چند روش استعلام مشمولیت یارانه نقدی/ نحوه استعلام واریزی یارانه

آیا مشمول دریافت یارانه هستم؟ آیا یارانه معیشتی به من تعلق می‌گیرد؟ مبلغ آن چقدر است؟ چگونه از میزان یارانه واریزی و دهک بندی خانوارم مطلع شوم؟ اگر با سوالاتی از این دست مواجهید، با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۶۱۷۰۹
|
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹ 25 September 2024
|
475 بازدید

آیا مشمول دریافت یارانه هستم؟

به گزارش تابناک، به رغم سابقه طولانی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشورمان از آذرماه سال ۱۳۸۹ تا کنون، سوالات و ابهامات پیرامون این طرح زیاد بوده، اما با اعمال و اجرای تغییراتی در یارانه در سال‌های اخیر، به شدت بر تعداد پرسش‌های شکل گرفته پیرامون اجرای این قانون افزوده شده است.

سوالاتی از جمله اینکه چگونه می‌توان فهمید مشمول یارانه هستم یا نه؟، در کدام دهک قرار دارم؟، آیا یارانه معیشتی به من تعلق می‌گیرد؟، چگونه می‌توان به دهک بندی و یارانه تخصیص داده شده اعتراض کنم؟، چگونه می‌توانم تقاضای دریافت یارانه کنم یا متقاضی تفکیک یارانه ام از پدر و مادرم شوم؟

استعلام آنلاین وضعیت مشمولیت یارانه نقدی

یک راه برای استعلام اینکه مشمول یارانه هستید یا نه، این است که به سایت «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به آدرس اینترنتی my.gov.ir بروید و با وارد کردن شماره تلفن همراه و رمز یکبار مصرفی که به موبایل‌تان پیامک می‌شود، وارد درگاه ملی خدمات دولت هوشمند شوید.

صفحه ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

اگر تا کنون وارد پنجره ملی دولت هوشمند نشده‌اید و راه ورود و ثبت نام در آن را نمی‌دانید، نگران نباشید؛ کافی‌ست به اینجا رفته و یا روی لینک زیر کلیک کنید:

نحوه ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

با ورود به سایت، باید در بخش‌های نمایش داده از خدمات مختلف، در بخش داشبورد، گزینه «مشاهده وضعیت مشمولیت یارانه و ثبت درخواست» را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

پنجره استعلام مشمولیت یارانه

در صورتی که مشمول دریافت یارانه باشید، این موضوع در پاسخ سامانه به شما اعلام می‌شود و اگر مشمول دریافت یارانه نقدی نباشید، فرم ثبت درخواست دریافت یارانه باز خواهد شد.

پاسخ استعلام مشمولیت یارانه نقدی

در صورتی که مشمول دریافت یارانه هستید، اما به دهک بندی و مبلغ یارانه تخصیص یافته اعتراض دارید، باید به «سامانه حمایت» به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و فرایند ثبت اعتراض به دهک بندی را در این سامانه در زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نمایید.

استعلام وضعیت مشمولیت یارانه نقدی با کد دستوری

یک راه دیگر برای استعلام اینکه مشمول دریافت یارانه هستیم یا نه، استفاده از کد دستوری است. در این روش نه به اینترنت نیاز دارید و نه حتی رایانه و یا تلفن همراه هوشمند، بلکه با گوشی ساده و معمولی موبایل هم می‌توانید با روش یو اس اس دی (USSD) وضعیت یارانه تان را استعلام کنید.

استعلام مشمولیت یارانه با کد دستوری

برای این کار باید کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (به ترتیب: ستاره، چهار، ستاره، چهل و سه هزار و هشتصد و پنجاه و هفت، ستاره، کد ملی سرپرست خانوار، مربع) را در تلفن خود شمار گیری نمایید. بلافاصله پس از شماره گیری این کد، استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه برای شما انجام گرفته و وضعیت دریافت یارانه تان مشخص می‌شود.

توجه داشته باشید که این روش، تنها مشمول بودن یا نبودن خانواری که کد ملی سرپرست آن وارد شده را مشخص می‌کند و اطلاعات دیگر، از جمله اطلاع در مورد دهک بندی خانوار ارائه نمی‌دهد. همچنین با این روش امکان اعتراض به وضعیت یارانه را هم نخواهید داشت.

نحوه بررسی شماره حساب بانکی و استعلام یارانه‌های واریزی

اما از کجا بفهمیم که یارانه نقدی به کدام حساب بانکی ما واریز می‌شود و تا کنون چه مقدار یارانه دریافت کرده‌ایم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات باید به «سامانه رفاهی» به آدرس اینترنتی refahi.ir برویم.

برای ورود به سامانه رفاهی (که در زیرمجموعه سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دارد)، کافی است در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند لاگین نمایید تا اطلاعات حساب و اطلاعات یارانه‌های پرداختی را در قالب یک جدول مشاهده نمایید.

بررسی اطلاعات یارانه واریزی در سامانه رفاهی

در اطلاعات حساب، نام بانک، شماره حساب و شماره شبا حساب بانکی‌ای که یارانه تان به آن واریز می‌شود، نمایش داده می‌شود. دقت کنید که اگر کادر مربوط به شماره شبا خالی بود، اشکالی به وجود نمی‌پاید و جای نگرانی ندارد.

جهت مشاهده اطلاعات سوابق یارانه‌های پرداختی، باید روی گزینه «مشاهده سوابق واریزی‌ها» کلیک کنید تا جدولی پیش رویتان قرار گیرد که در آن هم دهک خانوار شما و میزان یارانه واریزی‌تان در هر دوره مشخص می‌شود و هم شامل جزییات دیگری از جمله زمان واریز یارانه نقدی به حساب شماست.

آیا مشمول دریافت یارانه معیشتی هستم؟

چگونه بفهمم که مشمول دریافت یارانه معیشتی هستم یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که یارانه حمایت جبرانی معیشت خانوار‌ها با یک فرمول ثابت به افراد تعلق می‌گیرد: جز دهک بالای درآمدی یعنی دهک‌های ۱۰، باقی دهک‌ها (دهک‌های ۱ تا ۹) مشمول دریافت یارانه معیشتی هستند.

البته مبلغ یارانه معیشتی (همان بسته حمایتی) به مانند مبلغ تشویقی کالابرگ الکترونیک، در دهک‌های مختلف متفاوت است، به این صورت که سه دهک پایین درآمدی یعنی دهک ۱، ۲ و ۳ مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند و دهک‌های ۴ تا ۹، مبلغی کمتر.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟