دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ضرر منافقان برای کشور از کافران بیشتر است همچنین گفت: اینکه برخی میگویند خودرو ملک شخصی است و هرکسی میتواند هرکاری در آن انجام دهد، نشانه عمق بیدرکی و بیسوادی است، زیرا مگر میتوان کاری را در خیابان و در مقابل مردم انجام داد و آن را رفتاری فردی دانست؟
به گزارش ایسنا، آیتالله محسن اراکی شنبه شب ۱۶ شهریورماه در مراسم عزاداری شب هشتم محرم در حسینیه شهدای قم گفت: در قرآن به مساله باورداشت و ایمان توجه بسیار عمیق و دقیق و کاربردی شده است، زیرا تفاوت میان ایمانهای مختلف و آثار آنها به خوبی بیان شده است.
وی افزود: یکی از ایمانهایی که قرآن از آن نام میبرد، ایمان تصدیقی است که تسلیمی در آن نیست یعنی شخص به خدا ایمان دارد، ولی در زمانی که باید برای اثبات ایمان، عملی هم داشته باشد از آن سر باز میزند.
اراکی با بیان این مطلب که خاستگاه ایمان تسلیمی، عشقی است که خداوند در نهاد ایمان قرار داده است، گفت: این عشق نیز با حبی ایجاد میشود که خداوند آن را در محبت به پیامبر و اهل بیت (ع) ایشان قرا رداده است.
محبت اهل بیت (ع)؛ هویت انسان در قیامت
او تصریح کرد: محبت پیامبر و اهل بیت (ع) در آخرت، هویت ما را مشخص میکند، زیرا در صحرای محشر، هر کسی با هرچیزی که به آن محبت عملی داشته باشد، محشور میشود؛ اگر در دنیا اهل بیت (ع) را درک و در مسیر آنها حرکت کنیم، قطعا محبت اهل بیت (ع) هویت ما در آخرت خواهد بود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: در روایات بیان شده است که اگر محبت به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) صادقانه باشد، ممکن است که شخص شیعه با لغزشهایی نیز در دنیا مواجه باشد، ولی در نهایت به اصل خویش باز میگردد.
او گفت: خداوند در قرآن بیان میدارد که ما هیچ پیامبری را بدون اینکه برای او برنامه رسیدن به جایگاه فرمانروایی در نظر گرفته باشیم مبعوث نکردیم؛ این مساله به اهمیت جایگاه امام در جامعه اشاره دارد.
ضرر منافقان از کفار بیشتر است
او با ذکر این مطلب که پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) میزان دین هستند، بیان کرد: جریان نفاق مهمترین جریانی بود که به جنگ دین آمد؛ حتی کفار هم به اندازه منافقان برای اسلام خطر نیافریدند، زیرا کفار، جبههای مشخص داشتند و نیتها و ارادهها در مقابل آنها قرار گرفت، ولی منافقان نیتها را نیز دچار شک و تردید کردند.
اراکی اظهار کرد: شیطان پس از چند هزار سال عبادت، به دلیل نفاقی که در دل داشت و برای بندگی خود هدف غیرالهی داشت و میخواست بهترین بنده خدا باشد و در این تلاش به امر خدا التزام نکرد، دچار لغزش شد و به آفت انسان ابوالبشر و همه آدمیان مبدل شد.
نفاق؛ مشکل اصلی ابلیس
او افزود: ابلیس هیچگاه کافر نشد بلکه با جنگ با اولین امام، به دنبال نفاقافکنی رفت؛ او با شناخت کامل از خدا اظهار کرد که انسان را در این راه که میخواهد بهترین بنده باشد، ناکام میگذارد.
آیتالله اراکی با ذکر این مطلب که جنگها و تلاشهای پیامبر در اوایل بعثت برای تحقق ایمان اول یا ایمان تصدیقی بود، اظهار کرد: قرآن کریم در قرآن به کفر پس از ایمان اشاره میکند که در این موضوع، افراد میدانند که حق و باطل کدامند، ولی برای نیتهای نفاقآلود خود با امر خدا به مبارزه میپردازند.
او با بیان این مطلب که دشمنان امام علی (ع) عالمترین افراد نسبت به مقام و جایگاه آن حضرت بودند، بیان کرد: این افراد بودند که اجازه نقل مقامات حضرت را ندادند و پیوسته به انکار آنها پرداختند؛ دشمنان امام حسین (ع) همگی به جایگاه ایشان واقف بودند و برای همین امر نیز پاداش بیشتری از یزید و عبیدالله طلب میکردند، زیرا میگفتند که ما اشرف مخلوقات خدا را کشتیم.
او با بیان اینکه پس از رسولالله جامعه را وارونه کردند و شهادت امام حسین (ع) و اسارت اهل و عیال رسول الله نشاندهنده عمق این وارونگی فرهنگی بود اظهار کرد: در یکی از کشورهای عربی، یکی از استادان که اصلا از چنین ماجرایی خبر نداشت پس از شنیدن این ماجرا و عوامل آن و حقانیت امام و یارانش، به طور کلی تغییر مذهب داد و شیعه شد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب که حوض کوثر برای پیامبر (ص) است، تصریح کرد: حوض کوثر برای پیامبر است، ولی ساقی آن امام علی (ع) است که این مساله جای تفکر و تعمق دارد؛ همچنین موذن روز قیامت یعنی سخنگوی دستگاه الهی در محشر نیز امام علی (ع) است.
وی گفت: در قرآن به دو نوع ظلم اشاره شده است که یک ظلم، ظلم فردی و دیگری، ظلم اجتماعی است؛ وقتی کسی راه برای نافرمانی در جامعه ایجاد کرد، آن زمان است که کل جامعه متضرر میشوند.
خیابان و خودرو ملک شخصی نیست
اراکی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اینکه برخی میگویند خودرو ملک شخصی است و هرکسی میتواند هرکاری در آن انجام دهد، نشانه عمق بیدرکی و بیسوادی او است، زیرا مگر میتوان کاری را در مقابل مردم انجام داد و ان را رفتاری فردی دانست؟
او افزود: خیابان جای عمل فردی نیست و هر کاری در یک جمع قطعا نتایج آن را در کل جمع تقسیم و منتشر میکند؛ به همین خاطر است که خداوند ما را نسبت به همه فعالیتهایی که در جامعه صورت میگیرد حتی رفتارهای بد مسئولان که باید با واکنش مردم مواجه شود مسئول میداند.
او در پایان بیان کرد: ولایت دارای پیوستگی فرهنگی است و کسانی که ولایت حضرات معصومین (ع) را میپذیرند باید به این پیوست نیز التزام داشته باشند.