به گزارش تابناک به نقل از تیترشهر نرمافزار ۱۳۷ شهرداری که به عنوان سامانه ارتباط مردمی شهرداری و با شماره سه رقمی ۱۳۷ برای شهروندان در هر شهری قابل استفاده است امکانی برای ثبت و مدیریت تماسهای شهروندان را دارد.
۱۳۷ با هدف ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و هدایت رفع مشکلات و معضلات شهری و مدیریت غیر مستقیم مردم بر شهر و دریافت دیدگاهها و نقطه نظرات شهروندان در خصوص مدیریت شهری با رویکرد خدمات رسانی مطلوبتر به شهروندان و ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان با مدیرران ارشد شهرداری راه اندازی شد.
موضوعاتی که شهروندان در خصوص آن با سامانه ۱۳۷ ارتباط برقرار میکنند شامل موارد ذیل است:
خدمات شهری و عمرانی:
آسفات، جدول گذاری، آبیاری درختان، جمع آوری زباله، لایروبی، رفع آبگرفتگی، برف روبی، رفع لغزندگی، نصب پل عابر، احداث بزرگراه، احداث فضای سبز، احداث اماکن فرهنگی، هنری، ورزش و ...
حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری:
اتوبوس، تاکسی، مینی بوس، مترو، خطوط عابر پیاده، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، مسافربرهای شخصی تحت نظارت تاکسیرانی
اماکن عمومی:
پارکها و فضای سبز، پایانههای مسافربری، بهشت زهرا (س)، مراکز معاینه فنی، میادین میوه و تره بار، فروشگاهای شهروند، ایستگاهای اتوبوس، مترو و ...
زیباسازی و چشم اندازی شهری:
حذف زوائد فیزیکی، نظافت دیوارها، درختکاری، گلکاری، معابر عمومی، شست و شوی نشانهها و علامتهای شهری، نظافت معابر و ...
امور اجتماعی و مزاحمتهای شهری:
سد معبر، جمع آوری متکدیان و کارتن خوابها، اماکن فرهنگی، هنری، ورزشی
آنچه میتواند سبب آسیب شود این است که افرادی تماس میگیرند، اما به نتیجه نمیرسند؛ امروز ه. به مواردی برخورد میکنیم که گفتند بارها تماس گرفتیم. تماسهای مکرری که نتیجهای در پی ندارد. این اتفاق به سیستم مدیریت شهری، رضایت مردم و شهرداری به عنوان مجموعه خدماتی آسیب میزند که در این زمینه باید دقت کافی داشته باشیم و اعتماد عمومی را نشانه گرفته است.
از همه اینها گذشته همواره این سوال مطرح است که آیا تعداد تماسهای ۱۳۷ میتواند ارتباطی به افزایش شکایات داشته باشد و همچنین کاهش تعداد تماسها به عدم شکایات ارتباط دارد. از این رو به نظر میرسد نمیتواند رابطه مستقیمی میان تماس با ۱۳۷ و میزان رضایت شهروندی داشته باشد. چرا که چنان چه شهروندان در یکبار تماس با این سامانه راه به جایی نبرند دلسرد شده و دیگر اقدام به تماس نخواهند کرد و از این میان نمیتوان تعداد این تماسها را بر رضایت شهروندی موثر دانست.