واکنش آمریکا به قرارداد ریلی روسیه و ایران

آمریکا به قرارداد ریلی روسیه و ایران واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۵۵
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵ 18 May 2023
|
4195 بازدید
|
۳

به گزارش «تابناک» نقل از اسپوتنیک، تلاش ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها در قرارداد ریلی روسیه و ایران موجب نگرانی شدید آمریکا شده است.

«ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در اظهارنظری درباره پروژه ریلی روسیه و ایران گفت: «هرگونه اقدام برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و ایران باعث نگرانی شدید ایالات متحده خواهد شد.»

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهار نظر درباره راه آهن روسیه-ایران گفت، هرگونه اقدام برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و ایران باعث نگرانی شدید واشنگتن خواهد شد.

وی افزود: «هر اقدام یا پروژه‌ای که برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود، چیزی است که برای ما البته عمیقاً نگران‌کننده است. من ارزیابی خاصی درباره توافق ریلی روسیه و ایران ندارم، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ما بایستی چنین تحریم‌های سختی را اجرا کنیم و هرگونه تلاشی برای دور زدن آن‌ها باعث نگرانی شدید ما خواهد شد.»

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» ریال رئیس‌جمهور روسیه و «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران درباره امضای قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان آخرین قطعه از کریدور شمال – جنوب توافق کرده بودند. پوتین خاطرنشان کرده بود که راه اندازی کریدور ریلی شمال-جنوب برای انتقال مواد غذایی به مصرف کنندگان در ایران و آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کریدور رشت- آستارا پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس است. شبکه بزرگراه‌ها، مسیرهای دریایی و ریلی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب را تبدیل به کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی (حدود ۳۵ تا ۳۷ روز) بین روسیه و هند می‌کند.

کریدور شمال جنوب دسترسی مستقیم بیشتری را به هند در آسیای مرکزی و روسیه می‌دهد و در عین حال به ایران امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه‌ای را می‌دهد.

کریدور شمال - جنوب می‌تواند رقیبی جدی برای کانال سوئز در مبادلات تجاری بین شرق و غرب باشد. هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از این مسیر، ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرهای منطقه ارزان‌تر است و زمان حمل‌ونقل کالاهای هندی به روسیه هم از طریق کانال سوئز به نصف کاهش می‌یابد. کریدور شمال جنوب که حتی پیش از جنگ در شرق اروپا و ناامنی بنادر روسیه در دریای سیاه، مورد توجه بود، با بحران انرژی و بحران غله ناشی از جنگ اوکراین، اهمیت ژئو استراتژیک خود را بیش از پیش نمایان‌تر کرد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در دیدارهای جداگانه با الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه و ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل روسیه اسناد همکاری دو کشور در ساخت راه آهن رشت-آستارا را نهایی کردند که این اسناد با حضور عالی‌ترین مقامات اجرایی دو کشور امضا خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزبانی ایران از اولین کشتی باری رو-رو روسیه، این ترددها را گام بزرگی در تجارت دریایی بین ایران و روسیه برشمرد و بیان کرد: تفاهم ایران و روسیه برای کشتی سازی در دریای خزر حائز اهمیت است و توسعه حمل و نقل ترکیبی با ورود اولین محموله ترانزیتی روسیه در سال گذشته از مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب می‌تواند نوید بخش همکاری‌های حمل و نقلی موثرتری باشد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
مسئولین کشور ما با تکرار سیاست های اشتباه گذشته

مانند نزدیک کردن کشورهای عربی با اسرائیل

بازهم همان اشتباه ولی اشتباه خطرناک تر در مورد کمک به روسیه بر علیه اوکراین و اتحادیه اروپا را دارند تکرار می کنند

روسیه هیچ گاه

همسایه خوب

شریک خوب

دوست خوب و ...

برای کشور ایران نبوده و نیست و نخواهد بود

با کمی مطالعه تاریخ معاصر خواهید فهمید که بیشترین خسارتها از کشور روسیه بر ایران وارد شده


حالا سوال اینجا است چرا مسئولین ما برای کشور و مردم و نسلهای آینده این مرز و بوم هزینه درست میکنند


مسئولین


مردم ما خوب می فهمندکه روسیه هیچ گاه قابل اعتماد نبوده و نیست و نخواهد بود

تا دیر نشده از تکرار اشتباهات گذشته دست بردارید
ناشناس
|
Poland
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
از حسادت بترک
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
البته موضوع ربطی به تحریمها ندارد و گسترده تر از این حرفهاست. حتی اگر نظام کاملا نزدیک به امریکا بود، انها مخالف اینگونه راه ها و توسعه ان هستند، چون قدرت انها را به چالش می کشد. مسیرها و چرخه هایی را دوست دارند که حداقل یک سر ان مسیر خودشان باشند. خط انتقال انرژی دوستی بین ایران، پاکستان و هند را به خاطر اوریم، همین مشکل انجا وجود داشت.
به عنوان یک قاعده، می بایست با همه دنیا در تعامل مثبت باشیم، اما به هر حال قدرتها جلوی این موضوع را به دلایل مختلف می گیرند، باید این ارتباطات را داشت.
خاورمیانه می تواند مرکز ثقل این ارتباطات باشد، ولی با هوشمندی بسیار جلوی این موضوع را می گیرند تا رقیبی برای خطوط ارتباطی خودشان ایجاد نشود. مسیله اصلی اینجاست.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات