تابناک _ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود درباره مصوبات و وظایف دستگاهها پیرامون عفاف و حجاب گفت: ۳۲ دستگاه در این زمینه وظایف ایجابی و فرهنگی دارند.
احمد راستینه هفشجانی در نطق میان دستور
احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۳ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش نظارتی این کمیسیون در مورد مصوبات عفاف و حجاب گفت: بر اساس فرمایش امام خمینی (ره)، «راستی چرا دنیا در برابر کسی که اجازه نمیدهد تا دختران مسلمان به دلخواه خود با پوشش اسلامی در دانشگاهها درس بخوانند یا تدریس کنند، ساکت نشسته است؟ جز این است که تفسیر و تأویل آزادی و استفاده از آن در اختیار کسانی است که با اساس آزادی مقدس مخالفند، امروز خداوند ما را مسئول کرده است نباید غفلت نمود، امروز با جمود و سکون و سکوت باید مبارزه کرد و شور و حال حرکت انقلاب را پربرجا داشت.»
راستینه اظهار کرد: بنا بر فرمایش امام خامنهای «حجاب یک ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردید در وجوب حجاب وجود ندارد، این را همه باید بدانند، اینکه حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب است، لازم است، ضروری است، نه جای خدشه و شبهه ندارد، یک واجب شرعی است که باید رعایت شود منتهی آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید متهم کرد به بیدینی و ضد انقلابی.»
وی با اشاره به اظهاراتی از شهید علیرضا ملازاده افزود: شهید وقتی که غرق در خون میشود فریاد بر می آورد «خواهرانم حجاب شما از خون من رنگینتر است من اکنون نیز فریاد بر می آورم که خواهرم حجابت را حفظ کن، خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذارند به اسم آزادی زن با تو و دیگر خواهرنم همانند شی رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است.»
متن گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص مصوبات عفاف و حجاب به شرح زیر است:
مقدمه
موضوع عفاف و حجاب که در اصل چهارم قانون اساسی با رویکرد حاکمیت اسلام بر همه قوانین و مقررات کشور به آن اشاره شده است، به عنوان سمبل شخصیت مردمان ایران زمین در اکثر دوران تاریخ خود نمایی می کند. حجاب زن مسلمان بخصوص پس از دوران انقلاب شکوهمند اسلامی نمادی از شخصیت و اعتبار برای ملت مسلمان ایران در میان سایر ملل و کشورهای جهان زبان زد عام و خاص بوده است و حمله و هجمه دشمنان انقلاب اسلامی به مسئله حجاب نیز بعنوان تلاشی برای سرنگونی نماد شخصیت و معنویت ملت بزرگ ایران به حساب می آید. دشمان به خوبی می دانند پیشرفت های شگرف انقلاب اسلامی در دهه های گذشته در سایه تربیت صحیح و بی بدیل جوانان این مرز و بوم و آن هم توسط زنان و مادران ایرانی صورت گرفته است و برای جلوگیری از این حرکت عظیم مهمترین هدف دشمنان تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی و ضربه زدن به عفاف و حجاب بعنوان اصلی ترین عقبه اخلاقی جامعه ایران است و از این رو هرازگاهی با انجام توطئه و به بهانه های گوناگون سعی در مخدوش کردن چهره زن ایرانی و غالب کردن فرهنگ مبتذل غربی در کشور دارند. ضعف قوانین اجرایی و به روز نبودن آن در مواجهه با مسائل و مشکلات اخلاقی جامعه در کنار بی قانونی در فضای مجازی کشور که امروزه حتی از خطرات فضای حقیقی پیشی گرفته و مرزهای فکری و اخلاقی ایران اسلامی را به چالش کشیده است و از طرفی کوتاهی دستگاه های اجرایی، تقنینی و قضایی کشور در اعمال قوانین و مقررات موجود و همچنین بی انگیزه بودن برخی از مدیران، در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر که می تواند با شیوه های نوین و کارآمد صورت بگیرد موجب بروز و تظاهر بی حجابی در کشور شده است که علاوه بر تاثیر روحی و روانی بر آحاد جامعه همچنین موجب اعتراض اقشار مختلف مردم از عملکرد مسئولان و دست اندرکاران اجرایی، قضایی و تقنینی کشور شده است.
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ابتدای مجلس یازدهم ضمن پرداختن به وظایف مصرح خود در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به موضوع تربیت اخلاقی در سایه عفاف و حجاب توجه خاصی مبذول داشته است و بدین منظور صدها ساعت وقت خود را برای اجرای قوانین عفاف و حجاب و برطرف ساختن نگرانی جامعه ایران اسلامی از خدشه دار شدن عفاف و حجاب مصروف داشته است و گزارش حاضر که حاصل جلسات متعدد کارشناسی با حضور کارشناسان فرهنگی، قضایی، اجرایی و پژوهشی است و در راستای تبصره 1 ماده 45 آیین نامه داخلی است، تقدیم نمایندگان و ملت عظیم الشان می گردد.
گزارش تکالیف و ظایف قانونی دستگاه ها
مصوبه عفاف و حجاب بر اساس مطالبه عمومی در تاریخ ۱۳/ ۱۰ /۱۳۸۴ و مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب که در جلسه ۸۲۰، تاریخ ۱۲/ ۶/ ۱۳۹۸ و ۸۶۷ به تاریخ ۲۵/۵/۱۴۰۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و تکالیف همه دستگاهها را در بحث عفاف و حجاب روشن کرده است. ۳۲ دستگاه در این زمینه وظایف ایجابی و فرهنگی دارند و تنها دستگاهی که تکلیف سلبی در این امر دارد، فراجا است. البته فراجا هم بخشی از وظایفش در حوزه عفاف و حجاب بر اساس مصوبات مذکور ایجابی است. در این مصوبات برای دستگاهها تکالیفی تعیین شده است که البته در برخی از مصوبات خلاءهایی مشاهده میشود که نیاز به اصلاح و بازنگری مجدد دارد که در پیوست این گزارش طرح پیشنهادی خود را در کمیسیون تهیه و به هیات رئیسه تقدیم کردیم. اجمال وظایف و تکالیف دستگاهها در این قانون به صورت شفاف بیان شده است.
انجام وظیفه نظارتی کمیسیون فرهنگی
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۴ /۹/ ۱۴۰۰ و ۱۲/۷ /۱۴۰۱ طی مکاتبهای از ۳۱ دستگاه بطور مستقیم و از طریق نامه به وزارت کشور دعوت بعمل آورد، تا ضمن ارائه گزارش عملکرد خود، چالش ها، خلاءها و موانع عدم اجرایی شدن مصوبه مذکور را به این کمیسیون ارائه دهند، اما صرفاً ۱۲ دستگاه اجرایی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گزارشهای خود را ارسال کردند و ۱۹ دستگاه که از ارائه گزارش عملکرد، اجتناب کردند که نشان از عدم اهتمام و انجام وظایف مصرح قانونی به شرح ذیل است: ا-معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ۲- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳- شهرداریها ۴- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵- وزارت امور خارجه ۶- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷- سازمان امور اداری و استخدامی کشور ۸- قوه قضائیه ۹- وزارت راه و شهرسازی ۱۰- بسیج مستضعفین ۱۱- سازمان حج و زیارت ۱۲- سازمان اوقاف و امور خیریه ۱۳- مرکز مدیریت حوزه علمیه قم ۱۴- وزارت اطلاعات ۱۵- وزارت امور اقتصاد و دارایی ۱۶- سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ۱۷- کمیته امداد حضرت امام (ره) ۱۸- بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۹- سازمان برنامه و بودجه کشور
اقدامات کمیسیون فرهنگی
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری اجرای وظایف دستگاهها در زمینه قانون عفاف و حجاب و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای وظایف نظارتی خود اقداماتی را به شرح ذیل انجام داده است.
۱- تشکیل کمیتهای تخصصی در کمیسیون فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب
۲- جلسات متعدد با متصدیان امر در خصوص ضرورت ارائه الگوهای ایرانی- اسلامی در راستای مد و لباس
۳- جلسات پیگیری ساماندهی مد و لباس با اصناف و نمایندگان وزارتخانه ها، نهادها و دستگاهها
۴- جلسات پیگیری ساماندهی مجتمعهای بین راهی با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی
۵- جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی در خصوص ارائه گزارشها و اقدامات انجام شده در شورای فرهنگ عمومی
۶- جلسات متعدد با مسئول رسانه ملی در مباحث متعدد و مرتبط با عفاف و حجاب
۷- درخواست برنامه و پیوست فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری جشنوارهها
۸- چندین جلسه با معاونین و حقوق دانان قوه قضائیه و دادستان کل
۹- جلسات متعدد با وزارت کشور و ستاد عفاف و حجاب و بازدید میدانی از زیرساختهای لازم در راستای اجرای قانون
۱۰- جلسات متعدد با فراجا و بررسی و پیگیری مشکالت آنان
۱۱- درخواست پژوهشهای لازم جهت تکمیل سیر مطالعاتی اجرای قانون از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و مرکز تحقیقات اسلامی قم
۱۲- ایجاد تعامالت درون مجلس با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی
۱۳- دیدار با گروههای مردمی و مطالبه گران عفاف و حجاب
۱۴- تشکیل جلسات هم اندیشی با ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و متصدیان امر
۱۵- بحث و بررسی وضعیت عفاف و حجاب با حضور وزرای متعدد در کمیسیون فرهنگی
۱۶- نشست با وزیر محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جلسه با وزیر ورزش و جوانان در خصوص وظایف ابلاغی
۱۷- شرکت مستمر در جلسات عفاف و حجاب در وزارت کشور و پیگیری مصوبات آن
۱۸- دریافت و انتشار طومارهای مردمی در خصوص مطالبه اجرای قانون عفاف و حجاب و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سراسر کشور با امضاء مسئولین استانی، محلی و ائمه جماعات و جمعه و اقشار مردم
علل اثربخش نبودن اقدامات دستگاهها در مقابله با بد حجابی
اقدامات سلبی و ایجابی معین شده در قوانین موجود که عمدتا اجرای آن بر دوش فراجا نهاده شده است به دلایل زیر اثربخش و قابل اجرا نبوده است:
۱- عدم درجه بندی مجازات
۲- سهل و ممتنع بودن اعمال مجازات در قوانین مرتبط با عفاف و حجاب
۳- عدم قاطعیت در اجرای قوانین
۴- نبود مالک و معیار مصرح و دقیق جهت اجرا و تعیین مجازاتها
۵- اشکال به جایگاه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام تقنینی کشور
۶- بی اعتنایی و اهمال قابل توجه بعضی از دستگاهها به اجرای مصوبات
برخی از دستگاهها از اجرایی نمودن مواد مصوبه فوق امتناع میورزند که ریشه آن در دو دلیل خالصه میشود: الف) نداشتن برنامه منظم و راهکارهای متنوع و اثر بخش، جهت اجرایی نمودن مصوبات ب) ضعف باور و اندیشههای عمیق دینی در سطوح مختلف اداری و کارشناسی در راستای اجرای مصوبات
۷- بلا اثر بودن نظارت بدلیل عدم پیش بینی ضمانتهای اجرایی لازم در اجرای قوانین
جمع بندی
۱- در اجرای هر قانونی میزان اثر بخشی مواد آن قانون، به ضمانتهای لازم اجرایی و تناسب احکام با مسائل موجود بر میگردد لذا در راستای اثر بخشتر نمودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی متناسب با تحولات اجتماعی و همچنین ارائه ضمانتهای لازم در راستای اجرایی شدن قانون براساس جزء ۲ اصل ۱۵۸ قانون اساسی و شرح وظایف قوه قضاییه مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد میشود؛ ظرف ۳ هفته لایحهای دو فوریتی توسط قوه قضائیه جهت اثربخشتر نمودن قانون به مجلس ارائه گردد.
۲- در اجرای بند ۲-۶ مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص برنامه ریزی، اجرای سازی، نظارت و ارزیابی و همچنین تصریح بند ۹ شرح وظایف مصوبه مذکور، وزارت کشور مکلف است به صورت نوبهای حداکثر شش ماهه گزارش اقدامات دستگاههای ۳۱ گانه و ترک فعل آنها را در خصوص اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
۳- با توجه به مطالبه قاطبه مردم و دریافت طومارها و مطالبات گسترده فعالان فرهنگی- اجتماعی سراسر کشور، و اقشار مختلف مردم، در راستای اجرایی سازی مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و قوه قضائیه مکلف هستند در راستای پاسخ به این مطالبه عمومی، اقدامات لازم را معمول و نتیجه را به مجلس و نهادهای ذیربط گزارش دهند.
۴- رئیس جمهور محترم در خصوص گزارش مذکور درباره دستگاههای که در اجرای مصوبات اقدام مناسب انجام دادند، تشویقهای لازم را معمول و در خصوص ترک فعلهای انجام شده توسط دستگاههای مورد خطاب قانون، اقدامات لازم را مبذول، و گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
آقاتهرانی: قوانین اسلامی به عنوان قوانین بالادستی در کشور باید اجرایی شود
مرتضی آقاتهرانی در جریان بررسی تقاضای عدهای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص مصوبات حجاب و عفاف، عنوان کرد: مساله عفاف و حجاب موضوع بسیار مهمی است که قرآن کریم به آن تاکید داشته و حتی حد و حدود آن نیز در سوره مبارکه احزاب و سوره مبارکه نور آمده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حتی به لحاظ قانونی نیز در این خصوص کارهای خوبی انجام شده، اما نمیدانم چرا برخی مسئولین در این رابطه کم اراده هستند. اصل سوم قانون اساسی تاکید دارد که دولت جمهوری اسلامی موظف است همه امکانات خود را برای رشد فضائل اخلاقی بکار گیرد. همچنین اصل چهارم قانون اساسی نیز تاکید دارد که ما باید براساس موازین اسلامی عمل کنیم.
وی با اشاره به اصل ۱۰ قانون اساسی گفت: از آن جا که خانواده رکن اصلی جامعه اسلامی است تمامی احکام باید بر این مبنا باشد.
آقاتهرانی با تأکید بر اینکه قانونمداری اول باید در دستگاهها به اجرا درآید، تأکید کرد: مردم شریف ایران نیز که افتخار مسلمان بودن دارند، باید مراعات کنند حتی اگر کسی مسلمان هم نیست باید به قانون عمل کند و حتی هر غریبهای هم میداند که حجاب جزئی از ضوابط اسلامی است به همین دلیل دشمن در این جهت برنامهریزی کرده تا این نماد جمهوری اسلامی ایران را خراب کند.
وی با بیان اینکه قطعاً امر به معروف تأثیرگذار است، ادامه داد: همه ما باید به وظایف دینی و اخلاقی خود عمل کنیم تا ان شاء الله حجاب و عفاف در کشورمان بهتر اجرا شود، با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان امیدواریم که این مهم بهتر در کشور پیاده شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه امیدواریم قوه قضائیه به این موضوع ورود کند، گفت: ما در مجلس آمادگی کامل داریم که در این راستا به دولت و قوه قضائیه کمک کنیم تا قانون حجاب هم عملیاتی و هم اجرایی شود. در سوره احزاب نیز تأکید شده که نوع رفتار، زینت و آرایش چطور باید باشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از ۴۰ سال قبل کار خود را برای رعایت این موارد شروع کرده است به همین دلیل همه نهادها به قوانین اسلام به عنوان یک قانون بالادستی اعتقاد دارند.
رضوانی: همه ادیان بر رعایت حجاب تأکید دارند
حسین رضوانی در جریان بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد عملکرد دستگاه های اجرایی در خصوص مصوبات حجاب و عفاف، با بیان اینکه باید توجه کنیم نقش امروز زنان در سطح جهان مدیون تلاشهای پیامبر اسلام و مسلمانان در صدر اسلام است، گفت: پیش از آن دوران زن را داخل انسان حساب نمیکردند.
وی با بیان اینکه ضرورت رعایت حجاب منحصر به مسلمانان نیست، ادامه داد: تمام ادیان الهی معتقدند که باید حجاب رعایت شود. ظاهر متدینین همه ادیان بیانگر این مساله است.
رضوانی تصریح کرد: شیطان بزرگ و ایادی داخل آن که با عبای شکلاتی شعارهای تجزیهطلب ضد دین را تکرار میکردند، به امید اینکه کارشکنی کنند نتیجهای نگرفتند و با فرمان اینکه افرادی که کم حجاب هستند نباید ضد نظام و ضد کشور تلقی شوند، نقشهشان بر باد رفت اما این دلیل نمیشود که دستگاههای مسئول موضوعات را مورد غفلت قرار دهند.
وی اضافه کرد: در مورد حجاب گفته میشود که نباید کار غیرفرهنگی کرد چرا که این موضوع اساسا مسئلهای فرهنگی است اما ورود دشمنانمان به امر حجاب از موضع فرهنگ بوده یا امنیتی؟ بدون تردید هیچکس مدعی نیست که دشمنان برای دلسوزی از بعد فرهنگ به موضوع حجاب وارد شدند چرا که خود آنها نیز معتقدند میخواهند قدرت و اقتدار ایران را نشانه بروند به همین دلیل است که ما دیدیدم در اغتشاشات اخیر عده زیادی به درستی به نقاط ضعف اقتصادی توجه داشتند، دشمنان به یک مسئله دیگر معطوف شدند که ربطی به مسئله اقتصادی نداشت.
لاجوردی: حجاب یک ضرورت شرعی و مقوله ای چندوجهی است
در ادامه زهره لاجوردی نیز در این خصوص با اشاره به بخشی از وصیت نامه امام خمینی (ره) گفت: درخصوص مسئله حجاب باید توجه کنیم که این موضوع یک ضرورت شرعی و مقولهای چندوجهی است و نمیتوانیم آن را منحصر در مسائل فرهنگی و اجتماعی بدانیم، امروز خارج نشینان از این مسئله برای براندازی استفاده میکنند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه متاسفانه در سالهای اخیر نفوذیهای داخلی با پشتیبانی سرویسهای جاسوسی با عملیات روانی، الزام حجاب را به چالش کشیده اند، ادامه داد: متاسفانه اکثر مسئولان طی چند ماه اخیر در این مسئله کاملا منفعل رفتار کردند، به طوری که صدای عموم جامعه بالا آمده است.
وی با تاکید بر اینکه امروز دشمن به خوبی دانسته است در کشوری مانند جمهوری اسلامی باید خانواده را از هم بپاشد، عنوان کرد: ادامه این روند سلامت روحی جامعه را از بین میبرد و جمهوری اسلامی را به جامعهای سکولار تبدیل میکند، در حالی که فلسفه تشکیل حکومت اسلامی اقامه شریعت است و کمیسیون فرهنگی نیز طرح ۷ مادهای را تهیه کرده است.
تخلف دستگاه ها پیرامون عدم رعایت حجاب و عفاف در قالب درخواست ماده ۲۳۴ پیگیری شود
محمدحسین فرهنگی در ادامه یادآور شد: موضوع حجاب یکی از ضروریات دین است که باید از طریق دستگاهها پیگیری شود و این دستگاهها نیز نباید تنها محدود به موارد مندرج در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری یا ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه شود بلکه لازم است تمام دستگاههایی که ۵۰ درصد سهام آنها در اختیار دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است و به نوعی با حاکمیت ارتباط دارند به این موضوع ورود پیدا کنند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یادآور شد: زیرمجموعه این دستگاهها نیز ولو اینکه خصوصی باشد باید بر رعایت این مهم هم حین کار و هم خارج از محیط کار نظارت داشته باشند و چنانچه این موضوع را رعایت نکردند باید مجوزشان لغو شود و تنها به مجموعههایی مجوز داده شود که شئونات جمهوری اسلامی را رعایت میکنند. از سوی دیگر نهادهای عمومی غیردولتی اعم از شهرداریها نیز باید بر ارتکاب این ناهنجاری نظارت کرده و چنانچه فردی در این زمینه تخلف کرد ابتدا در پرونده درج شده سپس تذکر داده شود و چنانچه تکرار شد ابتدا مجازاتهای سبک تر، سپس مجازات مندرج در قوانین مربوطه اعمال شود.
وی تصریح کرد: برخورد با عدم رعایت هنجارها در تمام دنیا مرسوم است بنابراین اینکه دست روی دست گذاشته و تنها به ارائه گزارش بسنده شود کفایت نمیکند بنابراین لازم است کمیسیون فرهنگی مجلس از طریق ماده ۲۳۴ موارد تخلف دستگاهها و زیرمجموعههای آنها را یادآور شده و چنانچه توجه نکرده اند از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.
حذف محتوای آموزه های دینی از کتب درسی، بستر عدم رعایت حجاب در جامعه را فراهم کرد
حسینعلی حاجی دلیگانی ضمن قدردانی از رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص پیگیری تقاضای وی و ۴۰ نفر از نمایندگان برای پیگیری موضوع حجاب و عفاف که در تاریخ ۲۹ شهریور سال جاری به این کمیسیون ارائه شده است، افزود: بررسیهای خوبی در این زمینه صورت گرفت ضمن اینکه ظرفیتهای خوبی در آئین نامه داخلی مجلس اعم از تبصره یک ماده ۴۵ وجود دارد که براساس آن مجلس میتواند بر مسائل گوناگون مرتبط با آنچه در جامعه اتفاق میافتد نظارت کرده و ورود پیدا کند.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس ادامه داد: خروجی بررسیها نشان میدهد بیش از ۳۰ دستگاه تکالیفی در حوزه فرهنگی، تبیینی و تربیتی دارند به وظایف خود عمل نکرده اند و این در حالی است که از خزانه و بیت المال اعتباراتی به آنها تخصیص داده شد تا حقوق پرداخت کنند و از این طریق در راستای تامین مصالح کشور و انقلاب اسلامی هزینه کردیم، اما نه تنها در جهت آموزههای دینی و تبیینی حرکت نکردند بلکه در برخی از مقاطع علیه اهداف نظام جمهوری اسلامی و کشور نیز حرکت کردند.
وی تصریح کرد: حذف برخی از محتوای آموزههای دینی از کتب درسی توسط برخی دولتها زمینه ساز این وضعیت شد چرا که مباحث فرهنگی در درازمدت اثر خود را میگذارند، از سوی دیگر تصویب سند ۲۰۳۰ که توسط بسیاری از جاها اجرا شد در شرایط کنونی آثار خود را نشان داده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وقتی برخی دولتها امور تربیتی را در آموزش و پرورش تعطیل کردند و انگیزه نیروهایی که برای رضای خدا و انگیزههای الهی فعالیت میکردند را از بین میبردند چه خروجی باید داشته باشیم.
وی با اشاره به خدماتی که توسط انقلاب اسلامی به زنان و دختران این مرز و بوم ارائه شده است، یادآور شد: کتابی که در ۲۲ بهمن چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار داده شد بیانگر بهبود وضعیت زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است کما اینکه قبل از انقلاب تنها ۳۵ درصد زنان باسواد بودند، اما امروزه بیش از ۹۰ درصد آنها باسواد هستند، همچنین در شرایط کنونی ۵۶ درصد دانشجویان بانوان هستند، ۹۵۰۰ نفر زن نویسنده و ۸۴۰ نفر از زنان ناشر هستند. همچنین تعداد پزشکان متخصص، معلمان و اساتید زن نیز گویای این مهم است.
عضو هیات رئیسه مجلس در پایان تاکید کرد که برای رعایت این مهم در کشور باید به گونهای عمل شود که جامعه دو قطبی نشود.
موافقت سران قوا با طرح جدید حجاب
بیژن نوباوه وطن در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۳ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی درباره عفاف و حجاب، گفت: نمایندگان و ملت ایران در خصوص ساختارشکنی بسیار مهم رخ داده در طی ماههای گذشته نگران هستند که با مسئله حجاب و عفاف نمایان شد و بسیار به جا و منطقی بود.
وی بیان کرد: گزارش کمیسیون فرهنگی با همکاری وزارت کشور، ستاد عفاف و حجاب و همکاری دیگر نهادها تهیه و متن آن قرائت شد. در این گزارش ۷ ماده پیشنهادی درخصوص برخورد غیرمستقیم و هوشمند آمده است، به شکلی که هیچ گونه برخورد فیزیکی در اعمال قانون صورت نگیرد و در عین حال حجاب ملت حفظ شود و قانون گریزان نیز متنبه شوند اما نمی دانم چرا قرائت نشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمامی سران قوا با مواد پیشنهادی در این گزارش موافقت کامل دارند و در شورای عالی امنیت ملی نیز در این خصوص بحث شده است. موضوعی که برای ما اهمیت دارد این است که تنها مجلس شورای اسلامی حق قانونگذاری دارد و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص تذکر داده اند.
نوباوه وطن ادامه داد: مردم باید بدانند نمایندگان آنها در خصوص مسئله حجاب و عفاف کاملاً حساس هستند؛.در مواد این طرح آمده که در راستای اجرای ماده ۱ بند (د) مصوبه ۳۳۰۶۱۸ مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱ شورای عالی امنیت ملی و و ماده (د) بند ۲ مصوبه ۸۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای مواجهه هوشمند و غیرمستقیم با معضل کشف حجاب و بدن نمایی در اماکن و انظار عمومی، مواردی تقدیم میشود. فراجا و ضابطین قضایی تحت نظارت دادستانیها از طریق دوربین و سایر ابزار فنی نسبت به جمع آوری ادله و شناسایی افرادی که در دستگاهها و ارگانهای موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه از قبیل معابر، اماکن عمومی، وسایل نقلیه و فضای مجازی، کشف حجاب یا بدن نمایی میکنند، حسب جداول اقدام به مجازات متخلفین میکنند.
وی افزود: در ماده ۱ آمده است افردی که در وسایل نقلیه اعم از هوایی، زمینی، ریلی و دریایی اقدام به کشف حجاب یا برهنگی کنند، مطابق بند ۱ جدول اعمال قانون میشوند. در ماده ۲ نیز آمده است که مالکان، متصدیان یا مشتریانی که در اماکن صنفی یا مراکز خرید و مالهای تجاری اقدام به کشف حجاب یا برهنگی کنند، مطابق بند ۲ جدول اعمال قانون میشوند. مسئولیت رعایت حجاب و اجرای قوانین حجاب در مراکز خرید و مالها برعهده مالکان و متصدیان این مراکز میباشد.
نوباوه وطن اظهار داشت: براساس ماده ۳ افرادی که در معابر و اماکن عمومی اقدام به کشف حجاب یا برهنگی کنند، مطابق بند ۳ جدول مجازات میشوند. مطابق ماده ۴ نیز افرادی که در فضای مجازی اقدام به کشف حجاب یا برهنگی کنند، مطابق بند (۴) جدول اعمال قانون میشوند.