بازدید 7971
لیگ ملتهای ۲۰۲۴ و شکست قابل پیش‌بینی مقابل برزیل

والیبال در استیصال؛ شیش‌تایی شدیم! / برای بردن، یک ست خوب کافی نیست

تیم ملی والیبال که با هدایت موتا پائز به باختن عادت کرده، در دومین بازی از هفته دوم لیگ ملت به مصاف برزیل رفت و طبق انتظارات شکست خورد. ایران در این مسابقه هم تنها یک ست خوب داشت و در امتیازات آخر ست پایانی با اشتباه فردی، دستش از امتیاز کوتاه ماند.
کد خبر: ۱۲۴۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰ 06 June 2024

تیم ملی والیبال شیش‌تایی شد!

تیم ملی والیبال ایران قعرنشین جدول لیگ ملت‌های ۲۰۲۴، ششمین شکست خود را مقابل برزیل تجربه کرد.

به گزارش تابناک ورزشی؛ تیم ملی والیبال که با هدایت موتا پائز به باختن عادت کرده، از ساعت ۶:۳۰ دقیقه امروز پنجشنبه ۱۷ خرداد در دومین بازی از هفته دوم لیگ ملت‌ها در سالن پنج هزار نفری شهر کوکورا ژاپن، به مصاف برزیل رفت و طبق انتظارات سه بر یک و با نتایج ۲۵ بر ۱۹، ۲۲ بر ۲۵، ۲۵ بر ۱۶ و ۲۵ بر ۲۳ شکست خورد.

ترکیب تیم ایران: محمدطاهر وادی، محمد ولی‌زاده، علیرضا فراهانی، امین اسماعیل‌نژاد، مرتضی شریفی، پوریا حسین‌خانزاده و محمدرضا حضرت‌پور

سرمربی: مائوریسیو موتا پائز

ترکیب تیم برزیل: فرنادو کرلینگ، آلان سوزا، ریکاردو لوکارلی، یواندی لئال، ایساک سانتوس، لوکاس ساتکمپ، تالس هوس

سرمربی: برناردو رزنده

ایران در این مسابقه هم تنها یک ست خوب داشت و در امتیازات آخر ست پایانی با اشتباه فردی، دستش از امتیاز کوتاه ماند. اختلاف سطح دو تیم از روی نیمکت دو کشور شروع می‌شد، جایی که موتا پائز حتی در حد شاگرد رزنده پرافتخار هم محسوب نمی‌شود و عقب ماندن در لحظات حساس مسابقه امری طبیعی بود.

شکست خوردن مقابل برزیل آن‌هم با تیم کنونی والیبال ایران ، موضوعی کاملا مطابق انتظار بود. برزیل مثل رشته فوتبال، در سطحی به مراتب بالاتر از تیم ایران قرار دارد اما تیم ایران همچون پنج مسابقه قبلی خود، حداکثر یک ست خوب در بازی‌ها دارد و انگار با همان یک ست ، سیراب و راضی می‌شود و تشنگی لازم برای کسب امتیاز از مسابقات و رقم زدن نتایج غیرمنتظره در این تیم دیده نشده است.

تیم ایران با وضع فعلی برای اعاده‌ی حیثیت هم که شده باید در دو مسابقه آتی خود حتما بلغارستان و ترکیه را شکست دهد تا از زیر فشار سقوط رهایی یابد. دیگر کسی به المپیک پاریس و کسب مجوز حضور در این رقابت‌ها فکر نمی‌کند.

این نسل مربی و معلمی بزرگتر از پائز می‌خواهد تا راه خودش را پیدا کند و بار دیگر اعتبار والیبال ایران را به رخ دنیا بکشد. سال‌های خواب والیبال ایران که از دوره داورزنی شروع شده بود، شکافی بین دو نسل والیبال کشورمان ایجاد کرده که اکنون به یک معمار باتجربه و کاربلد برای بازسازی و پر کردن فاصله نیاز داریم.

تیم ملی والیبال شیش‌تایی شد! / برای بردن یک ست خوب کافی نیست

شرح مسابقه و ست‌ها

ست نخست این دیدار با خراب کردن سرویس از سوی دو تیم آغاز شد اما در ادامه برزیل دو پوئن مستقیم سرویس گرفت تا مسابقه با جدیت بیشتری پیگیری شود. در این ست ملی‌پوشان انگیزه لازم برای خلق شگفتی را از خود نشان ندادند. هرچند امین اسماعیل‌نژاد با سرویس‌های ریسکی تاحدودی اختلاف امتیازات را جبران کرد اما اشتباهات فردی ایران باعث شد در نهایت این ست با نتیجه ۲۵ بر ۱۹ به نفع برزیل پایان یابد.

ملی‌پوشان ست دوم را با سه امتیاز متوالی آغاز کردند و در ادامه با بازی خوب باعث شدند رزنده در امتیاز ۶ بر ۲ وقت استراحت بگیرد. در بخش‌هایی از این ست ملی‌پوشان پنج اختلاف امتیاز با حریف ایجاد کردند اما برزیلی‌ها کوتاه نیامده و اختلاف را به دو پوئن رساندند. اواخر ست میلاد عبادی‌پور به جمع ترکیب تیم اضافه شد تا روند امتیازگیری حریف متوقف شود و این ست با امتیاز ۲۵ بر ۲۲ به نفع ایران پایان یافت.

ست سوم با برتری برزیلی‌ها شروع شد و این بار در امتیاز ۶ بر ۲ به نفع برزیل، پائز ویدیوچک گرفت تا بلکه وقفه‌ای در امتیازگیری حریف ایجاد کند. این درخواست کمک کننده بود و ملی‌پوشان اختلاف را به یک پوئن رساندند تا رزنده درخواست وقت استراحت کرده و روند را به نفع برزیل تغییر دهد. پائز در پوئن ۱۳ بر ۸ و ۱۸ بر ۱۱ گپ و گفتی با ملی‌پوشان داشت. توصیه‌های سرمربی چندان کارساز نبود و این بار با آوردن کاپیتان به زمین تلاش کرد روند را تغییر دهد اما در نهایت این ست با امتیاز سرویس‌های خوب حریف و با اختلاف زیاد ۲۵ بر ۱۶ به نفع شاگردان رزنده تمام شد.

ست چهارم با امتیازات برابر دو تیم پیش رفت اما در نهایت این برزیلی‌ها بودند که از امتیاز ۲۱ به بعد برابر شاگردان مربی گمنام ما برتری کسب کردند. ویدیوچک‌های بیهوده پائز هم کمکی به تیم نکرد تا این ست با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ به نفع برزیل پایان یابد.

اسماعیل ابراهیم البلوشی از امارات و لوئیس گراردو ماسیاس از مکزیک به عنوان داور اول و دوم قضاوت این مسابقه را برعهده داشتند.

 

برترین‌های تقابل ایران و برزیل

امین اسماعیل‌نژاد با کسب ۲۴ امتیاز، عنوان امتیازآورترین بازیکن این دیدار را از آن خود کرد و آلن سوزا بازیکن شماره ۲۱ برزیل با ۲۰ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن این تیم شد.

تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه ۸۳ امتیاز کسب کرد که به ترتیب ۴۸ پوئن در حمله، ۸ امتیاز در دفاع، ۳ پوئن سرویس و ۲۴ امتیاز از اشتباهات بازیکنان حریف بود.

بازیکنان تیم ملی برزیل نیز در مجموع ست‌های این مسابقه ۹۷ امتیاز کسب کردند که شامل ۵۶ امتیاز حمله، ۶ دفاع، ۷ پوئن سرویس و ۲۸ امتیاز از اشتباهات بازیکنان تیم ایران بود.

تیم ملی والیبال شیش‌تایی شد! / برای بردن یک ست خوب کافی نیست

نتایج پنج دیدار اخیر دو تیم 

نتایج 2019 (جام جهانی): ایران (یک) – برزیل (3)

2021 (لیگ ملت‌ها): ایران (یک) – برزیل (3)

2022 (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – برزیل (3)

2022 (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – برزیل (3)

2023 (انتخابی المپیک): ایران (صفر) – برزیل (3)

تیم‌های ملی والیبال ایران و برزیل در طول تاریخ ۲۲ بار به مصاف یکدیگر رفتند که تنها سه برد سهم ایران در جدال‌ها بوده و در ۱۹ مسابقه برزیل فاتح میدان بوده است. ملی‌پوشان کشورمان پیش از آغاز مسابقات لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ هم سه دیدار تدارکاتی برابر برزیل برگزار کردند که در هر سه دیدار مغلوب حریف شدند.

تیم ملی برزیل با ۱۴ دوره حضور در بازی‌های المپیک ۶ مدال شامل سه طلا و سه نقره مسابقات والیبال این رویداد مهم جهان را در گنجینه افتخارات خود دارند و امسال برای پانزدهمین بار در المپیک شرکت می‌کنند. آن‌ها در المپیک‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ به مقام قهرمانی دست یافتند.

زردپوشان والیبال این کشور همچنین سابقه حضور در ۱۷ دوره رقابت‌های قهرمانی مردان جهان دارند که در هفت دوره روی سکو رفته‌اند. سه مدال طلا (سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰)، سه نایب قهرمانی و یک مدال برنز ره‌آورد والیبال برزیل از رقابت‌های جهانی است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
آقا وقتی که بعد از اینهمه وقت و صرفا جهت صرف جویی مالی کمتر از یک ماه قبل از مسابقه سرمربی میاد رو سر تیم انتظار بهتر از این رو دارید؟ هنوز هم دارن تیتر می زنن گزینه تیم ملی سرمربی فلان جا شد. شما اسم چند تا سرمربی رو برای دلخوشی مردم یادداشت می کنید و بعد اینقدر لفتش می دید که همه اونها جذب تیم های دیگه مشن. مدیران والیبال ما چکار می کنند؟ آمال و آرزوی اونها شده گشت و گذار با تیم و حق ماموریت . حالا نتیجه هر چی شد شد. شدیم بازیچه تیم های دیگه. بعید می دونم بتونیم از ترکیه هم ببریم. سقوط از لیگ جهانی یعنی تمام شدن والیبال. دوباره نمی تونیم برگردیم. جوونند و باید تجربه کسب کنند شعاری بیش نیست. با این سیستم بازی چهل ساله هم بشن زنگ تفریح هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
والیبال را بگذارید کنار، کدام یک از رسته های ورزشی ایران در 2-3 سال اخیر موفق عمل کرده است؟ بی تردید هیچکدام.
پس مشکل از مربی و بازیکن و..... نیست.
مشکل فراگیر تر از این حرفها است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
9:30
آن چیزی که باعث رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندی ها می شود، ارتباط با حریفان و دادن مسابقه با حریفهای قوی است.
چند سالی است که تحریم ها مانع شرکت در مسابقات برون مرزی و همچنین آمدن تیم های مطرح جهان به ایران شده است. به این امر باید ضعف و کمبود منابع مالی را هم اضافه کرد.
این شکستها و بدبختی ها رو گردن مربی جدید نندازین اینا فاجعه هایی که که امثال عطایی برای تیم والیبال درست کردن! مربی جدید نمیتونه توی چندماه یه ویرانه رو بسازه
ورزش این مملکت در مسیر بی راهه است. بسیاری از ورزشکاران به خارج رفته و پناهنده شده اند. خیلی مدیران و دست اندرکاران هم بنده منفعت و پول شده اند. تمام تیمهای ملی از رده نوجوانان تا بزرگسال در حال نزول و افت هستند. فدراسیون کشتی و بوکس و فوتبال، بسکتبال و والیبال در حال نابودی هستند.
آن قدر بدبختی داریم که کسی به والیبال و کلا ورزش توجهی نمی کند.
به نظر میاد این شکست ها مثل شکستهای اقتصاد، فرهنگ و.... کلا کار دشمنان باشد خودمان اصلا دخالتی نداریم فقط دشمن
متاسفم که می بینم ورزش میهنمان اینطور به قهقرا می‌رود. فوتبال و والیبال که زنگ تفریح هست و برای داخل هم سرگرم کردن همه با شعار مسخره آبییته و قرمزته
ورزش کشورهای عربی بی استعداد با سرمایه ها نفتی هم از ما بهتره ما کجا درست کار کردیم اگر هم گهگاه موفقیتهایی داشتیم از غیرت جوون هامون بوده بعدا هم تو باد غرور موفقیت های قبلی می‌خوابیم
بقول دادکان (مصاحبه یکماه پیش): “ مدیران استقلال و پرسپولیس خوردند و بردند، چه کسی رسیدگی کرد؟ کسی که در پارک های تهران مسجد می سازد جایگاه "پرش" به قدرت را فهمیده است. ورزش ایران فقط پله ترقی برای بهتر شدن وضع مالی و جایگاهشان هست.”
از بس ما خوبیم
همه چیزمون باید به هم بیاد
والیبال ایران مثل بذر یک گل قشنگ بود که گل داد و از بین رفت
این بازیکن ها یکدفعه همه جدید شدند!
این گذار بین نسل ها باید پیوسته باشه و نفرات جدید کم کم به تیم اضافه بشوند و نفرات قبلی با افزایش سن یا کاهش کیفیت بازی، از تیم خارج بشوند. این کار باعث انتقال تجربه بین نسل ها هم می شود.
متاسفانه سرمربی ها فقط به فکر نتیجه گرفتن هستند و به فکر بعد از خودشون نیستن و باید این مسئله در قراردادها دیده بشود. مثلاً به ازای ورود 5 نفر جدید با فلان کیفیت بازی، یک عددی پاداش به سرمربی بدهند که علاوه بر نتیجه گرفتن، به فکر تیم سازی هم باشند. به نظر میرسه که قراردادها نیازمند بازبینی هست. نه تنها والیبال، بلکه در همه رشته های ورزشی ...
واقعا کشیدن والیبال از اوج قله به پایین هنر زیادی میخواست که مسئولین فدارسیون براحتی انجام دادند. برعکس فدراسیون ژاپن که سطح والیبال خود را به اوج و بالاترین ها رساندند
دوران طلایی والیبال ما هم تمام شد و باید به دوره افول سلام کنیم
شکست تیم ملی مقابل برزیل کار اتباع بیگانه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
افاغنه باید اخراج شوند.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات