برنامه دولت درکاهش مصرف روزانه ۱۰میلیون لیتر بنزین

جلیل سالاری می‌گوید: سیاست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور و کاهش مصرف بنزین با هدف کسب درآمد ارزی و یا جلوگیری از واردات بنزین در آینده و نیز کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی بویژه در کلانشهرها است.
کد خبر: ۱۰۹۲۱۶۵
|
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹ 09 December 2021
|
8636 بازدید
|
۴

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این هفته (۱۴ آذرماه) قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو پایه گازسوز را با یکی از خودروسازی‌های کشور امضا کرد. از این ۴۵ هزار دستگاه، ۴۰ هزار خودرو تولیدی تاکسی و ۵ هزار خودرو نیز وانت در نظر گرفته شده است که بر اساس قرارداد، وزارت نفت به شرکت خودروساز معادل ۵۰۵ دلار به ازای تولید هر وانت دوگانه‌سوز و ۴۲۵ دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانه‌سوز پرداخت خواهد کرد.

اما این یک گام در مسیر افزایش سهم گاز فشرده طبیعی (سی‌ان‌جی) در سبد سوخت مصرفی کشور است که به‌گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آخرین گام هم نخواهد بود.

جلیل سالاری به «ایران» می‌گوید: «به میزان ۲۸ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت استفاده از سی‌ان‌جی به‌جای بنزین داریم. اما از این ظرفیت هم به‌طور کامل استفاده نمی‌شود. به‌طوری که روزانه فقط ۲۰‌الی۲۲ میلیون مترمکعب سوخت سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود.» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه ما به‌دنبال توسعه سهم گاز در سبد سوخت خودروها هستیم، ادامه می‌دهد: «با توجه به ظرفیت خالی موجود و اهمیت توسعه سهم گاز در سبد سوخت مصرفی، تمایل داریم که مصرف سی‌ان‌جی بیشتر شود. البته موانعی در این مسیر وجود دارد؛ از جمله قیمت بنزین.»

قیمت، مهم‌ترین مانع توسعه سی‌ان‌جی

به‌گفته سالاری، قانون بر توسعه گاز فشرده طبیعی CNG تا ۲۰ درصد از سبد سوخت تأکید دارد که «همین حالا هم تقریباً این سهم محقق شده است.»

اما بر اساس سند تأمین انرژی بخش حمل‌ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰ سهم سوخت سی‌ان‌جی در ناوگان حمل‌ونقل در افق تقریباً بیست ساله از ۱۵.۲۵ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۲۲.۷۸ درصد در سال ۱۴۲۰ باید افزایش یابد.

درباره برنامه تحقق این سند، سالاری می‌گوید: «اکنون نیز ظرفیت افزایش سهم وجود دارد و با زیرساخت‌های موجود برای توسعه سهم سی‌ان‌جی حداقل ۶ میلیون لیتر دیگر می‌توان از مصرف روزانه بنزین کاست. اما مسائلی مانند سهمیه‌ها و قیمت بنزین اجازه نمی‌دهد.»

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه می‌دهد: «تبدیل یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودرو بنزینی به گازسوز در قانون بوده که تاکنون برای ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو عمومی انجام شده است. مابقی نیز در برنامه است که انجام شود. با ۷ پیمانکار نیز به این منظور قراردادهایی بسته شده و اعلام شده است که وانت بارها برای تغییر کاربری مراجعه کنند. اما با وجود این، استقبال چندانی نشده است.» او درباره علت ناموفق بودن طرح می‌گوید: «برای این مسأله به چند دلیل انگیزه‌ای نبود که مهم‌ترین آن بحث قیمت هاست. اگر وانت بارها تغییر کاربری بدهند، سهمیه بنزین را باید کم می‌کردیم. اما به خاطر نحوه قیمت‌گذاری بنزین و سی ان جی تمایلی به تغییر کاربری وجود ندارد.»

خودروسازی‌ها و بی‌علاقگی به تولید خودرو پایه گازسوز

اگرچه این هفته قراردادی برای تولید خودروهای پایه گازسوز امضا شد اما کارشناسان می‌گویند که برای خودروسازان تولید محصولات گازسوز به صرفه نیست و تمایلی به این موضوع دیده نمی‌شود. سالاری در این باره توضیح می‌دهد: «خودروسازان تمایل ندارند که این نوع خودروهای پایه گازسوز را تولید کنند و مسائل مرتبط با قیمت یکی از دلایل این بی‌علاقگی تولیدکننده است.»

او با اشاره به مدیریت اصولی مصرف سوخت در صنعت خودروسازی در پی امضای قرارداد اخیر و نقش حمایتی وزارت نفت ادامه می‌دهد: «لازم است که تلاش خودروسازان در این زمینه مضاعف شود.»

درخواست برای اجازه برداشت مستقیم در بودجه

اما جدا از بحث تولید خودرو با پایه گازسوز، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به طرح تبدیل خودروهای بنزینی به‌گازسوز از جمله وانت بارها که فعلاً در لیست برنامه هاست اشاره می‌کند و از برنامه‌های تقویت این بخش می‌گوید.

به‌گفته سالاری برای مرحله نخست تبدیل ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو عمومی در برنامه است که از محل این اقدام‌ها در مجموع صرفه‌جویی به میزان ۱۸۰ میلیون لیتر بنزین یا به‌عبارتی ۷۰ الی ۸۰ میلیون دلار ارز شده است. در همین حال، سالاری خبر می‌دهد: «در برنامه توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد داده‌ایم که به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این اختیار داده شود که از محل هزینه صرفه‌جویی مستقیم برداشت و برای تسریع این روند تبدیل اقدام کند. اگر موافقت شود توسعه این بخش سریع‌تر خواهد شد، اما سرانجام آنچه را قانون مشخص کند مکلف به اجرای آن هستیم.»

به‌گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی «یک بخش فناوری-تحقیقاتی نیز در این زمینه در حال فعالیت است که فناوری نسل ۴ و ۵ سوخت CNG در کشور توسعه داده شود.» این نسل فناوری پیشرفته تری محسوب می‌شود که دقت کنترل نسبت هوا به سوخت در آن بیشتر است. قرار است که ۴۵ هزار خودرو پایه گازسوز که این هفته قرارداد آن امضا شد نیز بر اساس همین فناوری تولید شود.

گفتنی است، کاهش هزینه سوخت برای مصرف کننده، کاهش یارانه‌های پنهان انرژی با صرفه‌جویی بنزین، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، ایمنی بالاتر، حفظ خودکفایی بنزینی و امکان صادرات بیشتر از مزیت‌های توسعه سی‌ان‌جی در سبد سوخت مصرفی کشور است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
جلالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
چرا دلار پرداخت می کند؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
خداییش اولین راه کار گران کردن بنزین به ذهن تون نیومد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
شنیدیم راننده ها میگن، سوخت گاز پدر ماشینو در میاره و گاز cng به شدت به متور آسیب مطزنه که به نظر میرسه برای این موضوع هم فکری بشه و تولیدکنندگان برنامه داشته باشن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
همیشه راه اشتباه. بدلیل فرسودگی خودروها و همچنین بروز نبودن خودروهای تولیدی مصرف سوختشان بالاست. ورودخودروای برقی ، هیبرید و یا مصرف سوخت کم چار کار است.
سوزاندن بنزین و یا گاز که متعلق ب نسل آینده است و جز آلاودگی چیزی ندارد کاری عبث و فرار رو به جلو است
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟