تغییر سرنوشت بنزین با باک‌ پُرگاز

برای بازکردن گره ناترازی بنزین، پیشنهاد شده به گذشته سفر کنیم و دوباره گاز بزنیم.
کد خبر: ۱۲۶۷۴۳۸
|
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵ 23 October 2024
|
1344 بازدید
|
۴

دبیر انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG احسان جان‌محمدی می‌گوید که «دوباره زمزمه‌ الزام خودروسازان به تولید دوگانه‌سوزها مطرح است.»

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ ۲۰ سال پس از ورود CNG (گاز طبیعی فشرده) به کشور با خاطرات صف‌ طولانی جایگاه‌ گاز، اکنون مشتری برای نصف ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی نیست.خودروسازها در دهه ۸۰ ملزم شدند ۲۰ درصد تولیدات‌شان را گازسوز کنند اما امروز فقط ۵ درصد محصولات ایران‌خودرو و یک‌ درصد تولیدات سایپا گازسوزند. برای تامین بنزین روزانه، ۱۱۵ میلیون لیتر تولید و ۷ میلیون لیتر وارد می‌شود. با ۵.۵ میلیارد دلاری که نیمه اول امسال صرف خرید بنزین شده می‌شد کل نظام توزیع گاز کشور را یک بار برای همیشه هوشمند کرد.

از پارسال تاکنون مصرف سی‌ان‌جی با ۱۷ درصد کاهش به ۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده اما در مقابل مصرف بنزین با ۱۵ درصد افزایش ۱۳۲ میلیون لیتر شده، با یادآوری اینکه ۹۰ درصد خودروها بنزینی و کمتر از ۱۰ درصد گازسوزند. با ظرفیت بیکار جایگاه‌های سی‌ان‌جی می‌توان ۲۵ میلیون لیتر دیگر از مصرف روزانه بنزین کم کرد. در دنیا رشد سالیانه صنعت سی‌ان‌جی ۲ درصد است و پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۳ حدود ۲۸ درصد از سبد انرژی دنیا را تصاحب کند. مثلا ایتالیا برنامه‌ریزی کرده‌ که تا سال ۲۰۳۵ ظرفیت CNG خود را ۲ برابر کند و خودروسازی فیات ایتالیا بخشی از تولیدات خود را گازسوز کند.

تغییر سرنوشت بنزین با باک‌ پُرگاز

اما در ایران معاون ایران خودرو هدی رادمنش، می‌گوید که «به دلیل افت توان گشتاور، مشتریان از خودروهای گازسوز استقبال نمی‌کنند و خودروی بنزینی را ترجیح می‌دهند. اما در مقابل کارشناس انرژی سجاد اعیانی، می‌گوید که «وقتی هزینه بنزین زیاد نیست مشتری با چه انگیزه‌ای دنبال خودروی دوگانه‌سوز باشد؟»دبیر انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG احسان جان‌محمدی، می‌گوید‌ که رایگان‌کردن سی‌ان‌جی توجیه اقتصادی دارد. اگر با سی‌ان‌جی رایگان روزانه فقط ۷ میلیون لیتر گاز  بیشتر به جای بنزین مصرف شود، ۵ میلیارد دلار درآمد سالانه‌ای که دولت از فروش سی‌ان‌جی از دست داده ۶ ماهه از محل صرفه‌جویی ۵ میلیارد دلاری در واردات بنزین جبران می‌شود.»

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
هادی یادگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
این هم تلاشی است که اثر محدودی خواهد داشت اما راه حل اصلی باید انجام شود تا منجر به مدیریت مصرف ، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و توجه خودروسازان نسبت به مصرف خودروهایشان گردد
هادی یادگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
این هم راه حلی با اثر محدود است ولی ما نباید سرمایه های کشور را بسوزانیم
، ما باید راهکار اصلی را انجام دهیم که منجر به مدیریت مصرف توسط مردم، صادرات بنزین، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و توجه خودرو سازان نسبت به میزان مصرف خودروهایشان در کنار انتفاع مالی مردم گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
طبق برنامه تولید خودروهای برقی در اروپا تا پایان 2030 نزدیک به 100 درصد خواهد بود!!!!!!!!! و توقف تولید خودروهای بنزینی در دستور کار !!!!!!!!!!!!! حالا ایران بعد 15 سال از جمع شدن خط اتومبیل CNG بازگشت به تولید دوباره اتومبیل دوگانه سوز برای مدیریت مصرف بنزین!!!!!!!!!!! این است مدیریت بی نظیر مدیران در ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
آقا مردم بنزین رو نمیخورن،،خودروهاتون مشکل دارن
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات