به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی سازمان دولتی فناوریهای پیشرفته روسیه (روس تخ)، هواپیمای ام. اس-۲۱ روز شنبه نخستین پرواز خود با بالهای از نوع کامپوزیت را از فرودگاه ایرکوت (در شرق روسیه) انجام داد.
محصولات کامپوزیتی به دلیل استحکام بالا، وزن مخصوص کم، مقاومت سایشی و UV بالا که دارند از جمله پرکاربردترین محصولات در اجزای سازه ایی و قطعات هواپیما میباشند. در زمان حاضر معدود هواپیماها در جهان ازجمله بویینگ ب۷۸۷ و ایرباس آ۳۵۰ از محصولات کامپوزیتی ساخته شده اند.
این هواپیما در کارحانه هواپیماسازی ایرکوت روسیه ساخته شده است و خلبانی هواپیما را رومان تاسکایف و اولگ کونوننکو دو خلبان برجسته روس برعهده داشتند.
هواپیمای مسافربری ام. اس-۲۱ بر اساس طرحی به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار ساخته شده است، اما طرفهای غربی مشارکت کننده در این طرح بخاطر تحریم ها، از ادامه مشارکت در آن خودداری کرده و به همین خاطر ساخت این هواپیما به دلیل نداشتن بالهای کامپوزیتی از چند ماه پیش متوقف شد.
به گفته سرگئی چمزوف ریس شرکت روس تخ، که شرکت هواپیماسازی ایرکوت زیرمجموعه آن است، ۴۰ درصد هواپیمای مسافربری ام. اس-۲۱ را محصولات کامپوزیتی تشکیل میدهد.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به تازگی از تحریم هواپیمای مسافربری ام. اس-۲۱ از سوی آمریکا انتقاد کرد.
وی به عنوان نمونهای از بکارگیری تحریم برای رقابت ناسالم به تحویل بالهای هواپیمای مسافربری ام. اس-۲۱ روسیه از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: روسیه با شرکتهای آمریکایی در مورد تحویل بال این نوع هواپیما قرارداد داشت.
رییس جمهوری روسیه گفت: باوجود این که تحویل بال این هواپیماها به روسیه هیچ ارتباطی با صنایع نظامی ندارد، اما تحریمهایی را در این مورد وضع کردند. دلیل واقعی هم این بود که شرکت هواپیماسازی بویینگ همین کالا را به بازار جهانی عرضه میکرد.
پوتین گفت: روسیه این بالها را خود میسازد و برای جایگزینی این قطعه با بالهای آمریکایی، نیمی از سال زمان صرف شد و چنین قطعاتی به بازار عرضه میشود.
هواپیمای مسافربری МС-۲۱ که با هدف افزایش سهم اندک روسیه در بازار هوایی جهان طراحی شده، نسبت به دیگر هواپیماهای مسافری ساخت این کشور مانند توپولف ساختار برجای مانده از دوران شوروی سابق، جایگاه کیفی و فنی بالاتری دارد و قرار است تولید انبوه آن در سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شود.
این هواپیما برای پوشش پروازهای میان برد و کوتاه برد با مزیت کاهش هزینهها در سه مدل MC-۲۱-۲۰۰ با ۱۵۰ مسافر، MC-۲۱-۳۰۰ با ۱۸۱ سرنشین و MC-۲۱-۴۰۰ با ظرفیت ۲۱۲ مسافر با بدنه کم قطر، قابلیت گسترده عملیاتی برای عرضه در بازار هوایی روسیه و جهان ساخته میشود.
طول مناسب مسافت پروازی، توانمندی ویژه بهره برداری در فرودگاههای مختلف، امکان پرواز در تمامی شرایط و تمامی مناطق آب و هوایی و در همه ساعت شبانه روز و فرودگاههای کوهستانی از دیگر قابلیتهای این هواپیمای مسافری اعلام شده است.