به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مهدی چمران سرلیست شورای ائتلاف شهر تهران و رییس اسبق شورای شهر تهران، در تشریح نیاز شورای ششم برای پاسخگویی به اولویتهای شهر تهران گفت: درحال حاضر شهر به بی تحرکی دچار شده و باید این تحرک به وجود بیاید و این تحرک در حوزههای مختلف از جمله عمران شهر باید ایجاد شود از سوی دیگر پروژههای نیمه تمام باید به اتمام برسند که از جمله مهمترین آنها خطوط مترو به عنوان اولین اولویت تهران است.
وی افزود: باوجود آلودگی هوا و ترافیک در تهران بهترین کار این است که در حمل و نقل (مترو) تحرک ایجاد کنیم تا به معنای واقعی کارآیی داشته باشد، البته توجه به شیوع کرونا ویروس هم باید مدنظر قرار بگیرد؛ در مترو باید پروتکلهای بهداشتی رعایت شود که با وضع موجود سخت است و امکان رعایت این اصول وجود ندارد.
باید خطوط مترو را به کارایی برسانیم
این کاندیداری شورای شهر ششم با اشاره به اینکه میزان افرادی که از مترو استفاده میکنند حدودا به نصف کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: چه موضوع شیوع کرونا تا تشکیل شورای بعدی حل شود و چه حل نشود باید خطوط مترو را به کارایی برسانیم و کارایی هم به این معنا است که بلافاصله شروع به تهیه و خرید واگن کنیم که البته کاری سخت است.
وی تاکید کرد: برای تولید واگن فارغ از اینکه چند درصد امروز در داخل تولید و چند درصد از خارج وارد میشود باید هرچه میتوانیم با افزایش توان و دانش در جهت تولید حداکثری در داخل کشور حرکت کنیم؛ البته در شرایط عادی شاید قسمتهایی ازقطارها همچون موتور و سیستم ترمز و دیگر امکانات که از خارج وارد میشود صرفه اقتصادی برای تولید داخل نداشته باشند، اما اگر فشارها به گونهای باشد که نتوانیم از خارج تامین کنیم مجبور خواهیم بود به دنبال تولید در داخل برویم البته این امر ممکن است هزینهها را افزایش دهد.
لزوم توسعه ناوگان اتوبوسرانی به عنوان یکی دیگر از اولویتهای شهر تهران
رییس شورای شهر تهران در دوره چهارم در بخش دیگری از صحبتهای خود به لزوم توسعه ناوگان اتوبوسرانی به عنوان یکی دیگر از اولویتهای شهر تهران تاکید کرد و افزود: امکان تولید اتوبوس در داخل کشور محیا است هرچند برخی قسمتها مثل موتور، گیربکس و شاسی از خارج وارد میشود، ولی کارخانههای اتوبوس سازی داریم که باید مطابق با استانداردهای روز اتوبوسهایی مناسب اقشار مختلف را تولید کنند؛ باید اتوبوسهای شهری دارای امکانات مناسب را در داخل تولید کنند.
وی افزود: باید به ناوگان اتوبوسرانی تهران که حدود ۴ سال است حداقلی از اتوبوسهای جدید را به خود دیده است تحرکی اساسی داد. متاسفانه در بخشهای مختلف شهر تهران شاهد توقف هستیم؛ لذا باید این توقفها را یکی یکی در دوره بعدی مدیریت شهری برداریم. امروز در موضوع بافت فرسوده، ساخت اتوبانها و پلهایی که در روان سازی ترافیک شهر تاثیرگذار هستند، شاهد توقف هستیم و باید در دوره بعدی شورای شهر تهران تحرک در این حوزهها را ایجاد کنیم.
اتوبان یادگار امام (ره) رها شده
چمران ادامه داد: متاسفانه اتوبان یادگار امام (ره) رها شده به شکلی که تا خیابان امام خمینی (ره) آمده، اما در آن محل رها شده درحالی که باید تا جاده تهران-ساوه و اتوبان تهران-قم و میدان ۹ دی میرفت تا همه این اقدامات کمک کند شهر زنده شود و به تحرک واداشته شود.
نباید بگذاریم فضای سبزی تهران از بین برود
وی با تاکید بر اینکه در دورههای گذشته اقدامات گستردهای برای توسعه فضای سبز که نقش موثری در کاهش آلودگی هوای تهران دارد انجام شد و حتی در دوره پنجم مدیریت شهری هم اقداماتی انجام شد؛ اما مطلوب نیست و باید بار دیگر تلاشهای گسترده در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: علاوه بر اینکه نباید بگذاریم فضای سبزی تهران از بین برود؛ بلکه باید به میزان فضای سبز شهری هم افزوده شود. نباید اجازه دهیم در نقاط مختلف بوستانهای بزرگ شهر با همین رکود و سکون خدایی ناکرده دچار آسیب شوند و میبایست به درختان و این بوستانها مرتب رسیدگی شود تا سالم برای استفاده شهروندان نگه داشته شوند.
چمران در پاسخ به سوالی برای راهکار حل مشکلات اقتصادی شهرداری تهران و حل و فصل بدهیهای شهرداری نیز گفت: قطعا بدهیها هر چقدر باقی بمانند بیشتر میشوند کاری که الان انجام میشود این است که مقداری از زمینها و املاک شهرداری فروخته میشود و بابت بدهیها داده میشود خوب چارهای هم جز این نیست که املاکی که بوده بابت بدهیها بدهند تا بدهیهای خود را کمتر کنند.
باید به دنبال درآمدهای جدید رفت که فشار آن به دوش مردم شهر نباشد
افرادی که از شهر بیشتر استفاده میکنند باید عوارض آن را پرداخت کنند
وی ادامه داد: باید به دنبال درآمدهای جدید رفت درآمدهایی که فشار آن به دوش مردم شهر نباشد؛ اما افرادی که میخواهند فراتر از افراد معمول از شهر استفاده کنند باید عوارض آن را پرداخت کنند این هزینه را این افراد باید بپردازند نه همه مردم و از سوی دیگر باید صرفه جویی و قناعت را در دستور کار قرار داد.
کاندیدای انتخابات شورای شهر ششم افزود: اینکه عدهای را جدیدا استخدام کرده اند به عنوان اینکه امتحان داده اند و به ناگهان به یک فرد جایگاه ۱۷ میدهند جایگاهی که فردی با ۱۵ سال تجربه کار در شهرداری و تحصیلات مهندسی همین جایگاه را دریافت میکند، مشخص نیست فرد تازه ورود حتی نصف کارآیی فرد باتجربه ۱۵ ساله در شهرداری را داشته باشد و اقداماتی شبیه به این که زیاد هم بوده به گونهای که خارج از خط صرفه جویی و قناعت است.
وی تاکید کرد: ما در گذشته تجربه این کار در شهرداری را داشته ایم که با صرفه جویی و جلوگیری از اشرافی گری و حقوقهای بالا و ریخت و پاش بی خود هزینهها را کاهش دادیم مثلا در مقطعی مشاهده شد که شروع شده جداول وسط اتوبانها را رنگ آمیزی میکنند درحالی در آن شرایط چنین کاری نیاز نبود؛ لذا برای مدتی این رنگ کاریها را متوقف کردیم به این ترتیب باید چنین اقداماتی که با هدف صرفه جویی هست را که در گذشته تجربه آن را داریم؛ آغاز کنیم تا دخل و خرج شهرداری تهران باهم تطبیق پیدا کند.