واردات «بنزین» یا واردات «خودروی برقی و کم مصرف»؛ انتخاب دولت رئیسی کدام است؟

کسری بودجه، تورم و واردات بنزین یا واردات خودروی با مصرف سوخت بهینه؟ این سوالی است که این روز‌ها همزمان با ارسال لایحه بودجه دولت به مجلس برای افکار عمومی مطرح است، در حالی که دولت نمی خواهد در زمینه قیمت، نرخ بنزین را تغییر دهد، ولی تشدید واردات بنزین در بودجه ۱۴۰۳ و مصرف بالا، موجب شده که برای سال آتی در این دو حوزه برنامه روشنی نباشد.
کد خبر: ۱۲۱۱۰۹۲
|
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳ 20 December 2023
|
7313 بازدید
|

واردات «بنزین» یا واردات «خودروی برقی و کم مصرف»؛ انتخاب دولت رئیسی کدام است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دولت سیزدهم با ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس، به موضوع با اهمیت ناترازی انرژی در حوزه سوخت خودرو‌ها توجه خاصی نداشته است، تا جایی که با روند صعودی افزایش مصرف بنزین و حتی گازوئیل در سطح کشور، پیش بینی واردات میلیارد دلاری سوخت در سال آینده، دور از ذهن نیست. به گونه‌ای که شواهد و آمار نشان می‌دهد، ما از صادرکننده بنزین در حال تبدیل شدن به یک واردکننده هستیم. به نظر می‌رسد، عوامل مختلفی در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر بوده اند؛ بالا بودن میزان مصرف خودروها، از رده خارج نکردن خودرو‌های اسقاطی و قیمت پایین بنزین، از جمله عوامل مهم به شمار می‌روند.

کارشناسان این حوزه معتقدند: اگر اوضاع کنونی ادامه یابد و برنامه جامعی برای رفع ناترازی بنزین در کشور نداشته باشیم، پیش بینی می‌شود کشور در سال ۱۴۱۲ روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کند که ارزبری ۲۴ میلیارد دلاری برایمان خواهد داشت. این رقم با درآمد حاصل از صادرات یک میلیون بشکه نفت کشورمان برابری می‌کند.

اما به نظر می‌رسید و انتظار می‌رفت که هشدار‌هایی از جنس خطر واردات بنزین برای کشوری که زمانی صادرکننده بنزین بود، برای تیم اقتصادی دولت و سازمان برنامه و بودجه به گونه‌ای باشد که دولت سیزدهم در زمان تدوین لایحه بودجه، به آن توجه داشته باشد و برای حل این چالش چاره اندیشی کند. این در شرایطی است که پیشنهاد ارائه بنزین به کارت ملی اشخاص به جای خودرو‌ها نیز در برنامه هفتم توسعه جایی نداشته و دولت چاره‌ای جز ارائه راهکار برای حل معضل ناترازی بنزین ندارد.

مساله‌ای مهم که داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره آن معتقد است: موضوع ناترازی انرژی (بنزین) عملاً فرابودجه‌ای است و قاعدتاً ما باید در فرصت دیگری خارج از بودجه به این موضوعات که بسیار هم مهم هستند بپردازیم.

وی در گفت‌وگوی ویژه خبری نیز تاکید داشت: رفع ناترازی انرژی از نظر آقایان یعنی بالا بردن قیمت انرژی، حال آنکه ناترازی را چطوری می‌خواهیم رفع کنیم؟ یعنی باید قیمت بنزین را بالا ببریم، مردم کم مصرف کنند، قیمت برق را بالا ببریم، مردم کم مصرف کنند؟ پشت فرمایش های آقایان بالا بردن قیمت انرژی است و دولت فعلاً بنایی برای اینکه اصلاح قیمت انرژی بکند، ندارد. ما منابع هدفمندی را صرفاً براساس رشد مصرف دیده ایم و رشدی که ما دیده ایم بدون افزایش قیمت است.

این در حالی است که حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در پاسخ به این صحبت اظهار داشت: دو سال قبل بنزین صادر می‌کردیم، الان بنزین وارد می‌کنیم، این‌ها را حل کنیم، نمی‌خواهیم گران کنیم. من می‌خواهم بگویم دولت در این بودجه سال ۱۴۰۳ تصمیم دارد در کدام کار مهم تحولی ایجاد کند؟ 

اشاره حاجی بابایی به معضل ناترازی بنزین در شرایطی است که اگر دولت در سال آینده بخواهد به دنبال واردات بنزین باشد، نیاز به منبع درآمدی حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی دارد. حال باید منتظر ماند و دید، دولت رئیسی و تیم اقتصادی او برای سال آینده، راهکار غیرقیمتی برای کنترل مصرف بنزین خواهند داشت، یا اینکه به افزایش قیمت بنزین با مدل مد نظرشان، رضایت می‌دهند؟ هرچند به گفته دولتی ها، راهکار افزایش قیمت بنزین در سال آینده، تا حدود زیادی منتفی است.

به نظر می‌رسد، دولت ارائه راهکار‌های غیرقیمتی نظیر کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر، الزام به استفاده از کارت سوخت شخصی به جای کارت سوخت جایگاه داران و همچنین محدودیت‌های مصرفی استفاده از کارت سوخت در هر ۲۴ ساعت و موارد مشابه را تا به امروز امتحان کرده و حال باید تصمیم مهمی بگیرد که سال آینده تکلیف ناترازی بنزین چه خواهد شد؟ آیا راهکار غیرقیمتی دیگری خلق می‌شود یا شاهد نرخ سوم برای بنزین خواهیم بود؟ نرخی که پیش‌تر یعنی خردادماه سال قبل از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تکذیب شده بود و این شرکت تاکید داشت: هیچ تغییری در مقدار سهمیه بنزین کارت‌های سوخت شخصی و قیمت بنزین در دستور کار نیست.

واردات «بنزین» یا واردات «خودروی برقی و کم مصرف»؛ انتخاب دولت رئیسی کدام است؟

اما از راهکار افزایش قیمت بنزین که بگذریم، مساله اساسی و مهم این است که دولت در سال آینده با توجه به روند افزایشی مصرف سوخت به ویژه بنزین در کشور، ناچار خواهد بود، برای واردات بنزین به کشور، چند میلیارد دلار هزینه کند. تامین ارزی که کارشناسان اقتصادی معتقدند تنها راهکار موقت خواهد بود، چون همچنان خودرو‌های با مصرف سوخت بالا در سطح خیابان‌ها در حال تردد هستند و این خودروها، دوباره به ناترازی بنزین دامن می زنند. در کنار آن هم تولید چند صد هزار خودروی داخلی با مصرف سوخت غیر بهینه همچنان تداوم دارد و این نوع خودرو‌ها نیز سال آینده به بازار تزریق می‌شوند؛ بنابراین، بسیاری معتقدند دولت سیزدهم باید به سراغ راهکار مهم و اساسی یعنی واردات خودرو‌های برقی، هیبریدی و با مصرف سوخت بسیار کمتر از تولیدات داخلی برود.

به بیان دیگر، خروج ارز از کشور نباید به بهای واردات سوخت نباشد و این منابع ارزی حداقل صرف واردات خودرو‌هایی شود که مصرف سوخت بهینه داشته باشند و از آن مهم تر، آلودگی بسیار کمتری نیز شاهد باشیم. هرچند ناگفته نماند که رئیس سازمان برنامه و بودجه ـ که از عدم تصمیم گیری برای ناترازی بنزین در بودجه خبر داده است ـ چند روز قبل نیز در خصوص واردات خودرو و تامین ارز آن، ساز مخالف زده بود؛ بنابراین، گره کور تصمیم گیری تیم اقتصادی دولت برای این معضل مهم، شاید به این راحتی‌ها باز نشود؛ اما آنچه مسلم است، دیر یا زود، تبعات ناترازی بنزین به ناترازی بودجه و کسری آن دامن خواهد زد و باید هرچه زودتر تدبیری اندیشیده شود!

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
هیچکدوم. ادامه تولید لگن های از رده خارج بی کیفیت و پر مصرف داخلی و همزمان دادن رانت به خودی ها برای واردات بنزین بی کیفیت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
بدون شک واردات بنزین. چون واردات خودرو سودهای باد آورده مافیای خودرو رو کاهش میده. در این مملکت همه چیز به ضرر میردم و به نفع مافیاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
از پرونده چای دبش چه خبر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
طوری از واردات خودروی برقی حرف می زنند انگار کشور مشکل بنزین و آلودگی هوا دارد ولی اصلا مشکل تامین برق ندارد. آخه چقدر شما شوخ و بذله گو هستید!!!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
با سلام
به نظر میرسد در بدنه اقتصادی دولت افراد متخصص یا وجود ندارند یا به نظرات آنها توجه ای نمیشود.طبیعی است با این حجم خودروهای بی کیفت داخلی ونیاز روزافزون مصرف سوخت فسیلی واردات یا تولید خودروهای برقی در داخل عاقلانه ترین راه برای کاهش هزینه ها وبهبود وضعیت آلایندگیها در شهرهای بزرگ وصنعتی خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
خودروی برقی؟ برقش رو چجوری تامین میکنین؟ با سوزوندن مازوت؟ ایستگاه های شارژ توو‌ کل کشور رو چجوری میخواین بسازین؟ با کدوم بودجه؟ با کدوم امکانات؟
فقط به فکر شواف و شعار هستین. به جای خودروی برقی، خودروی هیبریدی با قیمت جهانی وارد کنین و به جای بنزین پتروشیمی، بنزین با کیفیت تولید کنین. برای یه بار هم که شده یه سر سوزن به نفع مردم کار انجام بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
تا بفهمن که برق با سوخت تهیه میشه ، چهار نسل طول میکشه
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
ببینید برقش رو هم میشه از منابع تجدید پذیر بدست آورد. فقط وفقط قبل از اجرا باید اول زیر ساخت و فرهنگ این کار جا بیافته. بیان مشوق هایی راه بندازن که خود مردم همین جایگاه ها رو بزنن و از انرژی هایی مثل خورشید باد و ... استفاده کنن.. در کل اول زیر ساخت و فرهنگ بعد محصول مد نظر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
وقتی کف قیمت یک باتری معمولی و ایرانی ماشین در بازار حدود 1.5 میلیون تومان است، قیمت

باتری های خودرو برقی چه میزان خواهد بود؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
بنا بر قیمتهای درج شده در وب سایت آمازون، قیمت باتری

لیتیومی برای یک خودرو برقی بین 4،760 تا 19،200 دلار

است!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
پس به صرفه است بنزین لیتری 3000 تومانی سوزاند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
من یک موتور برقی دارم که به یمن باطری های بی کیفیت چینی موجود در بازار هر ساله بایستی آنها را با هزینه گزاف 8 تا 10 میلیون عوض کنم.اونو کنار گذاشتم یک موتور بنزینی خریدم
ناشناس
| Romania |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
تا تو باشی گول نخوری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
توقف تولید و مونتاژ خودروهای با مصرف بالا و واردات خودرو کم مصرف و هیبرید باعث کاهش هزینه های اقتصادی و انسانی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
با پول 6 ماه بنزین اضافی دود شده ریه خفه کن توسط فرغون های تولیدی داخل می شه کل ماشین های داخل رو هیبریدی وارد کرد ...البته اگرافکار دبش بجای چایی به سلامتی و رفاه مردم اهمیت بدن
دلار خارج نکنید یه طرح بزارید هر کی خارج دلار داره و نمی تونه بیاره بجای دسته بیل ماشین برقی بیاره سرمایه ها برمیگرده .....ولی حاضرن پول این مملکت توی بانک های قطری و کره ای بمونه ولی تن به خواسته ابتدایی و اولیه مردم ندن.....امان از طمع ...
خداوکیلی اگه کسی بجای چایی تسهیلات واسه راه اندازی کارخانه تولید ماشین برقی می خواست بهش میدادید ؟؟؟؟یا صرف نمی کنه ؟؟ رانتی توش نیست....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
ورود خودرو برقی به ایران خواب و خیالی بیش نیست.

مملکت اکنون از نظر تامین بنزین تقریباً خودکفا است. اما آیا می توان باتری لیتیومی خودروهای برقی در حجم انبوه را هم در کشور تولید کرد؟

واردات خودوی برقی باعث افزایش وابستگی کشور به خارج می شود آن هم در این شرایط کمبود ارز و تحریم های بین الملل.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
واردات خودرو برقی با سیاست خود کفایی نظام که سالهای مدید است سر لوحه مسئولان قرار دارد، در تناقض است.
پس هدف از مطرح کردن مبحث وارد کردن خودرو برق چیست؟

احتمالاً مسئولان اطلاعات کافی در مورد قیمت خودرو برقی، قیمت باتری لیتیومی این خودروها، زیر ساخت های مورد نیاز برای شارژ این خودروها،...... ندارند.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
وقتی اطلاعات فنی کافی نداری مجبوری حرف بزنی ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
ماشاالله تو هر زمینه ای موفقید!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
واردات خودرو برقی نیاز به آماده سازی زیر ساختها در کشور دارد.
هیچ چشم انداز روشنی برای فراهم ساختن این زیر ساخت ها در آینده نزدیک نیست. نه امکاناتش موجود است، نه توانش و نه پولش.
بنابر این مطرح کردن بحث خودروی برقی، فقط و فقط برای فرستادن افکار مردم دنبال نخود سیاه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
باز یه معما طرح کرده ان که مردم و فریب بدن مطمئنا این معما از طرف خود دولتی هاست
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟