با تحولات منطقه و جهان

درخواست آمریکا از ایران برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده/ ابراز نگرانی کاخ سفید از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه/ شروع درگیری‌های سنگین در سودان/ تکرار ادعا‌های ضدایرانی از سوی الهام علی‌اف

درخواست آمریکا از ایران برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده، ابراز نگرانی کاخ سفید از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه، شروع درگیری‌های سنگین در سودان، تکرار ادعا‌های ضدایرانی از سوی الهام علی‌اف و اعزام زیردریایی هسته‌ای آمریکا به کره جنوبی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۳۸۳۹
|
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ 04 May 2023
|
10110 بازدید
|

درخواست آمریکا از ایران برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده/ ابراز نگرانی کاخ سفید از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه/ شروع درگیری های سنگین در سودان/ تکرار ادعاهای ضدایرانی از سوی الهام علی‌اف

بین الملل تابناک: درخواست آمریکا از ایران برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده، ابراز نگرانی کاخ سفید از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه، شروع درگیری‌های سنگین در سودان، تکرار ادعا‌های ضدایرانی از سوی الهام علی‌اف و اعزام زیردریایی هسته‌ای آمریکا به کره جنوبی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

درخواست آمریکا از ایران برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده

 آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، ایران باید فوراً نفت‌کشی را که در تنگه هرمز توقیف کرده آزاد کند. 

ویدانت پیتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «اقدام ایران در آزار کشتی‌ها و مداخله در حقوق دریانوردی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، مغایر با قوانین بین‌المللی و مخل ثبات و امنیت منطقه هستند.»

 روز چهارشنبه، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین مدعی شده بود، نیروی دریایی سپاه پاسداران، یک نفت‌کش را در تنگه هرمز توقیف کرده است. 

درخواست آمریکا از ایران برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده/ ابراز نگرانی کاخ سفید از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه/ شروع درگیری های سنگین در سودان/ تکرار ادعاهای ضدایرانی از سوی الهام علی‌اف

منابع رسانه‌ای مدعی شده‌اند که نفت‌کش توقیف‌شده، تحت پرچم پاناما بوده است. آمریکا مدعی شده که نیروهای ایران، نفت‌کش مذکور را مجبور به تغییر مسیر به سمت آب‌های سرزمینی ایران کرده‌اند. 

چند روز پیش از این هم گزارش شده بود، ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک فروند کشتی متخلف را پس از تصادف با شناور ایرانی توقیف کرد. 

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا درباره آن رویداد گفته بود، کشتی توقیف‌شده «ادونتج سوئیت» نام دارد. داده‌های ماهواره‌ای به دست آمده از وب‌سایت MarineTraffic.com ـ که به رصد اطلاعات مربوط به تردد کشتی‌ها اختصاص دارد ـ نشان داد این کشتی عصر پنجشنبه در خلیج عمان و شمال مسقط، پایتخت عمان در حال تردد بوده است.

گزارش خبرگزاری فارس حاکی است، اقدام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی تصادم این کشتی با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس صورت گرفت.

ابراز نگرانی کاخ سفید از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، شامگاه چهارشنبه از سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه و نتایج این سفر ابراز نگرانی کرد.

پاتل طی نشست خبری روزانه، در این‌باره گفت: «باید بگویم که رژیم ایران و رژیم اسد به تعمیق روابط خود ادامه می‌دهند که این نه تنها برای متحدان و شرکای ما و کشورهای منطقه، بلکه برای جهان به طور گسترده‌ای نگران‌کننده است.»

درخواست آمریکا از ایران برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده/ ابراز نگرانی کاخ سفید از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه/ شروع درگیری های سنگین در سودان/ تکرار ادعاهای ضدایرانی از سوی الهام علی‌اف

وی در پاسخ به سوالی برای اظهار نظر درباره سفر رئیسی به دمشق، مدعی شد: «این دو رژیم‌هایی هستند که به مشارکت در فعالیت‌های شرورانه و ثبات‌زدا، نه تنها در کشورهای نزدیک خود بلکه در کل منطقه ادامه می‌دهند.»

این مقام آمریکایی در تلاش برای منصرف کردن کشورهای عربی از احیای روابط دیپلماتیک با سوریه، اظهار داشت: «ما همچنان بر این باوریم که روابط با رژیم اسد را نباید احیا کنیم. ما از عادی‌سازی روابط کشورهای دیگر با دمشق نیز حمایت نمی‌کنیم و این را بارها برای شرکای خود روشن کرده‌ایم.»

پاتل همچنین افزود: «ایالات متحده معتقد است، راهکار سیاسی که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد ذکر شده، تنها راه مناسب برای بحران سوریه است.»

آغاز درگیری های سنگین در سودان

با وجود اعلام موافقت طرفین درگیری در سودان برای اجرای آتش‌بس انسانی، درگیری‌های شدیدی صبح امروز (پنجشنبه) در خارطوم، پایتخت سودان میان ارتش و نیروهای واکنش سریع از سر گرفته شد.

 برخی شاهدان عینی به خبرگزاری آناتولی گفتند که درگیری‌های خشونت‌آمیزی در مجاورت کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل در مرکز خارطوم در جریان است.

درخواست آمریکا از ایران برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده/ ابراز نگرانی کاخ سفید از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه/ شروع درگیری های سنگین در سودان/ تکرار ادعاهای ضدایرانی از سوی الهام علی‌اف

شاهدان می‌گویند که صدای توپ‌ها و انفجارهای قوی در مرکز خارطوم شنیده می‌شود و ستون‌هایی از دود بلند شده است. همچنین جنگنده ها در دو شهر ام درمان غرب خارطوم و بحری در شمال آن به پرواز درآمده‌اند.

ارتش سودان در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای ما بامداد امروز با شورشیان (نیروهای پشتیبانی سریع) که قصد حمله به فرماندهی منطقه نظامی بحری را داشتند، درگیر شدند.

در این بیانیه آمده است: دشمن مجازات سختی دریافت کرد و نیروهایش به واسطه کشته و مجروح یا متواری شدن از هم پاشیده و نیروهای ما تعدادی از خودروهای رزمی شورشیان را منهدم و پنج خودروی به جا مانده از دشمن را در میدان نبرد مصادره کردند.

در این بیانیه از شهروندان خواسته شده است تا برای حفظ امنیت خود، از محل درگیری و اجسام فلزی بیگانه تا رسیدن تیم های فنی دوری کنند.

همزمان، نیروهای پشتیبانی سریع نیز در بیانیه‌ای نیروهای ارتش را به دلیل نقض آتش‌بس انسانی اعلامی به منظور خارج کردن هیات‌های دیپلماتیک و قادرسازی شهروندان به رفع نیازهای خود و دسترسی به مناطق امن متهم و اقدامات غیرمسئولانه رهبران نیروهای ارتش و حامیان آنها و حمله به این نیروها از سحرگاه امروز پنجشنبه در تعدادی از پایگاه های آنها محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «نیروها و محله‌های مسکونی ما ناجوانمردانه آماج بمباران کورکورانه توپخانه‌ها و جنگنده ها قرار گرفتند که نقض آشکار موازین، قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است.»

به موجب این بیانیه، تعدد مراکز تصمیم‌گیری در ارتش بر اجرای آتش‌بس بشردوستانه تأثیر منفی گذاشته است.

سخنگوی رسمی نیروهای واکنش سریع گفت: این نیروها بر ۹۰ درصد از سه شهر خارطوم سیطره دارند و به آتش‌بس انسانی اعلامی پایبند هستند. این در حالی است که نقض آتش‌بس از سوی نیروهای کودتا ادامه دارد. 

بنا بر این گزارش، عبدالفتاح البرهان، فرمانده  ارتش سودان و محمد حمدان دغلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع، پیش از این موافقت اولیه خود را با آتش‌بس جدید به مدت هفت روز اعلام کرده بودند.

ارتش سودان روز چهارشنبه بر موافقت خود با طرح سازمان ایگاد برای تمدید آتش‌بس اعلامی در این کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد که طرف دیگر درگیری به اصول آتش‌بس پیشنهادی پایبند باشد.

ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود با پیشنهاد ایگاد برای تمدید آتش‌بس ۷ روزه و اعزام نماینده‌ای برای انجام مذاکرات با رهبران جیبوتی، کنیا و سودان جنوبی در هر کشوری که توافق بر سر آن صورت گیرد، موافق است.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به ناکام ماندن این سازمان در توقف جنگ داخلی در سودان ابراز تاسف کرد و گفت، درگیری‌های مستمر تلاش برای برقراری آتش‌بس را از بین می‌برد. وی افزود، نسبت به افزایش خشونت در سودان غافلگیر شده زیرا امیدوار بود مذاکرات میان عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو در نتیجه بخش باشد.

اظهارات گوترش همزمان با سفر مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری  به سودان پس از اعلام سودان جنوبی مبنی بر موافقت اولیه دو طرف با آتش‌بسی که امروز (پنجشنبه) قرار بود شروع شود مطرح شد.

گریفیث روز چهارشنبه اعلام کرد، برای برگزاری نشست میان دو طرف درگیری در سودان به منظور تامین گذرگاهی امن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه پس از غارت شش کامیون حامل کمک  ها تلاش می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد با این سخنان اذعان کرد که جهان در ممانعت از بروز و گسترش جنگ در سودان که ثبات و امنیت را در این کشور برهم زده «شکست» خورده است.

سازمان ملل متحد وضعیت انسانی در سودان را بسیار بحرانی توصیف کرده و برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور خواهان تضمین‌های امنیتی است.

درگیری‌های شدید میان نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو و نظامیان تحت امر دولت نظامی برآمده از کودتای اکتبر ۲۰۲۱ در سودان که ژنرال عبدالفتاح البرهان فرماندهی آنها را برعهده دارد از پانزده آوریل آغاز شد و بر اساس آخرین‌ آمار رسمی منتشر شده تاکنون ۵۵۰ کشته و حدود ۵ هزار مجروح به جا گذاشته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد که در جریان سفر به نایروبی به سخن می‌گفت با اشاره به این بحران یادآور شد: «می‌توانیم بگوییم که نتوانستیم از جنگی که سازمان ملل را غافلگیر کرد جلوگیری کنیم.»

وی افزود: «کشوری مانند سودان...که در چنین وضعیت ناامیدکننده‌ای از نظر اقتصادی و انسانی قرار دارد تحمل جنگ قدرت بین دو نفر را ندارد.

مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل که به محل سفر کرده از شهر ساحلی پورت واقع در ۸۵۰ کیلومتری شرق خارطوم که از خشونت‌ها در امان مانده، خواستار تضمین امنیتی توسط دو طرف درگیر در این مناقشه شد.

وی با اعلام این که با دو ژنرال سودانی به عنوان فرمانده نیروهای درگیر در این کشور، تلفنی گفت‌وگو کرده، خواستار تبدیل «تضمین‌های کلی به تعهدات ویژه» از سوی دو طرف شد.

این در حالی است که پیش‌تر نیز گزارش‌هایی دال بر دزدی بخشی از ۸۰ هزار تن ذخایر مواد غذایی پیش از جنگِ موجود در سودان به سرقت رفته بود.

سازمان ملل متحد اعلام کرده که منتظر دریافت مجوز گمرک برای انتقال «۸۰ تن تجهیزات لازم در زمینه فوریت‌های پزشکین به این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج میلیون تن از ساکنان پایتخت سودان در گرمای سوزان این کشور به آب یا برق دسترسی ندارند و با کمبود مواد غذایی روبه رو هستند.

بر اساس این گزارش، اکنون تنها ۱۶ درصد از بیمارستان‌های خارطوم، پایتخت سودان قادر به ارائه خدمات پزشکی هستند.

سودان پیش از جنگ نیز کشوری بحران زده در شاخ آفریقا به شمار می‌رفت، به گونه‌ای که از هر سه شهروند این کشور یک نفر برای ادامه زندگی به کمک های بشردوستانه محتاج بود.

تکرار ادعاهای ضدایرانی از سوی الهام علی‌اف

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بار دیگر به تکرار ادعاهای ضدایرانی پرداخت. 

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان، «آذرتاج»، به نقل از علی‌‌اف نوشت: «در حال حاضر سفارت ما در تهران بسته است.»

درخواست آمریکا از ایران برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده/ ابراز نگرانی کاخ سفید از سفر ابراهیم رئیسی به سوریه/ شروع درگیری های سنگین در سودان/ تکرار ادعاهای ضدایرانی از سوی الهام علی‌اف

وی اضافه کرد: «این تصمیم من بود، چون برای من امنیت و زندگی مردممان مهم‌تر از چیزی بود که در ایران تصور می‌کردند.»

اعزام زیردریایی هسته ای آمریکا به کره جنوبی

روزنامه چوسان ایلبو کره‌جنوبی روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) اعلام کرد که آمریکا قصد دارد همزمان با برگزاری اجلاس سران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن، یک فروند زیردریایی هسته‌ای راهبردی خود را به پایگاه پوسان در این کشور اعزام کند. این زیردریایی به عنوان زیردریایی هسته‌ای استراتژیک کلاس اوهایو شناسایی شده و مجهز به تسلیحات هسته‌ای هستند.

این اقدام آمریکا یک نوع هشدار برای دولت کره‌شمالی محسوب می‌شود. این اولین بار در 42 سال اخیر است که یک فروند زیردریایی هسته‌ای استراتژیک ارتش آمریکا به شبه جزیره کره اعزام می‌شود.

روسای جمهور کره‌جنوبی و آمریکا هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای مشترک که «اعلامیه واشنگتن» نامیده شد، اعلام کردند دو متحد درنظر دارند یک پایگاه مشورتی هسته‌ای تشکیل دهد. هدف از تشکیل از این پایگاه، تقویت بازدارندگی آمریکا برای سئول برابر پیونگ‌یانگ است.

کره‌شمالی به شدت مخالف چنین طرحی است و به آن اعتراض کرده است.

«کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی هفته گذشته بیانیه واشنگتن را محکوم کرد و آن را اقدامی خصمانه و تهاجمی نامید که نتیجه‌ای جز خطرات بیشتر به همراه نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
دولت آمریکا عادت کرده فقط زور بگویید به برعکسش هنوز عادت نکرده .
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
عزیزم یواش یواش عادتش میدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
«آذرتاج»، به نقل از علی‌‌اف نوشت: «در حال حاضر سفارت ما در تهران بسته است.»!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سفارت آمریکاتون را بستیم ! این کوچولو را هم تو بستی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
کشتی که گفتند با نفتکش امریکایی در هفته پیش تصادف کرده و ۳ نفر مفقود و ۲ نفر کشته شدند چه شد ؟؟؟

خالی بندی شده بود ؟؟؟؟

بهانه برای توقیف نفتکش امریکایی به تلافی توقیف نفتکش ایرانی توسط امریکا بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
چشم ما به درخواستتون‌ فک میکنیم ببینیم چی پیشمیاد
محسن
|
Turkey
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
الهام بره بوق بزنه تمام اختیارش دست زن یهودیش هست بدون اجازه زنه آب هم نمیخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
زن علی اف اصالتش به روستای اندبیل در 5 کیلومتری خلخال بر می گرده تازه سیده هم هست نوه میر جلال پاشایف هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
چرا اسم این بنده خدا را گذاشتند الهام. بنده خدا عقده ای شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
زن ذلیل بودن که چیز عجیبی نیست
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
خداییش حرف درستی زده ، وقتی امنیت سفارتش تامین نشه می خواستی برات نوشابه هم تعارف کنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
به عالیجناب پرزیدنت الهام علی اف(علیزاده)
هر بیشه گمان مبر که خالیست
شاید که پلنگ خفته باشد
با احترامات فائقه
ناشناس
|
Austria
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
توقیف کشتی های ایرانی و ماجراهای بعد از آن تبدیل به یک موضوع تکراری و ملال آور شده است و لذا مطمئن باشید که عاقبت توقیف کشتی امریکایی هم به قرار زیر خواهد بود:
ایران بطور محرمانه خواسنار گرفتن امتیاز از امریکا جهت آزاد سازی کشتی میشود و چند هفته بر آن اصرار خواهد ورزید ولی بعد از مخالفت امریکا و تهدید کاخ سفید علیه ایران، ناگهان کشنی آزتد میشود و مسئولین کشور هم اعلام خواهند کرد که ایران کشتی را بطور داوطلبانه و صرفا جهت نشان دادن حسن نیت رها خواهد کرد !!
بس کنید این بازی بی نتیجه
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
تا دوسال پیش آذربایجان کشوری بود که قسمتی اشغال شده واز نظر اقتصادی ضعیف ولی الهام علی اف با سیاست درستش هم در جنگ پیروز شد هم اقتصاد کشورش را به یکی از کشور های قوی منطقه تبدیل کرد .صنعت توریسم رونق گرفت واز نظر ارتباطی به چهار ره اقتصادی منطقه تبدیل شده است وحتی ایران را هم که به اشتباه از ارمنستان حمایت می کرد دور زده است وشرایطش را به ایران تحمیل می کند.سیاست یعنی بازی با تمام مهره ها ...این برتری نیست....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
ننگ بر الهام نتانیاهوف پادوی اسراییل
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
آمریکا..... چشم حتما بهش میگم!!!
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟