به گزارش تابناک اقتصادی؛ حدود یک ماه پیش، بسیاری از خودروهای سایپا و ایران خودرو از سوی شورای رقابت، مجوز افزایش قیمت درب کارخانه را دریافت کردند، به گونه ای که پس از رفت و برگشت های بسیار میان وزارت صمت و شورای رقابت و ورود معاون اول رئیس جمهور به ماجرای قیمت گذاری از سوی این شورا، سرانجام مدیرعامل سایپا در یک برنامه خبری اعلام کرد: افزایش قیمتی که بعد از هجده ماه تعیین شده، میانگین حدود ۲۹ درصد است.
بیشتر بخوانید:
این خبر با واکنش بازار همراه بود و پس از مدتی نیز شورای رقابت، از تعیین قیمت خودروهای مونتاژی برای اولین بار توسط این شورا خبر داد؛ بنابراین، بیست و دوم فروردین ماه سخنگوی شورای رقابت در گفتوگویی با بیان اینکه موضوع خودروهای مونتاژی هنوز از کارگروه به شورا نیامده است، اظهار کرد: این موضوع در کارگروه در حال بررسی است، زیرا هنوز سازمان حمایت و وزارت صمت قیمتها را اعلام نکردهاند. وی با تاکید بر اینکه وظیفه قیمتگذاری بر عهده دستگاه اجرایی است، گفت: ممکن است این موضوع در جلسه آینده شورای رقابت بررسی شود. سخنگوی شورای رقابت تاکید کرد: در مورد خودروهای مونتاژی احتمالا نه تنها افزایش قیمت نخواهیم داشت، بلکه تا حدودی کاهش قیمت هم داریم.
حدود یک هفته پیش، پس از تصویب افزایش قیمت خودروهای داخلی و اعمال افزایش قیمت مصوب درب کارخانه (مصوبه شورای رقابت) بر خودروهای عرضه شده در نخستین طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی، برخی خودروسازان خصوصی (تولیدکنندگان بصورت CKD) نیز قیمت محصولاتی که در این طرح عرضه کرده بودند، پیش از دریافت مجوز، افزایش قیمت را اعمال کردند و بر اساس آن برای افرادی که اولویت نوبت آنها تا تابستان ۱۴۰۲ تعیین شده، دعوتنامه با قیمتهای جدید ارسال کردند. وزارت صمت نیز این موضوع غیر قانونی بودن اعمال افزایش قیمت پیش از اعلام مصوبه شورای رقابت و اعلام قیمت توسط سازمان حمایت را تایید کرد و اعلام داشت: با توجه به اینکه طبق اعلام شورای رقابت، ممکن است قیمت برخی خودروهای مونتاژی کاهش نیز داشته باشند، شرکتها باید مبالغ مازاد دریافتی (اخذ شده از مشتریان طرح یکپارچه با اولویت نزدیک) را پس دهند.
روز گذشته یک مقام مسئول در شورای رقابت طی گفتوگویی با بیان اینکه قیمتهای پیشنهادی سازمان حمایت برای خودروهای مونتاژی که طبق دستورالعمل شورای رقابت تعیین شده است در جلسه امروز این شورا تصویب شد، اظهار کرد: شورای رقابت قیمتگذار نیست؛ به همین دلیل، قرار نیست قیمتها از سوی شورا اعلام شود، بلکه سازمان حمایت یا وزارت صمت باید قیمتها را اعلام کنند.
مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت تصریح کرد: نکته مهم این است که با در نظر گرفتن شاخص رقابت پذیری مشخص شد، هیچ یک از این خودروها رقابت پذیر نیستند و در حقیقت در گروه G و F قرار می گیرند و باید هزینه تولید خودروهایشان را پایین بیاورند. وی تاکید کرد: بر این اساس، مونتاژکاران بخش خصوصی موظف شدند تا در دوره بعدی بازبینی قیمتها از سوی شورای رقابت به کاهش قیمت تمام شده این خودروهای سواری اقدام کنند. دادجوی توکلی بیان داشت: بدیهی است در غیر این صورت و عدم ارتقای این خودروها از گروههای G و F به هر یک از گروه های A, B, C و D سبب میشود تا این خودروها به عنوان خودروهای غیررقابتی به مردم معرفی شوند.
قیمتهای محاسباتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای مونتاژی ها، بر اساس آخرین صورت مالی شرکتها مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ شورای رقابت و بر اساس مستندات ارائه شده توسط شرکتهای خودروساز بوده است. همچنین قیمت خودروهای مشابه یا رقیب در واقع همان قیمت کارخانه آن خودرو در کشور مبدأ است.
گفتنی است، متوسط نرخ دلار در سه ماه فروردین امسال و اسفند و بهمن ۱۴۰۱ معادل ۴۲ هزار و ۴۶۷ تومان بوده است. همچنین دلیل اینکه همه خودروهای مونتاژی در این لیست قرار ندارد، این است که همه شرکتها مدارک خود را برای بررسی به سازمان حمایت ارائه نکردهاند، بنابراین پس از آنکه این فرایند انجام شد، قیمت سایر خودروها اعلام میشود. توضیح اینکه قیمتهای محاسباتی شورای رقابت با احتساب سود 17 درصد بوده است.
فهرست قیمتهای اعلام شده به شرح زیر است:
نام شرکت | شرح محصول | قیمت (ریال) |
---|---|---|
مدیران | تیگو 7 پرو | 10,097,451,743 |
مدیران | تیگو 8 پرو | 14,832,759,981 |
مدیران | چری آریزو 6 پرو | 10,243,757,904 |
مدیران | پری آریزو 5 | 7,353,993,930 |
مدیران | ام وی ام ایکس22 ام تی | 4,845,323,694 |
مدیران | ام وی ام ایکس 22 پرو | 6,455,128,361 |
مدیران | ام وی ام ایکس 55 پرو | 9,839,268,183 |
کرمان | جک جی 4 | 5,525,935,965 |
کرمان | جک اس 3 | 6,322,289,287 |
کرمان | جک اس 5 | 9,921,476,746 |
کرمان | کی 7 | 11,376,705,247 |
فردا | دانگ فنگ اس ایکس اس | 6,457,307,724 |
فردا | اف ام اس تی 5 | 8,965,324,396 |
فردا |
چانگان آلسوین |
4,740,821,750 |
ایلیا |
دایون وای 5 |
11,273,355,987 |
بهمن |
دیگنیتی پرایم |
8,431,936,283 |
بهمن | فیدیلیتی | 7,286,597,360 |
بنابراین، سهم گروه مدیران خودرو از این بررسیها هفت خودرو بود که قیمت محاسباتی سازمان حمایت با احتساب سود عادله ۱۷ درصدی به نرخ بهمنماه ۱۴۰۱ برای خودروی تیگو ۷ پرو یک میلیارد و ۹۷ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان، چری آریزو ۶ بیش از یک میلیارد و ۲۴ میلیون تومان، چری آریزو ۵ بیش از ۷۳۵.۳ میلیون تومان، امویام ایکس ۲۲ دنده دستی ۴۸۴.۵ میلیون تومان، وی ام ایکس ۲۲ پرو ۶۴۶.۵ میلیون تومان و ام وی ام ایکس ۵۵ پرو حدود ۹۸۴ میلیون تومان بوده است.
همه این خودروها رتبه شاخص G دریافت کردند و باید تا زمان برگزاری دوره بعدی بازبینی قیمتها از سوی شورای رقابت به کاهش قیمت تمام شده این خودروها اقدام کنند.
در گروه کرمان موتور چهار خودرو مورد بررسی قرار گرفت که به ترتیب جک جی ۴ با قیمت ۵۵۲.۵ میلیون تومان حائز رتبه E، جک اس ۳ با قیمت ۶۳۲.۲ میلیون تومان رتبه E، جک اس ۵ با قیمت ۹۹۲.۱ میلیون تومان رتبه G و کی ۷ (JIAYUE X۷) با قیمت یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومانی حائز رتبه G شدند. در بین آنها دو خودروی جک اس ۵ و کی ۷ با دریافت رتبه E مشمول کاهش قیمت شدند.
شرکت فرداموتورز نیز با سه خودرو در این ارزیابی شرکت داشت که شامل دانگ فنگ SXS با قیمت ۶۴۵.۷ میلیون تومانی (رتبه شاخص F)، BS۱۱ (چانگان ALSVIN) با قیمت ۴۷۴ میلیون تومانی (رتبه شاخص F) و FCM T۵ با قیمت ۸۹۶.۸ میلیون تومانی (رتبه شاخص E) بود. هر سه خودروی تولیدی شرکت فردا موتورز باید تا زمان برگزاری دوره بعدی بازبینی قیمتها از سوی شورای رقابت، هزینه تمام شده تولید خودروهایشان را پایین بیاورند.
برپایه این گزارش، دایون Y۵ گروه ایلیا با قیمت یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومانی رتبه شاخص F، دیگنیتی پرایم گروه بهمن با قیمت ۸۴۳.۱ میلیون تومانی رتبه F و فیدیلیتی گروه بهمن نیز با قیمت ۷۲۸.۶ میلیون تومانی رتبه شاخص E کسب کردند و هر سه این خودروها نیز مشمول کاهش قیمت شدند.