بازدید 4832
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

تحقق بودجه بدون نفت از طریق مبارزه با فرار مالیاتی شدنی است

کارشناس حوزه سیاست‌گذاری معتقد است: برای پیگیری و تحقق بودجه بدون نفت، مالیات نقشی محوری دارد. با این حال، افزایش درآمد‌های مالیاتی باید از اصولی پیروی کند که اولین اصل، این است که فشار بر بخش تولیدی اقتصاد به حداقل و راه فرار مالیاتی نیز به بن بست برسد!
کد خبر: ۱۲۰۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲ 05 December 2023

برای تحقق بودجه بدون نفت، ابتدا راه گریز فراریان مالیاتی هزاران میلیاردی را مسدود کنید!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی حیاتی برای اصلاحات ساختاری جدی و شناسایی بخش‌های فرار مالیاتی در ایران است که گام‌های حیاتی برای تحقق بودجه بدون نفت است. این تغییر که مستلزم افزایش درآمد‌های مالیاتی، تمرکز بر توسعه اقتصادی و کنترل تورم، انجام اصلاحات ساختاری در بودجه و به حداقل رساندن مالیات بر بخش تولیدی است، گامی مهم به سوی ثبات و رشد اقتصادی است.

اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی مواجه بوده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تمرکز دولت بر توسعه اقتصادی و کنترل تورم است. این موضوع به یک مشکل مبرم برای ایران تبدیل شده و نیاز به تغییر استراتژی در سطح کلان دارد. از همین روی، تحقق بودجه بدون نفت به عنوان یک رویکرد کلیدی برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار و کاهش فشار‌های هزینه‌ای بر اقتصاد کشور مطرح شده است. در همین رابطه پیرامون اهمیت تحقق بودجه بدون نفت در سال آتی و حرکت دولت سیزدهم به سمت اصلاحات مهم ساختاری در بودجه، بعد از فائق آمدن بر تورم ساختاری بودجه، کنترل قیمت ارز در سال جاری و ثبات نسبی حاکم بر اقتصاد ایران، ضروری است. از همین روی، سال ۱۴۰۳ سال بسیار مهمی برای اقتصاد ایران است و نقطه عطفی در اصلاحات ساختاری و اقتصادی بودجه خواهد بود.

در این باره، فرید ولدی، کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی پیرامون اهمیت تحقق بودجه بدون نفت و محور‌های افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت در جهت تحقق بودجه بدون نفت، با اشاره به اهمیت رویکرد به حداکثر رساندن استفاده از منابع نفتی برای توسعه اقتصادی و در عین حال پاسخ‌گویی به نیاز‌های جاری کشور از طریق درآمد‌های مالیاتی اظهار کرد: در سال‌های اخیر، دولت سیزدهم به درستی تلاش خود را به سمت اجرای اصلاحات ساختاری در بودجه سوق داده است. هدف این رویکرد به حداکثر رساندن استفاده از منابع نفتی برای توسعه اقتصادی و در عین حال پاسخ‌گویی به نیاز‌های جاری کشور از طریق درآمد‌های مالیاتی است.

از آنجایی که درآمد‌های نفتی به رکورد‌های بی سابقه‌ای رسیده است، حرکت دولت به سمت تحقق بودجه بدون نفت گامی استراتژیک در تضمین منابع پایدار برای هزینه‌های پایدار است. با کاهش اتکا به درآمد‌های نفتی در بودجه جاری کشور، دولت می‌تواند اقتصاد مقاوم‌تر و متنوع‌تری ایجاد کند. این موضوع مستلزم استفاده از منابع نفتی برای توسعه و به دست آوردن دارایی‌های سرمایه‌ای جدید، تقویت رشد اقتصادی در بخش‌هایی فراتر از نفت است. اصل منابع پایدار برای هزینه‌های پایدار با هدف گسترده‌تر دستیابی به ثبات اقتصادی بلندمدت و کاهش آسیب‌پذیری در برابر نوسانات قیمت نفت نیز محور اصلی تحقق بودجه بدون نفت است.

اصول اساسی افزایش درآمد مالیاتی در تحقق بودجه بدون نفت

وی ادامه داد: در پیگیری بودجه بدون نفت، مالیات نقشی محوری دارد. با این حال، افزایش درآمد‌های مالیاتی باید از اصولی پیروی کند که اولین اصل آن این است که فشار بر بخش تولیدی اقتصاد را به حداقل برساند و در همین زمینه نیز اعطای تخفیف مالیاتی به تولید در کنار تسهیل فضای کسب و کار رویکرد اصلی است که تحقق آن بسیار مهم است. همچنین باید برای افزایش درآمد‌های مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و گسترش بخش‌های اقتصادی شفاف را پیگیری کنیم؛ رویکردی که دولت نسبت به اصلاحات ساختاری بودجه در نظر می‌گیرد از همین رو بسیار مهم است.

هم جهش درآمد‌های نفتی و هم حرکت دولت به سمت تحقق بودجه بدون نفت در سال ۱۴۰۳ گام‌های مهمی برای توسعه اقتصادی کشور است. هدف دولت توسعه درآمد‌های مالیاتی مطابق با مبارزه با فرار مالیاتی در بخش‌های شناسایی‌شده، شناسایی مودیان جدید برای گسترش بخش‌های اقتصادی شفاف و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید برای کاهش جذابیت بخش‌ها و فعالیت‌های سوداگرانه در اقتصاد است.

در همین راستا نیز برای تشویق تولید، نرخ‌های مالیاتی دریافتی از بخش تولیدی اقتصاد باید به حداقل برسد و مشمول تخفیف‌های مالیاتی شود. چنین سیاست مالیاتی می‌تواند به تامین منابع پایدار برای هزینه‌های پایدار و جاری کشور کمک کرده و از این طریق تعادل عملیاتی را محقق و راه را برای بودجه بدون نفت هموار کند.

وی در رابطه با رویکرد مناسب دولت سیزدهم در زمینه تحقق مبارزه با فرار مالیاتی در بخش‌های شناسایی‌شده، شناسایی مودیان جدید برای گسترش بخش‌های اقتصادی شفاف و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید برای کاهش جذابیت بخش‌ها و فعالیت‌های سوداگرانه اظهار کرد: رویکرد اصلاحی دولت در افزایش درآمد‌های مالیاتی در زمینه شناسایی مودیان جدید است. در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۲.۷ مؤدی جدید شناسایی شدند و مجموع مودیان مالیاتی به بیش از ۹ میلیون مودی مالیاتی رسید که از محل شناسایی بخش‌ها و مودیان جدید، بخش خوبی از درآمد‌های مالیاتی احصا و با استقرار کامل سامانه مؤدیان مالیاتی در سال آینده تثبیت خواهد شد.

همچنین باید در راستای کاهش جذابیت بخش‌های سوداگرانه، علاوه بر تعریف پایه‌های مالیاتی جدید، به این هدف رسید. همچنین سال آینده سال اصلی در زمینه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم است که دولت در طرحی که در هفته اخیر به مجلس تقدیم کرد به دنبال اصلاح معافیت‌های مالیاتی غیرضروری است که این اصلاح مهم به طور بالقوه منابع مالیاتی قابل توجهی را بدون فشار بر بخش واقعی و مولد اقتصاد یا جمعیت ایجاد کرد.

ولدی در پایان گفت: سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی حیاتی برای اصلاحات ساختاری جدی و شناسایی بخش‌های فرار مالیاتی در ایران است که گام‌های حیاتی برای تحقق بودجه بدون نفت است. این تغییر که مستلزم افزایش درآمد‌های مالیاتی، تمرکز بر توسعه اقتصادی و کنترل تورم، انجام اصلاحات ساختاری در بودجه و به حداقل رساندن مالیات بر بخش تولیدی است، گامی مهم به سوی ثبات و رشد اقتصادی است. در همین راستا نیز اصول اصلی اصلاح نظام مالیاتی در سال ۱۴۰۳، مبارزه با فرار مالیاتی در بخش‌های شناسایی‌شده، شناسایی مودیان جدید برای گسترش بخش‌های اقتصادی شفاف و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید برای کاهش جذابیت بخش‌ها و فعالیت‌های سوداگرانه است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۳
چند نهاد و بنیاد با بودجه و درامد و گردش مالی بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معاف از مالیات هستند....کل اقتصاد ایران هم دستشون هست...اگر دنبال مالیات مضاعف از سوپر مارکت...کبابی و شرکت با ۱۰ تا کارمند هستی....این کار باعث ورشکستی کسبه خرد و بیکاری کلان در جامعه خواهد شد...در نهایت باعث بدبختی چند ملیون خانواده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
عجب رویی کشور پر از فساد اقتصادیه بعد میخواین از کسبه خرد پول بگیرین کشور اینهمه منابع و ثروت داره همه اش هم دست خودتونه حداقل اقتصاد رو بدین دست مردم بعد بیاین مالیات بگیرین بالا 90 درصد اقتصاد کشور دست دولتیهاست اگه عرضه دارین از خودتون مالیات بگیرین ببینید چطور منابع کشور رو به خاطر بی لیاقتی و ناتوانی مدیرانتان هدر میدین
مالیات رو ولش کن جلوی دزدی رو بگیر
هیچی نمی شه. اصلی ها دو روز دیگر تو اینجا دارند به مردم میخندند و ایندفعه بالای تورونتو هم آپارتمان سازی میکنند (قدیمی های اینجا میدونند که چطور پلازای فود بیسیک پایینتر از پلازای ایرانیان، تبدیل به آسمان خراش شد و پولش از کجا آمد) افراد دیگر مثل طبری داد و بیداد میکنند و افراد رده چندم پایین یا زندان و شاید هم اعدام بشوند.
مگه میشه شصت درصد اقتصاد یک کشور مالیات ندهند و کشور نرمال اداره شود؟
نمی خواهید مالیات دهید؟ کار اقتصادی نکنید.
بیشترین فرار مالیاتی مربوط به شرکتهای نظام مهندسیه. ولی دولت خودش اراده ای برای ساماندهی تو این حوزه رو نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
معلومه دل پری داری تایید نکردن پایان کار و خلافتو که اینجوری نوشتی شهروند عزیز.
بیشترین فرار مالیاتی برای شرکت های خصولتی هست کدام کارمند یا کاسب جز میتونه از مالیات فرار کنه؟
چرادرکشوراز بیماران ومعلولین مالیات میگیرند؟
پدر مردم را در بیاورید و نفت را هم داخل بودجه نکنید . صبر مردم حدی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
مردم نه، پدر ثروتمندان فراری از مالیات را در می آورند
آقای کارشناس، تحقق بودجه نفت از طریق واریز تمام درآمدهای نفتی به حساب خزانه، داشتن حساب و کتاب اصولی و کوتاه کردن دست دلبران از این درآمد برآورده می باشد نه از طریق مالیات. اگر جرات گفتن واقعیت را نداری چرا حرف بی ربط میزنی
متاسفانه تا زمانیکه بساط رانت از این مملکت جمع نشود با بودجه صددرصد مالیاتی هم کشور درست نمی شود. آب از سرچشمه آلوده است. دست مفت خورها رو کوتاه کنید مملکت خودش درست میشه. امتحانش هم مجانیه. میگی نه برو امتحان کن.
تحقق اقتصاد بدون نفت تنها در نبود فساد و رانت و فامیل بازی هست.
تحقق اقتصاد بدون نفت تنها در برابر قانون مساوی بودن همه نهاد و ارگان ها از بالا تا پایین امکان‌پذیر خواهد بود.
اقتصاد بدون نفت یعنی اقتصاد کاملا غیر دولتی و مردمی که شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید.
جناب کارشناس بودجه بدون نفت بر اساس مالیات از مردم وقتی می شود که دولت نفت و گاز و دیگر منابع کشور را بدون یک دلار تخفیف بفروشد و درآمد حاصل را کامل به حساب مردم واریز کند و بنزین و گاز و برق و دیگر محصولات حاصل از منابع کشور را برای مردم رایگان کند و محل های هزینه کردن مالیات ها را دقیق و شفاف به مردم اعلام کند و رضایت اکثریت مردم را داشته باشد
شما از اونایی نیستید که بتوانید و یا بخواهید از معاملات مجموعه های خودی و دوستان خودی مالیات بگیرید . میرید سراغ مستاجر ناتوانی که برای پرداخت ودیعه مسکن تو حسابش پول آمد وشد داشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
جوسازی و دروغ ممنوع. خودت را به عنوان مستاجر جا نزن
برای ثروتمندانی که حاضر نیستند مالیات پرداخت کنند، احترام قائل نشوید. قطعا چنین افرادی حاضر نیستند دست از پول بکشند اما وقتی زور بالای سرشان باشد، خودشان دو دستی تقدیم می‌کنند.
اقتصاد بدون نفت یعنی لینکه علم الهدی و امثال علم الهدی مالیات واقعی پرداخت کنند
از ادعای رکورد در فروش نفت و دریافت پولش رسیدند به مولد سازی و مالیات و ...
این اسمش مالیات نیست و عملا دست در جیب مردم کردن هست
مالیات در چرخه اقتصادی درست و پویا جواب میده نه تحریمی و بسته
نهایت دو سه سال بتونید باهاش سر کنید
اگر بودجه از نفت جدا شود نفت قرار است به کجا برود و تکلیف روز ملی شدن نفت در تقویم چه می شود ایا این روز باید از تقویم خذف شود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
قراره خرابیهای اسراییل در غزه را تعمیر کنیم
اگه قراره بودجه بدون پول نفت و فقط از مالیات مردم تامین شه پس پول فروش نفت قراره چی بشه؟ فروش گاز چطور؟ فروش آهن و مس و روی چطور؟ پول این منابع طبیعی قراره چی بشه؟
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری