ایجاد بازار مبادلات انرژی، شرط اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو

چگونه می‌توان به «قیمت سوم بنزین» برای پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها رسید؟

شرط اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو این است که یک بازار مبادلات انرژی ایجاد کنیم. به طوری که افراد بتوانند سهمیه بنزین خود را به راحتی بفروشند. دولت باید تدریجی خودش را از قیمت گذاری بنزین کنار بکشد و قیمت مصارف خارج از الگوی بهینه مصرف در بازار مبادلات تعیین خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۹۸۶۲۶
|
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ 15 October 2023
|
8328 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بحث توزیع عادلانه یارانه حامل‌های انرژی از مواردی است که در خلال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است، به طوری که در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری‌ها بر مبنای خانوار است و در یارانه حامل‌های انرژی هم این گونه است.

چگونه می‌توان به «قیمت سوم بنزین» برای پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها رسید؟

۷۵ درصد مردم کشور زیر الگوی تعریف شده دولت مصرف می‌کنند و ما می‌توانیم به جای اینکه سهمیه بنزین را به هر خودرو بدهیم، برای هر کدملی بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر در ماه در نظر بگیریم و همه افراد جامعه صرف نظر از اینکه خودرو دارند یا ندارند، سهمیه بنزین دریافت کنند. افرادی که به این بنزین نیازی ندارند، باید بتوانند سهمیه خود را در بازاری که تعریف می‌شود به فروش برسانند.

در طرح بازتوزیع یارانه انرژی قرار نیست بنزین جدیدی وارد سیستم شود، بلکه همین بنزین موجود به جای اینکه به خودرو اختصاص یابد به همه افراد دارای کدملی اختصاص پیدا می‌کند و افراد می‌توانند سهمیه بنزین خود را در بازار بفروشند و یا اینکه دولت آن را خریداری می‌کند. نظام توزیع یارانه‌ها به این ترتیب عادلانه‌تر می‌شود و همه افراد کشور از سهمیه بنزین یکسان بهره مند می‌شوند.

در ادامه نظریات یک کارشناس انرژی را در خصوص موضوعات مربوط به ناترازی بنزین و اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو می‌خوانید.

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، با اشاره به این موضوع که در دوره بروز همه گیری کرونا شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور بودیم، تصریح کرد: بعد از فروکش کردن کرونا، رشد مصرف در کشورمان ایجاد شد. به حدی که الان ناترازی بنزین بروز کرده است.

وی در ادامه گفت: در برنامه هفتم توسعه، سقف تولید ۱۲۹ میلیون لیتر در روز مشخص شده است. مصرف روزانه ما قطعاً در آینده بیشتر می‌شود و الان هم بیشتر از این میزان مصرف داریم. این شرایط قطعاً یک ناترازی جدی در حوزه بنزین به وجود می‌آورد و مجبور به واردات می‌شویم. با توجه به اختلاف قیمت جدی بنزین در ایران و منطقه فشار عجیبی به لحاظ اقتصادی به دولت وارد می‌شود.

در برنامه هفتم توسعه، سقف تولید ۱۲۹ میلیون لیتر در روز مشخص شده است. مصرف روزانه ما قطعاً در آینده بیشتر می‌شود و الان هم بیشتر از این میزان مصرف داریم. این شرایط قطعاً یک ناترازی جدی در حوزه بنزین به وجود می‌آورد و مجبور به واردات می‌شویم.

این کارشناس ادامه داد: واقعیت این است که به خاطر شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی امکان افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. بنابراین، دولت مجبور است یارانه پنهان بنزین را تأمین کند. در این شرایط، ممکن است شاهد بروز کسری بودجه جدی تری برای دولت باشیم.

کارگزار توضیح داد: این موضوع درست است که اصلاح قیمت‌ها و واقعی سازی قیمت بنزین بر بهینه سازی مصرف اثر دارد. اما یک واقعیت دیگر را هم نباید از یاد ببریم، آن هم محیط مصرف است که همان خودرو‌ها هستند. در حال حاضر، متوسط مصرف خودرو‌های کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ تا ۱۱ لیتر بنزین است. در حالی که در ترکیه متوسط مصرف حدود ۵ و نیم تا ۶ لیتر است.

چگونه می‌توان به «قیمت سوم بنزین» برای پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها رسید؟

این کارشناس انرژی ادامه داد: ما به عنوان کارشناسان حوزه انرژی انتظار داریم که دولت هر دو مسیر مربوط به قیمت و افزایش بازدهی خودرو‌ها را همزمان دنبال کند. به نحوی که با واقعی سازی قیمت‌ها الگوی مصرف را بهینه کنیم و دوم، از طریق اصلاح خودرو‌ها میزان مصرف کاهش یابد. در همین ارتباط، باید گفت که واردات خودرو و بهبود استاندارد‌های خودروها می‌توانند به کنترل مصرف کمک کنند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اگر به آمار‌ها نگاه کنیم، چیزی حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور فاقد خودرو هستند و طبیعتاً از یارانه بنزین بهره مند نمی‌شوند.

کارگزار ادامه داد: نحوه اختصاص یارانه بنزین که به خودرو‌ها تعلق می‌گیرد، عدالت اجتماعی را مدنظر ندارد. هر کسی که خودروی بیشتری داشته باشد، از یارانه بیشتری بهره مند می‌شود. با توجه به این موضوعات، بنده با طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو موافق هستم.

از آنجایی که با اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو ذینفعان طرح بیشتر می‌شوند، افزایش قیمت بنزین توجیه پذیرتر می‌شود و مخالفت‌های جدی کمتری را به دنبال دارد. شرط اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو این است که یک بازار مبادلات انرژی ایجاد کنیم.



این کارشناس خاطرنشان کرد: از آنجایی که با اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو ذینفعان طرح بیشتر می‌شوند، افزایش قیمت بنزین توجیه پذیرتر می‌شود و مخالفت‌های جدی کمتری را به دنبال دارد. شرط اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو این است که یک بازار مبادلات انرژی ایجاد کنیم. به طوری که افراد بتوانند سهمیه بنزین خود را به راحتی بفروشند. دولت باید تدریجی خودش را از قیمت گذاری بنزین کنار بکشد و قیمت مصارف خارج از الگوی بهینه مصرف در بازار مبادلات تعیین خواهد شد.

در مجموع، یکی از ویژگی‌های مهم بازار مبادلات انرژی، امکان تبادل سهمیه بنزین در قالب این بازار است که افراد فاقد خودرو، سهمیه خود را به قیمت بالاتر به افراد و خانوار دارای مصرف بالاتر از الگوی بهینه مصرف نیز خریدار این سهمیه هستند؛ بنابراین، امکان تعیین قیمت سوم برای بنزین در بازار مبادلات انرژی برای مصارف خارج از الگوی بهینه مصرف نیز فراهم خواهد شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۴
تام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
ایجاد بورس کالا و حضور دلال های دولتی و خصوصی موجب افزایش قیمت انواع کالا و خودرو شده و حالا تشکیل بورس بنزین هم موجب حضور دلال ها و دستکاری بازار و افزایش قیمت بنزین و نهایتا کالاها خواهد شد

بورس در ایران محل حضور دلالان دولتی و خصوصی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
بد مصرف دیگه چه اسمیه درآوردید؟! اگر عرضه دارید خودرو برقی تولید کنید به مردم انگ نزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
عرضه و تقاضا در ایران دچار مشکل است چون این پول ها معلوم نیست از کجا بدست آمده ؟؟؟ قانون از کجا این پول را بدست آوردی فقط در ایران اجرایی نشده است !!!
مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
واقعا همین طور است . بورس ایران قمار خانه ایست که فقط حقوقیها به اداب ان اشنا هستند جهت سر کیسه کردن سهامداران خرد وجدید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
دولت هر سال هزاران میلیارد برای حمل و نقل های عمومی مانند هواپیما و قطار و اتوبوس های شهری و بیش شهری و مترو و ... هزینه یا یارانه پرداخت می کند و کسانی که از خودرو شخصی استفاده می کنند محروم از این یارانه ها هستند پس اگر قرار است برای عدالت یارانه بنزین به افراد تعلق گیرد لطفا یارانه حمل و نقل های عمومی هم به افراد تعلق گیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
بهترین راه افزایش قیمت بر اساس میزان مصرف در ماه است ولی دولت به دنبال حداکثر درآمد از فروش بنزین با ترفندهای مختلف است
ناشناس
| Japan |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
چرا انقدر طولش میدید یا قیمت دلار را بیارید پایین و به ۷تومان برسونید یا با این قیمت دلار ۵۰ تومانی بنزین را ۲۰ تومان کنید و پاش بایستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
لطفا یه فکری هم برای یارانه ی نان ،اتوبوس واحدشهری،مترو و.... بکنید،بنده هفته ایی سه عدد نان مصرف دارم،سالی به دوارده ماه هم از مترو و اتوبوس و تاکسی استفاده نمیکنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
با کاهش ترافیک: متصدیانی که توان حل معضل منجر به تا 10 برابر شدن مصرف بنزین رو ندارند بدمصرفترین مسئولان اند و باید جریمه مصرف زیاد همه رو از جیب خود شخصا پرداخت کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
بیمه هم باید به اشخاص داده بشه نه به ماشین. بنده ماشین ۱۵ سال تخفیف بیمه رو فروختم به یکی دیگه. من راننده خوبی بودم نه ماشین! پس تخفیف باید به من داده بشه. کلا روال ناصحیح زیاد داریم که باید اصلاح بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
اخوی .الان چند ساله که بیمه رو به شخص میدن.دیگه حتی اگه فروشنده هم راضی باشه ، اداره بیمه سوابق رو به صاحب جدید انتقال نمیده و بیمه ماشین فروخته شده از صفر شروع میشه.بیمه سوابق تخفیف شما تا یکسال برای شما نگه میداره که اگه ماشین جدید خریدید به اون ماشین تعلق میگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
تقریبا دو سالی میشه که این قانون داره اجرا میشه و بیمه با فروش ماشین منتقل نمیشه. جالبه بعضی ها راجع به همه چیز نظر میدن و بعد یه عده هم مثبت میدن بهش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
خدایی نظر را بخونید بعد مثبت و منفی بدید،الان چند سالی هست که بیمه به اسم شخصه نه خودرو،یعنی اگه ماشینیو فروختی و تخفیف داشت،تخفیف ها مال خودته،نه خریدار!
پسرک فضول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
یعنی رسما بازار آزاد را تبلیغ می فرمایید. آخه عقل کل اقتصادی دادن یارانه به بنزین یک حماقت بزرگ است. اینجوری اش هم که کاملا بازار آزاد و بازار سیاه را ترویج می دهد. این شد راه حل؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
شاوغ کنید ، یک جنگ با اسرائیل راه میندازن تا به بهانه جنگ قیمت رو ببرن بالا
مگه بخاطر شلوغی سال پیش چوب حراج به صنایع ملی نزدن یا دلار رو گران نکردن.....حال با اعتراض کنید
دروغ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
آمار مزخرف پنجاه درصد فاقد ماشین رو از کجا درآوردید؟ مثلا چهل میلیون ماشین تو کشور هست یعنی نصف مردم ندارند؟ نه داداش یعنی همه خانواده ها دارند برخی بیش از یکی و دو تا و معدودی ندارند. بنده دور و بر و کارگر و بیکار و کشاورز و ...رو دیدم نودو نه درصد خانواده ها به جز پیرمرد پیرزنهای دو نفره که رانندگی نمیکنند ماشین دارند. دست از مسخره بازی و متولی گری برای مردم بردارید. کافیه خودرو به جای صدی دوازده صدی پنج بسوزونه با همین پالایشگاه ها تا یک قرن دیگه نیاز به واردات نیست البته دیگه دنیا هم ده سال دیگه بنزین برای خودرو به زیر ده درصد مصرف فعلی میرسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
جرات دارید اجرایی کنید ،ببینید چی میشه،
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
هیچی نمیشه اگر شعور بود یکباره قیمت بنزین را 50 هزار تومان میکردند و بعدش هم شناور با نرخ ارز تا همه خودشان را با واقعیت اقتصاد تطبیق دهند و ثروت ملی تباه نشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
اینها دوس دارن قیمت بنزین رو نزدیک قیمت فوب خلیج فارس برسونن و از طرفی قیمت خودروی خارجی رو ۱۰ برابر قیمت خودروهای فوب خلیج فارس دارن به مردم می فروشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
و مقدمه چینی جهت گران شدن‌بنزین و این‌ داستان ادامه دارد
رضوک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
شما دلتان برای مردم نسوخته است ، با این سیاست قصد افزایش نرخ بنزین دارید و میخواهید خود مردم موجب افزایش آن بشوند ، اطمینان داشته باشید با افزایش نرخ بنزین سایر مایحتاج زندگی هم دچار افزایش نرخ خواهند شد و مشکل پشت مشکل می افریند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
نرخ فعلی جز به آلودگی هوا و کمک به مافیای خودرو و قاچاقچیان سوخت وشرکت های مثل اسنپ هیچ سودی برای مردم ندارد. با در آمد فروش بنزین باید زیر ساختهای حمل و نقل شهری و بین شهری توسعه یابد
دولت باید اجازه بده تا خودرو های برقی وارد بشه و گمرک معاف بشوند. جایگاههای برق خورشیدی را بنا کنه.به هرحال راه حل ساده است ولی امان ازدست مافیای تشنه به پول و طالب میز و دورو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
فکری ژاپنی،ولی عمل ایرانی!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
کجای دنیا از این جور طرحها انجام میشود؟هر روز یک بازی جدید..اگر موضوع مصرف بالا است , مربوط به کیفیت پایین و مصرف بالای خودرو است که ربطی به مصرف کننده ندارد و مصرف کننده بدبخت چاره ای جز استفاده از این قراضه ها ندارد..خود دولت مسیول است...و اگر مربوط به قاچاق است باز هم به مصرف کننده چه ربطی دارد..دولت با عملکردش ارزش پول ملی را فنا داده و بعد فریاد وامصیبتا سر میدهد که بنزین داخل ارزان است..کجا ارزان است با توجه به قدرت خرید مردم و پرداخت چند برابری برای خرید اتومبیل عملا این دولت است که دارد گران فروشی میکند و کلی هم منت میگذارد...اجازه بدهید اتومبیل به قیمت جهانی و بدون ان 100 درصد عوارض به دست مردم برسد..شما هم بنزین را به قیمت جهانی بفروش ..منت هم نگذار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
فرض کنیم یک نفر سهمیه 20 لیتری دارد
الان خودروها بطور استاندارد در هر 100 کیلومتر 5 لیتر بنزین مصرف میکنند
که خودروهای داخلی این میزان 13 لیتر هست ، مازاد مصرف را چرا خودرو ساز نباید بپردازد؟
ترافیک شهر ها به دلیل عدم مدیریت درست شهری هست که تردد ها را زیاد نموده نه مردم بنابراین چرا این بخش از مصرف را مدیران شهری و وزارت کشور نمی پردازند؟
قیمت بنزین را بر پایه قیمت جهانی عنوان میکنند
چرا حقوق و دسنمردها بر پایه جهانی نیست؟
تمام اینها بهانه ای بیش نیست همانگونه که قیمت تمامی اقلام را بالاتر از قیمت جهانی بسته اند الان فقط مانده حامل یوخت و نان که افزایش دهند، بدون آنکه حقوق و درآمد مردم را افزایش دهند
تازه همین درآمد را باید مالیات و بیمه و ارزش افزوده پرداخن کنند بعد صحبت از عدالت هم میکننن!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
خوب یواش یواش بریم سر وقت بنزین
یکه بود یکی نبود توی یه شهر بزرگ یه موادی بود به نام بنزین بقیه داستاد یه روز صبح تعریف میشه ...........
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟