واقعا موندم ملت بدبخت رو چی فرض کردن. تو رو خدا زحمت ندید به خودتون آخه اینقدر به خودتون فشار نیارید برای مردم.
خیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
کلا پول ملی را به دلار امریکا تغییر دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
بجای اینکه میلیاردها تومان برای تغییر پول کشور انجام گیرد و هزینه ان از جیب مردم پرداخت شود کاری کنند که ارزش پول ملی حفظ شود . حالا بروند از تجربه دیگر کشورها تحقیق کنند . من تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که مقامات و مسولین کشور حوزه تجربه اقتصادی را قبول ندارند انها میگویند ما در تمام زمینه ها از تجربه خودمان استفاده میکنیم یعنی اگر گرانی هست . اگر با امریکا مشکل داریم اگر با روسیه دوست هستیم اگر ارزش پول ملی چنین هست . اگر با عربستان همیشه درگیر هستیم بخاطر این هست که ما گفتمان جدیدی در اداره کشور ارایه کردیم که این مشکلات و مسایل در ان وجود دارد و مردم باید به همین شکل ما را قبول کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
اونوقت چطوری مرتب پول چاپ کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
اگر دلار بشه واحد پولی تورم هم صفر میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
چرا در مورد دریای خزر مطلب نمیزارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
این بهترین پیشنهاد بود
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
واقعا جای تعجب دارد. 209 امتیاز مثبتآ اگر چه بعضی از اوقات امتیازها چه منفی و چه مثبت چند برابر محاسبه می شود. ولی آیا واقعا کسی در این مملکت است که خودش را ایرانی بداند و بخوااهد واحد پول کشور دلار باشد. یک جای این قضیه می لنگد. اگر چه ارایه نظر آزاد است، اجازه هم به ما بدهند. بالاخره ما ایرانی هستیم. همه کارهای آمریکا در دنیا را هم نادیده می گیریم. قبول پول یک کشور دیگر در کشور مثل رفتن زیر پرچم اون کشور است. بابا رگ ایرانی، غیرت ایرانی، عرق ایرانی اینها کجا رفت؟ آمریکایی که حتی متحدانش هم از کارهایش با همه چشم پوشی حداقل متاسفند. اگر دیگر ان این کار ها را می کردند، شدیدا محکوم و حتی حاضر به لشکر کشی بودند. چرا عزت این ملت را لگد مال می کنید؟
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
حذف صفر در شرایط اقتصادی بی ثبات سم محسوب میشه. اما پس از با ثبات شدن اقتصاد به صورت ریشه ای و دارا بودن پارامترهای اقتصاد باثبات، میتونه برای هماهنگ کردن واحد پول ملی با قیمت ها و با ارزهای با ثباتی مثل دلار و یورو و پوند و ... میتونه مفید باشه. در شرایط بی ثبات اقتصادی فعلی حذف صفر همون سم محسوب میشه. حتی اگه اقتصاد الان باثبات می بود، حذف پنج صفر منطقی تر به نظر می رسید. چون خردترین پول الان صد تومانه نه ده تومان که میتونست واحد پول خرد یا همون یک صدم واحد پول درشت باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
صددرصد مخالف ، سرگرمي براي مردم درست نكنيد لطفا ،علت اصلي گرانيها برطرف بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
موافقم
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
نگو این حرف رو انشالله صفرها رو برداشتند همه چی ارزون میشه خیال مردم هم راحت میشه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
با دنیا کنار بیایید و آرامش را به روابط خارجی برگردانید
تا سرمایه داران جرات کنند کار تولیدی راه اندازی کنند
جلوی بنگاه های بدون حساب و کتاب و نظارت مجلس و دولت را بگیرید
و فعالیت احزاب مردمی را آزاد کنید
اقتصاد را با رسانه های آزاد مردمی زیر ذره بین مردم
قرار دهید
ناشناس
| Thailand |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
قبول بکنیم یا نه واقعیت این است که ارزش هر کالا باید با دلار یا یورو محاسبه بشود و قیمت ارز های معتبر هم با تورم برابری بکند تا تولید داخل و بخصوص محصولات کشاورزی و صنعتی بتوانند با محصولات وارداتی رقابت بکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
مخالفم ، جز تورم و بهم ریختگی نتیجه ای نداره
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
انصافا کجا و چه موقع دیدید که مثلا نظر مردم برای حضرات مهمه که این آخریش باشه.حالا ما میگیم موافق یا مخالف مگه برا اونها فرقی هم میکنه.کاری که خودشون باید انجام میدن را عملیاتی اش میکنند و کوچکترین وقعی به نظرات مردم نمیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
روزنامه می خریدم 2 تومان بعد سی سال دوباره با حذف 3 تا صفر دوباره می خریم دو تومان تجربه خاصی است. چرا فقط نسل دهه 60 و هفتاد نسل سوخته باشند بگذار نسل دهه هشتاد و نود هم تفاوت چند تا صفر را در زندگی شان ببینند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
باعث تورم می شود؟
عزیزم چه به سوادی به شما گفته باعث تورم می شود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
موافق یا مخالف چه فرقی میکنه وقتی نظر مردم واسه کسی مهم نباشه؟
پاسخ ها
m
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
خیلی هم مهمه
چون میخان برعکسش عمل کنن
رضا
|
United States of America
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
اگه منجر به بهبود شرایط اقتصادی نشه, هیچ فایده ای نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
اگر حذف صفر باعث بهبود شرایط اقتصادی میشد الان هیچ کشوری مشکل اقتصادی نداشت
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
زيرساخت پولي كشور معيوب است و نياز به اسكناس بايد به كمترين ميزان برسد و تا آن زمان كم كردن اين صفرها فقط هزينه چاپ اسكناس و تورم بيشتر را بمردم تحميل ميكند. اين كار سمبل سوء مديريت و تضييع بيتالمال است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
به نظرم پس از ثبات اقتصادی و آشتی با دنیا اینکار صورت بگیرد بهتر است.چون قبل از آن دوباره کاری و احتمالا شکست خواهد خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
حتما شکست میخورد هزینه اش را هم مردم میدهند مثل دلار 4200
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
اگر این اتفاق هایی که شما می فرمایید رخ دهد ارزش پول ما به جای سابق برخواهد گشت و دیگر نیازی به کم کردن صفر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
آقا جواد ارزش پول ملی ربط,چندانی به روابط خارجی ما نداره. تحولات سیاسی فقط می تونه شوک وارد کنه اگه از ایجاد نقدینگی بدون پشتوانه اجتناب کنیم پول ما ارزشش رو ازدست نمی ده. فعلا که دولت روزانه هزار میلیارد تومان داره خلق نقدینگی می کنه که در بلند مدت باعث کاهش ارزش پول میشه هرچند بتونه تا مدتی با افزایش سود بانکی و نگه داشتن نقدینگی به صورت سپرده در بانکهااین اتفاق را به تاخیر بندازه ولی بالاخره یک شوک سیاسی ممکنه اون اتفاق را به صورت ناگهانی رقم بزنه یا اینکه بانکها دیگه نتونن سود سپرده ها را بدن و با خارج شدن نقدینگی از بانکها کاهش ارزش پول رقم بخوره. البته اگه دولت می تونست نقدینگی را به سمت تولید ببره می شد جلوی کاهش ارزش پول را گرفت که تا حالا نتونسته
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
فرقی نمی کند بیشتر جنبه سرگرمی دارد حالا مرتب مردم از هم می پرسند یعنی چند
فدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
در کل محاسنش از معایبش بیشتره .
لااقل از شر این هم صفر درد سر ساز و ریال و تومان راحت می شویم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
چرا کسی به فکر قشر حسابدار نیست که با این صفر ها سر و کار دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
درسته که حذف صفرهای الکی مفیده اما با این کار
تخلفات بانکی (همون اختلاس ها) سبک میشن و از نظر فکری دزدی راحتتر میشه، مثلا میگن 200 میلیون تومان اختلاس کرده که به پول الان میشه.200 میلیارد تومان
از طرف دیگه موقع خرید اجناس مردم گیج میشن و قطعا خیلی ها در این بین سو استفاده می کنند و کالاها و خدماتشون رو گرون تر از قبل می فروشن. حالا بیا با ماشین حساب بشین و تومن جدید رو به ریال قدیم تبدیل کن تا ببینی درسته یا نه. هیچ شخص، ارگان و نهادی هم نمیتونه جلوی چنین دزدیهایی رو بگیره. اگر هم ادعا کنه داره دروغ میگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
مثلا سهام بانکی که 40 تومان هست(صادرات و تجارت) در سیستم جدید قرار است چند باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
از شر صفرها خلاص نمیشی از شر پولهات خلاص میشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
اقتصاد از بین بره بخاطر حسابدارها همه کارها را هم کامپیوتر انجام میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
اگر در واحد جدید هر تومن بشه 100 ریال 40 تومن میشه 4 ریال
متذکر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
از دیگر محاسنش اینه که کالاهی پائین هزار تومان خودبخود گران شده و قیمت خود را به بالای هزار تومان می رسانند که این باعث ناراحتی کالاهای بیشتر از هزار تومان شده و میل به گرانی پیدا می کنند! و در همان ابتدای طرح با تورم مواجه خواهید شد!
و از دیگر محاسنش رشد تورم با ضریب ده هزار خواهد بود!
از محاسن دیگش اینه که خود زود باید بفکر حدف 4 صفر یا بیشتر باشی!
پس با این همه محاسن می تونی لذتشو ببری!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
اتفاقا حذف چهار صفر و ایجاد واحد پولی جدید ، به دنبالش چاپ و تعویض اسکناس و سکه را به همراه دارد که خود این کار می تواند باعث جمع آوری پولهای نقد سرگردان و خلافکاران در جامعه شده و از سویی با کاهش چاپ اسکناس و ترویج بیشتر استفاده از پول الکترونیک و کارت بانکی ، کنترل بیشتری بر معاملات مالی و دریافت مالیات حقه و جلوگیری از تخلفات مالی و .... داشت .؛
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟