بازدید 1110
کدام رئیس جمهور در برابر ترامپ مناسب است؟

ترامپ دیگر ابزار تحریم را در اختیار ندارد/ رئیس جمهور منتخب اقتدار داشته باشد

مسعود براتی، تحلیگر مسائل سیاسی، با اشاره به الزامات و خصوصیات رئیس جمهور ایران در مقابل سیاست‌های خصمانه ترامپ، گفت: ترامپ مانند گذشته ابزار تحریم را در اختیار ندارد بنابراین با مغتنم شمردن این فرصت رئیس جمهور منتخب باید رفتاری مبتنی بر جایگاه اقتدار داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۴۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱ 10 June 2024

مسعود براتی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس: ناامیدی درباره  خنثی‌سازی تحریم‌ها القای آمریکاست - قدس آنلاین

به گزارش تابناک، در ماه نوامبر میلادی سال جاری ( نیمه آبان ماه سال ۱۴۰۳) مردم آمریکا پای صندوق‌های رأی می‌روند تا تکلیف پست ریاست‌جمهوری چهار سال آتی خود را روشن کنند. پیش‌بینی‌ها از روی کار آمدن دوباره ترامپ حکایت می‌کند، انتخابی که تاثیر به‌سزایی در تعیین بخشی از سرنوشت ایران خواهد داشت و کلیدواژه «تشدید تحریم‌ها» را در اذهان یادآوری می‎‌کند.

همزمان با تحولات سیاسی غرب، طی سانحه‌ ناگهانی که برای بالگرد رئیس جمهوری در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ اتفاق افتاد زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز تغییر کرد و زودتر از موعد انجام می‌شود. با این اوصاف نکته سوال برانگیز این است که همزمانی دو رویداد سیاسی در هر دو کشور چه چشم‌اندازی را در غرب و شرق رقم خواهد زد؟ آیا باید منتظر رخداد معادلات جدیدی در این عرصه باشیم؟

رئیس جمهور منتخب اقتدار داشته باشد

خبرنگار تابناک در این زمینه با مسعود براتی، تحلیگر مسائل سیاسی داخلی و خارجی، به گفتگو پرداخت. وی با اشاره رفتار سیاسی ایالات متحده در زمان تصدی‌گری ترامپ، گفت: با توجه به روی کار آمدن دولت ترامپ همزمان با دوره‌ دوم دولت روحانی آینده سیاسی سیاسی دو کشور در صورت تصدی‌گری دوباره ترامپ در صحنه تا حدودی قابل پیش‌بینی است.

این تحلیگر سیاسی با اشاره به سیاست‌های دولت روحانی در مقابل رفتارهای ترامپ، عنوان کرد: روحانی در مقابل رفتارهای خصمانه  ترامپ به خصوص در زمینه خروج از توافق هسته‌ای سیاست تنش زدایی را دنبال کرد.

او ادامه داد: دولت ایران در آن بازه زمانی صبر پیشه کرد و متقابلا خصمانه رفتار نکرد بلکه در چهارچوب توافق و قوانین پایبند به توافقات خود ماند و تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام یعنی تا پایان سال ۱۳۹۹ همچنان واکنش تند و برهم زننده از خود نشان نداد. 

این تحلیگر سیاسی با اشاره به ماده ۳۶ برجام که مربوط به لغو تحریم‌هاست، اظهار کرد: بعد از سال‌ ۱۳۹۹ با تصویب قانون راهبردی لغو تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی دولت اقدام به کاهش تعهدهای خود کرد و اتفاق خاصی هم رخ نداد.

وی افزود: بنابر‌این اگر با ارزیابی شرایط مذکور مشهود است که رفتار محتمل بر تنش زدایی یا اقدام به انجام رفتار خصمانه متقابل با ایالات متحده چندان تفاوتی ندارد.

براتی تاکید کرد: با این حساب چشم‌پوشی از اقدامات آمریکا منجر به تامین منافع ملی در کشور نمی‌شود بلکه به نظر می‌رسد یک مواجه کننده فعال و مبتنی بر جایگاه اقتدار توجیه‌پذیرتر باشد. 

اگر ترامپ در آمریکا رییس جمهور شود...

او با اشاره به اینکه اگر ترامپ در آمریکا رییس جمهور شود، تاکید کرد: این نکته را باید عرض کنم که ترامپ اگر در دوره جدید در آمریکا رئیس جمهور شود یک تفاوت جدی با دوره قبل ریاست جمهوری خود دارد. اینکه ابزار تحریم‌ها را مانند گذشته در اختیار ندارد بنابراین نمی‌تواند سیاست‌های خصمانه خود را علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال کند.

براتی با اشاره به خصوصیات رئيس جمهور ایران در شرایط حساس کنونی، تصریح کرد: رئیس جمهور باید در حفظ منافع ملی ایران اقتدار داشته باشد و بتواند تحریم‌های ناشی از دولت آمریکا علیه ایران را مدیریت کند. ذهن باز و به روز در حوزه سیاست خارجی داشته باشد، بداند که شرایط و معادلات حاکم بر منطقه و دنیا چه تفاوت‌هایی با دوره قبلی داشته است و با این دیدگاه بتواند موضع اقتدار  منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات