کروز با استفاده از تجهیزات های تک و کیفیت بسیار بالا در تولید چراغ، نیاز خودروسازان را تامین می کند

کد خبر: ۹۵۴۹۹۷
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲ 27 January 2020
|
6197 بازدید

چراغ خودرو یکی از اجزای مهم در خودرو به شمار می رود که نه تنها وظیفه تامین روشنایی را بر عهده دارد، بلکه نقش بسزایی در ایمنی و زیبایی‌آفرینی در خودرو را نیز ایفا می‌کند. دو خودروساز بزرگ کشور به طور متوسط سالانه حدود 1.5 میلیون خودرو تولید می‌کنند و نیاز سالانه آن ها در تولید و خدمات پس از فروش بیش از 15 میلیون چراغ است. شرکت صنایع تولیدی کروز به عنوان بزرگترین شرکت قطعه سازی کشور بیش از 10 سال است که فعالیت تولید چراغ را به سبد محصولات خود افروده و در سال های اخیر کلیه چراغ های تولیدی خود را با استفاده از نوین ترین تکنولوژی های روز دنیا طراحی، تولید و بومی سازی کرده است که در تامین نیاز خودروسازان نقش بسزایی دارد.

کروز با استفاده از تجهیزات های تک و کیفیت بسیار بالا در تولید چراغ، نیاز خودروسازان را تامین می کند

سعید اسماعیلی مدیر ارشد خط گروه چراغ شرکت صنایع تولیدی کروز درخصوص انواع قطعات تشکیل دهنده ی چراغ گفت: چراغ های جلو و عقب خودرو از حدود 30 قطعه متفاوت تشکیل شده است که هر کدام وظیفه و کارکرد ویژه‌ای دارند. از اتصالات برقی و مکانیکی گرفته تا اقلام پلاستیکی مانند بازتاب‌دهنده‌های نور (رفلکتور)، لنز شفاف، پشت چراغ (هاوزینگ)، بزل تزئینی، درپوش و...، ماژول و بردهای الکترونیکی تامین روشنایی (LEDها)، دسته سیم واسط و کانکتورهای مربوطه، تنظیم کننده برقی و مکانیکی سطح نور چراغ، قطعات استانداردی مانند فنر، پیچ، لامپ، قطعات دایکستی و ... که قرارگرفتن هرکدام از این قطعات درون این مجموعه، لازمه طراحی و مهندسی حرفه‌ای است.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت استانداردهای چراغ در کسب 85 استاندارد ملی اظهار کرد: طراحی چراغ با نرم افزارهای ویژه ASAP با تکنولوژی FEM در واقع تلفیق معماری نور و رنگ در جدال با حرارت و گرمای زیاد داخل چراغ است. همچنین در کسب 85 استاندارد ملی اجباری خودرو، بالغ بر 17 مورد آن مربوط به انواع چراغ های خودرو بوده که این نشان دهنده ی اهمیت و نقش چراغ در ایمنی و آسایش خودرو است.

مدیر ارشد گروه چراغ در کروز با اشاره به اینکه این بنگاه اقتصادی در زمان تحریم ها به بومی سازی محصولات خود دست یافته، بیان کرد: با شروع تحریم های ظالمانه بین المللی و قطع همکاری بسیاری از شرکای تجاری، شرکت کروز این تحریم را برای خود غنیمت شمرده و آن را به یک فرصت تبدیل کرده که منجر به داخلی سازی بسیاری از محصولات از جمله چراغ شده است. کروز در شرایط تحریم ها و التهابات ارزی سال گذشته توانست با اتکا به دانش و تخصص مهندسان و نخبگان کشور از این چالش عبور کند و میزان تولیدات و کیفیت محصولات خود را با داخلی‌سازی آن ها افزایش دهد.

اسماعیلی با اشاره به داخلی سازی صد درصدی چراغ توسط کروز تصریح کرد: همانطور که یاد شد چراغ از قطعات متعددی تشکیل شده که در این زمینه با داخلی سازی ماشین آلات، جیگها و فیکسچرها توسط بخش تکنولوژی تولید کروز، عوامل اصلی در ساخت چراغ مانند تزریقات پلاستیکی،BMS ، دایکست، لاک زنی، پوشش دهی آلومینیوم، مونتاژ، اکثریت مواد پلاستیکی، بردها و ماژول های الکترونیکی، دسته سیم ها و لامپ گیرها، اقلام فلزی و استانداردی و... توسط این شرکت بومی سازی شده است.

وی در خصوص تامین چراغ خودروسازهای کشور اظهار کرد: کروز در تامین گستره ی عظیمی از چراغ خودروهای داخلی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و گروه بهمن نقش بسزایی دارد و یکی از تامین کننده های اصلی نیازهای صنعت خودروسازی کشور در این خصوص است. انواع چراغ های تولیدی این بنگاه اقتصادی در بازه وسیع خودروهای داخلی از قبیل پژو پارس، 206 و 207 صندوقدار و هاچ بک، رانا، سمند، تیبا، ساینا، کوئیک و... مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین این شرکت پروژه طراحی، ساخت قالب ها و تولید انواع چراغ های مربوطه در خودروهای جدید ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن از قبیل رانا لوکس، سمند مدل سال، رهام را در دست طراحی و تولید دارد که با کسب استاندارد های نهایی لازم به تولید انبوه خواهند رسید.

مدیر ارشد گروه چراغ در خصوص میزان تولید چراغ در کروز توضیح داد: کروز در فضای 10 هزار متر مربعی که به تولید این قطعه اختصاص داده است، سالانه بیش از 5/3 میلیون چراغ برای خودروسازان و خدمات پس از فروش تولید می کند که با توجه به بومی سازی این محصول، منجر به کاهش چشم گیر ارزبری شده است.

وی با اشاره به انواع چراغ های تولیدی در کروز بیان کرد: کروز در سایت 1 و 3 خود بیش از 80 شماره فنی، چراغ تولید می کند و با تعمیق داخلی سازی قطعات و رسیدن به خودکفایی در ساخت بسیاری از قطعات های تک و پیشرفته خودرو موجب کاهش واردات شده و آن ها را با همان کیفیت و قیمت ارزان تر به تولید انبوه رسانده است.

اسماعیلی در خصوص میزان کیفیت نسبی این قطعه گفت: مواد اولیه مورد استفاده در تولید چراغ های کروز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که همراه با ماشین آلات نوین و پیشرفته کره ای با معیارهای جهانی، منجر به افزایش کیفیت این محصول شده است. علاوه بر آن میزان کیفیت و مواد مصرفی بکار برده شده در چراغ های تولیدی کروز که تحویل خودروسازان می شوند با چراغ هایی که در سطح کشور توسط نمایندگی های این شرکت به فروش می رسند، یکسان هستند.

وی ادامه داد: تجهیزات مورد استفاده در تولید چراغ ها با تکنولوژی جدید، های تک و نیمه رباتیک هستند. علاوه بر آن سالن تولید این قطعه مجهز به اتاق تمیز با فیلترهای هپا است که توانایی جذب حتی ذرات کوچکتر از 3میکرون را دارد و در آن از کوره های مادون قرمز، ماورای بنفش و ربات های لاک زنی، چسبکاری شش محوره و همچنین تکنولوژی نوین آبکاری در خلا پلاسما استفاده شده که سبب افزایش کیفی و حذف ذرات معلق بر سطح و داخل چراغ ها می شود.

اسماعیلی به توضیح انواع چراغ در خودرو پرداخت و گفت: در سیستم روشنایی خودروهای سواری از چراغ های گوناگون و متعددی استفاده شده است که هر کدام از این چراغ ها به منظور خاصی در بدنه بیرونی خودرو و یا داخل کابین و صندوق نصب می شوند.

مدیر ارشد خط چراغ کروز ادامه داد: از جمله چراغ های روی بدنه خودرو که توسط کروز تولید می شوند می توان به چراغ های ترکیبی جلو متشکل از نور پائین، بالا، راهنما و موقعیت جلو، چراغ مه شکن جلو، چراغ های ترکیبی خطر عقب متشکل از چراغ های ترمز، دنده عقب، راهنما، موقعیت عقب، مه شکن عقب و شبرنگ، چراغ روشنایی روز، چراغ سوم ترمز، چراغ پلاک خودرو و چراغ  جانبی راهنما بر روی آینه بیرونی اشاره کرد، همچنین چراغ های داخل خودرو به چراغ سقف، نقشه خوان، داخل داشبورد، داخل صندوق و بین درب تقسیم می شوند.

اسماعیلی با اشاره به سهم 40درصدی کروز در تامین چراغ ایران خودرو و سایپا اظهار کرد: دو کارخانه اصلی خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا سالانه حدود 1.5 میلیون خودرو تولید می کنند و نیاز سالانه آن ها در تولید، خدمات پس از فروش و بازار لوازم یدکی بیش از 15 میلیون چراغ است که کروز سهم 40درصدی دو خودروساز بزرگ کشور و 25 تا 30 درصدی بازار لوازم یدکی در تامین چراغ را به عهده دارد.

وی در خصوص تست های انجام شده بر روی چراغ های تولیدی قبل از تحویل به خودروسازان و ورود به بازار گفت: بر روی همه ی چراغ ها پس از تولید دو تست کنترل روشنایی نور و نفوذ آب صورت می گیرد و سپس تحویل بازار می شود که نشان دهنده ی کیفیت بالای این محصول است.

اسماعیلی ادامه داد: این شرکت مجهز به آزمایشگاه تخصص اکرودیته 17025 چراغ بوده که بالغ بر 95 درصد آزمون های مورد نیاز استانداردهای کیا و پژو را انجام می دهد و همچنین مجهز به اتاق تاریک و آزمایشگاه بسیار پیشرفته گونیومتری نورسنجی و رنگ سنجی همه ی چراغ ها با لامپ های اتالون استاندارد است که توانسته به عنوان پیشگام در این صنعت، نه تنها تاییدیه توف آلمان را کسب کند، بلکه اکرودیته اداره استاندارد، آزمایشگاه ایتراک و خودروسازها را نیز اخذ کرده است. این شرکت همچنین به عنوان شرکت پیشتاز، موفق به اخذ و حک نشان استاندارد ملی در انواع چراغ های تولیدی خود شده است.

وی با بیان اینکه خودروسازها پس از تولید یک محصول به بازنگری و تغییر چهره آن می پردازند که نتیجه آن نیاز به چراغ های نوین است، گفت: یکی از چالش های صنعت چراغ‌سازی در کشور تنوع تولیدات است، چرا که هر چند سال یک بار خودروسازان به بازنگری و تغییر چهره (فیس لیفت) خودرو می پردازند که در آن پلتفرم یکسان بوده اما ظاهر جلو و عقب خودرو تغییر کرده و تغییر چراغ ها اولین استراژی آنها است. در اصل برای این تغییرات نیازمند طراحی نوین در چراغ ها است   که یکی از نقاط قوت این شرکت، تیم قوی در طراحی و مهندسی داخلی بوده که با همکاری نزدیک مراکز تحقیقات خودروسازان، منجر به بروز شدن طراحی ها در حوزه چراغ‌سازی با تکنولوژی های روز دنیا شده است.

اسماعیلی افزود: بالغ بر 85% از طراحی و ساخت چراغ های مورد نیاز خودروسازان در 5 سال گذشته را این شرکت انجام داده است که تکنولوژی چراغ روشنایی روز و استفاده از  تکنولوژی های LED، میله های نوری GLB و سطوح نوری GLS با همکاری این شرکت بومی سازی شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که کروز در آینده ای نزدیک به نسل جدید چراغ های جلو تمام LED و فناوری های هوشمند ماتریس در چراغ های داخلی دست یابد تا ارمغان آسایش و ایمنی بیشتری به مصرف کننده و مشتری داده شود و فاصله تکنولوژیکی داخلی با چراغ سازهای بین المللی کاهش یابد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟