تابناک بررسی می‌کند؛

تعمد در تاخیر واردات خودرو‌های دست دوم کار چه کسانی است؟ /آقای وزیر صمت ۶ ماه گذشت

۶ ماه پیش بود که محمد اتابک وزیر صمت نسبت به طرح واردات خودرو‌های دسته دوم ایرادهایی را وارد دانست و خواستار اصلاحیه آئین نامه شد، اما هنوز خبری از اصلاح آن نیست و به نظر می‌رسد دولت بنا به دلایلی با واردات خودرو‌های نو بیشتر موافق است تا کارکرده.
کد خبر: ۱۲۹۰۱۸۶
|
۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰ 23 February 2025
|
3067 بازدید
|

در حالی که بیش از دو سال از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم می‌گذرد و پس از تصویب این قانون، از فیلتر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رد شد؛ اما آخرین سنگی که ازسوی وزارت صمت به سوی این طرح انداخته شد اصلاحیه آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده بود که بعد از گذشت ۶ ماه که اتابک وزیرصمت بر آن ایرادهایی وارد دانست و همچنان خبری از اصلاح آیین نامه نیست.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، طرح واردات خودرو‌های کارکرده از همان ابتدا مخالفانی مانند خودروسازان داخلی داشت چرا که به نظر می رسد منافع آنان را به خطر انداخته و انحصار چندساله آنان را هدف قرار می‌دهد و سیاستگذار ارزی یا بانک مرکزی به دلیل موضوع تامین ارز این خودرو‌ها سر راه خود می داند.

۲۷ شهریور امسال بود که محمد اتابک، وزیر صمت اعلام کرد که این آئین نامه مجدد نیاز به اصلاح دارد و در بحث خودرو‌های کارکرده بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کردند که باید آنها را حل کرده و بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است و اکنون بیش از ۶ ماه از اظهارات اتابک درباره اصلاح آئین نامه واردات خودرو‌های کارکرده می‌گذرد، اما همچنان خبری از سرنوشت آئین نامه در دست نیست.

ازسویی دیگر، آیین نامه واردات، شرایط و ضوابط متعددی را برای خودرو‌های وارداتی ازجمله سن خودرو، استاندارد‌ها و گواهی اسقاط که این الزامات فرآیند واردات را دشوار و زمان بر می‌کند. 

همچنین به نظر می‌رسد عدم همکاری مناسب و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف دولتی از جمله وزارت صنعت، معدن تجارت، بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک در طولانی شدن اجرای این قانون بی تاثیر نیست. 

سبد واردات خودرو تک محصولی می شود؟

آنطور که از رفتار دولت و به ویژه وزارت صمت برمی آید این است که دولت تمرکز بیشتری بر واردات خودرو‌های نو دارد که آن هم با افزایش تعرفه واردات، گران شدن نرخ دلار و عرضه قطره چکانی فرصت خوب برای رقابتی کردن این بازار و کاهش قیمت‌ها رقم نخورد. 

از طرفی، رقابت با خودرو‌های دست دوم وارداتی، تولیدکنندگان داخلی را تحت فشار می‌گذارد تا قیمت‌های خود را کاهش دهند و کاهش قیمت‌ها منجر به کاهش سودآوری تولیدکنندگان شده و درنتیجه منجر به کاهش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و بهبود کیفیت محصولات می‌شود. این در حالی است که کاهش تولید خودرو‌های داخلی می‌تواند بر صنایع وابسته مانند قطعه سازی و خدمات پس از فروش نیز تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش تابناک، در شرایطی که شیب افزایش قیمت خودرو‌ها هر روز تندتر می‌شود، به نظر می‌رسد واردات خودرو‌های کارکرده که قیمت‌های مناسب تری دارند و بسیاری از مردم توان خرید آن را دارند، می‌تواند اندکی بازار خودرو را متعادل کرده و تاثیر قابل توجهی بر کاهشی شدن قیمت‌ها داشته باشد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
محک پایین متن خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۶
منوچهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
اگر واردات خودرو خارجی بدون کاهش تعرفه باعث رقابتی شدن قیمت خودرو داخلی نشود ، این گونه واردات اصلأ هیچ تاثیری در کاهش قیمت خودرو داخلی نخواهد داشت و با این کار معلوم می شود که وزیر محترم صمت در مقابل مافیا بسیار ضعیف می باشد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
مگه دیوانه هستند که اجازه ورود خودرو کارکرده بدن؟ خوب اینجوری انحضار خودرو دست خودشون هست سر مردم را هم با چند تا آیین نامه و بخشنامه گرم میکنند تا مردم همین حلبی های موجود را چند بربر قیمت بخرند مطمئن باشید وزارت صمت نمیزاره خودرو کارکرده وارد بشه چون درامد شخصی اقایون تهدید میشه
پاسخ ها
سدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
برای این ها جان مردم ارزشی ندارد
این همه هموطن در جاده ها قربانی کیفیت خودروهای داخلی میشن ولی هیچ کس اهمیت نمیده
اگر جای خودروهای سایپا و ایرانخودرو ماشین تویوتا و هیوندا سوار میشدیم به جرات آمار کشته های جاده ای یک سوم میشد.
یعنی هر سال جان بیش از 14 هزار انسان حفظ میشد
ولی امان از این انسان فانی امان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
مافیا یا همون رانت داخلی
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
زورگیری مونتاژکاران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
مافیای خودرو ، مافیای فوتبال ، مافیای دارو ، مافیای سوخت ، مافیای ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
اعتراض کامنتی به خودروسازان ره به جایی نمییره .
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
مافیایی در کار نیست. خود دولتها بزرگترین دلال و عامل انحصار و گرونی خودرو هستن. وقتی با کلی هزینه خط تولید آشغالهای چینی رو راه انداختن، هیچوقت نمیذارن مردم خودروی خوب و به قیمت داشته باشن
مثلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
كار من! كه نبوده!!!
علی نقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
کاسبان تحریم

کاسبان تحریم

کاسبان تحریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
چرا این سؤال را از وزیر میکنید همه دراین نقش دارند حتی آبدارچی های ادارات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۵
دولت رو فکر کردی پزشکی و وزیر صمت اداره میکنه ؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # نیمه شعبان # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ
الی گشت
نظرسنجی
در جنگ سه ساله اوکراین-روسیه کدام طرف پیروز میدان است؟