مرور روزنامه‌های پنجشنبه سی ام آبان؛

اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /ملت در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان، کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره

چه گروه‌هایی از افزایش نرخ بنزین آسیب می‌بینند، سکوت احمدی نژاد در قبال بازداشت داوری، برانکو جانشین ویلموتس می‌شود؟ محکومیت محیط زیستی‌ها به چهار تا ده سال زندان، سن اعتیاد به چهارده سال رسید، نعل وارونه کاخ سفید به اعتراضات در ایران، چرا قوه مجریه طرحی را اجرا کرد که سال‌ها منتقد آن بود؟ صبح فردا یک صدا علیه آشوبگران، تأثیر تغییر بهای بنزین بر قیمت‌ها و دو هزار میلیارد تومان خسارت غارت فروشگاه‌ها مراکز بهداشتی و تخریب بانک، آمبولانس، مسجد و کتابخانه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۳۸۷۰۷
|
۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۸ 21 November 2019
|
26243 بازدید
|

اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره

چه گروه‌هایی از افزایش نرخ بنزین آسیب می‌بینند، سکوت احمدی نژاد در قبال بازداشت داوری، برانکو جانشین ویلموتس می‌شود؟ محکومیت محیط زیستی‌ها به چهار تا ده سال زندان، سن اعتیاد به چهارده سال رسید، نعل وارونه کاخ سفید به اعتراضات در ایران، چرا قوه مجریه طرحی را اجرا کرد که سال‌ها منتقد آن بود؟ صبح فردا یک صدا علیه آشوبگران، تأثیر تغییر بهای بنزین بر قیمت‌ها و دو هزار میلیارد تومان خسارت غارت فروشگاه‌ها مراکز بهداشتی و تخریب بانک، آمبولانس، مسجد و کتابخانه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه سی ام آبان ماه در حالی از چاپخانه‌های مطبوعات روانه پیشخوان روزنامه فروشی‌ها شد که ادامه بازتاب بیانات رهبر انقلاب در جمع فعالان اقتصادی از جمله رهنمود‌های اقتصادی در دوران تحریم در آن دسته از روزنامه‌هایی که برای شماره دیروز خود گزارش آن را نرسانده بودند، برجسته شد.
ادامه بحث‌ها و گفت‌وگو‌ها درباره دلایل و درس‌های ناآرامی‌های اخیر و برآورد خسارات‌ ناشی از اغتشاش‌ها از یک سو و ادامه انتقاد‌ها از نحوه تصمیم گیری و اعلام تغییر قیمت بنزین و یادداشت‌هایی درباره چگونگی تأثیر تغییر قیمت بنزین بر تورم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟

سعید معدنی، جامعه شناس طی یادداشتی با عنوان باید جایی باشد تا مردم صدایشان را به گوش مسئولان برسانند در روزنامه ایران نوشت: سه نوع حکومت داریم که در تاریخ یا در یک برهه زمانی مستقر می‌شوند. نوع اول حکومت‌هایی است که ارزشی برای جامعه قائل نیستند. این حکومت‌ها قبل از دوران مدرن و انقلاب فرانسه حاکم بودند. در این نوع حکومت، حاکمان هیچ حقی برای مردم قائل نبودند. معیار، سخن حاکمان بود که قانون می‌شد. مردم هیچ حقی نداشتند مگر در استثنائاتی. بعد از انقلاب فرانسه بحث جامعه مدنی پیش کشیده شد و گفتند که حکومت‌ها باید پاسخگوی مردم باشند. اینجا شکل دوم حکمرانی به‌وجود آمد. در این حکمرانی قانون‌هایی تصویب کردند و گفتند باید در چارچوب قانون حرکت کرد، اما باز هم شکاف ایجاد شد و به نتیجه نرسید. اینجا بود که شکل سوم حکومت شکل گرفت. در این حکومت‌ها دائماً انتخابات وجود دارد. احزاب فعال هستند. می‌توانند با دیدگاه‌های جدید، قانون اساسی را تغییر دهند. اما زمانی که شکل سوم حکمرانی، به‌صورت ایده‌آل شکل نمی‌گیرد و خواسته‌های مردم برآورده نمی‌شود، این خواسته‌ها جمع می‌شود و در یک نقطه به شکل اعتراض و اغتشاش خود را نشان می‌دهد.
اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره
دولت هم هیچ راهکاری نیندیشیده است که مردم خواسته‌هایشان را چگونه اعلام کنند. در خارج روزنامه‌ها و احزاب هستند. البته در کشور‌های دیگر هم اعتراض و اغتشاشات شکل می‌گیرد. امروز ما شاهد اعتراض جلیقه زرد‌ها در فرانسه هستیم. فرانسه مهد دموکراسی است، اما با همه تمهیداتی که اندیشیده است بازهم شاهد اعتراض این گروه هستیم. حال سؤال اصلی این است که مردم اعتراض خود را به چه شکلی بیان کنند؟ راهکار چیست؟ فرض کنید معلمان اعتراض دارند. چه کار کنند؟ سر کلاس‌ها نروند؟ سرکلاس بروند، اما درس ندهند؟ جلوی مجلس تجمع کنند؟ ما هیچ پاسخی برای این سؤال‌ها نداریم. همین است که بنزین بهانه‌ای می‌شود تا این اتفاق‌ها شکل بگیرد. آیا افزایش بنزین کارشناسی شده بود؟ به‌نظرم کارشناسی نبود. چون اگر کارشناسی بود نباید چنین واکنشی در پی داشته باشد. آیا کسانی که قیمت بنزین را افزایش دادند با افرادی که در کف جامعه هستند مثل اهل سیاست، روزنامه‌نگاران، جامعه‌شناسان و... مشورت کردند؟


کارشناسی بنزین فقط اقتصادی نیست، باید جوانب سیاسی و اجتماعی آن را هم سنجید. آیا از روزنامه‌نگاران و فعالان حوزه اجتماعی پرسیدند که اگر قیمت بنزین به سه هزارتومان برسد واکنش جامعه به آن چگونه خواهد بود؟ معلوم است این مشورت‌ها انجام نشده است که شاهد چنین واکنش‌هایی هستیم. حتی به نظر می‌رسد در کمیسیون‌های مجلس هم ارزیابی نشده بود. به نظر من حداقل باید بنزین سهمیه‌ای برای گروه‌های خاص را همان هزار تومان درنظر می‌گرفتند بعد بنزین سهمیه‌ای را برای سایر اقشار افزایش می‌دادند، قیمتش را هم ۵۰ درصد بالا می‌بردند؛ بنابراین نیاز بسیاری از رانندگان تاکسی، برآورده می‌شد. بعد می‌آمدند و بنزین آزاد را گران می‌کردند تا ۴ هزارتومان هم می‌توانستند افزایش دهند، اما این کار را نکردند. امروز هم باید راهکاری اندیشیده شود تا اعتراض‌های صنفی و شغلی انجام شود و انرژی اعتراضی تخلیه شود. باید جایی باشد تا مردم با آرامش صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.

تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره

سید امیرحسین شکرآبی در بخشی از یادداشت روز روزنامه کیهان با عنوان تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره نوشت: رابطه اقتصادی ایران با عراق، علاوه بر اینکه توانسته بخش مهمی از تحریم‌ها را (در حوزه ارزی) خنثی کند، موجب افزایش نسبی تولید و صادرات نیز شده است.
براساس گفته‌های رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، صادرات شش‌ماهه ایران به عراق تقریبا ۹ برابر صادرات شش‌ماهه به کل اروپاست؛ این مسئله باید برای دولت تدبیر که مدام به غرب توجه دارد درس‌آموز باشد. فراموش نکنیم ایران ۱۵ همسایه دارد که هر کدام یک ظرفیت بالا برای تجارت و شکوفایی اقتصاد دارند.
اما شاید مهم‌ترین محور اتکا به توان داخل، حضور فعال کارآفرینان در اقتصاد کشور است؛ کارآفرینانی که تفکر پشت‌میزنشینی را به کار فعال و تامین نیاز‌های مردم تبدیل کرده و علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق تولید، سود خوبی نصیب‌شان می‌شود، به همین دلیل می‌توان ترویج فرهنگ کارآفرینی را در راستای مقابله با تحریم ارزیابی کرد.
در همین یک ماه گذشته خبر‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه: «یک کشاورز اهل خمین با ماست‌بندی، سالانه ۶۰ میلیون سود کسب کرد»، «یک جوان خوزستانی توانست با تولید نان بستنی ماهانه ۹ میلیون تومان درآمد داشته باشد»، «کارآفرین بجنوردی سالانه ۷۰۰ تن برگ مو تولید کرد»، «فعال اقتصاد مقاومتی هندیجانی با تولید روغن کنجد، ارده، کنجد خشک و حلواارده روزی یک میلیون سود کسب می‌کند.» و...
این موارد تنها نمونه‌های کوچک و جدیدی بود که روزنامه کیهان پیش از این هم به آن‌ها پرداخته بود، مواردی که نشان می‌دهد اگر عرصه فراهم باشد، مردم می‌توانند بهترین تصمیم را به نفع خود بگیرند و کسب و کار‌هایی با درآمد مناسب ایجاد کنند؛ در یک کلام، با این رویکرد می‌توان رابطه مثبت تحریم و اقتصاد کشور را قطع کرد.
اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره
اگر بنا بود تحریم‌ها با مذاکرات - اگر نگوییم با التماس- رفع شود، تاکنون کشور‌های متعددی در دنیا باید با این شیوه، تحریم‌های ظالمانه را از سر خودشان بر می‌داشتند، اما حتی یک تجربه موفق نیز در این زمینه نمی‌توان مثال زد، زیرا وقتی آمریکا در دهه‌های متمادی نشان داده به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی خود پایبند نیست و با همین شیوه هم به نتیجه دلخواهش رسیده پس هیچ الزامی ندارد که به تعهداتش در قبال مذاکره با ایران پایبند باشد، همچنین کشور‌های اروپایی نیز، چون اراده‌ای از خود ندارند، در وعده‌هایشان صادق نیستند و نظام بین‌المللی هم هیچ سازوکاری برای احقاق حق مظلوم ندارد، بنابراین هیچ راهی جز مقاومت و تکیه به توان داخلی وجود ندارد.

ملت در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان کجـا بودند؟

محمد زاهدی اصل جامعه شناس و استاد ارتباطات در یادداشتی با عنوان اصل مهم در کنترل اعتراضات در شماره امروز آرمان ملی نوشت: در چنـد روز گذشـته شـاهد اتفاقاتـی بودیـم کـه پسندیده نیسـت تنها دولت را مقصـر بدانیم، ولی اقـدام دولت در شـب میلاد رسـول اکرم (ص) و امـام صـادق (ع) بنیانگذار مذهب تشـیع باعـث دلمشـغولی و نگرانی مردم شـد و همه نگاه‌ها را به خـود معطوف کـرد. زمانی که در شـب عید دولت اعلام میکند نـرخ یـک کالای اسـتراتژیک ماننـد بنزین که جایگزین نـدارد را ۳۰۰ برابـر افزایش داده مـردم دچار هراس و دل مشـغولی می‌شـوند و به تبع آن اعتـراض می‌کنند. آقای رئیس جمهـور همـواره اعلام کـرده که اعتـراض حـق ملت اسـت و در قانون اساسـی جمهـوری اسلامی ایـران صریح و شـفاف به این حق اشـاره شـده، ولی هیچ جایی را بـرای بیان و تحقـق این حـق در نظـر نگرفته اند. اگـر ملت در ایـن رابطه صاحب حق هسـت پـس دولـت مکلف اسـت که بـه این حق مردم احتـرام بگذارد، امـا مردم در این ۴۰ سـال کجـا را برای بیان اعتراضات مسـالمت آمیز و به دور از خشونت در شهرشان دارنـد.
کدام محفـل، کدام میـدان و کدام بخش مجـزا تعیین شـده تا مردم بـرای بیـان اعتراض بـه آنجـا بروند. وقتـی این مـکان بـرای ابـراز اعتـراض مسـالمت آمیز وجود نـدارد، پس طبیعـی اسـت کـه خیابـان گزینـه اول خواهـد بـود و در این بین بـا دخالت برخـی از افـراد در ایجـاد خشـونت، دود آن به چشـم مـردم و کشـور بـرود.
اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره
گام نخسـت کنتـرل اعتراضات و دوری از خشـم، اختصـاص مـکان و به رسـمیت شـناختن حق اعتراضـات مردمـی اسـت و باید میـان مـردم معترض و اغتشاشـگر تفاوت قائـل بود. مـا در کلاممان همـواره از حق ملت سـخن می‌گوییم امـا در رفتارمـان هیچ اقدامـی را برای تحقـق این حـق انجـام نمی‌دهیـم و به قانـون اساسـی عمل نمی‌کنیـم. کـدام بـار بـه مـردم اجـازه داده ایـم کـه بیایند و اعتراض کننـد؟ ما نمی‌گوییـم دولت باعث همه ایـن اتفاقات بوده، اما کابینه دولت تـا چند روز قبل از اعلام رسـمی گرانی بنزیـن؛ ایـن موضـوع را شـایعه می‌دانسـت و سـهمیه بندی بنزیـن را تکذیـب می‌کـرد.


سـؤال ما اینجاسـت که چـرا این شایعه در نیمه شـب عید مسلمانان عملیاتی شـد و در نهایت ایـن حـوادث به وجـود آمـد. مگـر رئیس جمهـور قبلا اعلام نکرده بـود که دو نرخی شـدن بنزین زمینه سـاز ایجاد فسـاد اسـت، چطور با این فاصله در قیمت، بنزین سـهمیه‌ای فساد ایجـاد نمی‌کنـد؟ جـای تأسـف دارد کـه مـردم در تلویزیون رئیس جمهـور منتخـب خـود را ببیننـد کـه بـا چهـره‌ای برافروختـه سـخن میگوید. تـا زمانی کـه سـازوکار اعتراض را تعریـف نکنیـم ایـن وضعیـت ادامـه خواهـد داشـت. ما در حالی روز شـنبه را با اعتراض مردم آغاز کردیم کـه در آن روز هیچ کسـی دسـت به تخریـب امـوال عمومـی نزد ولـی بعد از آن عـده‌ای از معانـدان از ایـن آب گل آلـود ماهـی گرفتند.

هـر چنـد در دو دهه اخیـر ایـن موضـوع را تجربه کردیـم، اما هنوز درس نگرفتیـم. به عنوان یـک معلم دانشـگاه برای من سـوال اسـت که مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ مگر به گفته امـام راحـل مجلـس در راس همه امـور قرار نـدارد؟
پـس چـرا نقـش مؤثـر مجلـس را در رابطـه بـا افزایـش نرخ بنزین ندیدیم؟ باید پرسـید بـا کدام قانـون برای هـر نفر ۵۵ هـزار تومـان در نظـر گرفته می‌شـود و بـدون اینکـه پولی به خزانه وارد شـود، پیشـاپیش پرداخت می‌شـود؟ این در کدام مصوبه و در کـدام قانون آمده اسـت؟ ما امیدواریـم این تدبیر در کشور وجود داشـته باشـد که آبرومندانه مسـائل به شکل علمی و کارشناسـانه حل شـود، نه اینکه تجربه تلـخ اعتراض و خشـونت را تکـرار نماییم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۹۱
هموطن
|
Germany
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
اگه اینترنت نیست ، شما ... ها از کجا سایتون رو اپدیت می کنید؟
یه آدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
من یه سوال دارم. یه افرادی تو خیابونا با ماشینای میلیاردی و لوکس جولان میدن. یه بدبخته بیچاره هم با یه پراید یا پیکان مدل ده سال قبل از طریق مسافرکشی امرار معاش میکنه. هر دوی اینا باید بنزین سه هزار تومنی بخرن؟ بهتر نبود وقتی میخواستن سهمیه بندی کنن این موضوع رو مد نظر قرار بدن؟ با توجه به اینکه مصرف سوخت یه پیکان یا پراید درب و داغون از مصرف سوخت ماشینای لوکسم بیشتره. چرا باید قیمت بنزین برای راننده یه وانت که کارش مربوط به حمل و نقل کالاهای اساسی هست با قیمت بنزین یه خودروی لوکس که هیچ منفعتی به کشور نداره برابر باشه؟!
سایت تابناک ، شما که میتونی این موضوعات جدی رو به گوش مسولین برسونی لطفا ازین موضوعاتم گزارش بزارین تا بگوش مسولین برسه. بنظرم نحوه سهمیه بندی بنزین و قیمتش عادلانه نیس. شمام به گوش مسولین برسونین. ممنون
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
ماشین گرونا اغلب اصلا کارت بنزین ندارن که سهمیه داشته باشند ، میمونه یه عده آدم کارمند که ماشین پونصد میلیونی سوار میشن و سه میلیون حقوقشونه، این قشر یا باید پول عشقشونو بدن یا باید بفروشند بره
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
موافقم ، به نظر منم اتومبیل بالای 300 میلیون اصلا سهمیه نمیخواد . کسیکه سواری مدل بالای خارجی سوار میشه بنزینش هم به قیمت روز خارج بخره . اما یارانه اش رو باید دریافت کنه . و کسیکه بنجول های خودروسازهای داخلی رو میخره و ریسک میکنه و سوارشون میشه باید سهمیه 200 لیتری و حتا سهمیه بیمه حوادث جانی و بدنه داشته باشه چون خودروهای ساخت داخل امنیت جانی ندارند .
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
نخیر مگه همه ی پولدارها با خوردن حق فقرا پولدار شدن؟ طرف زحمت کشیده ثمره اش رو هم دیده، به همون مقدار که پراید سوار حق داره پورشه سوار هم حق داره، مشکل اصلی جای دیگس دوست عزیز، به جای کینه گرفتن از ثروتمندای جامعه باید از باعث و بانی بدبختی ها و بیکاری ها و گرانی ها کبنه داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
کسی که پراید داره یعنی 50 میلیون داره یعنی در آمدی معادل 20 سال یک روستایی اگر پراید داربدبخت هست روستائییان چه هستند ؟
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
آقایان سعید معدنی ، سید امیرحسین شکرآبی و محمد زاهدی کاملا نوشته هاشون درسته ، کامنت ها رو هم نگا کنید بیشتر مردم کارشناس نیستن اما همین نظرات رو دارن ! اما سوال اینجاست که مسئولینی که در دولت ما هستند آیا کم هوش هستند؟ اگر اینطور است چه کسی آن ها را تایید صلاحیت کرده ؟ که اینگونه تصمیمات بدون مشورت و خودسرانه میگیرند و هم خود را زیر سوال میبرند و هم مردم را تحت فشار میگذارند !!!

یکم خودمونی تر بگم : دولت چرا از کارشناسان و جامعه شناسان فهیم کشور استفاده نمیکنه؟ اگه استفاده کرده چرا اسامی اون ها رو اعلام نمیکنه که ببینیم چه کسی همچبن گلی به سرمون زده ؟! خب معلومه که اصلا مشورت نشده ! که اگه شده شاهد همچین اتفاقاتی که افتاده نبودیم ! اعتراض ما مردم یکطرف / اغتشاش و اسیب به اموال عمومی توسط عوامل بیگانه یکطرف / خسارت ناشی از قطعی اینترنت یکطرف و مهمترین آسیب هم قیمت بالای بنزین و فشار به مردم کم در آمد و قطعی درآمد آن ها با اینکار !!! و یه چیز مهم تر هم اینکه اعتماد مردم از بین رفت با این همه دروغ و سرکار گذاشتن مردم !!

من کارشناس نیستم ! من یکی از مردم عادی کشورم هستم بدون مدرک دانشگاهی و سن کم ! اما می بینم میشنوم و میفهمم که چخبر شده


کامنتمو بخاطر طولانی بودنش ادیت نکن تابناک جان ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
دوست عزیز.با مطلبی که نوشتی بدون توجه به سن و مدرک تحصیلی مشخصا بسیار مطلب پخته و منطقی و بقول معروف حرف حسابه. پس قطعا خودت بهتر میدونی اصلا نه با کارشناسان امر که حتی بنظرم سران محترم سه قوه با خودشان هم مشورت نکرده اند. . چون اختیاری در این زمینه ها ندارند. دستور است باید اجرا شود. والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
انگار یادتون رفته اینترنت قطعه..
mgm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
300درصد نه 300برابر
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
از نظر مسئولین ما تظاهرات تنها در اعتراض به سیاستهای امریکا،انگلیس،عربستان سعودی و...حمایت از مردم یمن ،فلسطین و سوریه و... مجاز است و به شدت هم حمایت می شود!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
تحریم بی اثر نمی شه مگه این که خود تحریم بی اثر بشه. شما میزان تولید رو بالا ببر،کجا میخواهی این تولیدت رو بفروشی، وقتی که درهای سیستم جهانی بانکی روی ما بسته شده؟! اینو دیگه هر بچه هشت ساله ای هم می فهمه اما گویا آقایون اون قدر از دنیای کسب و کار امروزی جهانی به دور هستن که هیچی نمی فهمن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
خودشان می گویند که نمی دانند
و وقتی کاری را ندانی در نتیجه به مشکل خواهید خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
تحريم ها برداشته نميشه پس خدا بركت بده به جيب مردم ، از مردم ميگيريم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
آقای روحانی رییس جمهور محترم

گرانی کمر مردم رو خم کرده کجا باید اعتراض کرد که شما ناراحت نشید

من یک ایرانی ام فدایی کشورم ایران
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
مجلسی که طرح دو فوریتی خود را کنسل میکند ، هیچ کارایی برای ملت ندارد . مجلس صدای مردم است نه دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
استعفای صادقی چه شد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
نقش مجلس در تصمیم گیری بنزینی از راس امور به ته امور سقوط کرد
اعتراض بی فایده است

دولت با ناکارآمدی اش گرانی را به مردم تحمیل کرد و حق اعتراض هم نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
دولت و مجلس کاره ای نیستند سرتو از برف بیار بیرون نترس،مثل امام حسین آزادمرد باش
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟