گاهی اوقات، بهروزرسانیهای گوگل در هسته الگوریتم جستجو، تغییرات قابل توجهیست. گوگل وظیفهی خود میداند که وقوع چنین بهروزرسانیهایی را در صورتیکه احساس کند که ممکن است بر روی فعالیت وبمسترها، تولیدکنندگان محتوا یا دیگران تاثیرگذار باشد، پیشاپیش اعلام کند. بهعنوان مثال، ماهها قبل از اعمال «
mobile-first indexing»، هشدارها و توصیههای لازم از جانب گوگل داده شد.
هر ساله چندین بار تغییراتی گسترده و قابل توجه در الگوریتم جستجو و سیستمهای گوگل تحت عنوان "بهروزرسانی هسته (Core Updates) " اعمال میشود. هدف ازاین تغییرات کسب اطمینان از درست و مرتبط بودن نتایج ارائه شده به کاربران است. این Core Updateها ممکن است
Google Discover را نیز تحتتأثیر خود قرار دهد.
از آنجایی که معمولاً Core Updateهای گسترده اثرات قابلتوجهی بهدنبال دارند، گوگل خبر اعمال آنها را پیشاپیش اعلام میکند. ممکن است برخی وبسایتها متوجه صعود (gains) یا سقوط (drops) رتبهی خود در گوگل شوند. میدانیم که درصورت سقوط، سایتها درصدد برطرف کردن این قضیه خواهند بود؛ و ما در «اول باش» میخواهیم اطمینان پیدا کنیم که در روند این کار، اصلاحات اشتباهی رخ ندهد اگرچه ممکن است اساسا نیاز به اعمال تغییرات و اصلاحات خاصی نباشد.
بهروزرسانیهای هسته و بازبینی محتوا
صفحاتی که با اعمال Core Updateها ضعیفتر عمل میکنند، لزوما دارای ایراد و مشکل نیستند. این صفحات نه از
دستورالعمل وبمستر گوگل تخطی کردهاند و نه مشمول جریمهی الگوریتمی یا دستی (manual or algorithmic action) شدهاند. درواقع، هیچ چیز در یک Core Update صفحات یا وبسایتهایی خاص را هدف قرار نمیدهد. درمجموع تنها وظیفهی این تغییرات بهبود چگونگی ارزیابی محتوا توسط سیستمهای موتور جستجو است. فقط ممکن است برخی صفحات که قبلا کمتردیده میشدهاند، در اثر این تغییرات مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
برای درک بهتر چگونگی عملکرد یک Core Update تصور کنید در سال ۲۰۱۵ از صد فیلم برتر لیستی تهیه کردهاید. چند سال بعد، در سال ۲۰۱۹، تصمیم میگیرید که لیست را بهروز کنید. طبعاً لیست تغییر خواهد کرد. اکنون تعدادی از کاندیداهای ورود به لیست، فیلمهایی جدید و فوقالعاده هستند که تا پیش از این وجود نداشتهاند. ممکن است در تعدادی از فیلمها نیز تجدیدنظر کرده و تصمیم بگیرید که آنها را در رتبهی بالاتری قرار دهید.
لیست مذکور تغییر میکند، و سقوط رتبهی فیلمهایی که قبلاً بالاتر قرار داشتند، به معنی بد بودن آنها نیست؛ و تنها میتوان گفت که اکنون فیلمهای شایستهتری وجود دارند که میتوانند پیش از آنها در لیست قرار بگیرند.
تمرکز بر محتوا
همانطور که شرح داده شد، در صفحاتی که پس از بهروزرسانی سقوط (drop) میکنند، هیچ ایرادی برای اصلاح وجود ندارد. با اینحال، ممکن است کسانی که پس از بهروزرسانی خود را در شرایط نامطلوبی مییابند، حس کنند که لازم است کاری انجام دهند، و ما نیز این مطلب را کاملاً درک میکنیم. توصیهی ما به این افراد این است که تمرکز خود را برروی ارائهی بهترین محتوای ممکن بگذارند. این، چیزیست که برای الگوریتمهای گوگل ارزشمند است.
یک نقطهی شروع برای این کار، بازبینی توصیهایست که
پیش از این به آن دربارهی چگونگی انجام ارزیابی از کیفیت محتوا پرداختیم. توصیه مذکور اخیراً با سؤالات جدیدی که میتوانید دربارهی محتوا از خود بپرسید، بهروز شده است که در ادامه به بخشی از ان اشاره میکنیم: