بازدید 2727
تابناک بررسی کرد؛

نظر یک پزشک، جامعه شناس و مقام سابق فتا در مورد همستر

خبرنگار تابناک در گفتگو با یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، جامعه شناس و مقام سابق پلیس فتا آسیب‌های احتمالی بازی همستر را بررسی کرد.
کد خبر: ۱۲۴۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۰ 09 June 2024

تابناک- همستر کامبت جدیدترین بازی در دنیای بازی‌های کریپتویی تلگرامی است که در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴ (۶ فروردین ۱۴۰۳) راه‌اندازی شد و کاربران می‌توانند فقط با ضربه‌زدن روی نمایشگر دستگاه خود، سکه‌ی مجازی کسب کنند.

صبح روز گذشته بود که حساب ایکس همستر کامبت، با انتشار پستی مدعی شد که پس از ۷۲ روز تعداد کاربران این ربات از رمز ۱۰۰ میلیون عبور کرده است.

نظر یک پزشک، جامعه شناس و مقام سابق فتا در مورد همستر

با بازی همستر سلامت خود را از دست می دهید!

این آمار چندان خوشایند نیست این جمله را دکتر محمد تقی حلی‌ساز متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به تابناک می‌گوید.

حلی‌ساز ادامه می‌دهد: به طور کلی فعالیت‌های موبایلی با توجه به ذات تلفن همراه در دراز مدت برای بدن اگر نگوییم مضرر است لااقل مفید نیست.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می‌افزاید: با توجه به نزدیک بودن دکمه‌ها و کوچک بودن صفحه شما اگر بهترین کار‌ها را هم با آن انجام دهید در دراز مدت آسیب جدی به بدن شما می‌رساند.

نظر یک پزشک، جامعه شناس و مقام سابق فتا در مورد همستر

حلی‌ساز با انتقاد به برخی که استفاده از «همستر» را ساده و بی ضرر می‌دانند؛ ادامه می‌دهد: قانونی در علم پزشکی وجود دارد به عنوان صدمات کوچک، ولی تکرار شونده، به عنوان مثال بافتن بافتنی، فعالیتی نیست که در کوتاه مدت به بدن آسیب بزند، اما در بلند مدت می‌تواند عوارضی برای بدن داشته باشد، به عبارت دیگر فعالیت‌های سبک مانند استفاده از گوشی و ضربه زدن به تلفن نمایشگر در کوتاه مدت آسیبی ندارد، اما بعد از مدتی عوارض آن بروز پیدا می‌کند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی عنوان می‌کند: فعالیت‌های سبک اگر تکرار شونده و در دوران‌های طولانی ادامه پیدا کنند قطعا صدمات جبران ناپذیری را به بدن می‌زنند.


حلی ساز هشدار می‌دهد افرادی که بیش از حد درگیر استفاده از تلفن همراه و این بازی شوند، در مرحله اول دچار آسیب در بخش‌های گردن، شانه، آرنج و دست‌ها می‌شوند و اگر این موضوع به صورت طولانی ادامه پیدا کند کمر و بخش‌های دیگر بدن نیز دچار عوارض‌های شدید خواهد شد.

او در خاتمه البته بر این نکته هم تاکید کرد که استفاده ده الی بیست دقیقه‌ای از تلفن همراه یا انجام این بازی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

نظر یک پزشک، جامعه شناس و مقام سابق فتا در مورد همستر

تحلیل یک جامعه شناس از فراگیر شدن تب همِستری در کشور

امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس در گفتگو با تابناک می‌گوید: در جامعه امروز شخصیت شما براساس ظاهر شما تعریف می‌شود و شما صرفا براساس ظاهر قضاوت می‌شوید، به همین خاطر مردم برای کسب درآمد و بهره برداری مالی به هر راهی که فکر کنید می‌روند و این موضوع به برنامه همستر و یا برنامه مشابه آن محدود نمی‌شود.


این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: این موضوع مختص به ایران نیست و براساس مطالعات صورت گرفته این موضوع در سراسر دنیا وجود دارد و مادیات تمام فکر و ذهن مردم سراسر دنیا را گرفته است.

قرایی مقدم می‌افزاید: اگر تاریخ را براساس تئوری‌های علمی به سه دوره تقسیم کنیم از قرن شانزدهم میلادی به بعد مادیات ذهن بشر را احاطه کرد و نه تنها ایرانیان بلکه مردم سراسر جهان برای رسیدن به مادیات به هر کاری دست می‌زنند.

او می‌افزاید: رسانه‌های اجتماعی دیوار میان جوامع را برداشته است و به همین خاطر این موضوع بیشتر از قبل عیان شده، اما از قرن شانزدهم این موضوع شکل گرفته و مورد جدیدی نیست.


قرایی مقدم در واکنش به افرادی که علت پرطرفداری همستر در میان ایرانیان را تنبلی مردم می‌دانند، عنوان می‌کند: برخی می‌گویند مردم ایران حال و حوصله کار کردن ندارند، این موضوع شاید تا حدودی قرین به صحت باشد، اما این موضوع چگونه شکل گرفت؟ آیا مردم ذاتا تنبل هستند یا حاکمیت آن‌ها را به این سمت برده است؟

او ادامه می‌دهد: از مردم کشوری که از حدودا ۱۳۲ روز از کل روز‌های سال آن‌ها تعطیل است آیا می‌توان انتظار کار و فعالیت داشت؟

این جامعه شناس می‌افزاید: تنبلی ایرانیان ذاتی نیست و آب و هوای اجتماعی آن‌ها تنبل بار آورده است و به قول معروف آب و هوای اجتماعی است که توسعه اجتماعی را به بار می‌آورد و فرهنگ تن پرور، افراد را تنبل می‌کند.

هشدار مقام سابق فتا به همستر بازان ایرانی

خبرنگار تابناک برای کسب اطلاع بیشتر پیرامون این بازی به سراغ سرهنگ تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ رفت.

نظر یک پزشک، جامعه شناس و مقام سابق فتا در مورد همستر

سرهنگ کاظمی به تابناک می‌گوید: کارشناسان و خبره‌های حوزه فضای مجازی مشغول بررسی دقیق «بازی همستر کامبت» هستند و بعد از پایان بررسی‌ها مشخص خواهد شد که این بازی چه آسیب‌ها و تهدیداتی برای کاربران خواهد داشت.
 
این مقام سابق پلیس فتا با هشدار به کاربران این بازی، ادامه می‌دهد: مشاهده می‌شود که شهروندان متاسفانه بدون داشتن هیچ آگاهی و اطلاعی در این بازی وقت صرف می‌کنند که به نظر این موضوع درست به نظر می‌آید.
 
سرهنگ کاظمی می‌افزاید: سازندگان این بازی مدعی شدند از رمز ارزی رونمایی خواهد شد که ممکن است در آینده ارزشمند شود؛ نکته مهم اینجاست که اولا این رمز هم اکنون وجود خارجی ندارد و هیچ ارزشی ندارد، مورد دوم این است که معلوم نیست در آینده ارزش پیدا کند یا خیر!

او ادامه می‌دهد: نکته مهمتر اینکه اگر رمز ارزی هم در بعد‌ها رونمایی شود و به فرض مثال ارزشمند شود معلوم نیست به کاربران این بازی تعلق گیرد؛ سوال اینجاست که با این همه ابهام چرا مردم وقت و هزینه خود را صرف این بازی می‌کنند؟

این مقام سابق پلیس فتا همچنین در تشریح یک آمار غیررسمی، بیان می‌کند: بررسی برخی سایت‌ها که آنچنان هم شاید قابل استناد نباشد، اما قابل توجه است این است که بیش از ۶۰ درصد کاربران این سایت ایرانی هستند و در کشور‌های دیگر اقبالی مانند ایران پیدا نکرده است.

او با هشدار دوباره به کاربران همستر، تاکید کرد: باید به صورت دقیق بررسی شود که این بازی دقیقا چه اطلاعاتی را از کاربران می‌گیرد و چه آسیب‌هایی می‌تواند به شهروندان بزند، اما تا زمانی که این بررسی به پایان برسد پیشنهاد می‌شود که کاربران زمان خود را در این بازی صرف نکنند.

رئیس پیشین پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ در خاتمه البته عنوان می‌کند که همستر کامبت اتفاق نوظهور و جدیدی نیست در دوران گذشته موارد مشابه زیادی مانند این بازی وجود داشته که اغلب آن‌ها منجر به هیچ سودی برای کاربران نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# سعید جلیلی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری