ششصد و شصت و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین

آغاز فروپاشی دفاع اوکراین در برابر حملات روسیه/ پیشنهاد آمریکا برای مصادره ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه برای اوکراین

ششصد و شصت و دو روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۲۶۷۵
|
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸ 28 December 2023
|
16589 بازدید
|

پیشنهاد آمریکا برای مصادره 300 میلیارد دلار از دارایی های روسیه برای اوکراین

بین الملل تابناک: ششصد و شصت و دو روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

آمریکا تا کنون چقدر به اوکراین کمک مالی کرده است؟
۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۲۲:۴۹

 کاخ سفید روز گذشته (چهارشنبه) جدیدترین بسته کمک خود به اوکراین را در شرایطی تأیید کرد که مشخص نیست بتواند در ماه‌های آینده کماکان اصلی‌ترین حامی مالی کی‌یف باقی بماند.

بسته‌ای که روز چهارشنبه کاخ سفید با ارسال آن به اوکراین موافقت کرد 250 میلیون دلار ارزش داشت و سلاح‌های ضدهوایی، گلوله‌های توپخانه و مهمات سبک را شامل می‌شود.

«مرکز کی‌یل برای اقتصاد جهان» که یک اندیشکده اقتصادی در آلمان است و تحولات مربوط به جنگ اوکراین را دنبال می‌کند گفته که با این بسته کمک، رقم کل کمک‌های نظامی، مالی و انسانی آمریکا به اوکراین از زمان آغاز جنگ به ۷۹ میلیارد دلار رسیده است.

این اندیشکده گفته در این رقم همه مخارج آمریکا در ارتباط با جنگ اوکراین را شامل نمی‌شود و به عنوان مثال در آن کمک‌های آمریکا به متحدان لحاظ نشده است. اکثر کمک‌هایی که آمریکا به اوکراین کرده نظامی بوده اما بخشی از آن هم برای کمک به نهادهای اوکراین مصرف شده است.

در ۲۲ ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بارها از موافقت با ارسال بسته‌های کمک جدید به کی‌یف خبر داد. او مارس ۲۰۲۲ به فاصله کوتاهی بعد از آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از کنگره درخواست کمک کرد با ارسال یک بسته کمک ۸۰۰ میلیون دلاری به کی‌یف موافقت کرد.

بایدن در اوت ۲۰۲۲ هم نزدیک به ۳ میلیارد دلار کمک برای اوکراین ارسال کرد. در سپتامبر ۲۰۲۳ باید در خلال دیداری با زلنسکی در کاخ سفید گفت که آمریکا قصد دارد یک بسته کمک ۳۲۵ میلیون دلاری به اوکراین بفرستد.

با این حال، در ماه‌های گذشته مخالفت‌ها با کمک‌های نظامی به اوکراین افزایش یافته است. نشریه نیوزویک نوشته با آنکه اعضای کنگره کماکان خواستار تداوم حمایت از اوکراین هستند اما آنها توافق بر سر ارسال تسلیحات بیشتر را متوقف کرده‌اند.

ناکامی ارتش اوکراین در کسب دستاوردهای نظامی در جریان ضدحمله اخیر این کشور از جمله دلایل افزایش مخالفت‌ها با ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین قلمداد می‌شود.

پایگاه پولیتیکو امروز پنجشنبه گزارش داد دولت بایدن و کشورهای غربی به صورت بی سر و صدا راهبرد خود در اوکراین را تغییر داده‌اند و اکنون به جای پیروزی بر روسیه خواستار پایان جنگ از طریق مذاکرات هستند.

پایگاه پولیتیکو نوشت  چنین مذاکره‌ای احتمالا به معنای واگذاری بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه محسوب می‌شود. کاخ سفید و پنتاگون در محافل علنی ادعا می‌کنند که هیچ تغییر رسمی در سیاست دولت صورت نگرفته است و آنها همچنان از هدف اوکراین برای خروج کامل ارتش روسیه از این کشور حمایت می‌کنند. با وجود این، در محافل خصوصی اوضاع به گونه‌ای دیگر است.

پولیتیکو علاوه بر این گزارش داده بایدن پیش از این گفته بود که حمایت از اوکراین را «تا هر چقدر که جنگ طول بکشد» ادامه خواهد داد. او اکنون نظرش را تغییر داده و معتقد است که آمریکا باید حمایت از اوکراین را «تا هر آنجا که می‌تواند» ادامه دهد.

تغییر معنادار استراتژی دولت بایدن در مورد اوکراین
۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۲۲:۴۴

 به گفته یک مقام دولت بایدن و یک دیپلمات اروپایی مستقر در واشنگتن، در شرایطی که کمک‌های آمریکا و اروپا به اوکراین اکنون در خطر جدی قرار دارد، دولت بایدن و مقامات اروپایی بی‌سر و صدا تمرکز خود را از حمایت از هدف اوکراین برای پیروزی کامل بر روسیه به بهبود موقعیت این کشور در مذاکرات نهایی برای پایان دادن به جنگ تغییر می‌دهند.

به گزارش «پولیتیکو» چنین مذاکره‌ای احتمالا به معنای واگذاری بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه محسوب می‌شود. کاخ سفید و پنتاگون علنا اصرار دارند که هیچ تغییر رسمی در سیاست دولت صورت نگرفته است و آنها همچنان از هدف اوکراین برای خروج کامل ارتش روسیه از این کشور حمایت می‌کنند.

با این همه، مقام‌های آمریکایی و اروپایی به دنبال تقویت مواضع دفاعی اوکراین هستند تا شاید از این طریق بتوانند موضع مذاکراتی این کشور در بحبوحه جنگ با روسیه با هدف برقراری آتش‌بس دائم را تقویت کنند.

مقامات مذکور اروپایی و آمریکایی از تقویت سیستم‌های دفاع هوایی و ساخت موانع ضد تانک و خط خندق در امتداد مرز شمالی اوکراین با بلاروس هم خبر داده‌اند. علاوه بر این، دولت بایدن بر احیای سریع صنعت دفاعی اوکراین برای تامین تسلیحات مورد نیازی که کنگره آمریکا از جایگزینی آن خودداری می‌کند، متمرکز است.

یک مقام دولتی به مجله پولتیکو گفته است، بیشتر این تغییرات استراتژیک با هدف تقویت موقعیت اوکراین در مذاکرات صلح آتی انجام می‌شود. یک مقام کاخ سفید عنوان کرده است: تنها راهکاری که در نهایت این جنگ را به پایان می‌رساند، مذاکره است.

روسیه می‌تواند ۵ سال دیگر با اوکراین بجنگد
۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۲۰:۴۸

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشستی در ماه مارس به همتای چینی خود شی جینپینگ گفت که کشورش آماده است در صورت نیاز به مدت پنج سال با اوکراین بجنگد.

به گزارش نیکی آسیا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به شی جین‌پینگ، همتای چینی خود هشدار داد که جنگ روسیه علیه اوکراین ممکن است پنج سال طول بکشد. 

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که روسیه «حداقل پنج سال خواهد جنگید» اما به رهبر چین اطمینان داد که در نهایت روسیه پیروز خواهد شد.

پوتین اخیراً به جامعه جهانی هشدار داد که مناقشه در اوکراین را می توان با «گفتگو یا با استفاده از زور» حل کرد و افزود که روسیه تا رسیدن به اهدافش تسلیم نخواهد شد.

نخست‌وزیر سابق اوکراین: کشور در شرایط تراژیک است
۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۲۰:۴۸

یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین معتقد است وضعیت فعلی کشورش «تراژیک» است و منجر به شکست خواهد شد.

 تیموشنکو در سال ۲۰۰۵، پس از «انقلاب نارنجی»، اولین نخست وزیر زن اوکراین شد و در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ دوباره دولت را رهبری کرد. او در حال حاضر ریاست حزب اپوزیسیون پدر وطن (باتکیوشچینا) را بر عهده دارد که ۲۴ کرسی در پارلمان دارد.

او در یک سخنرانی ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «بله، امروز همه ما طرفدار پیروزی، برای اوکراین و تمامیت ارضی هستیم». اما جنگ‌های طولانی مدت برای اوکراین بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین من از رئیس جمهور می‌خواهم: برای پیروزی پلن B را به کشور ارائه دهید.

تیموشنکو نگفت که دیدگاهش از سیاست جایگزین چیست. او وضعیت کنونی را به دلیل کاهش کمک‌های نظامی غرب که «فقط به اندازه کافی برای از دست ندادن است» «دشوار [و] نسبتاً غم انگیز» توصیف کرد.

نخست وزیر سابق همچنین به پیشنهاد زلنسکی برای بسیج تا ۵۰۰۰۰۰ سرباز دیگر پرداخت که بسیج را برای افراد بسیار جوان، سالمندان و همچنین افراد دارای معلولیت گسترش می دهد. تیموشنکو با اشاره به اینکه حزبش علیه آن رای خواهد داد، گفت: «این مشکل را حل نمی‌کند، بی‌اثر است و خلاف قانون اساسی است».

او گفت که به جای گسترش بسیج به افراد ۲۵ ساله، کی‌یف باید پلیس را به جبهه بفرستد. او استدلال کرد: «عقب نگاه داشتن صدها هزار نفر در نیروهای امنیتی که می‌دانند چگونه بجنگند، اما نمی‌جنگند، موضع اشتباهی است.

آغاز فروپاشی دفاع اوکراین در برابر حملات روسیه
۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۲۰:۴۴

 افسر اطلاعاتی سابق آمریکا با اشاره به سقوط مارینکا با اقدامات نیروهای مسلح روسیه گفت: سقوط مارینکا، سرآغاز فروپاشی مواضع دفاعی نیروهای مسلح اوکراین خواهد بود.

روزنامه راسیسکاگازتا چاپ مسکو روز پنجشنبه به نقل از اسکات ریتر نوشت:‌ در این بخش از جبهه در مواضع دفاعی نیروهای مسلح اوکراین شکست جدی رخ داده است.

افسر اطلاعاتی سابق آمریکا اظهار داشت: نظامیان اوکراینی بعد از عقب نشینی ناگزیر خواهند بود که در جستجوی منابعی برای اقدامات بعدی باشند اما آنها چنین منابعی را در دسترس ندارند؛ از این رو، این شکست ها بیشتر خواهد شد.

این روزنامه روس پیش از این در مطلبی به نقل از آزانوف کارشناس نظامی روس نوشت: کنترل کامل بر مارینکا، موفقیت بزرگی است، از این نظر که مارینکا و آودییوکا، دو منطقه‌ای هستند که نظامیان اوکراین از سال ۲۰۱۴ میلادی، زیرساخت‌های دفاعی را در این مناطق ایجاد کرده بودند.

آزانوف تصریح کرد: مارینکا حومه دونتسک است و از این منطقه تا مرکز دونتسک تنها چند کیلومتر فاصله است.

این کارشناس نظامی روس اظهار داشت: این اقدام، موفقیت بزرگی است چرا که اولا نظامیان اکراینی ناگزیر خواهند شد که از دونتسک فاصله بگیرند و این بدین معناست که این شهر که ۱۰ سال است به آن شلیک می شود، کمی نفس می کشد. دوما، این پیشروی به جلو است و پیشروی، همیشه خوب است.

آزانوف از تصرف اسلاویانسک به عنوان هدف بعدی نیروهای مسلح روسیه یاد کرد.

پیشنهاد آمریکا برای مصادره ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های روسیه برای اوکراین

روزنامه «فایننشال تایمز» امروز (پنجشنبه) گزارش داد که ایالات متحده پیشنهاد کرده است، گروه هفت (G۷) راه‌هایی برای مصادره ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه بررسی کند.

فایننشال تایمز نوشت: از آنجایی که متحدان کی‌یف عجله دارند بموقع درباره برنامه‌ای برای دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین توافق کنند، آمریکا پیشنهاد کرده است، کارگروه‌هایی از کشورهای عضو گروه هفت، راه‌های مصادره ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده مسکو را بررسی کنند.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده با حمایت انگلیس، ژاپن و کانادا پیشبرد اقدامات مقدماتی را مطرح کرده است تا گزینه‌هایی برای رهبران گروه هفت آماده شود که در نشست احتمالی در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) بررسی شوند.

در حالی که هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و این موضوع به شدت در پایتخت‌های اروپایی مورد بحث است، تسریع در پرداختن به مصادره دارایی‌های مسکو برای اوکراین، اهمیت فزاینده آن برای غرب را آشکار می‌کند.

گزینه‌های مختلفی در پایتخت‌های غربی در حال بررسی است؛ از مصادره مستقیم و خرج کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه تا بهره‌برداری از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده یا استفاده از آنها به عنوان وثیقه برای وام‌ها.

از سوی دیگر، نشریه پولیتیکو پیشتر نوشته بود: مقامات اتحادیه اروپا ماه‌هاست، در حال بررسی راه هایی برای استفاده از درآمد ناشی از دارایی های روسیه به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیارد دلار هستند که بعد از آغاز جنگ جمع‌آوری شده است. اما این طرح با انتقادهایی از سوی برخی دولت‌های اروپایی مانند فرانسه و آلمان مواجه شده، زیرا آنها نگران آن هستند که این اقدام باعث بی‌ثباتی در ارز یورو شود.

در حالی که کشورهای غربی به حمایت‌های مالی و نظامی از اوکراین ادامه می‌دهند، روسیه با تحریم‌های اقتصادی گسترده غرب و کنترل صادرات توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر متحدانش مواجه بوده است.

لاوروف: رژیم کی‌یف فاقد هرگونه اراده‌ برای صلح است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: رژیم ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در چهارچوب لفاظی‌های جنگی عمل می‌کند و فاقد هرگونه اراده‌ برای صلح است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری تاس روسیه اظهار داشت: نمایندگان زلنسکی نیز در چهارچوب اصطلاحات جنگی می‌اندیشند و به لفاظی‌های تهاجمی متوسل می‌شوند. هر گونه توقف جنگ از طرف آنها منتفی است.

دیپلمات ارشد روسیه در جمع بندی اتفاقات سال ۲۰۲۳ اظهار داشت: ممنوعیتی که زلنسکی در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برای مذاکره با رهبری روسیه وضع کرد، همچنان به قوت خود باقی است؛ نتیجه گیری از این موضع اوکراین با خود شماست.

تاس نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها تاکید کرده که طرف روسی هرگز مخالفتی با هر گونه مذاکرات صلح با اوکراین ندارد. رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که اوکراین در بهار ۲۰۲۲ آشکارا خروج از روند مذاکرات را اعلام کرد.

پیش از این، لاوروف گفته بود، هر چقدر کی یف مذاکرات را بیشتر به عقب بیندازد، دستیابی به توافق دشوارتر خواهد بود.

به گفته وزیر خارجه روسیه، اولین گام در مذاکرات بین روسیه و اوکراین، لغو ممنوعیت زلنسکی برای مذاکره با مسکو است.

تایید آخرین بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین

کاخ سفید بخش دیگری از کمک نظامی آمریکا به اوکراین، به ارزش حدود ۲۵۰ میلیون دلار را تصویب کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند که آخرین بسته شامل پدافند هوایی، توپخانه و مهمات سلاح‌های سبک و سلاح‌های ضد تانک است.

 اما این آخرین بودجه‌ای است که بدون تایید جدید کنگره آمریکا در دسترس است؛ جایی که مذاکرات مرتبط با کمک به اوکراین متوقف شده است. اوکراین هشدار داده که در صورت عدم دریافت کمک‌های بیشتر از سوی غرب، عملیات نظامی و بودجه دولتی آن در خطر است.

در بحبوحه یک ضد حمله متوقف‌شده در شرق اوکراین و خط کنترلی که چندان تغییر نکرده، مقامات کی‌یف با چشم‌انداز کاهش سرعت کمک‌های متحدانشان در واشنگتن و اروپا روبه رو هستند.

هرچند عملیات‌ جنگی اوکراین از حمایت گسترده‌ای در کنگره آمریکا برخوردار است، توافق بر سر تسلیحات بیشتر توسط جمهوری‌خواهانی که اصرار دارند تدابیر امنیتی سخت‌تر در مرز ایالات متحده و مکزیک باید بخشی از هرگونه قرارداد کمک نظامی باشد، متوقف شده است.

طرح بودجه اضطراری که می‌توانست ۵۰ میلیارد دلار برای اوکراین و ۱۴ میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی فراهم کند، اوایل ماه جاری در سنای آمریکا شکست خورد و تک‌تک جمهوری‌خواهان به آن رای منفی دادند. سناتور برنی سندرز مستقل هم که معمولا به نفع دموکرات‌ها رای می‌دهد، این بار با ابراز نگرانی راجع به جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس، در کنار جمهوری‌خواهان ایستاد.

سفر اخیر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم قانونگذاران آمریکایی را تحت تاثیر قرار نداد.

اطلاعیه روز چهارشنبه، در رابطه با خروج تسلیحات از ذخایر موجود وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است؛ اقدامی که نیازی به تایید کنگره آمریکا ندارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام این کمک نظامی گفت: «ضروری است که کنگره در اسرع وقت برای پیشبرد منافع امنیت ملی ما از طریق کمک به اوکراین برای دفاع از خود و تأمین آینده‌اش اقدام کند. کمک‌های ما برای حمایت از شرکای اوکراینی‌مان در دفاع از کشور و آزادی خودشان در برابر حمله روسیه، بسیار مهم بوده است.»

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که اوایل این ماه، بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین توسط مجارستان مسدود شد. اوکراین با کسری بودجه ۴۳ میلیارد دلاری مواجه است و مقامات می‌گویند اگر کمک‌های بیشتر از سوی غرب به‌زودی ارائه نشود، ممکن است مجبور شوند حقوق و مستمری کارمندان دولت را به تعویق بیندازند.

یولیا سویردنکو، معاون نخست‌وزیر اوکراین که وزیر اقتصاد این کشور هم هست، روز چهارشنبه در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفت: «حمایت شرکا بسیار حیاتی است. ما به آن نیاز فوری داریم.» این روزنامه گزارش داد که مذاکرات در مورد بسته کمکی کوچک‌تر که نیازی به تایید مجارستان ندارد و می‌تواند در اوایل فوریه انجام شود، در حال پیشرفت است.

با کاهش بودجه از سوی متحدان غربی اوکراین، نیروهای روسیه به جنگ در شرق این کشور ادامه می‌دهند و روز سه‌شنبه، یک شهر کلیدی را تصرف کردند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که نیروهایش پس از عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی، «مارینکا» را در شرق اوکراین گرفتند؛ این شهر بیش از یک سال صحنه درگیری بود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۶۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
بنظرم بزرگترین دلقک این جنگ بعد از زلنسکی، این یاروئه که اینجا با آی پی کانادا کامنت میزاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
پوتین یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب دادگاه بین المللی کیفری است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
بزا تحلیل بده استفاده کنیم
ما از درک نحوه شکست روسیه عاجزیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
دلقک بی کار اون یارو که با عنوان مغز متخصص آویزون سایت نابناک شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
برای نظرات یکدیگر احترام قائل شویم
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
اونیکه دلقک مینامی کشورشو دوساله درمقابل تجاوز دومین ارتش جهان حفظ کرده. خودشم درمیدانه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
ششصد روز پیش یه سری آدما اینجا همچین کامنت های می‌گذاشتند:
تا دو ساعت دیگه کیف تسخیر میشه، کاروان ۶۵ کیلومتری نظامی روسیه به ۵ کیلومتری کیف رسید ،عاقبت دوستی با غرب و ...

الان که روسیه دویست کیلومتر عقب نشینی کرده ،تحریم شده،به اهدافش نرسیده،روبل داره میاد که برسه به ریال،پوتین مخالفنشو که هر روز بیشتر میشه سرکوب مکنه، یکیو تو زندان تو سیبری ،یکیو تو هواپیما منفجر میکنه، گازش مشتری نداره،نفتشو با نصف قیمت میفروشه، با تورم دست و پنجه نرم میکنه، رسیده به جایی که دنبال تامین تخم مرغ برای کنترل قیمتشه
همچنان همون عزیزان میان از پیروزی روسیه صحبت میکنند.به رئیس جمهور اوکراین میگن دلقک، از دموکراسی پوتین میگن و ...
شب دراز است و قلندر بیدار
ششصد روز پیشو دیدیم الان هم وضعیت اینه اگه خدا عمر بده ششصد روز بعد هم میبینیمتون
ناشناس
| France |
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
رفیقای سایبریش حمله کردن منفی دادن خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
هدف آمریکا نابودی روسیه ایران چین هستش که البته به نابودی خودش منجر میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
اینکه برای بیان نظرات خود،به تمسخر و لقب دادن و... متوسل میشویم،بسیار کار نادرستی است،یاد یه جمله افتادم که میگوید:من حاضرم جانم را بدهم،تا تو بتوانی با نظرم مخالفت کنی!
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
عزیز. اگر نژرات و ادبیات شما پوتینی ها غیر از این بود که مشکلی نبود. با افتخار دلقک باشیم ولی به دلاوری ذلنسگی باشیم که می بینید چه بلایی سر دومین ارتش بزرگ دنیا اورد که دست به دامن اتش روشن کردن جنگ در خاورمیانه شده بلکه آز مخمصه خارج بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
کانادایی من پوتینی نیستم و میگم لعنت بر شرق و غرب و تمام زورگویان
"نژرات"
تو و دیگران هم برام مهم نیست
ولی چیزی که واضحه اینه که
"ذپرتسگی"
اربابت اوکراین رو نابود کرد چون با طناب امریکا رفت تو چاه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
روسیه باید تاوان حمله به اوکراین را تا آخرین قران بپردازد.

در دنیای امروزی دیگر جایی برای گردن کلفتی روسیه نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
باش باش شماره کارت بده بدیم برات بپردازه خخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
آفرین جایی برا گردن کلفتی روسیه نیست فقط روسیه
ولی آمریکا هر غلطی که بکنه هر چی زن و بچه بکشه ایراد نداره این آمریکای حرامزاده با افغانستان چیکار کرد؟؟؟؟
مگه امثال تو نمیگفتین ده سال دیگه میشه اروپا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
داداش خوبی؟ اروپا و امریکا به مرز ورشکستگی رسیدند. با این وضعیت همراه روسیه همشون ته جهنمند. الحمدلله رب عالمین
پوتین جنایتکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
من قتل و عام می‌کنم. ویران می‌سازم. به هیچ کسی هم هیچ ربطی ندارد
سرباز گیری اجباری هم دارم هرکسی هم که نیاید به میدان جنگ او را مجازات می‌کنم و از تمام خدمات شهروندی او را محروم خواهم ساخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
به امید جنگ ابدی بین شرق و غرب و تضعیف و نابودی هر دو طرف مخصوصا نابودی آلبانی ها انگلیسی ها و امریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
دنیای امروز جای استبداد یانکی های غربی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
آی پی کانادا
ششصد و شصت و دومین روز جنگ اوکراین و ششصد و شصت و دومین تحلیل
شکست روسیه رو برامون توضیح بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
این یارو که با آی پی کانادا کامنت میزاره ۷۰۰ روزه اینجا شعار میده، بهش میگم فازت چیه خسته نشدی از این کامنت های صدمن یه غاز؟ میگه نه چون روسیه عامل بدبختی و تحریم شدن ماست منم اینجا اوکراین رو تشویق میکنم !

یعنی آمریکا تحریم کرده ایران رو این بابا به نتیجه رسیده که آمریکا که خودش فرمان تحریم داده خوبه ولی روسیه بده، خداییش سطح بهره هوشی رو نگاه

فرار مغزها که میگن همینه، خوش به حال کانادا که تورو داره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
ظاهرا که کامنتهاش تاثیر گذار بوده چون شماها رو حسابی بهم ریخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
کسی امریکا را تطهیر و تائید نمیکنه
ما میگیم از ترس اژدها نریم تو دهن مار قاشیه
امریکا ابرقدرتدنیاست و بدنبال منافع خودش و ما باهاش معامله ای نداریم
وچون با امریکا معامله نداریم دلیلی نمیشه به اینکه روسیه را عزیز دردونه بکنیم و بندازیم جلوی خودمون که برای ما تصمیم بگیره
طوریکه بخودش جرات بده که به ایران دستور بده که بخشی از خاک خودشونو بدن به کشور‌ امارات تا منافع روس تامین بشه
مردم ما هیچ ذهنیت تاریخی خوشی از روسها ندارند ولو امریکا را دشمن خود بدانند
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
بابا شما روی طرفداران ایرانی استااین را هم سفید کردید. حتما تقصیر امریکا بود که روسها و استالین حاضر نبودند شمال ایران را ترک کنند. امریکا اصلا خودش به استالین گفت تو رو خدا تو شمال ایران بمون. خرد جمعی ملت ایران کاملا میدونه داستان چیه. ولی عدم امکان نشر ان به معنی درستی نظرات پوتینی ها نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
۰۱:۲۸
کسی روسیه رو عزیز دردونه نمیدونه
ولی فعلا تنها کشوری که میتونیم ازش تسلیهات پیشرفته بخریم روسیه هست و ما نباید این شانس رو از دست بدیم وگرنه همین هم دیگه گیرمون نمیاد
ناشناس
|
Turkey
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
بهترین کار ممکنه ،
باید روسیه رو هر طور که میشه از هستی ساقط کرد تا یه تجزیه دوم هم روش انجام بشه و به ۵۰ تا کشور تقسیم بشه .
به امید خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
امریکا چی؟
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
آمریکا زیباتر و ثروتمندتر و قوی تر و پیشرفته تر بشه / در جواب دوستمون که سوال پرسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
آمریکا قوم لوطی پر از کثافت و اسلحه و کشتار و همجنس باز و کثافت خونه شده چی زیبا بشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
انشالله که آمریکا این ۳۰۰ میلیارد دلار رو خرج اکراین بدبخت شده کنه و میخام ببینم آنوقت روسیه این ببر کاغذی سیبری برای عرب ها خوش رقصی می‌کنه در مورد جزایر ایران یا نه!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
حتی اگر غرب اقدام به تصرف ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده روسیه کند این پول در برابر ارزش سرزمین‌های تصرف شده توسط روسها خیلی زیاد نیست .
پاسخ ها
ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
الهی ننه ات قربونت بشه با این هوشت
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
ارزش اون سرزمین زمانیه که به رسمیت بشناسنش وگرنه خار تو گلوست برای نسل فعلی و آینده روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
در مذاکرات صلح به رسمیت شناخته خواهد شد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
ولادیمرپوتین پاتروشف مدودف لاوروف شویگو وسایر سرکردگان روسیه خیلی آدمهای خوبی هستند وکارخیلی خوبی هم کردند که به اوکراین حمله کردندوهرآنچه هم با ایران میکنند به نفع ایران وازروی خیرخواهی است.خب سانسورچی محترم تورو قسم به جون هرکی دوست داری چاپ کن. خسته شدیم از عدم انتشارپیام ...ن. اگر اینو دیگر منتشرنکنی به رابطه 15 ساله با تابی پایان میدهم
پاسخ ها
علی2
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
دستت دردنکنه چاپ کردی. ولی خوب کلمه اصلی رو سانسور کردی.ولی باز ممنون که درخواست همراه قدیمیتو رد نکردی
ناشناس
| France |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
عزیزدل چرا خودتو اذیت می کنی؟ منتشر بکنه نکنه چه فرقی می کنه؟ مهم اینه آدم راه درست رو بره و انسانی فکر کنه ، برو برا خودت تو اینستاگرام با آزادی هر چی دوست داری بنویس ، کسی که ضرر می کنه اونیه که مخاطبشو از دست میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
شاید برخی فکر کنند اگر اوکراین خود را در ذیل ابرقدرتی روسیه تعریف کرده بود الان چیزی در حد و اندازه بلاروس بود ، قطعا چنین نیست اوکراین اگر گرایش به شرق را پذیرفته بود اولا اکنون مالک شبه جزیره کریمه بود ثانیا از نظر اعتبار و اقتصاد چیزی در حد و اندازه لهستان بود.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
هنری کیسینجرمرحوم هم اندازه تو سیاستمدارنبود.تو خونه بگو یه اسپند واست دودکنند
ناشناس
| Ukraine |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
قبل از ۲۰۱۴ هم روسیه عملا مالک کریمه بود چون قرارداد ۵۰ ساله داشت که پایگاه نظامی بزنه ، فرضا اگر جنگ سال ۲۰۲۴ تموم بشه اونوقت ۱۰ سال دیگه میشه نظر داد که اوکراین تغییر مسیر به غرب خوب یا بد بوده براش
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات