مسئولان قولی ندهند که از پس اجرای آن برنمی‌آیند

مساله کیفیت پایین خودرو، موضوعی نبود که بر کسی پوشیده باشد؛ چرا حالا به تکاپو افتادند؟

به هر حال برای همه ما که چند دهه است، در این کشور زندگی کرده‌ایم، روشن است که گویا همتی برای حل برخی چالش‌ها نیست. برای نمونه الان حداقل سه دهه است در ایران از خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس حرف زده می‌شود، ولی می‌دانیم همت واقعی برای این کار وجود ندارد. چنین است که اگر وزیر یا وکیلی اکنون بگوید این دو تیم را خصوصی می‌کند، ما هم می‌شنویم و باور نمی‌کنیم. مساله خودروسازی هم چنین است.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۷۱
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 03 February 2022
|
58543 بازدید
|

مسئله کیفیت پایین خودرو موضوعی نبود که بر کسی پوشیده باشد؛ چرا حالا به تکاپو افتادند؟

سخنرانی چند روز پیش رهبر انقلاب در جمع تولید‌کنندگان و فعالان اقتصادی و انتقاد چند جانبه ایشان از وضعیت اقتصادی دهه ۹۰، کیفیت و قیمت لوازم خانگی داخلی و مهم‌تر از همه ماجرای خودروی تولید داخل بار دیگر تکاپویی را در میان مسئولان پدید آورد. اما تا چه میزان می‌توان امیدوار بود این حرف‌ها و وعده‌ها برای شهروندان ایرانی به خودروی با کیفیت و با قیمتی معقول تبدیل شود؟

به گزارش تابناک، رفتاری شایع در میان مسئولان ایرانی در چند سال اخیر، واکنش سریع به اظهار نگرانی‌های رهبر انقلاب است. نگاهی به این فرایند بیندازیم! مساله به دلیل بی‌عملی، ناتوانی، عدم نظارت و بسیاری از کاستی‌های دیگر در میان مسئولان ایرانی به چالشی مهم برای مردم تبدیل می شود و نارضایتی آنها را در پی دارد. طبیعتا مردم هم به هر طریقی سعی می‌کنند، این نگرانی را به گوش مسئولان برسانند و آنها را در مسیر حل مساله پیش ببرند. تا اینجای کار می‌دانیم که مقام مسئول از مساله آگاه است، ولی عملی برای حل آن نمی‌کند. کار به جایی می‌رسد که رهبر انقلاب به این مساله اعتراض می‌کند و اینجاست که همه بسیج می‌شوند و نامه می‌نویسند، مصاحبه می‌کنند و کارگروه تشکل می‌دهند تا مساله‌ای که چندین سال به آن آگاه بودند را حل کنند؛ اما آیا واقعا می‌توان باور داشت که آنها توان حل مساله را دارند؟

به هر حال برای همه ما که چند دهه است، در این کشور زندگی کرده‌ایم، روشن است که گویا همتی برای حل برخی چالش‌ها نیست. برای نمونه الان حداقل سه دهه است در ایران از خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس حرف زده می‌شود، ولی می‌دانیم همت واقعی برای این کار وجود ندارد. چنین است که اگر وزیر یا وکیلی اکنون بگوید این دو تیم را خصوصی می‌کند، ما هم می‌شنویم و باور نمی‌کنیم. مساله خودروسازی هم چنین است.

سال‌هاست که مردم از کیفیت پایین خودروی داخلی، بازار انحصاری آن، قیمت‌های زیادش، شرایط ناعادلانه تحویل و موضوعات دیگر ناراضی هستند. در دولت‌ها و مجلس‌های مختلف هم وعده برای حل آن داده شد و نه تنها مساله حل نشد بلکه اوضاع روز به روز بدتر شد، به گونه‌ای که حالا مردم خودروی بی کیفیت پراید را باید ۱۸۰ میلیون تومان بخرند. مساله این است که چنین شرایطی چنان آشکار و واضح است که حتی احتیاج به تذکر رهبر انقلاب ندارد و اگر مسئولی متعهد و دلسوز باشد، باید از همان روز اول در پی حل مشکل باشد؛ اما اینجا درست ساعاتی بعد از سخنان رهبر انقلاب رئیس‌جمهور دستور تشکیل کارگروه می‌دهد و وزیر صمت در نامه‌ای به رهبر انقلاب خودش را سرباز ایشان می‌داند؛ سربازی که گویا تا پیش از این سخنان چندان به وظایف خود آگاه نبوده!

برای اینکه میزان نمایشی بودن این واکنش‌ها را به خوبی درک کنیم، بد نیست این دو مثال را با هم مقایسه کنیم. ۲۰ دی ماه امسال در جاده بهبهان به رامهرمز ۵۹ خودرو با هم تصادف کردند که در آن ایربگ هیچ یک از خودروها باز نشد؛ مساله‌ای که با عذرخواهی هیچ خودروساز و یا نهاد مرتبط دیگری همراه نبود. «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صمت چیزی حدود دو هفته بعد و حوالی اوایل بهمن در نامه‌ای اداری به وزیر راه و مدیرعامل ایدرو، خواستار «بررسی دقیق عوامل» شد. سرعت واکنش به چنین رویدادی با این پیام مهم برای مردم که خودرویی که سوار می‌شوید به شدت ناایمن است را مقایسه کنید با نامه‌ای که ایشان چند ساعت بعد از سخنرانی رهبر انقلاب برای ایشان نوشتند و در آن ضمن اعلام اینکه کاستی‌های عرصه خودرو مربوط به دولت‌های قبل است، وعده دادند که مشکل را حل خواهند کرد. باز هم اگر چند ماه عقب برویم و به شهریور ۱۴۰۰ و جلسه رای اعتماد وزیر صمت برسیم، می‌بینیم در میان حرف‌هایش در مجلس می‌گوید، «برنامه ریزی هایی برای شش ماه امسال و دو سال آینده انجام شده است که بر اساس آن طی چهار سال آینده صنعت خودرو تبدیل به افتخار ملی خواهد شد». سوال اینجاست که همین برنامه شش ماهه که الان روزهای آخرش را می‌گذرانیم، چقدر وضعیت صنعت خودرو را نسبت به ابتدای سال تغییر داده است؟

مساله اینجاست که برخی چالش‌ها و گلوگاه‌ها در زندگی ما ایرانی‌ها به مساله‌ای فرسایشی تبدیل شده است. تجربه هم نشان می‌دهد، یا همتی برای حل آن نیست و یا اینکه طرف مقابل چنان پرزور است که نمی توان آن را تکان داد. در چنین وضعیتی و با این فشارهای تحمیل شده اقتصادی بر زندگی مردم آیا یک مسئول عاقل همچنان باید وعده‌ای بدهد که از توان انجامش برنمی‌آید؟ برای همین از مسئولان عزیز، نمایندگان مجلس، وزرا و معاونین‌شان تقاضا می‌کنیم وعده‌ای ندهند که از پس اجرایش برنمی‌آیند، چون مردم از این وعده‌ها بسیار دیده‌اند و شاید بهتر این باشد، اول کاری انجام بدهند و موفقیتشان را به رهبری و مردم گزارش بدهند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۵۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
چرا حتما باید رهبر یک مسئله گوشزد کنه تا بقیه به تکاپو بیوفتن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
زندگی توی ایران مثل یک کابوسه که هیچ‌وقت ازش بیدار نمیشی.
تاشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
تا زمانی که تو این مملکت
رقیب جدی در همه چیز نباشه مشکلی حل نخواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
اگر ناراحتید الان هم به تکاپو نیافتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
واردات کالای خارجی مثل پوشاک و خودرو و مکمل ارز کشور را نابود میکند و باعث بی
کاری گسترده می شود
ناشناس
| Canada |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
حالا ببینید در همین اوضاع اسفبار مدیران این دوشرکت بجای تنبیه وبازخواست اخرسال چه پاداش های هنگفتی خواهندگرفت!!!
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
صنعت خودرو در ایران یک صنعت سیاسی هست
ایران خودروی فارس کرمانشاه خراسان تبریز خزر و غیره
که برای مقاصد اشتغالزایی و توسعه استانها ایجاد شده بسیاری از قطعه سازان با توصیه نمایندگان مجلس به ذنجیره تامین اضافه شدند که حقیقتا توان تولید و حفظ کیفیت بالایی ندارند به نظر من تمام سیاسیون کشور در این قضیه دست دارند و رانتهای بزرگ قطعه سازی و دلالی که پشت پرده هستند صنعت خودرو سازی رو به این روزگار انداختند
مواد اولیه هم نقش پر رنگی داره که متاسفانه کشور ما امکان تولید و تهیه از خارج رو نداره
مثل فولاد های دو فازی که برای بدنه استفاده میشه یا انواع آلیاژ ها و مواد پلیمری که صنایع مادر هستند و تو این قضیه ول معطلیم
با توصیه و سفارش این صنایع پیشرفت نمیکنن
در نهایت اینکه صنعت خودرو در همه جای دنیا یک صنعت اقتصادی و مهندسی و تولیدی هست نه سیاسی
ناشناس
| Cyprus |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
مهندس جان 15:59
به نظر شما، افرادی که به علت کیفیت پایین و غیر استاندارد بودن خودرو ها فوت شدند، ارز کشور به چه دردشون میخوره؟
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
نگاهی به تصویر پراید دوتکه شده بندازید
ایا این تابوب چرخدار ۱۸۰ میلیون تومانی در شان این مردم مظلوم است؟ بخاطر حمایت های دائمی دولتها از این دوخودروساز وعدم اجازه واردات خودروهای ایمن مردم چاره ای جزاستفاده ازاین خودروهای ناامن وبی کیفیت ندارند واقعا اگر امروز تعرفه خودروهای خارجی برداشته میشد بازهم کسی حاضرمیشد برای این فرعون ها پولی بدهد؟ چند هزارنفردیگرباید توسطاین تاب‌ت های متحرک جانشان راازدست بدهدتا دولتها دست از حمایت این واحدهای صنعتی بردارد؟ بیکارشدن چندهزار کارگرمهمتراست یا جلوگیری از قربانی شدن انسانهای دیگر و صرف هزینههای ‌حشتناک برای مداوای مصدومان ‌معلولان این تصادف ها؟! د!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
اگر ناراحتید جمع کنید بیایید ایران
ناشناس
| Canada |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
حتی یک نفر از مدیران این دوخودروساز تابحال عذرخواهی نکرده اند اینها باید فورا برکنار بشوند
ناشناس
| Canada |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
همینه که هست هرکی این وضعیت رودویت نداره جمع کنه بره !!!
ناشناس
| Italy |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
15:59 واردات کالا از کشور های همتراز رو ازاد کنن
مثل کاری که سوییس میکنه فقط محصولات خاصی از چین اجازه ورود دارن ولی در عوض با کشور های ایتالیا و فرانسه و المان تعامل گسترده دارن و اینطوری هم محصول سوییسی تولید میکنن و هم تکنولوژیشون پیشرفت میکنه

حتی اینها هم نیت چینی ها رو فهمیدن که سازنده نیست و می بلعه شریک تجاریشو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
جای اون حاج خانم جوان خالیست تا بگه: هر کی کیفیت خودروی ایرانی را نمی پسندت، برود خارج و آنجا سوار ماشین دلخواه خود شود
ناشناس
| Canada |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
چراکامنتها برعلیه خودروسازان ظالم را منتشرنمیکنید؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
جناب ناشناس 15:59 کاری که قیمتش بدبختی عده زیاد دیگری و تحمیل هزینه های گزاف به عده بسیار زیاد دیگه ای باشه چه ارزشی داره؟! اینا اگر این کاره ان اون چیزی رو که تولید میکنن صادر کنن و با پولش به سر و وضع هموطنانشون خدمت کنند مطمئن باش اگر اینطوری باشه هیچکس اعتراضی نداره و حمایت هم میشه ولی درد اینجاست که صنایع وطنی بدترین کیفیت ها رو با بالاترین هزینه ها دقیقا میندازن به ملت و کلی هم منت دارند!!خدا وکیلی یه نفر پیدا بشه به مسئولین مملکت بگه که این اسمش حمایت از کالای ایرانیه یا اجحاف در حق ملت؟!!وضعیت اونقدر آشفته شده که صدای رهبری هم بعد از سالها بالاخره دراومد!خداوکیلی دیگه باید چی بشه که تغییر سیاست بدید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
وقتی خودرو بی کیفیت تولید نکنید مردم هم آنرا نمی خرند نهایتا از خودروهای عمومی استفاده می کنند ولی وقتی خودرو بی کیفیت تولید می کنید و می فروشید یعنی حکم قتل یک خانواده بیگناه را صادر می کنید ...
اما تا زمانی که یک مسول در این حوادث گرفتار نشود کسی جلویش را نمی گیرد ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
تنها را فروش کارخانجات خودرو سازی به شرکتهای بزرگ است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
خبری از تکاپو نیست فقط در حد وعده است و بعد هم فراموشی.
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
43سال گوشزد میکنند ؟
چه فایده مگر حرف با عمل یکی است ؟
با گفتن چیزی درست نمیشه مرد میدان باشه درست میشه؟..
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
حدود25 سال پیش که آنزمان هم نعمتزاده وزیربود گفت قیمت تمام شده پیکان 700 هزار است ولی به علت عدم تناسب عرضه وتقاضا 4/5 میلیون میفروشیم که اگر اینکاررانکنیم مثل زمان جنگ مابه التفاوت به جیب دلالها میرود.ولی سئوال این است وقتی عدم تناسب عرضه وتقاضا تااین حداست که الان هم با هزار شرط وشروط برای یکسال بعدپیش فروش میکنند ممنوعیت واردات به اسم حمایت ازتولیدداخل چه معنایی دارد؟ واردات درمقطع حداکثری خود5درصد تولیدداخل بود (به علت مالیات بسیارسنگین) ولی همین 5 درصدبا مالیات چندبرابری راهم تحمل نکردند.واقعا موضوع بسیارعجیب ونیازمندیک بررسی ویژه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
یه سر به نهظت سواد آموزی بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
آقا رضا ناشناس۱۷:۵۷می خواد ازت سواد یاد بگیره نهضت منتظرته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
یکی ازمعاونان وزارت صنعت ومنفعت چندسال پیش فرمود تولیدخودروهای با کیفیت پایین نقش مهمی دراشتغالزایی دارد ودهها هزارشغل درزمینه تعمیرات خودرو ایجاد شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
جوری حرف می زنند انگار که اگر همین خودروها را با کیفیت تولید کرده یا ارزان تر بفروشند این دهها هزار نفر شغلشان را از دست خواهند داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
با مدیریت کارآمد هم میتوان اشتغال را داشت و هم کیفیت را داشت کاری که در تمام دنیا انجام میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
وقتی خودشان با بی ام و ضد گلوله و مرسدس بنز

ضد گلوله تردد میکنند

چطور و چرا باید بفهمند و اصلا برایسان مهم باشد ؟؟
ناشناس
| Germany |
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
تعداد زیادی پزشک، قبرکن و مرده شور بیکار خواهند شد.
قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
آفرین گل گفتی واقعا وضع رو به حایی رسوندن که اگه بالا سرم خورشید باشه و ساعت 12 ظهر رو نشون بده اگه مسئولین مملکت بگند روزه من شب بودن رو درست می دونم
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
باید بساطتتون رو جمع کنید این تنها راه حله !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
به نظرم اين راه حلش نيست. با توجه به وجود زير ساخت هابايد تغيير رويه و نحوه توليد تغيير كنه
اگر طراح خودرو نيستم حداقل مونتاژ كار خوبي باشيم
يا مانند كشور تركيه قطعه ساز خوبي باشيم
ناشناس
| Italy |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
البته فکر کنم منظور این کامنت جمع کردن بساط در ابعاد بزرگتر از خودرو ساز ها بوده
ناشناس
| Canada |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
ناشناس ۱۵:۰۳
منظور این اقا بساط خودروسازها نبود دوزاریت کجه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
کیفیت، قیمت، شرایط فروش، خدمات این خودروسازان ظلم به مشتری همان مردم عادی است تمام قوانین و محدودیت ها آنها را در این راه حمایت می کنند چون از فروش هر محصول آنها دولت و ....... سود می برند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
سال پیش یکدستگاه کوییک صفر کیلومتر را به ۱۶۰ میلیون آزاد خریدم

ماه اول سنسور اکسیژنش سوخت و دو ماه منتظر بودم

و دو ماه بعد هم وقتی کمی گرم میکند ، کلاچش چنان

می لرزد که داخل داشبورد و شیشه های داخل درها بشدت میلرزند و وحشتناک صدا میدهند

چند بار رفتم نمایندگی سایپا ، میگویند ، این اشکال

عادی است و کاریش نمی توانیم بکنیم !!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
پول خوبی به جیب خودروسازان و دولت رفته.

این مردمی که کمپین نخریدن خودرو را شکستند لیاقتشان همین خودروسازان و همین دولتهاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
ایران هرگز خودروساز نبوده و نیست

فقط آشغال مونتاژ کرده
پاسخ ها
شهباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
ایران با سرعتی بالاتر ازکره جنوبی درصنعت خودرو درحال پیشرفت بود ولی تا سال 70 جنگ وعواقب آن وبعداز سال 70 مافیایی هفتادسرمانع پیشرفت صنعت خودرو ایران شدند.
سلطان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
همه بدبختی ما از تفکرات و جیب عمیق مسئولان ماست که فکر میکنند با گرفتن دکترای افتخاری دکتر شدند
حسن
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
تابناک جان ! اگه شما از نارضایتی ملت بخاطر خودروها ناراحت میشین من برم راضیشون کنم تا دیگه به تکاپو نیوفتن.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟