سرعت گیر دلاری در مسیر واردات خودرو

چرا خبری از تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو نیست؟

آن گونه که وزیر صمت گفته، واردات خودرو‌های با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار مدنظر است تا هم سطح بازار محصولات را کامل کند و هم به تدریج داخلی سازی شود؛ اما شنیده‌ها حکایت از این دارد که آیین نامه واردات خودرو به دلایل پیش‌بینی‌نشده به کما رفته است.
کد خبر: ۱۱۲۸۵۰۵
|
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰ 06 July 2022
|
20029 بازدید
|
چرا خبری از تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو نیست؟
محمدرضا مقامی فرد؛ بازار خودرو در چند سال اخیر با رشد قابل توجه قیمت‌ها مواجه بوده است؛ روندی که به گفته کارشناسان و فعالان بازار خودرو، به دلیل برهم خوردن سمت عرضه و تقاضا در بازار بوده است. این عدم تعادل عرضه و تقاضا از یک سو به دلیل افت تولید خودروسازان و از سوی دیگر، به دلیل عدم واردات خودرو صورت گرفته است، تا جایی که در هفته‌های آغازین سال، زمزمه‌های موافقت دولت برای برنامه ریزی جهت واردات خودرو به گوش رسید؛ اما تا به امروز همچنان روی کاغذ مانده است!

به گزارش تابناک؛ در این میان، فاطمی امین وزیر صمت در نشست خبری چهارم تیرماه ۱۴۰۱ در جمع اصحاب رسانه در این باره اظهار داشت: "ما به دو دلیل به واردات خودرو توجه داریم؛ یعنی دو کارکرد از واردات خودرو در سال جاری انتظار داریم. کارکرد اول پر کردن شکاف عرضه و تقاضاست. سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد، در حالی که برآورد ما تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تقاضا در بازار خودروست.
 
این در حالی است که از سال ۹۷ هم واردات صورت نگرفته و یک تقاضای انباشته از این بخش داریم. از سوی دیگر چندین میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم. پس یک انباشت در تقاضای خودرو داریم. این انباشت در تقاضا و شکاف عرضه و تقاضا، باعث شده تا قیمت کارخانه‌ای خودرو با قیمت بازار، بعضا ۳۰، ۴۰، ۵۰ و گاهی ۱۰۰ درصد تفاوت قیمت داشته باشد و این نقش باعث شده تا خودرو از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شود؛ بنابراین یکی از روش‌هایی که می‌تواند این شکاف را پرکند، واردات خودروست.

وزیر صمت در خصوص شرایط و جزئیات این واردات نیز اظهار داشت: به دنبال این هستیم که عمده واردات خودرو در قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار باشد تا هم سطح بازار محصولات را کامل کند و هم به تدریج داخلی سازی شود. به گفته وزیر صمت، خودرو‌های اروپایی هستند که زیر ۱۰ هزار دلار تولید می‌شوند و خودرو‌هایی با برند‌های معروف و معتبر با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار. این که از روسیه یا جایی دیگر وارد می‌شود، کار ما نیست و مربوط به بخش خصوصی است. البته ما چند قید داریم؛ اول اینکه خودرویی که وارد می‌شود، باید خدمات پس از فروش داشته باشد؛ دوم در واردات خودرو طبق قانون اخیر مجلس، باید یک انتقال فناوری شکل بگیرد. سوم باید کیفیت و استاندارد مناسب داشته باشد. حالا اینکه هندی، روسی، چینی و یا اروپایی باشد، آن خودرویی که استاندار‌های ما را رعایت کند و مطلوب باشد، اجازه واردات خواهد داشت. وی تاکید کرد: واردات خودروی دست دوم هم متوقف و ممنوع است و قرار نیست در این موضوع، واردات خودروی دست دوم صورت بگیرد.

پس از این نشست خبری؛ فاطمی امین وزیر صمت در همایش روز ملی صنعت و معدن که در یازدهم تیرماه برگزار شد، با اشاره به اینکه برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو مهم است، اظهار داشت: آیین‌نامه مربوط به واردات خودرو طراحی‌شده و به‌زودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو به کجا رسید؟

در شرایطی که چند روزی از وعده وزیر صمت مبنی بر تعیین تکلیف آیین‌نامه واردات خودرو در جلسه هیات دولت می‌گذرد، خبر‌های غیررسمی از به کما رفتن و معلق ماندن آیین‌نامه واردات خودرو حکایت دارد. این در حالی است که فاطمی امین در صحبت‌های خود به صراحت بر ضرورت واردات خودرو جهت پرکردن شکاف میان عرضه و تقاضای خودرو تاکید داشت. شنیده‌های خبرنگار ما نیز از برنامه ریزی و تدوین این آیین‌نامه  توسط وزارت صمت و ارسال آن به هیات دولت خبر می‌دهد، در حالی که اوایل اسفند سال گذشته نیز رئیس‌جمهور در جریان بازدید از ایران‌خودرو، دستور داد مقدمات آزادسازی ورود خودرو به کشور فراهم شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تهیه آیین‌نامه واردات را آغاز کرد.
 
از سوی دیگر مجلس نیز با ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو به دولت تکلیف کرد هر چه زودتر نسبت به تهیه آیین‌نامه واردات اقدام کند. با توجه به دستور رئیس‌جمهور و همچنین قانون ساماندهی مجلس از یک سو و پایان یافتن تاریخ مصرف مصوبه ممنوعیت ورود خودرو به کشور در ۳۱ اردیبهشت امسال از سوی دیگر، انتظار می‌رفت آیین‌نامه واردات در بهار تدوین و ابلاغ شود.  

اما شنیده‌های تابناک اقتصادی حکایت از مانعی اساسی در برابر واردات خودرو دارد؛ مانعی از جنس تامین ارز که در گذشته نیز مطرح شده بود. در شرایطی که گفته می‌شود وزارت صمت آیین نامه واردات خودرو را بررسی کارشناسی انجام داده است، اما برخی خبر‌ها حکایت از نگرانی بانک مرکزی مبنی بر ابهامات تامین ارزی این واردات دارد.  

در این میان دو نوع نگاه مطرح شده است؛ نگاه نخست از  اعمال نفوذ عده‌ای برای افزایش بیشتر محدودیت واردات حکایت دارد و نگاه دوم نیز به نگرانی سیاست گذار ارزی از تامین ارز واردات خودرو اشاره می کند.

اما در بابت سناریو دوم، دنیای اقتصاد روز گذشته در گزارشی نوشت: «این سناریو ادعا دارد که واردات خودرو به دلایل پیش‌بینی‌نشده کلا به کما رفته است. هر چند فرجام برجام در دولت سیزدهم تا حد زیادی قابل‌پیش‌بینی نیست، اواخر سال گذشته در راستای مذاکرات برجامی، امید زیادی به سرانجام خوش این مذاکرات شکل گرفته بود. در همین راستا پیش‌بینی می‌شد که با رفع احتمالی تحریم‌ها مسیر واردات خودرو‌های خارجی به کشور باز شود، چون منابع ارزی خوبی نیز در دسترس بود. با این حال در سال جاری ورق برگشت و مذاکرات متوقف ماند؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد که به‌رغم فرمان بازگشایی واردات خودرو توسط رئیس جمهور و قانون ساماندهی صنعت خودرو، دولت برای تدوین آیین‌نامه بسیار دست به عصا شده است. در این بین عنوان می‌شود که برخی حامیان سرسخت خودروسازان کشور هم دولت را مجاب کردند که فعلا بی‌گدار به آب نزند و با احتیاط در تدوین آیین‌نامه واردات قدم بردارد. مشکل اصلی نیز مشخص است: تامین ارز واردات خودرو؛ بنابراین با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه و همچنین پیش‌بینی‌ناپذیری مذاکره سازنده دوباره، دولت ظاهرا در آینده نزدیک قصدی برای بازگشایی واردات ندارد و در این زمینه اقدامات احتیاط‌آمیزی را در پیش گرفته است. بدین ترتیب برخی عنوان می‌کنند که واردات فعلا به کما رفته و دولت قصد ندارد بدون رعایت احتیاط و در نظر گرفتن جوانب مقرراتی تدوین کند که بعدا چالش‌برانگیز شود.»

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به مانع ارزی در برابر واردات خودرو

صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی درباره نظر بانک مرکزی درخصوص ارز موردنیاز برای واردات خودرو، گفت: "این موضوع هنوز در دولت جمع‌بندی نشده، اما هر زمانی که بخواهد در دولت جمع‌بندی شود، حتما با هماهنگی بانک مرکزی خواهد بود. منابع ارزی که برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود، باید در چارچوب منابع و مصارف کشور باشد به گونه‌ای که فشاری به منابع ارزی وارد نشود لذا این موضوع مدنظر دولت خواهد بود. 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
اینا فقط دنبال منفعت خودشونن. سر سوزنی به فکر مردم نیستن. الان هم هرروز به یه بهانه دارن وقت کشی میکنن و مردم رو سرکار گذاشتن
asd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
70 درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند و درامدشان از نظر سرانه قابل مقایسه با یک نفر که در جنوب خلیج فارس یا در اروپا ، با همان شغل و همان تحصیلات زندگی میکند نیست و بسیار پایینتر است ولی این فرد ایرانی باید خودروی اقتصادی آنها را به 2 یا 3 برابر قیمت دلاری آن بخرد!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
کوتاه آمدن غیرقابل توجیه مجلسیان درعزل این وزیربی کفایت والبته مشکوک به روابط با گروههایی با منافع خاص خودشان باعث شده یک کار ساده آزادکردن ممنوعیتی که ازسال 97 بدون دلیل منطقی صورت گرفت اینهمه لفتش بدهند. وقتی سوئ استفاده شدیدخودروسازان ازبازاربی رقیب وفروش تحمیلی محصولاتی تحقیری به مردم حتی دادمسئولان رده بالا راهم دراورده این وزیر ببینید با پشتوانه کی وکیا با بهانه تراشی و وقت کشی جلوی واردات خودرو راگرفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
یعنی واقعا متوجه نشدید؟!!! از بالا و به طور علنی از استیضاح وزیر نهی شدند خیلی از این ها هم که نماینده
واقعی مردم نیستند پس فرمانبرداری کردند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
تا حالا هر چه از این دولتمردان به نفع مردم شنیدیم فقط حرف درمانی برای خرید زمان و فراموشی مطالبات مردم است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
چرابایدزیر10 هزاردلارباشد؟ مدل جدیدرنو لوگان (تندر90) 12هزاردلاراست.یعنی مردم ایران لیاقت داشتن خودرویی درحد تندر90 رومانیایی راهم ندارند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
کمبودارز در مورد واردات خودرو هیچ مصداقی ندارد.قرارنیست دولت به واردکنندگان ارز بدهد بلکه بخشی از ارزی که برای واردات قاچاق شکلات وسیگار وپوشاک و....صرف میشود به سمت واردات خودرو خواهدرفت.اصلا یکی ازدلایل رونق شدیدقاچاق درکشورما ممنوعیتهای بیمورد واردات است.درحالیکه کالایی اگربجای قاچاق بصورت قانونی واردشودعلاوه برحفظ حقوق مصرف کننده درامدسرشاری نیزبرای دولت خواهد داشت.تجدیدنظر اساسی درممنوعیت واردات اقلامی چون لوازم خانگی لوازم بهداشتی پوشاک با لحاظ تعرفه وارداتی مناسب برای آسیب ندیدن تولیدداخل ضروری است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
این جمله شاید خیلی کلیشه ای و سطح پایین به نظر برسه ولی خیلی عمیق و درسته: مشکل واردات خودرو اینه که به نفع مردم عادی خواهد بود و حال باید آیین نامه ای تهیه بشه تا این کار رو تحت الشعاع قرار بده طوری که به ضرر مردم و به نفع عده ای خاص تموم بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
مافیای خودرو اجازه نداد
رضا
|
Turkey
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
ظاهرا بعد جناب عبدالملکی داستان هذیان گویی وزرا تمام نشده است.من نمیدانم این تعداد ۱/۶ میلیون را ایشان با توجه به درامد مردم و قیمت ممکن خودرو از کجا اورده اند؟با این حساب هندی ها هم به سالی ۲۰۰ میلیون خودرو نیاز دارند چون جمعیت بالغینشان یک میلیارد نفر است خودروی وارداتی روز زیر یک میلیارد تومان در نخواهد امد پس هیچ نقشی در تامین نیاز عوام ندارد کمااینکه کل تیراژ فروش خودروهای چینی فعلی که در این رنج هستند به ۲۰ هزار عدد در سال هم نمی رسد داخلی ها هم که همین هستند و اگر قیمت گزاری دستوری را بر ندارند تولید انها هم بواسطه عدم صرفه اقتصادی متوقف خواهد شد.پس برادر دست از شعارهای پوپولیستی بردار ما به سال های دهه ۷۰ برگشتیم که از هر ۱۰ خانواده بواسطه گرانی خودرو در مقابل درامد مردم فقط یکی می توانست خودروی شخصی داشته باشد با کهنه شدن خودروهای موجود به همانجا بر می گردیم
حسن رعیت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
مگر غارت گران مردم ایران می گذارند خودرو وارد شود تا در آمدشان تخته شود
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟