بازدید 6797

چرا نباید به سگ‌های ولگرد غذا بدهیم؟

کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم ساماندهی سگ‌های ولگرد، از خطر جدی این گونه برای سایر گونه‌های گوشتخوار طبیعت یاد کرد.
کد خبر: ۱۲۳۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴ 19 May 2024

به گزارش تابناک، سیامک اسماعیلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مشکلات جدی که سگ‌های ولگرد هم برای انسان و هم حیات وحش ایجاد می‌کند، گفت: یکی از مهمترین پیامدهای افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد غالب شدن آنها نسبت به سایر گونه‌ها به دلیل زادآوری بالای آنهاست.

وی با بیان اینکه سگ‌های ولگرد نسبت به برخی گونه‌های دیگر حیات وحش مقاوم هستند، افزود: سگ‌های ولگرد می‌توانند سایر گوشتخواران را به تدریج حذف کنند.

به اعتقاد این کارشناس حیات وحش محیط زیست کرمانشاه، شغال، گرگ، گربه‌سانان و … از جمله گونه‌هایی هستند که می‌توانند توسط سگ‌های ولگرد از بین بروند و مورد حمله گله‌ای از سوی سگ‌ها قرار گیرند. از سوی دیگر سگ‌های ولگرد گونه‌های علفخوار را نیز تهدید کرده و آنها را می‌خورند و از این طریق باعث حذف آنها از طبیعت می‌شوند.

وی گفت: این امر می‌تواند هرم طبیعی و غذایی حیات وحش را تحت تاثیر قرار دهد و با تغییر ترکیب گونه‌های طبیعی به آنها آسیب بزند.

کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست کرمانشاه یکی دیگر از پیامدهای افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد را آمیزش با سایر گونه‌ها خصوصا گرگ اعلام کرد که منجر به تولد گونه خطرناک « گرگاس» می‌شود و یادآور شد: در بسیاری از موارد تنها از طریق آزمایش می‌توان دریافت که این گونه‌ها خالص نبوده و حاصل آمیزش با سگ ولگرد هستند.

به گفته اسماعیلی، زاد و ولد گونه‌های هیبرید( ترکیبی) منجر به تغییر ذخایر ژنتیکی حیات وحش شده و این ناخالصی در طبیعت گسترش می‌یابد تا به تدریج گونه‌های خالص  حذف شوند.

وی تاکید کرد: سگ‌های ولگرد به دلیل اینکه در برخی موارد مبتلا به هاری هستند حیات انسان را نیز تهدید می‌کنند.

کارشناس حیات وحش محیط زیست کرمانشاه بر لزوم ساماندهی سگ‌های ولگرد در مکانی مشخص تاکید کرد و گفت: تغذیه دستی به این حیوانات باعث می‌شود هم قوی‌تر بشوند و هم سرعت زادآوری آنها افزایش یابد، از همین رو افراد حتما باید از تغذیه سگ‌های ولگرد خودداری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی