به گزارش تابناک اقتصادی؛ با گذشت حدود نه ماه از سال، بازار خودرو همچنان چشم انتظار ورود خودروهای خارجی به کف این بازار است؛ خودروهایی که طبق وعده وعید مسئولان سابق صمت، قرار بود تا پایان بهار امسال به ۲۰۰ هزار خودرو برسد، ولی آنچه در عمل اتفاق افتاده است، تعداد اندکی خودروی وارداتی به گمرکات است، به گونهای که تعداد خودروهای وارداتی صفرکیلومتر طبق اعلام رسمی گمرک کشورمان تا پایان آبان ماه، ۳ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار به کشور وارد شده است.
این در شرایطی است که علی آبادی، وزیر صمت چند هفته قبل وعده داده بود، واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش میرود و تا آذرماه تکلیف تمام کسانی که ثبت نام کردهاند، روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص میشود. حال در آستانه ورود به زمستان، همچنان حدود ۳۰ هزار متقاضی که چندین ماه قبل ۵۰۰ میلیون تومان از پول خود را در حساب بانکی مسدود کرده اند، سرگردان هستند و وضعیت آنها تعیین تکلیف نشده است.
از سوی دیگر، قرار بود دولت در راستای اجرای قانون مصوب مجلس در خصوص واردات خودروهای کارکرده اقدام کند و آیین نامه مربوطه را طبق زمان بندی قانونی تا اوایل شهریورماه به سرانجام برساند، اما با گذشت چندین ماه، هنوز خبری نیست؛ خلف وعدهای که گلایه و انتقاد بسیاری از مردم را هم به دنبال داشته که چرا دولت به اجرای قانون توجهی ندارد و همچنان به وقت کشی ادامه میدهد؟ سوالی که پاسخش را حالا معاون رئیس جمهوری به نوعی داده است.
روز گذشته، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در همایش اقتصاد ایران اذعان کرد، تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست. معاون رئیسی گفته بود: «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه میکنیم. در حالی که می دانیم به صلاح کشور نیست، منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»
هرچند باید بدانیم اساسا رقم اعلامی منظور اشتباه است و طبق آییننامه واردات خودرو، بانک مرکزی باید سالانه یکمیلیارد یورو برای واردات تامین کند، نه ۲ تا ۳ میلیارد دلار؛ اما با این صحبت رئیس سازمان برنامه و بودجه، به نظر میرسد دیگر نباید امیدوار بود که اولا خودروهای صفرکیلومتر با سرعت بیش از سرعت لاک پشتی وارد شود و دوما دلیل معطل ماندن تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نیز روشن شده است؛ دلیلی که به محدودیت منابع ارزی اشاره میکند. موضوعی که با واکنش بسیاری از مردم مواجه شده است که چرا برای واردات چای چند میلیارد دلار تخصیص داده شد، اما حالا دولتیها برای خودرویی که میتواند به کاهش قیمت در بازار خودرو منجر شود، از نبود ارز سخن میگویند؟!
در پایان بهتر است معاون رئیس جمهور توضیح دهد که مترومعیار ایشان برای تولید ۱.۵ میلیون خودرو در سال چه بوده است؟ چون از سال ۹۷ تاکنون، واردات خودرو ممنوع بوده و در هیچ سالی تولید خودرو در کشور به ۱.۵میلیون دستگاه نرسیده است.
به نقل از دنیای اقتصاد؛ در سال ۹۷ تولید خودرو در کشور ۸۸۴هزار دستگاه بوده و در ادامه، در سال ۹۸ به ۶۷۷هزار و ۴۳۵ دستگاه، در سال ۹۹ به ۸۱۴هزار و ۵۰۹ دستگاه، در سال ۱۴۰۰ به ۸۳۱هزار و ۵۷۶ دستگاه و در سال گذشته به یکمیلیون و ۲۰۰هزار دستگاه رسید؛ بنابراین در هیچ سالی بعد از شروع تحریمهای ثانویه، یکمیلیون و ۵۰۰هزار دستگاه خودرو تولید نشده است، ولی در تمام این سالها، تئوری مورد علاقه رئیس سازمان برنامه و بودجه (تکیه بر ظرفیت تولید داخل) اجرایی شده بود و با بسته شدن درهای کشور به روی خودروهای وارداتی، این تولید خودروسازان داخلی بود که به تنهایی باید بار تقاضای بازار خودروی کشور را به دوش میکشید. نتیجه، اما به هیچ عنوان موفقیت آمیز نبود؛ شکاف عرضه و تقاضا به حدی تعمیق پیدا کرد که نارضایتی گسترده مصرفکنندگان را به دنبال داشت، خرید خودرو از کارخانه به یک لاتاری بزرگ تبدیل شد و این دلالان بودند که در این بازار جولان میدادند. در چنین شرایطی، موضوع آزادسازی مجدد واردات خودرو مطرح شد، با این هدف که بتواند بازار آشفته خودرو در ایران را بهبود ببخشد.