بازدید 12236
در گفتگو با تابناک تشریح شد؛

چرا حیوانات شهری وحشی‌تر شدند؟/ چند اقدام طلایی پس از حمله سگ هار

یک دامپزشک می‌گوید در صورت حیوان‌گزیدگی اگر با بتادین محل گزش را شست و شو دهید احتمال اینکه ویروس از بین برود وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۴۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶ 18 June 2024

تابناک-ریحانه شیشه گر: «۶۰ هزار مورد» در طی تنها ۳ ماه، این آمار هرچند رسمی نیست، اما قابل اعتناست؛ گفته می‌شود از ابتدای امسال تاکنون، ۶۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی (عمدتا سگ‌گزیدگی) در کشور گزارش شده است.

چند اقدام طلایی پس از حمله سگ هار/ چرا حیوانات شهری وحشی‌تر شدند؟

دکتر امید مرادی، دامپزشک به تابناک می‌گوید در صورت حیوان‌گزیدگی اگر با بتادین محل گزش را شست و شو دهید احتمال اینکه ویروس از بین برود وجود دارد.

او همچنین در گفتگو با تابناک از دلایل افزایش آمار حیوان‌گزیدگی در برخی استان‌ها پرده بر می‌دارد.

چند اقدام طلایی پس از حمله سگ هار/ چرا حیوانات شهری وحشی‌تر شدند؟
مشروح گفت و گوی خبرنگار تابناک با امید مرادی، رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی می‌توانید در ادامه بخوانید.

مرادی، می‌گوید در علم دامپزشکی هاری به دو نوع آرام و خشمگین تقسیم بندی می‌شود؛ ممکن است حیوان آنطور که باید رفتار تهاجمی نداشته باشد که این موارد در نوع هاری آرام قرار می‌گیرد؛ بنابراین صرفا رفتار نمی‌توان برای تشخیص نوع هاری حیوان به تحلیل رفتارش بسنده کرد.

صرفا به علائم بالینی سگ‌ها توجه نکنید

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، ویروس هاری تا ۳ روز قبل از اینکه حیوان علائم بالینی داشته باشد می‌تواند در بُزاق یا آب دهان وجود داشته باشد و به یک انسان و یا یک حیوان دیگر منتقل شود.

واکسیناسیون تنها راه جلوگیری از افزایش هاری

مرادی ادامه می‌دهد: در سراسر دنیا اثبات شده تنها راه توقف انتقال زنجیره هاری به انسان، واکسیناسیون هفتاد درصد سگ‌های هر منطقه است. با توجه به اینکه در کشور ما تاریخچه و پرونده مشخصی از حیوانات وجود ندارد لذا منطقی است فارغ از اینکه حیوان مورد نظر چه مراحل پزشکی را طی کرده و یا واکسینه شده احتیاط‌های لازم را در نظر بگیریم.

چند اقدام طلایی پس از حمله سگ هار/ چرا حیوانات شهری وحشی‌تر شدند؟

آمار بالای تهاجم سگ‌های با صاحب

او ادامه می‌دهد: حدود ۵۰ درصد گزش‌های ثبت شده در وزارت بهداشت متعلق به سگ‌های صاحب دار است و با توجه به اینکه این سگ‌ها عمدتا، واکسینه شدند و اطلاعات بیشتری از بیماری یا سلامت این حیوانات وجود دارد پس از گزیدگی زیاد جای نگرانی نیست. 

مرادی با بیان اینکه در ایران، قربانیان هاری عمدتا از کودکان هستند، می‌افزاید: کودکان به خاطر قدکوتاه و اینکه نمی‌توانند از خود دفاع کنند بخش عمده‌ای از آمار قربانیان گزیدگی را تشکیل می‌دهند.

لزوم آموزش رفتار بدن سگ ها به کودکان

او بیان می‌کند: در بسیاری از موارد، رفتار افراد ممکن سگ را تحریک به حمله کند به همین خاطر باید کودکان را آموزش داد تا با رفتار بدن سگ‌ها آشنا شوند.

انواع برخورد با حیوانات

مرادی برخورد یا مواجهه با سگ‌های مشکوک به هاری را به سه نوع تقسیم بندی می‌کند و می‌افزاید: در نوع اول یک فرد ممکن است با بُزاق یا آب دهان سگ برخورد داشته باشد به عنوان مثال در هنگام غذا دادن، سگ دست او را لیس زده است؛ در این نوع نیازی به واکسیناسیون نیست، اما صرفا شست و شوی دست با آب و صابون می‌تواند از انتقال هاری جلوگیری کند.

او ادامه می‌دهد: در نوع دوم برخورد ممکن است مواجهه خراشیدگی سطحی بدون خونریزی ایجاد کند در این موارد، واکسیناسیون سریع و درمان موضعی زخم می‌تواند راهگشا باشد.

چند اقدام طلایی پس از حمله سگ هار/ چرا حیوانات شهری وحشی‌تر شدند؟
۳ اقدام کلیدی پس از حمله یک سگ هار

این دامپزشک می‌افزاید: در نوع سوم برخورد ممکن است در پوست سوراخی ایجاد شود و یا سطح پوسیده آسیب دیده توسط سگ لیسیده شود که در این مواجهه واکسیناسیون سریع، تزریق ایمونوگلوبولین و درمان موضعی زخم می‌تواند به جلوگیری از انتقال بیماری کمک کند.

او همچنین معتقد است آمار ۳۷۰ هزارتایی سالانه‌ای که در کشور ما ارائه می‌شود صرفا گزیدگی نیست و هر مواجهه و برخوردی (از یک خراش ساده تا گزیدگی وسیع) در این آمار قرار می‌گیرد.

چرا اصل بر هار بودن سگ ها گذاشته می شود؟

مرادی با بیان اینکه، چون از واکسیناسیون سگ‌ها اطمینان نداریم در هر برخوردی اصل را بر هاری سگ‌ها گذاشته می‌شود، بیان می‌کند: بعد از مواجهه با حیوانات ضروری است که حداقل ۲۰ دقیقه با آب روان، صابون و بتادین محل برخورد را شست و شو دهیم، بتادین می‌تواند تا حد زیادی تاثیر ویروس را کم یا حتی از بین ببرد.

وی تاکید می‌کند البته این موضوع صد در صدی نیست و ممکن است حتی پس از شست و شو با بتادین ویروس از بین نرود به همین خاطر لازم است که به مراکز درمانی مراجعه شود.

پایان هاری تا پایان سال ۲۰۳۰ 

این دامپزشک در اهمیت واکسیناسیون سراسری سگ ها، می‌افزاید: سازمان‌های جهانی دستورالعملی صادر کردند و تاکید کردند که با انجام این دستورالعمل تا سال ۲۰۳۰ بیماری هاری حاصل از گزش سگ‌ها به صفر خواهد رسید، بند اصلی این دستورالعمل واکسیناسیون هفتاددرصدی حیوانات است.

او می‌افزاید: هر سگ واکسینه می‌تواند به عنوان یک سرباز در مقابل بیماری هاری عمل کند و باید سگ‌های هر منطقه شناسایی و سپس عقیم سازی و واکسینه شوند.

کشتار سگ ها را تهاجمی تر می کند

مرادی معتقد است جمع آوری و کشتار سگ ها، آمار هاری و گزش را افزایش می‌دهد چراکه تغییر در ساختار زندگی سگ‌ها می‌تواند خلق و خوی این حیوانات را تهاجمی‌تر کند.

این دامپزشک در خاتمه تاکید می‌کند در هفته‌های اخیر شاهد اتفاقات تلخی بودیم که قابل پیش بینی بود دقیقا در مناطقی که به جای تمرکز بر واکسیناسیون تمرکز بر کشتار سگ‌ها بود شاهد افزایش رفتار تهاجمی و گزش‌ها بودیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۷
یکبار به یکی از کسانی که به گربه ها و سگهای غذا می دهند گفتم چرا به درخت آب نمی دهد(فصل تابستان بود) تا درخت خشک نشود اول سکوت کرد ولی بعدش گفت آب دادن به درختان هیچ حسی بمن نمی دهد ولی غذا دادن به سگ و گربه حس خوبی به من می هد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
همه سگ های ولگرد باید کشتار شوند
جان بچه های بیگناه و با لوس بازی یه عده میشه به خطر انداخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
اگر تشریف ببرند روانشناس و روانپزشک قطعا مشکلشون حل میشه و جس خیلی بهتری هم بهشون دست میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
متاسفانه فرهنگ غلطه که جا افتاده که به سگ ولگرد غذا میدن تو کشورهای اروپایی غذا دادن به سگ ولگرد جرم و جریمه مالی داره تو چندتا کشور حتی زندان داره
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
غذاهای آغشته به داروی خواب آور قوی به سگ خورانده
شود تا برای همیشه به خواب ابدی بروند و مرگ بدون ترس و دردی داشته باشند و یا افراد طرفدار سگ ولگرد این سگها را بگیرند و با هزینه جیب مبارکشان واکسینه کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
بنده دو سگ نگهبان در باغ دارم فقط در داخل باغ
از نگهداری حیوان در داخل خانه به شدت بیزارم
بسیار حیوانات با وفا و مفیدی برای من هستند

نگران نباشید
این سگهای ولگرد سالیانه تا 8 توله می آورند که زنده نمی مانند
غذا دادن به سگهای ولگرد ظلم بخود همین سگهاست
بارها دیدم در کنار اتوبان دور از شهر یک عده سگ خوابیده اند
چون باهوش هستند و میدانند که در هفته چند خودرو می آید و برایشان اسکلت ریخته می شود
چرا حیوانات شهری وحشی‌تر شدند؟
جواب:
یک علت واقعی و تلخ اینه که چون وضعیت معیشتی مردم خیلی بدتر شده و مثلا پول ندارن مرغ و گوشت و ... بخرن که بخان اسکلت ها و آشغال های مرغ و گوشت رو مثل سابق به سگ ها و گربه ها بریزن. در نتیجه سگ ها هم به تبعیت از این، دچار سو تغذیه و تغییر در رژیم غذایی شون میشن و چون از این طریق نمی تونن گوشت و اسکلت پیدا کنن، به ناچار به انسان ها و علی الخصوص به بچه ها حمله می کنن که بتونن گوشت و اسکلت مورد نیازشون رو تامین بکنند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
اگر پول ندارند مرغ و گوشت بخرن، پس چرا آمار نگهداری از سگ های خانگی افزایش پیدا کرده؟ چرا سفرهای خارجی و داخلی افزایش پیدا کرده؟ چرا متقاضیان خرید خودرو بیش از عرضه است؟
دروغ دروغ دروغ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
ناشناس 10:49 این کامنت مزخرفت رو تقریبا هر کس از وضعیت معیشتی شاکیه می زاری یعنی تو واقعاً قبول نداری که وضعیت مردم واقعا فاجعه س؟ فقط این چند تا بچه سوسول ملاک قضاوت شماست؟ سطح دیدت رو کمی وسیع تر کن و منصفانه نظر بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
اگر غذا گیرشون نیاد ضعیفتر می شوند و زاد و ولدشان کمتر می شود. کلا بهتره که یا عقیم سازی صورت بگیرد یا جمع آوری بشوند.
بابا حیوانات(سگها) گشنه اند و از فشار گشنگی حمله میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
به جهنم که گشنه ان باز اونها مجانی بدست میارن ما که صبح تا شب باید جون بکنیم واسه یه لقمه نون پولی
این چه حرفی است!!
طبق پروتکل ها باید با اب و صابون حسابی شسته بشه و بعدش سریع برسونن مرکز درمانی تا ایمنوگلوبولین و واکسن درایفت کنه!
این عزیز دامپزشک هست و اصلا گویا اطلاعی نداره
به چه جرات و سوادی داره برای درمان انسان پیشنهاد میده؟؟؟ با بتاد ین بشورین ویروس از بین میره دیگه چیه!!
به جرات می تونم بگم فاقد سواد هستند
تابناک لطفا با پزشک متخصص عفونی مصاحبه کن دامپزشک چه جایگاه و سوادی در این مورد داره که در مورد بیماری اسنان نمظر بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
میگه 20 دقیقه خداقل بشورید! پوستش کنده میشه اون قسمت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
دوست عزیز مسئله فقط این نیست که بعد از حمله سگ چی کار کنیم مسئله اینه که حتی اگه سگ آسیب هم نرسونه قیافش وحشتانکه و خیلی از آدما ازش وحشت دارن چرا متوجه نیستید سگ مزاحم زندگی آدمها شده
بتادین خوبه؟
بجای آموزش کودکان معصوم برای نحوه برخورد با سگ می توان کار ساده تری انجام داد ، سگها را از محیط زندگی انسان‌ها دور کنیم. عزیزانی که اصرار بر معاشرت با سگ دارند خودشان به حیطه اجتماعات سگها بروند و زندگی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
والا فعلا که به اسشم حامی و حمایت از حیوانات هرچی سگ ولگرد دارن توی شهر و پارکها پرورش می دهند و از
درامدقبل ان در امدهای میلیاردی هم دارند
باید غذا دادن به حیوانات جرم و ممنوع شود
دقیقا عین امریکا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
حرف دل من
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
والا
بفرمایید خودتان بروید در محیط دوست داشتنی با سگ و گربه زندگی کنید
مردم و بچه های بیچاره چه گناهی کردن؟؟؟
منظورش از «جمع آوری و کشتار سگ ها، آمار هاری و گزش را افزایش می‌دهد» اینه که ایشان به تناسخ اعتقاد دارند!؟
مطمئن باشیدبااین فرمان که پیش میرویم بزودی سگهای ولگرد جای انسانها راخوهندگرفت درهیچ نقطه ای ازدنیای متمدن سگها وگربه های ولگرد درمحیط زیست انسانها وجود ندارند وبسرعت آنهارانابودمیکنتد ماباحیوانات مزاحم بشدت رودربایستی داریم
تنها راهکار جمع اوری تمام سگهای بلاصاحب و معدوم کردنشون هست هرکسی هم مخالفت کرد باید با همون سگ جمع اوری بشه مردم بچه شون از سر راه نیاوردن که سگ بیاد تیکه تیکه ش کنه
یک سری فقط پز هر چیزی رو بلدن بدن ، فرهنگشو ندارن، طرف سگ قد الاغ رو بی قلاده اورده بود تو صف نانوایی، زنه بنده خدا از ترس داشت می لرزید ، یارو با وقاحت میگه نترس بابا واکسن زده ، آخه بی شعور اگر گاز بگیره نصف دست آدم رو کنده حالا واکسن هم زده باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
حتی اگه گاز هم نگیره باز هم وحشتناکه من نمی دونم چرا اونهایی که سگ دارن فکر می کنن همه باید سگهای اونها رو دوست داشته باشن!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
بله و با وقاحت هم طلبکارند!
در امریکا چنین سگ هایی بدون پوزه بند بیرون باشند سریعا با گلو.له پلیس کشته شده و مالک هم مجرم و دستکیر می شود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
یکماه پیش واکسن زده، توی یکساعت گذشته صد باز بینی شو داخل هر اشغالی کرده وبو کشیده و پر از میکروب وباکتری هست
قانون بزارید که غذا دادن به سگ های ولگرد جریمه نقدی و حتی زندان داشته باشه تا کم کم تبدیل به فرهنگ بشه هرکسی هم خیلی حیوان دوسته میتونه برد در سازمان های حمایتی به صورت داوطلبانه غذا رسانی و ... انجام بده اما زیر نظر سازمان مورد تایید باشه

غذا رسانی غیر اسولی و از روی دلسوزی تعداد سگ ها رو به شدت افزایش داده و این افزایش باعث کمتر شده غذا برای این حیوانات و در نهایت تهاجمی تر شدنشون شده
سگهای ولگرد را جمع آوری و معدوم کنید
از کی تا حالا سگ حیوان شهری شده؟؟ چرا متوجه نیستید اکثر خانمها از سگ می ترسن چرا جمعشون نمی کنید؟
تنها راه جمع اوری و معدوم کردن سگ های ولگرد و ممنوع کردن غذارسانی است

مانند همه کشورهای پیشرفته که این جماعت لوس و منفعت طلب حامی از انها برای رفتار با حیوانات مایه می گذارند!
در امریکا سگ ولگرد کسی غذا بده کاری باهاش دولت می کنه که درس عبرت بشه برای بقیه
و سگ ولگرد جمع می کنند و معدوم می کنند
این مسخره بازی ها چیه یه سری ادم معلوم الحال و مشکل دار روانی و منفعت طلب در می اورند!
این دامپزشک فرموده اند کشتار سگها انها را تهاجمی تر می کند!
دوست عزیز فعلا ه افزایش جمع انها باعث مهاجم شدن و کشته شدن جند انشان شده!
این همه حرف گزافه و غیر علمی در صحبتهای این فرد جای تعجب داره!
به صورت وسیع کشتار و معدو کردن این ولگردهای مهاجم شروع کنید تا ببینیم دیگه سگی حمله می کنه یا نه!
تا بود که حامی ها می گفتن تقصیر بجه بوده سگ زده الان که فیلم ها میاد که سگها برای شکار بجه ها حمله می کنند دیگه تقصیر گردن کشتار سگ ها می اندازند
جمع کنید اینه دکان خودتونو
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
برای دامپزشک پول ودرآمدمهم است مهم نیست حیوانات چه به روزمحیط زیست انسانها بامجروح کردن وبیمارکردن وکشتن انسانها آورده اند چون دامپزشکان درخدمت حیواناتند شایدبرایشان انسانها اهمیت کمتری دارند
من به سگ خانومی که اورده بودش صف نانوایی و به سمت من تهاجم داشت فقط نگاه کردم خانوم گفت این سگها از بعضی آدمها با شعور ترند و به آدمها شرف دارند ؟؟؟؟!!!
بازم نگاهش کردم .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
بسیاری از کسانی که سگ گردانی می کنند. در زندگی خود. دچار زخمها و عقده های عمیق روحی و عاطفی می‌باشند
شهر دماوند متاسفانه پر از سگهای ولگرده و هیچکسم رسیدگی نمیکنه
بسیاری از خانم‌ها از سگ می ترسند، من از صاحب سگ بیشتر می‌ترسم
وقتی یک فرد را با سگش در شهر می‌بینم ناخواسته برای بی کلاس بودنش غصه می خورم
جای تاسف است که بعضی ها که سگ دارن خیلی موقعه با الفاظی مثل عزیزم ، مامان جون ،دختر عزیزم ،پسر عزیرم و.... صدا می زنند . بد بخت پدر و مادر ها
دقیقا درست گفته کشتار راه حل نیست، راه حل غذا دادن و عقیم سازی و کمک به حیواناته، در ضمن دقت کنید هیچوقت هیچ سگی بی دلیل به کسی حمله نمیکنه مگر اینکه قبلا اذیت شده باشه

اون نادون بی‌رحمی که گفته به جهنم که حیوونا گرسنه اند و ما واسه یه لقمه نون جون میکنیم زندگی نکبت حقشه چون سنگدله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
شمایی که وضعیت اون دختر بچه 5 ساله یا اون پسر بچه 11 ساله وبرخی دیگه و وضعیت پدر و مادرشون رو متوجه نمیشه به مراتب خیلی سنگ دل تری.
شهرداری ها بودجه مشخصی برای زنده گیری واکسیناسون و عقیم سازی و نهایت پلاک کردن سگها دارند ولی خرج امور دیگه می کنند ، تصور غلط اینه که اگر سگها گرسنه باشند جفتگیری نمیکنند ، غذارسانی یا عدم غذارسانی تاثیری در کم شدن یا افزایش زاد و ولد سگها نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
غذا رسانی به سگها مطمئنا مرگ و میر اونها وتوله سگها رو در اثر بیماری و ... کمتر می کنه و موجب افزایش طول عمر و ازدیاد نسل اونها میشه مثل هر موجود زنده دیگه
نهایت نفهمی بعضیها، غذا دادن به حیوانات مزاحم در جوامع انسانی است . فکر کنم این افراد در خانه هایشان به سوسک و موش و مگس و..... غذا می‌دهند تا نکبتی و کثافت از سر و رویشان سرازیر شود .
چرا دولت با نهایت خودخواهی برخی برای نگهداری سگ در شهرها برخورد نمی کنه ، تو بعضی از محلات و پارکها آرامش اعصاب نداری ، نجاساتشون هم که همه جا پراکنده شده .
با این وضعیت آلودگی صوتی و امواج و آلودگی حاصل از خاک و دود، آدمها الان وحشی شدن چه برسه به حیوانات
با سلام
متاسفانه اکثر ما مردم ایران از افراط و تفریط، در یک برهه ای حیوان آزاری یک امر رایج و یک تفریح محسوب مشد و هیچ معترض نبود اما حالا دوست با حیوانات بطور وحشتناکی گسترش پیدا کرده و حتی اجازه نمیدن حیوانات ولگرد را مسئولین معدوم کنند و با این روال در آینده نزدیک کودکان و مردم عادی هزینه جانی بسیاری را متحمل خواهند شد
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری