به گزارش تابناک، با تغییرات رقم خورده در قوانین و مقررات در سالهای اخیر، فرایند احراز هویت در بسیاری از ادارات و مراکز دولتی تنها با کارت ملی هوشمند و شناسنامه جدید رقم میخورد و از این رو، تغییر و تجدید این اسناد هویتی به امری ضروری بدل شده است.
بر این اساس، نحوه تغییر کارت ملی و شناسنامه قدیمی برای بسیاری از مردم سوال برانگیز شده است. فرایندهایی که در این مقاله قصد داریم یکی از آنها یعنی تعویض کارت ملی و ثبت نام آنلاین کارت ملی هوشمند را مرور کرده و آموزش دهیم.
سایت ثبت نام و تعویض کارت ملی، سامانهای در زیرمجموعه سازمان ثبت احوال کشور (از سازمانهای تابعه وزارت کشور) است که «سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی» نام دارد و در آدرس اینترنتی ncr.ir در دسترس کاربران و متقاضیان قرار دارد.
البته سامانهی ثبت نام کارت هوشمند ملی در سایت سازمان ثبت احوال کشور (به آدرس اینترنتی sabteahval.ir) یا سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سامانه سهیم) و حتی به واسطه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (به آدرس اینترنتی my.gov.ir) هم در دسترس است.
برای ورود به سایت ثبت نام کارت هوشمند ملی به صورت آنلاین، باید به آدرس ncr.ir بروید. دقت کنید که فرقی ندارد از چه مرورگر اینترنتی استفاده میکنید (گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، سافاری، کرومیوم، اوپرا یا هر بروزر دیگری، همان گونه که فرقی ندارد با گوشی تلفن همراه و موبایل وارد سایت میشوید یا با تبلت و یا انواع رایانه و لپ تاپ.
با ورود به ncr.ir باید روی گزینه اول کلیک کنید تا وارد سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی شوید. دقت کنید که در فرایند ثبت نام نباید از دکمه بازگشت مرورگر (دکمه Back) برای بازگشت به مرحله قبل کلیک کنید چراکه ممکن است موجب ارور دادن سامانه و اختلال در فرایند ثبت نام شود، لذا باید با دقت اطلاعات را وارد کرده و مراحل را انجام دهید.
ثبت نام کارت هوشمند ملی برای کلیه اتباع ایرانی واجد شرایط که تاکنون نسبت به ثبت نام اقدام نکرده اند، ممکن است. همچنین با این سامانه میتوان وضعیت درخواست کارت هوشمند ملی پس از ثبت نام را پیگیری کرد.
از دیگر امکانات این سامانه، تغییر زمان مراجعه و مکان دفتر انتخاب شده جهت تکمیل ثبت نام است. همچنین با این سامانه میتوانید مشخصات خوداظهاری شده مانند: نام پدر و نام مادر، شماره تلفن همراه و... را ویرایش کنید.
در صورتی که نیازمند تغییر محل تحویل کارت هوشمند ملی هستید (مثلا شهر محل سکونت تان تغییر کرده است)، میتوانید با این سامانه محل دریافت کارت ملی هوشمند را ویرایش کرده و تغییر دهید.
برای آشنایی با سامانه ثبت احوال و راهنمای کار با آن اینجا را کلیک کنید
یکی دیگر از امکاناتی که در سامانه برخط ثبت نام کارت ملی هوشمند در اختیار مراجعان قرار دارد، پیگیری کارت هوشمند ملی مفقود شده است؛ اگر کارت ملی هوشمندتان را گم کردهاید، میتوانید از طریق این سامانه برای جستجوی آن در مدارک پیدا شده (که توسط پست از یابنده دریافت میشود و به ثبت احوال ارسال میگردد)، اقدام نمایید.
دقت کنید که صدور کارت ملی هوشمند المثنی، فعلا تنها با مراجعه حضوری به ادارات ثبت احوال ممکن است و نمیتوان به صورت آنلاین کارت ملی هوشمند را تجدید چاپ کرد و به صورت غیرحضوری متقاضی صدور دوباره آن شد.
برای ثبت نام کارت ملی هوشمند، بایستی فرمهای مربوطه را تکمیل نمود؛ به این صورت که در فرم اول باید شماره ملی (کد ملی فرد متقاضی) و سپس شماره سریال شناسنامه فرد وارد شود و سپس روی دکمه «ادامه» در پایین صفحه کلیک کرد.
برای دریافت کارت ملی هوشمند با چهار مرحله فرایند را به شرح زیر طی کرد:
راهنمای ورود سریال شناسنامه
دقت کنید که سری و سریال شناسنامه که مانند عکس زیر، به رنگ قرمز داخل جلد شناسنامه درج شده است. سه بخش دارد: بخش حرفی (یک حرف الفبای فارسی)، بخش «سری» (که عددی دو رقمی است) و بخش عددی (که شامل ۶ رقم است). منظور از سریال شناسنامه، این بخش آخر، یعنی عدد شش رقمی است.
برای پیگیری وضعیت ثبت نام کارت ملی هوشمند بایستی ابتدا در پایین صفحه اول سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند روی گزینه «پیگیری وضعیت» کلیک کنید تا صفحه «پیگیری وضعیت ثبت نام کارت هوشمند ملی» باز شود.
در این صفحه سه روش برای پیگیری در اختیارتان قرار دارد:
در این روش نیازمند شماره ملی، شماره سریال شناسنامه و تاریخ تولد به هجری خورشیدی (هجری شمسی) هستید. البته در همه مراحل ثبت نام و تکمیل همه فرمهای این سامانه، باید به سوال ریاضی (جمع دو عدد یک و دو رقمی که جایگزین کد کپچا شده است) پاسخ دهید تا سامانه تشخیص دهد که با ربات مواجه نیست.
در روش پیگیری با کد رهگیری ثبت نام، تنها لازم است کد رهگیری صادر شده که با پایان ثبت نام آنلاین صادر میشود را وارد کرده و بعد از درج مجموع ریاضی اعداد به نمایش درآمده در کادر ویژه، منتظر پاسخ استعلام از سامانه باشید.
یکی دیگر از راههای پیگیری صدور کارت ملی هوشمند، استفاده از کد دستوری یا USSD است. برای این کار باید کد دستوری #۶۰۹۰*۴* (ستاره چهار، ستاره شصت نود، مربع) را با گوشی تلفن همراه تان شماره گیری کنید؛ با وارد کردن شماره موبایل و سپس وارد کردن اطلاعات هویتی، میتوانید وضعیت درخواست خود را پیگیری نمایید.
با این روش میتوانید بدون اینترنت و حتی بدون استفاده از گوشی هوشمند، وضعیت صدور کارت ملی هوشمند را پیگیری نمایید.
دریافت کارت ملی هوشمند نیازمند پرداخت هزینهای است که هر ساله مصوب و اعلام میشود. البته این هزینه ممکن است طی مراحلی که برای صدور کارت ملی هوشمند شخص مراجعه میکند متفاوت باشد، اما آن گونه که اعلام شده، هزینه صدور کارت ملی هوشمند در سال ۱۴۰۳ برای افرادی که اولین بار اقدام به دریافت کارت ملی هوشمند میکنند، ۱۴۵ هزار تومان است.
بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نرخ تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۴۰۳ مطابق جدول زیر است:
نام گروه |
ردیف |
عنوان تعرفه مطابق قانون بودجه سال1402 |
نرخ تعرفه 1403(ريال) |
خدمات کارت ملي هوشمند |
1 |
ثبت نام کارت هوشمند ملي (اولين بار) |
1,450,000 |
2 |
صدور کارت هوشمند ملي مجدد ناشي از فقدان (نوبت اول) |
2,000,000 |
|
3 |
صدور کارت هوشمند ملي مجدد ناشي از فقدان (نوبت دوم) |
3,000,000 |
|
4 |
صدور کارت هوشمند ملي مجدد ناشي از فقدان (نوبت سوم و پس از آن) |
4,000,000 |
|
5 |
تعويض کارت هوشمند ملي (ناشي از تغيير مشخصات سجلي يا خرابي و...) به استثناء اشتباه مأمور |
1,450,000 |
|
6 |
فعال سازی امضاء الکترونيک |
500,000 |
|
7 |
تأييد گزارش مفقودی کارت هوشمند ملي |
300,000 |