بازدید 3549

برای یک پاندمی دیگر آماده هستید؟

کشورهای جهان در مجمع جهانی بهداشت آخرین چانه‌زنی‌ها را برای به توافق رسیدن درباره پیمانی بین‌المللی برای مهار کردن عالمگیری‌های عوامل عفونی انجام می‌دهند و یک کارشناس برجسته بهداشت جهانی هشدار داد که جهان برای یک بحران بهداشتی دیگر مانند پاندمی کرونا آماده نیست.
کد خبر: ۱۲۴۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴ 03 June 2024

 

به گزارش تابناک ‏، کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی روز جمعه در ژنو گرد هم آمدند تا درباره چگونگی ادامه مذاکرات درباره این توافق پس از دست دادن ضرب‌الاجل این ماه به بحث بپردازند.

محمد علی پاته، وزیر بهداشت نیجریه و یکی از اعضای هیئت مدیره صندوق جهانی برای مبارزه با ایدز، سل و مالاریا «ما فقط امیدواریم که در چند ماه آینده، همه‌گیری دیگری نداشته باشیم که ما را در جهانی که هنوز برای یک بحران بزرگ آماده نیست، غافلگیر کند.»

نکته مهم در این پیمان مقرراتی است که بر اساس آن دسترسی کشورهای با درآمد کم و متوسط به ۲۰ درصد از آزمایش‌ها، درمان‌ها و واکسن‌های تولیدشده برای مبارزه با همه‌گیری تضمین می‌شود.

علی پاته گفت: تعیین چنین درصدی برای جلوگیری از دشواری‌هایی که کشورهای آفریقایی برای دسترسی به فراورده‌های نجات‌بخش در طول پاندمی کرونا با آن روبرو بودند، معقول به نظر می‌رسد.

به گفته منابع آگاه، در حالی که مذاکرات در مورد این پیمان احتمالاً برای چندین ماه یا حتی سال‌ها ادامه خواهد داشت، احتمال توافق در یک فرآیند موازی برای به‌روزرسانی مجموعه‌ای از قوانین موجود حاکم بر شیوع بیماری‌های بین‌المللی (مقررات بین‌المللی بهداشت IHR) بیشتر است و ممکن است قبل از پایان یافتن دوره فعلی سازمان جهانی بهداشت امکان امضای آن فراهم شود.

قبلا تدروس آدهانوم گبریسوس مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در جلسه افتتاحیه مجمع جهانی بهداشت در ژنو ابراز «اطمینان» کرده بود که پیمان پاندمی نهایتا امضا خواهد شد.

منبع: رویترز

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری