آیا مدیران اسنپ از اشکالات و مفسدههای جاری در زیرمجموعهشان ناآگاهند؟
به گزارش «تابناک»، اگر از کاربران نرمافزارها و اپلیکیشنهای خدمات آنلاین باشید، حتما با پیامکهای پر تعداد تخفیف مواجه شده و احتمالا گاهی به وسوسه استفاده از این تخفیفها، سراغ نرم افزار مربوطه رفته و از آنها خدمتی دریافت نمودهاید، اما این سوال برایتان بی پاسخ مانده که مگر آن خدمت چقدر سود دارد که میشود با سی یا چهل درصد تخفیف ارائهاش کرد؟
یا این سوال که اصلا اگر امکان ارائه خدمات با تخفیفهایی از این دست و حتی بالاتر، ۵۰ تا ۶۰ درصدی وجود دارد، چرا قیمتهای که به مردم نشان داده میشود، آنقدر گزاف است؟
ابهامی بزرگ که در برخی موارد به شدت آزاردهندهتر به نظر میرسد چراکه مقدار تخفیف در قیاس با قیمت خدمت، بسیار چشمگیر میشود و با هیچ حساب و کتابی جور در نمیآید، الا اینکه کاسهای زیر نیم کاسه باشد یا بخشی از واقعیت پنهان شده و یا بدتر، پای کلاهبرداری و سودجویی در میان باشد!
موضوعی که گاهی کنجکاوی برخی کاربران را بر میانگیزد و کنکاش ایشان را به دنبال دارد که در موارد زیادی به نتایج تامل برانگیزی منتج میشود. مثل کاری که به تازگی یکی از کاربران اسنپ فود کرده و نتایجش را به شکل مستند و در قالب یک فایل ویدئویی در صفحه خود در یکی از شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته و بازتاب قابل توجهی هم یافته است.
آن گونه که این فرد نشان میدهد، با دریافت پیامک تخفیف ۵۰ درصدی (یعنی نصف قیمت!) اقدام به خرید یک ساندویچ سرد کرده و بعد از آنکه غذایش را تحویل گرفته، حضوری به جایی که از آن خرید کرده، مراجعه نموده و همان سفارش را تکرار کرده و خرید نموده است؛ خریدی که این بار با قیمت دوبرابر انجام شده، چون آن تخفیف کذایی فقط در اسنپ فود وجود داشته است.
نتیجه مقایسه این دو ساندویچ، اما شگفت آور است؛ تفاوتهایی عجیب که حتی در رنگ کالباس مورد استفاده در دو ساندویچ هم مشهود است و به شکل واضح نشان میدهد که با دو محصول متفاوت با کیفیتهای متفاوت مواجهیم و تفاوت قیمتها نه بابت اعمال تخفیف، که بابت استفاده از جنس کم کیفیتتر و ارزانتر در محصوص ارائه شده در اسنپ است.
البته این پایان راه نیست و سوای استفاده از جنس کم کیفیتتر برای از بین بردن تخفیف صوری، پای کم فروشی هم در میان است. این را در ادامه ویدئوی تهیه شده توسط کاربر یاد شده میبینیم که با وزن کردن دو ساندویچ پی برده که محصول تخفیف دار، به میزان محسوسی سبکتر است! حدود ۱۶۰ گرم یا به عبارتی قریب به ۲۰ درصد سبکتر از ساندویچی که حضوری خریداری شده است.
وضعیت عجیبی که ممکن است پلتفرم ارائه این خدمت منکر اطلاع از آن شود، اما به وضوح نشان از ناتوانی این مجموعه در نظارت بر مجموعههای همکارش دارد. ضعف بزرگی که تجربه بسیاری از کاربران نشان داده با اطلاع به پشتیبانی این مجموعه و استمداد طلبیدن از ایشان هم در مسیر رفع قرار نگرفته و چه بسا به جریتر شدن سودجویان و کلاهبرداران منجر شده و دست آنها را برای انجام تخلفهای بیشتر و وسیعتر باز کرده است.
اوضاع نامطلوبی که باید دید تا چه زمان ادامه خواهد یافت و آیا نهادهای نظارتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی را مجاب به پیگیری این گونه تضییع حقوق مصرف کنندگان خواهد نمود یا نه؟ وضعیتی که میبایست به عقوبتهایی برای فروشگاههای گران فروش و کم فروش و امثال اسنپ فود که همکار ایشان هستند به دنبال داشته باشد، اما تا کنون به رقم خوردن هیچ اتفاقی منجر نشده است!