بازدید 3826

گفتگو باتحلیل گر ارشد روابط بین الملل؛ الزامات انتخاب رئیس جمهوری اثرگذار در روابط خارجی/ رای حداکثری یا حداقلی چه ربطی به بین الملل دارد؟

رحمان قهرمان پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور، گفت: در انتخابات سال ۱۴۰۳ حساسیت افکار عمومی نسبت به موضوع سیاست خارجی کمتر از سال‌های قبل است و باید دید که آیا این حساسیت همچنان پایین باقی می‌ماند یا در شرایط رقابت‌های انتخاباتی افزایش پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۴۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶ 08 June 2024

رقابت‌های ریاست جمهوی سبب افزایش حساسیت افکار عمومی به موضوع سیاست خارجی می‌شود

به گزارش به گزارش تابناک،با توجه به همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آمریکا این سوال مطرح می‌شود که چه چشم‌انداز سیاسی در انتظار منطقه است؟ 

در همین زمنیه خبرنگار تابناک با رحمان قهرمان‌پور استاد و تحلیلگر مسایل بین المللی و سیاسی گفت‌‌و‌گو کرد. وی در خصوص اهمیت و الزامات مشارکت بالا در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما توسط مردم و به انتخاب مردم انجام می‌شود در حقیقت رئیس جمهور، یک انتخاب مردمی است.

وی با اشاره به اختیارات رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی، افزود: نقش رئیس جمهور در سیاست‌خارجی حائز اهمیت است اما در عین حال سیاست های کلی، با تدبیر و زیر نظر مقام معظم رهبری و مجموعه حاکمیت تعیین می‌شود.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: در چنین شرایطی، هر فرلدی که انتخاب شود، فارغ از هر  گرایش سیاسی که خواهد داشت؛ ضرورت دارد متناسب با اختیارات و فضای قانونی که در اختیارش است، تغییرات بسیار اساسی در این سیاست‌ها اعمال کند.

قهرمان‌پور با بیان اهمیت نقش رئیس جمهور در کشور، عنوان کرد: هر شخصی که رئیس جمهور کشور شود باتوجه به گرایش‌ها و سابقه عملکردی خود پیامی را به جامعه بین‌الملل و خارج از کشور می‌‌فرستد و این نکته مهمی است.

قهرمان‌پور با اشاره به اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، تاکید کرد: طبیعتا اگر رئیس جمهور منتخب، برآمده از رای بالای مردم باشد و یک رقابت انتخاباتی جدی وجود داشته باشد، رئیس جمهور منتخب دستش برای فعالیت های موثرتر در عرصه بین‌‌المللی بازتر خواهد بود.

این تحلیلگر اظهار کرد: رئیس جمهور برآمده از مشارکت بالا، در علوم سیاسی، از مشروعیت و اعتبار بیشتری در داخل و نیز در عرصه بین‌المللی برخوردار خواهد بود.

او همچنین، عنوان کرد: شاید اولین شرط همین است که مشارکت در ایران در حد خوبی باشد . البته در حقیقت این خوب بودن را هر کشور بر اساس شرایط و سیاست داخلی خود تعریف می‌کند. مثلا در کشورهایی که انتخابات به نوعی اجباری است مانند استرالیا، برزیل و ترکیه و برخی کشورهای دیگر، معمولا مشارکت بالای ۷۰ تا ۷۵ درصد رقم می‌خورد ولی خوب در کشورهای دیگر ممکن است مشارکت ۵۰ درصدی، خوب و چشم‌گیر تلقی شود. چون در این کشورها اجباری برای شرکت در انتخابات و انتخاب نیست و عمدتا هم مشارکت در حد خاصی است.

رییس جمهور انتخابی و الزامات  سیاست خارجی

قهرمان پور معتقد است: باید دید رئیس جمهوری که در دوره چهاردهم برای کشور  انتخاب می‌شود، در سیاست خارجی دارای چه دیدگاه، چشم‌انداز و بینشی است. این مسأله بسیار مهمی است. به هر حال سیاست خارجی یک عرصه سخت‌تر و پیچیده تری است. رهبران کشورهای دیگر در برخورد با رئیس جمهور است که طرف و کشور مقابلش را قضاوت و تحلیل می کند. لذا این موضوع اهمیت بیشتری در روابط با دیگر کشورها دارد.

وی بیان کرد: رییس جمهور انتخابی باید در موضوعات سیاست خارجی، وضعیت منطقه‌ای، معادلات جهانی و بین‌المللی آگاه باشد که بتواند چشم‌انداز روشنی را برای سیاست خارجی کشور ترسیم کند.

قهرمان پور با بیان اینکه روابط با کشور همسایه و نوع رابطه با آمریکا و سیاست‌های هسته‌ای بخش مهمی از سیاست‌های خارجی ما محسوب می‌شود ، گفت: که به نظر می‌رسد که در انتخابات سال ۱۴۰۳ حساسیت افکار عمومی نسبت به موضوع سیاست خارجی کمتر از سال‌های قبل است و باید دید که آیا این حساسیت همچنان پایین باقی می‌ماند یا ممکن است بر اثر رقابت‌های انتخاباتی افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا اگر حساسیت به موضوعات خارجی افزایش پیدا کند آن وقت موضوع هسته‌ای، برجام و مذاکرات با آمریکا می‌تواند به یکی از موضوعاتو  سر فصل‌های مهم  در انتخابات و رقابت برای ریاست جمهوری ایران تبدیل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری