بازدید 23162
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با تابناک :

فقط یکی از کاندیدا‌ها به فکر بازار سرمایه است/ زیان سنگین سهامداران با تصمیمات ناگهانی دولت ها

تحلیلگر بازار‌های مالی معتقد است؛ برای بهبود اوضاع بورس، باید متغیر‌های تاثیرگذار تغییر کنند و اثرات آن را به‌صورت پایدار در بورس ببینیم؛ نه اینکه با صحبت های یک کاندیدا انتظار داشته باشیم که حال و هوای بورس کاملاً تغییر کند.
کد خبر: ۱۲۴۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲ 19 June 2024

بورس، چوب تصمیمات غیرکارشناسی دولت را می‌خورد/ انتظار سبزپوشی بورس پس از مناظره ها دور از انتظار است/ فقط یکی از کاندیدا‌ها به فکر بورس است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کاهش ارتفاع شاخص بورس، ثبت بازدهی منفی و خروج پول از بازار سهام؛ تجربه تکراری و تلخ بورس بازان در روز‌های داغ تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری شده است. این در شرایطی است که امید‌ها برای بهبود حال و روز بورس در دولت چهاردهم، منوط به برنامه‌های شش کاندیدا برای این بازار جذاب است. برنامه‌هایی که تا به امروز به طور دقیق و شفاف بیان نشده و صرفا به تکرار واژه‌هایی نظیر لزوم تامین مالی تولید از مسیر بازار سرمایه اکتفا و کمتر به اصل و ریشه چرایی سقوط بورس در سه سال اخیر اشاره شده است.

به طور مثال؛ یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری گفته است: "مشکل بورس یک ساله حل نمی‌شود" و نامزد دیگری بیان داشته است: "توجه به بازار اولیه در بورس و تأمین مالی نباید موجب غفلت از اهمیت بازار ثانویه شود. " کاندیدای دیگری هم اظهار داشته است: "اقتصاد ایران چاره‌ای ندارد جز اینکه از مسیر رشد و توسعه بازار سرمایه عبور کند. " این‌ها نمونه‌ای از صحبت‌های بورسی نامزد‌هایی است که در نهایت یکی از آن‌ها در هفته‌های آتی سکاندار دولت چهاردهم خواهد شد و باید برای نجات بورس از وضعیت قرمز، تدبیر و برنامه قابل اجرا داشته باشد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تابناک در خصوص چرایی روند نزولی شاخص بورس در روز‌های اخیر و بازدهی منفی بازار سهام همزمان با مناظره اقتصادی شش نامزد ریاست جمهوری اظهار داشت: ابتدا در خصوص اقتصاد و بازار سرمایه باید بدانیم که عوامل و متغیر‌هایی که باعث حال‌ و روز نامناسب بورس شده است، چیست؟ و آیا تغییری داشته یا خیر؟

وی خاطرنشان کرد: معتقدم عواملی نظیر قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره، حجم وسیع انتشار اوراق و تامین مالی گسترده دولت از بازار سرمایه طی سه تا چهار سال گذشته و همچنین نگاه ذینفعانه در اخذ تصمیمات اقتصادی که عمدتاً محور و توجه اولش منافع دولت بوده است، باعث شده تا روند بورس نامطلوب شود؛ بنابراین اگر این عوامل، تغییر کند و اصلاحات اساسی در این حوزه‌ها را شاهد باشیم، مطمئناً حال‌ و روز بورس هم از وضعیت فعلی خارج خواهد شد. در غیر این صورت تنها دلیلی که می‌توانیم اعلام کنیم که از نظر کارشناسی، بورس پتانسیل رشد و تطبیق بازدهی با سایر بازار‌ها را دارد، صرفاً رزومه و تاریخچه بازدهی بورس در دوره زمانی ده‌ساله است؛ کما اینکه در سال ۱۳۹۶ یعنی هفت سال قبل، شاخص کل بورس ۷۰ هزار واحد بود و امروز این شاخص به رقم بیش از ۲ میلیون واحد رسیده ؛ یعنی ۲۹ برابر شده است.

آقابزرگی افزود: در این میان باید به این موضوع توجه داشت که در دو تا سه سال اخیر، در دولت سیزدهم، مجموعه تصمیماتی اتخاذ شد که با منافع سهام‌داران خرد متضاد بود و تفاوت داشت. اما با این‌حال معتقدم امروزه سطح ارزندگی بازار سرمایه، قابل‌قبول است و انتظار نداریم که بیش از این کاهش یابد. هرچند آن انتظاری که مردم پای مناظره‌ها و تبلیغات نامزد‌های ریاست‌جمهوری بنشینند و شخصی صحبت مناسب و خوشایندی داشته باشد و از فردا ببینیم که بورس به رنگ سبز درآمده است، دور از انتظار است. حتی اگر چنین شوکی هم ایجاد شود و کاندید مورد توجه مردم هم منتخب شود، نهایتاً تا سه روز شاهد روند مثبت بازار خواهیم بود و بیش از این جواب نمی‌دهد. چراکه برای بهبود اساسی بورس، باید متغیر‌های اثرگذار اشاره شده تغییر کنند و اثرات آن را به‌صورت پایدار در بورس ببینیم؛ نه اینکه یک شوک مقطعی را شاهد باشیم و کسی صحبت کند و انتظار داشته باشیم که حال و هوای بورس کاملاً تغییر کند.

کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: این در شرایطی است که با توجه‌ به سوابق و روند تاریخی بورس، این بازار آماده رشد است. ولی به منزله این نیست که دولت تغییر کرده و فلان مقام اقتصادی صحبت خاصی کرده است. بلکه تاریخچه ۲۰ساله بورس نشان می‌دهد بعد از چند سال رکود، بازار وارد یک دوره مناسب و روبه‌ رشد و رونق خواهد شد. اما در شرایط فعلی موانعی هم وجود دارد؛ به گونه ای که مشکل اصلی بازار سرمایه، تصمیمات غیرکارشناسی دولت است. بنابراین آنچه در اختیار رئیس‌جمهور آینده است، باید در مسیر حمایت از بازار سرمایه و اصلاح مشکلات و عوامل مؤثر بر بورس به کار گرفته شود.

به گفته آقابزرگی؛ همه دولتمردان در این سال‌ها معتقدند ریشه مشکلات اقتصادی، در مدیریت داخلی است. به گونه‌ای که بیش از ۵۰ درصد مربوط به مسائل مدیریتی و سوء مدیریت در داخل است و صرفا بخش کمتری به تحریم‌ها مربوط می‌شود.

تحلیلگر بازار‌های مالی در خصوص مهم‌ترین تصمیم دولت آینده برای حمایت از بورس تاکید کرد: دولت و رئیس جمهور آینده باید به دنبال اصلاح زیرساخت‌ها باشد. به‌گونه‌ای که اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید دارد بخش خصوصی باید وارد عرصه اقتصاد و در مقابل دولت نیز باید کوچک شود و تصدی گری آن کاهش پیدا کند. هرچند در دو دهه گذشته اینکار در دولت‌های اصولگرا و اصلاح طلب اتفاق نیفتاده است؛ تخطی و انحراف از برنامه‌هایی که قانون اساسی کشور است و تبعات منفی برای اقتصاد به همراه داشته است.

وی در پایان در خصوص مواضع نامزد‌ها در این باره نیز گفت: تا به امروز فقط از یکی از کاندیدا‌ها شنیدم که معتقد است باید به بخش خصوصی مجال بدهیم، بزرگش کنیم و از آن کمک بگیریم. صحبت‌هایی که در مسیر اجرای اصل ۱۴۴ قانون اساسی است و اجرای آن آثار مثبت بنیادین و اساسی برای بورس به همراه خواهد داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴۳
خدایا خودت به فریاد سهامداران بورس برس ظلمی که در حق سهامداران بورس شد در تاریخ بی نظیره الله اکبر الله اکبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
پول اضافیت را طلای آب شده بخر و تمام . اونوقت نه کسی بازیت می دهد و نه از کسی بازی می خوری .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
باید به تحصیلکرده ها و نوابغ کشور میدان بدن تا بیان و اموررا با توانائیهایی که دارند سروسامان بدن
این اقایانی که از علم مدیریت پیشانی نشوندار
کت و شلوار
یقه دیپلمات را دارند
کاری ازشون ساخته نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
کشوری که رشد اقتصادی زیر یک درصد داشته است ، و تورم بالای چهل درصد مگر دیوانه اید در بورس سرمایه گذاری میکنید ؟؟
سرمایه گذاری در بورس معمولا در کشورهایی انجام میشود که ثبات اقتصادی دارند .
شما اگر سرمایه مازاد دارید ، آنرا تبدیل به طلا کنید نه که در بورس سرمایه گذاری کنید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
پزشکیان تنها برنامه و امیدش خارج از کشور هست،و برنامه دومی ندارد که تمام برنامه های اون ممکنه با
اومدن ترامپ بی فایده باشه و شوخی هم نیست ممکنه حتی با فشار ترامپ حقوق کارمند هم نتواند بدهد باید نیم نگاهی هم به داخل کشور داشت مثل قالیباف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
۱۶:۵۳
چیزی که مدنظر شماست تمام نگاه به داخل هست همان کاری که احمدی نژاد و رئیسی کردن و نتیجه رو دیدیم. فقر بیشتر و دیگر هیچ
قالیباف اگر نگاهش به داخل هست حداقل سیسمونی دخترش رو از ترکیه وارد نکنه
این دولت سرمایه مرا نابود کرد با دست اندازی به سود شرکتها و نرخ های دستوری و ایجاد رانت برای دبش
بازار سرمایه که در خلا شکل نمی گیرد. بازار سرمایه بخشی از کل اقتصاد است که طی سالهای اخیر رو به زوال رفته است. تحریم، فساد و ناکارامدی منجر به این اقتصاد شده است که بازار سرمایه هم بخشی از آن است. به نظرم کاندیدایی که قول بهبود بازار سرمایه را بدون بهیود اقتصادی و رفع تحریم ها بدهد، در حال دادن آدرس غلط به مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
بچه نشو مافیا بخواد چنان سهام بالا ببرن ک برق از کله ات بپره مگر الکی خودرو و مسون رو نبرن بالا با کدوم دلیل اقتصادی فق مافیا بازیه ربطی ب اقتصاد و رشد و تحلیل نداره وقتی سهام شده هر عدد ۱۰۰ تومان خنده دار نیست چون اتقاق افتاده مثل پراید ۴۰۰ میلیونی چون اتفاق افتاده عادت کردی همنطوربرمیگره
سهامداران بورس نبایدانتظارمیداشتندکه حتماًسودکنند چون اگراین بود سودشان ربا بحساب میآید بورس یعنی سرمایه گذاری درکاری که ممکنست سودکنیدممکنست ضرر کنید دراقتصادماچون رانت زیاد است سودکردن به نسبت افت سرمایه باید منفی باشد درست مثل سودبانکی که نه تنها دراینجابلکه درتمام دنیا ازتورم کمتراست لذاسرمایه گذاری دربورس برای افراد عادی کاردرستی نیست مگراینکه به منابع خاصی وصل باشید که سودش هم خیلی موجه نیست البته بورس درهمه دنیا افت وخیز دارد ولی درکشورما باتوجه بوضع اقتصادی وچاپ اسکناس خیزش واقعی نیستو انتظاربیشتری هم نباید داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
شما وقتی اطلاعات نداری نظر نده
لیست افرادی که یک شبه سرمایه مردم را از بورس خارج کردند موجوده و اینطور ریزش دستوری و قیمت گذاری دستوری و معاولات الگوریتمی و حقوقی ها فاسد و رانت های اطلاعاتی و ... در هیچ جای دنیا رایج نیست
قاضی زاده قرار بود سه روزه مشکلات بورس رو حل کنه منتهی حتما ایشون هم قرار بوده از دور دوم ریاست جمهوری مرحوم رئیسی راهکاهاشو به ایشون یدهد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
حالا ایشون یک حرفی زد تو چرا باور کردی و تکرار مکران می کنی
اینها پوششی هستند و گزنه در آخر لیست هستند
بورس هنوز داره حباب دوره روحانی رو تخلیه میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
لابد برجام هم خیلی بد بود و به فکر احیا اون نبودن !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
به این زودی یادتون رفت روحانی به مردم اعلام کرد:دیگه خونه و زندگی تون نفروشین بیارین تو بورس
بورس رو واسه جبران کسری بودجه منیپولیت کرد و مردمان طماع رو سرکیسه
نظرسنجی ها نشان می دهند بی ادبی و هتاکی کردن هیچ مورد پسند ملت نیست گذشت زمان بگم بگم...
با بورس بدبختمون کردن
این خبر به خوبی نشان می دهد که خبر رنگین شدن سفره مردم در دولت کنونی در تناقض با یکدیگر هستند. متاسفانه به دلیل قطع ارتباط تجاری و اقتصادی با دنیای خارج و محدود شدن آن با چند کشور شرقی که آن هم با منت و امتیاز گیری با کشور ممکن است این رابطه را داشته باشند؛؛ آسیب های جدی به وضعیت معیشت و اقتصاد خانواده ها زده اند.
بنده عرض کنم: بابت سیاستهای دولتین در بورس ضرر دیده ام و هرگز هم از حق خود نمی گذرم و دم پل صراط منتظرشان خواهم ماند.......
اگر بورس را درست نکنن تمام وعده های دیگر هم جز فریب نخواهد بود...حالا هی زور بزنید...
سلام چه بزرگانی در جایگاه ریاست جمهوری بودند و حالا چه می بینیم .خوا یا به ملت رحم کن فقط اسمش انتخابات است کو ان فرد واقعا لایق ؟ ما که نمی بینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
کی مثلا؟ نفر قبلی خوب بود؟ چیکار کرد واسه این مردم؟
بازارمهندسی شده ومعامله های صوری دربورس مشهودهستش ونتیجه آن غارت سرمایه های مردم دربورس هستش سازمان بورس مهمترین وظیفه اش صیانت ازسرمایه های مردم دربورس هستش که کوتاهی کرده است..
تیم دولت سیزدهم حمایت از بورس در برنامه اش نبود حالا همش صغرا کبری بچینید
دولت پزشکیان فقط می تونه بورس را درست کنه والا بقیه هیچ برنامه ایی جز شعار و سه روزه درست می کنیم خخ و غیره ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
حمایت نبود ولی چرا اینطوری ضربه زد به بورس؟ نیمه اردیبهشت 1402 رو فراموش نمیکنیم
تشویق و کشاندن مردم به بورس به بهانه کمک به تولید و بالا کشیدن سرمایه مردم بهای گزافی داشت و منجر به بی اعتمادی میلیونها نفر به دولت‌های گذشته و آینده شد آیا واقعا ارزش آنرا داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
کی اینگونه سرمایه ها را جذب و تلف کرد؟ دولت روحانی.
بازم دنبال دولت سوم روحانی هستین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
۱۵:۵۷
من فعال بازار سرمایه هستم
میتونم با عدد و رقم اثبات کنم که ضربه و زیانی که دولت 13هم به بورس زد به مراتب بیشتر از دولت روحانی بود و هر انچه مانده بود نابود کرد
رادمهر
| United States of America |
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
جالب میدونید چیه اکثر آدمایی که تو بورس ضرر کردن و همش معترضن و البته دو سه نفر شون هم از نزدیک میشناسم هیچ موقع اصلا به حرف دولت ها گوش نمی‌کردن و اعتماد نداشتن نمی‌دونم چرا یهو این همه آدم به حرف دولت اعتماد کردن اونم رو سرمایه زندگی شون عجیبه واقعا
قالیباف ، جلیلی و قاضی زاده ی هاشمی مخالف سرسخت رشد و رونق بورس هستند. این ۳ سال گذشته دولت رئیسی که با قالیباف ، جلیلی و قاضی زاده ی هاشمی هم جناح و هم طیف بوده ، این موضوع را بخوبی اثبات کرده . اگه جناب قالیباف ، جلیلی و قاضی زاده ی هاشمی دلشان برای اقتصاد مملکت ، بورس و مردم می سوخت می توانستند تو این ۳ سال به مرحوم رئیسی مشاوره و راهکار ارائه دهند که بورس به این حالو روز نیفته .
این جماعت از اساس با کلمه بورس مشکل دارند . بورس را مساوی به قمار می دانند .
نامزدهایی که صحبت از خزانه خالی می کنند بهتر است مبلغ اوراق بدهی های دولت را هم ذکر کند و از مبلغ خزینه کم کنند
لطفا
یکی میاد اصل ۴۴ را اجرا می کنه نفر بعدی میاد همه اونها رو برمی گردونه
انگار این کشور لی صاحب است و هر روز یک بخشنامه بیرون میاد که با قبلی تناقص داره
کدوم کاندیدا ؟
کسری بودجه هنگفت دولت جایی برای ماندن در بورس باقی نمیگذارد
در بورس فرا بورسی ها سرمایه‌گذاران بزرگ حقوقی ها بخاطر تا امنی بورس پول هاشون را دارند بیرون میکشند وجای بسیار عالی نگه داشتند تا تکلیف این بی نظمی اقتصادی جهان روشن بشه وبعد با دوبرابرش بر کردند وفقط در بورس میماند پول تزریقی دولت ودول بخت برگشته مردم عادی شاید هم معجزه شد یک سهام عدالت با نام دیگری برای مال باخته ها درست شد
همه ابعاد اقتصاد به هم مربوط است حتی اگر خود مرسدس بنز هم بیاد ایران سرمایه گذاری کند نیاز به شرایط هماهنگ‌و مناسب داخلی دارد چ
ما پول نداریم میوه تابستونی گیلاس،زردآلو طالبی و .... بخوریم خدا نگذره هر کی با ما کرد
قالیباف اگه بفکر مردم بود حقوق کارگرا طبق تورم تصویب میکرد تو مجلس
جماعت سرمایه دار فرصت طلب است یک بار پولش را در سکه و طلا و بار دیگر در دلار می برد و بار دیگر مسکن و در یک جا آرام و قرار ندارد
بوقتش سراغ بورس هم می آید و وقتی هم می آید که همه خواب و بورس در ذلیل ترین وضعیت خودش باشد تا بتواند پولش را چند برابر کند

اگر باور ندارید به گذشته فکر کنید
گذشته عبرتی برای آینده است
مشکلات بورس مشکلات تورم مشکلات گرانی مشکلات درمان و دارو مشکلات فساد همه تا زمان رفع تحریمها باقی است پزشکیان میاد وزیر خارجه اش ظریفه هشت سال میرن مذاکره با امریکا شاید تحریمها رفع شد شاید هم نشد مشکلات رو هم حواله میدن به بعد از رفع تحریمها
چرا کسی برای معضل افغانی ها در ایران و هزینه هایی که برای ایران دارند فکری نمی کند. کشور پاکستان با ۲۵۰ میلیون جمعیت خطر حضور آن ها را درک و یک ماهه آن ها را اخراج کرد.
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری