کاهش ۶۰ درصدی درآمد راننده‌های تاکسی

کد خبر: ۹۷۸۹۲۰
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴ 16 May 2020
|
30092 بازدید
آرمان ملی: رانندگان تاکسی پس از شیوع کرونا علاوه بر از دست دادن بخش قابل توجهی از منابع درآمدی خود و به واسطه الزام حضور در سطح شهر بمنظور امرار معاش جزو بزرگترین خانواده مدیریت شهری بودند که از کرونا متاثر شدند. براساس آخرین آمار بیش از ۳۰۰ راننده تاکسی تنها در تهران به کرونا مبتلا شدند و ۱۳ نفر جان خود را از دست دادند.

از طرفی عدم اجرای طرح ترافیک و تاکید بر استفاده مردم از خودرو‌های شخصی بدون درنظر گرفتن کمک معیشتی به تشدید آسیب‌ها به آن‌ها دامن زد و در این بین حلقه فشار به تاکسیران‌ها به رغم بازگشت شرایط رفت و آمد در پایتخت هر روز تنگ‌تر شد.

به گفته قنادان در تهران ۸۰ هزار راننده تاکسی مشغول به فعالیت هستند، این در حالی است که شهرداری درنظر دارد پس از شب‌های قدر مجددا طرح ترافیک را از سر بگیرد. در این طرح برای کارمندان دولت و پرستاران تسهیلات ویژه‌ای درنظر گرفته شده است، همچنین رانندگان تاکسی و اسنپ نیز می‌توانند به صورت رایگان در محدوده طرح تردد کنند، اما این مساله با توجه به گران بودن نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها حتما منجر به سرازیر شدن بار مسافر به سمت سایر مد‌های حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌ها خواهد شد، از طرفی براساس گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اسامی تمامی رانندگان برای دریافت کمک‌های دولتی معرفی شده است، اما هنوز مبلغی به رانندگان به عنوان کمک معیشتی جداگانه داده نشده است و حال سوال این است؛ جبران خسارت وارده به رانندگان تاکسی و کمک به بهبود معیشت آن‌ها چگونه میسر خواهد شد؟

"علیرضا قنادان" مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه نصب کاور محافظ برای تاکسی‌ها ادامه دارد، گفت: این مساله توسعه خواهد یافت و علاوه بر ظرفیتی که خود سازمان تاکسیرانی در دست اجرا دارد، شهرداری برخی مناطق تهران نیز در سطح منطقه خود تعدادی کاور تامین و توزیع کرده‌اند. رانندگان تاکسی که تاکنون کاور محافظ دریافت نکرده‌اند با مراجعه به سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان به آدرس taxiclub.tehran.ir می‌توانند ثبت درخواست کرده و با انتخاب محل توزیع کاور، آن را دریافت و نصب کنند.

او ادامه داد: برنامه ما تامین ۱۵ هزار کاور نصب بوده که ادامه دارد و مطمئنا تا هفته آینده بیشتر هم خواهد شد.

قنادان در خصوص اضافه شدن بار مسافر به تاکسی‌ها در پی اجرای طرح ترافیک از هفته آینده گفت: میزان مسافر حمل شده توسط تاکسی‌ها بر اساس آمار موجود هنوز به طور چشمگیری نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. برای مثال مسافران تاکسی در هفته سوم اردیبهشت ماه ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۸ درصد کمتر است. به طور متوسط نسبت حمل مسافر همچنان حدود ۶۰ درصد کمتر از تعداد سال گذشته است و به نظر می‌رسد، حتی اگر در حدود پیشنهادی که در بسته ترافیکی جدید مطرح شده تقاضا افزایش یابد، همچنان توانایی پاسخگویی را داریم، چرا که ظرفیت خالی در ناوگان تاکسیرانی همچنان زیاد است.

تعامل مردم و راننده‌های تاکسی برای جبران کاهش مسافر چهارم

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی همچنین در خصوص کرایه‌های تاکسی با بیان اینکه اجرای نرخ‌های کرایه تاکسی روال اجرایی مشخصی دارد، گفت: رانندگان ملزم به رعایت نرخ کرایه درج شده بر روی برچسب‌ها هستند، اما در سال ۹۹ با شرایط خاص و پیچیده‌ای مواجه شده‌ایم. از یک طرف ابلاغ کرایه سال ۹۹ به دلیل مساله کرونا و شرایط اقتصادی مردم به تعویق افتاد و از طرف دیگر هم مساله معیشت تاکسیرانان مطرح است که در این مدت واقعا آسیب دیده‌اند. در حال حاضر کرایه‌های تاکسی بر مبنای نرخ سال گذشته است، اما به طور غیررسمی بعضی از شهروندان با درک شرایط خاص تاکسیرانان خودشان کرایه نفر چهارم را بین ۳ مسافر دیگر تقسیم و آن را تقبل می‌کنند، اما در هر حال ما به تمام تاکسیران‌ها ابلاغ کرده ایم که اگر شهروندی به این کار راضی نبود اجبار به پرداخت مازاد نداشته باشند. جالب آن است که امسال میزان شکایات مردمی ثبت شده در سامانه ۱۸۸۸ شهرداری تهران از دریافت کرایه مازاد تاکسی‌ها نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

او با بیان اینکه برای اجرای نرخ سال ۹۹ منتظر ابلاغ معاونت حمل و نقل و ترافیک هستیم، گفت: همیشه تغییر کرایه‌های حمل‌ونقل شهری از مسایل مهم و اثرگذار در زندگی شهروندان است و به همین دلیل می‌بایست با هماهنگی شهرداری و دولت انجام شود. تاخیر امسال بیشتر به دلیل آن بوده است که مراعاتی در مورد مردم لحاظ شود، اما هر زمانی که به ما ابلاغ شود، آمادگی اجرای آن را داریم.

وعده‌های دولت به تاکسیران‌ها هنوز عملیاتی نشده است

قنادان در خصوص مساله حمایت‌های دولت از تاکسیران‌ها گفت: بر اساس پیگیری‌های مداومی که از دستگاه‌های دولتی در این زمینه داریم، برنامه‌هایی در دست اقدام است، اما هنوز برای تاکسیران‌ها برنامه‌ای عملیاتی نشده است. البته ظرف هفته‌های اخیر اقداماتی از محل منابع سازمان تاکسیرانی و شهرداری تهران انجام شده، اما منابع شهرداری برای حل مسایل تاکسیران‌ها به هیچ وجه کافی نیست. تاکنون تنها در یک مرحله به رانندگان تاکسی همان کمک معیشتی یارانه‌ای که برای سایر شهروندان در نظر گرفته شده بود، پرداخت شده، اما برنامه حمایتی دیگری مازاد بر آن تاکنون اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در خصوص اقدام برخی رانندگان برای فروش تاکسی و گذراندن زندگی گفت: در این مدت مراجعات خیلی زیادی درباره افزایش مشکلات معیشتی تاکسیران‌ها داشته‌ایم. شهرداری تهران منابع خود را از سوی شهروندان تهرانی و برای ارایه خدمات شهری به آن‌ها تامین می‌کند و در مدیریت ناوگان تاکسیرانی نیز این منابع بسیار محدود هستند.

کاهش ۶۰ درصدی درآمد راننده‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته

او ادامه داد: حفظ اشتغال و حمایت از کسب و کار‌ها و صنوف منابعی می‌طلبد که در اختیار دولت و در چارچوب اختیارات و امکانات دولت است. تاکسیرانی در حد وسع و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود کمک کرده و حداکثر تلاش خود را به کار گرفته است، اما برای حل مشکلاتی که در طی این مدت پیش آمده نیازمند کمک‌های جدی‌تری از سوی دولت هستیم.

قنادان با اشاره به اینکه شهرداری تهران در تامین منابع برای عملیات پایه‌ای خود نیز دچار مشکل شده است، افزود: دولت اگر می‌خواهد کمک خاصی به قشر تاکسیران‌ها داشته باشد، آن را اجرایی کند، چرا که آمار ما نشان می‌دهد حجم حمل مسافر ۶۰ درصد کمتر از سال گذشته است و این بدان معنی است که درآمد یک تاکسیران ۶۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است، در حالی که تورم در همین مدت مشابه نیز در جامعه رشد داشته، اما درآمد تاکسیران‌ها نه تنها ثابت نمانده، بلکه کاهش نیز داشته است.

دیگر توانایی پاسخگویی به مشکلات تاکسیران‌ها را نداریم

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران ادامه داد: دیگر توانایی پاسخگویی به مشکلات تاکسیران‌ها را نداریم. شاید اجرای هرچه سریعتر نرخ کرایه سال ۹۹ در تاکسی‌ها مقدار کمی مساله معیشتی رانندگان را حل کند.

قنادان ضمن انتقاد از تاخیر در اجرای نرخ جدید کرایه‌ها که مشکلات آن‌ها را در این شرایط دوچندان کرده است، گفت: امسال که تاکسیرانان به دلیل کرونا آسیب بیشتری دیده‌اند، حتی با افزایش نرخ کرایه هم به این زودی به درآمد سال گذشته برنخواهند گشت.

او در خصوص اجرایی شدن زمان افزایش کرایه‌ها گفت: سازمان تاکسیرانی امکان تصمیم‌گیری مستقل در این زمینه را ندارد و باید با هماهنگی تمامی حوزه‌ها با توجه به تاثیرگذاری اجتماعی این مساله را اجرا کند، اما اکنون از منظر قانونی نیز تمام مقدمات قانونی برای اجرای نرخ سال ۹۹ انجام شده و تنها مساله این است که به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاده تا به مردم فشار کمتری وارد شود، اما این مساله باید هرچه سریعتر برطرف شود تا رانندگان نیز بیشتر از این متضرر نشوند.

قنادان همچنین درخصوص آمار ابتلا به کرونا و فوتی‌ها در بین رانندگان تاکسی گفت: خوشبختانه با توجه به اقدامات بهداشتی که از سوی خود رانندگان صورت می‌گیرد و آموزش‌ها و توزیع اقلام بهداشتی تا حدود زیادی جلوی روند بیماری در بین رانندگان گرفته و کنترل شده و ظرف روز‌های اخیر گزارشاتی مبنی بر افزایش چشمگیر مبتلایان و یا فوت تاکسیران‌ها در اثر این بیماری به دست ما نرسیده است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد؟