تابناک تخلفی دیگر در کارنامه خودروسازان را بررسی می‌کند

رونمایی از تخلف جدید خودروسازان داخلی/ قطعات چینی در بسته بندی‌های ایران خودرو و سایپا!

در شرایطی که بانک مرکزی برای تامین ارز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما به نظر می رسد ایران خودرو و سایپا بسیاری از قطعاتی که تولید آن‌ها در داخل کشور هم انجام می‌شود تنها به دلیل سود بیشتر و رانتی که به جیب زنجیره تامین کننده‌های قطعات خودرو می‌رود را وارد کرده و ارز‌های کشور را حیف و میل می‌کند.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۷۸
|
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳ 09 October 2024
|
9283 بازدید
|

به گزارش خبرنگار تابناک، به نظر می رسد تخلفات خودروسازان داخلی به ویژه ایران خودرو و سایپا وارد فاز جدیدی شده و این بار منابع ملی کشور را نشانه رفته است. این درحالی است که هفته های گذشته به دلیل افزایش حجم نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی مجلس شورای اسلامی آماده رسیدگی به تخلفات ایران خودرو شده بود هرچند مجلس از تحقیق و تفحص دوباره ایران خودرو خبر داده، اما اعضای کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرده اند که این موضوع هنوز به کمیسیون ارجاع نشده و پرونده اش باز است. 

 از سوی دیگر واردات بی رویه قطعات خودرو در شرایطی که بسیاری از تامین کنندگان داخلی شرایط تولید آن را دارند، اما خودروسازان به دلایل منافع خودشان و سود بیشتری که درجیب شان می رود بسیاری از قطعات را از کشورهای دیگر به ویژه چین، امارات و ترکیه تامین می کنند که متاسفانه ارزبری زیادی برای کشور به همراه دارد و در این میان نیز جای خالی نهادهای نظارتی خالی است .

طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ میلیارد و ۳۵۷میلیون دلار به صنایع حمل‌ونقل کشور اختصاص پیدا کرده است. از سوی دیگر براساس اعلام گمرک، بیشترین میزان واردات اجزا و قطعات خودرو از مبدا کشور‌های چین، امارات متحده عربی و ترکیه بوده است که به‌ترتیب ۷۰، ۱۴ و ۶ درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است.

اصرار دروغ ایران خودرو و سایپا به اینکه قطعات شان صد درصد ایرانی است!

عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو درخصوص میزان ارزی که به خودروسازان داخلی اختصاص یافته به خبرنگار تابناک گفت: درست است که ایران خودرو و سایپا در زنجیره تامین قطعات شان (شرکت ایساکو) در همه ادوار نیاز به واردات برخی از قطعاتی که در داخل تکنولوژی آن وجود ندارد، داشته است، اما این دو خودروساز داخلی (ایران خودرو و سایپا) همواره اصرار براین دارند که تولیدات شان ۱۰۰ درصد داخلی بوده و نیازی به واردات قطعات ندارند درحالیکه این چنین نیست.

واردات هوایی قطعات و تحمیل هزینه های چندبرابری واردات به کشور

وی افزود: این خودروسازان برای واردات برخی قطعات هایتک که در داخل کشور تولید نمی‌شوند و همچنین برای اینکه برخی از خطوط خط تولیدشان از کار نیفتد نیاز به واردات بعضی از قطعات را دارند، اما به جای اینکه از رویه معمول وارد کنند از راه هوایی که هزینه چند برابری دارد قطعات را وارد می‌کنند و این مسئله ضرر دو چندانی به اقتصاد کشور وارد می‌کند. 

دستپخت جدید ایران خودرو و سایپا: کالای چینی با بسته بندی ایرانی 

جعفری اظهار داشت: فساد در شرکت‌های بزرگ خودروسازی زیاد بوده  و بار‌ها دیده شده است که بسیاری از قطعات را که به اسم تولید داخل و درجعبه‌های شرکت‌های داخلی خودروسازان قرار دارد را از کشور‌های دیگر به ویژه چین وارد می‌کنند و در بسته بندی‌های ایرانی تحویل بازار می‌دهند تا سود بیشتری به جیب خودروسازان و زنجیره تامین کنندگان قطعات خودرو برود. 

به گفته این کارشناس خودرو، در برخی از قطعات TCU(کامپیوتر گیریبکس) و ECU (کامپیوتر ماشین) که اغلب الکترونیکی بوده و نیاز به تکنولوژی بالایی دارد نیاز به واردات قطعات است، اما یکسری از قطعات که نیاز به واردات آن نیست و تامین کنندگان داخلی از عهده تامین آن برمی آیند دیگر نیازی به واردات آن نیست و باید گفت که این دوخودروساز ارزبری زیادی برای قطعاتی که نیاز به واردات آن نیست حیف ومیل می‌کنند و تنها به فکر سود خودشان هستند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Spain
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
بعد از سالها تازه فهمیدید...عجب کشفی‌...تمام مکانیکها و مردم عادی اینو میدونستند.....خواب بودی عمو جان توی این ۱۰ سال!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
تعداد کارگران و کارمندان دو خودرو ساز مونتاژ کار بنجل ساز

ما به اندازه ۲۰ یا ۳۰ کارخانه خودرو ساز ژاپنی و اروپایی

است و تازه با قیمت تویوتا ، دارد دنا به مردم می اندازد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
دقیقا اومدم بنویسم دیدم زحمتشو کشیدین اخه اینا نه ماشین داخلی سوار نمیشن نمیدونن
پویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
شماها واقعا عجیبید! این مسائلی که گفتید از خیلی سال پیش جریان داشته... همچین پرده از فساد خاصی برنداشتید (; این چیزا تکراریه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
وقتی منتظرند استادیوم ورزشی رو بدن چینی ها بسازن و متخصص خودشون رو صادر میکنن چه انتظاری میشه داشت ؟ باید به اسم حمایت از خودروسازی داخلی ، جیب چینی ها رو پر کنیم تا آقایون راضی بشن !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
فساد اینا نیست
اینا راه گم کردن است
فساد اینه که بدونید شرکت های قطعه ساز تحت مالکیت خودروسازان قطعات تولیدی خود را قاچاق معکوس می کنند و از یک شرکت مجازی ثبت شده در چین به اسم قطعه وارداتی دوباره رسما به کشور وارد می کنند که بابت این قطعات هم دلار پرداخت می شود و هم قیمت قطعات ده ها برابر می شود...
پاسخ ها
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
دولت سال گذشته ۷ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۲۸،۵۰۰

تومانی را به خودرو سازها داده و آنها آن ارز را با مردم ۶۰ هزار تومان محاسبه و مشتی خودرو بی کیفیت و پر مصرف و

ناایمن را با سودهای کلان فروخته اند

اینکار نامش اگر فساد سیستماتیک نیست ، پس چیست؟
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
الان قطعه سازان داخلی هم یک سری قطعاتشون رو به چین سفارش میدن وبرچسب خودشون رو میزنند روی قطعه چینی.
باهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
این که سالهاست انجام مبدهند و انواع قطعات خودرو را از چین وارد می کنند و داستانی است که بر سر هر کوچه و بازاری هست!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
الان هم بعضی قطعات چینیه هم شکل و قافیه و آپشنها چینی شده!
ناشناس
|
Poland
|
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
خودرو ساز ها دولتی هستند و کاملا هماهنگ هستند با چینی ها...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
عجب کشف بزرگی،سالیان زیادی است اکثریت قطعات از چین می آید تازه شما فهمیدی تابی؟_!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
شمع خودرو برند چین هم روش خورده. داخل بسته بندی سایپا یدک است.
روی ماشینم گذاشتم در خود نمایندگی از اون به بعد ماشینم ریب زد.
تا خود امداد خودرو اومد و گفت این شمع ها آشغاله.
هر چی هم به نمایندگی می گفتم از وقتی این شمع ها رو نو کردی ماشینم مشکل دار شده قبول نمی کرد.
اینا کارخونه ایه و مال خود سایپاست کنترل شده.
امداد خودرو عوض کرد درست شد.
البته فرداش باز مشکل تکرار شد. استاپرش ماشین هم مشکل داشت که اون متوجه نشده بود.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
همون بهتر که در این دو تا شرکت رو تخته کنند...
بعد از ۴۵ سال حمایت آخرش هم هیچی نشدن و روز به روز هم زیان ده تر میشن و عقب تر میرن...
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟