بازدید 4513
در گفت و گو با تابناک مطرح شد؛

توسعه تجارت خارجی با دنیا؛ هدف عالی، اما با کدام راهبرد؟ / ۶ کاندیدا پاسخ دهند

یکی از نامزدهای ریاست جمهوری گفته است: راه برون رفت از شرایط کنونی، افزایش صادرات است. در واکنش به این اظهارنظر، رئیس کنفدراسیون صادرات به تابناک گفت: این سخن، خیلی پسندیده و باعث خوشحالی فعالان اقتصادی است؛ ولی سوال اصلی این است که با چه مکانیزم و طرحی؟ با نرخ ارز دستوری و روابط بانکی تحریم شده؟
کد خبر: ۱۲۴۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰ 21 June 2024

توسعه تجارت خارجی با دنیا؛ هدف عالی، اما با کدام پلن؟ / ۶ کاندیدا شفاف پاسخ دهند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ توسعه روابط تجاری و افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور از جمله موضوعاتی است که هیچ كدام از نامزدهاي ریاست جمهوری با آن مخالفتی ندارد و همگان از ضرورت تحقق آن سخن می‌گویند. هدفی مهم که در سال‌های گذشته نیز از سوی نامزد‌های ریاست جمهوری بیان شده بود، اما در اجرا، با فراز و فرود و موانعی مواجه شدند.

حالا نیز سعید جلیلی از نامزد‌های ریاست جمهوری گفته است: «باید به بازار‌های منطقه و جهان دسترسی داشته باشیم پس تعامل سازنده با اکثر کشور‌ها نیاز است و می‌توان با ۲۰۰ کشور دنیا روابط را توسعه داد»

در این خصوص، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: بهتر است هر شش کاندیدای محترم، نظرشان در خصوص رفع تحریم ها، پذیرش یا عدم پذیرش FATF و گسترش بازار‌های صادراتی با توجه به موضوع تحریم‌های حاکم بر کشور و قطع بودن روابط بانکی را به طور شفاف مطرح کنند.

لاهوتی با اشاره به صحبت‌های یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری اظهار داشت: به عنوان مثال، آقای جلیلی در خصوص حمایت از تولید ملی و افزایش تولید اشاره به این موضوع داشته اند که راه برون رفت از شرایط کنونی، افزایش صادرات است. خب این خیلی پسندیده و باعث خوشحالی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است؛ ولی سوال اصلی این است که با چه مکانیزمی؟ بنابراین بهتر است که آقای جلیلی کاملا مشخص کنند که نظرشان در مورد FATF چیست؟ یا اینکه درخصوص شرایط تحریم بین المللی که نمی‌توانیم از روابط بانکی استفاده کنیم، نظرشان چیست و چه راهکاری مدنظرشان است؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: از همه مهم تر؛ هر شش کاندیدا باید نظرشان را درباره نرخ دستوری ارز نیما که به عقیده ما باعث شده تا صادرات رونق نداشته باشد و به شدت سرکوب شود، بیان کنند و بگویند که در دولت چهاردهم چگونه خواهد بود؟ آیا باز هم معتقد به تعیین نرخ غیرواقعی ارز و عرضه اجباری ارز صادراتی در نیما هستند؟ که اگر پاسخ مثبت است؛ قطعا رشد صادرات اتفاق نخواهد افتاد. این در شرایطی است که از ۱۳۹۷ شاهد بودیم هرجا در بحث رفع تعهد ارزی، افزایش صادرات اتفاق افتاده، نتیجه تسهیل گری در برگشت ارز بوده و اجازه داده بودند تا نرخ ارز بین صادرکننده و واردکننده، با نرخ توافقی تعیین شود؛ بنابراین معتقدم در این روز‌های انتخاباتی؛ این موارد مهم اقتصادی از موضوعات کلیدی است که نه تنها آقای جلیلی، بلکه همه نامزد‌های محترم باید به این موضوع پاسخ صریح و شفاف دهند؛ چراکه مهم‌ترین مساله امروز اقتصاد کشورمان است.

لاهوتی یادآور شد: افزایش تولید مهم‌ترین موضوع است. مهم‌ترین مساله در افزایش تولید هم، رونق و افزایش صادرات است. افزایش صادرات هم بدون گسترش بازار‌ها و بدون ارتباط جهانی و با نرخ ارز دستوری، امکان پذیر نخواهد بود؛ لذا این‌ها موضوعاتی است که هر شش کاندیدا (اگر واقعا برنامه‌ای در این باره دارند) باید مطرح کنند و شفاف توضیح دهند تا فعالان اقتصادی که قرار است افزایش تولید را رقم بزنند و رشد صادرات را محقق کنند با نظرات اقایان آشنا شوند و بتوانند بین این شش کاندیدا یکی را انتخاب کنند.

 

انتقال ارز با هزینه اضافی به جیب واسطه ها

حسین سلیمی رئیس انجمن سرمایه گذاری خارجی ایران نیز پیرامون موضوع عدم تعیین تکلیف FATF و ممانعت در مسیر تجارت خارجی به تابناک گفت: اخیرا یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری با حضور در اتاق بازرگانی تاکید داشت که یکی از معضلات و چالش‌های تجارت و سرمایه گذاری خارجی در کشورمان، عدم تعیین تکلیف FATF است که باعث شده در لیست سیاه باشیم.

سلیمی افزود: عدم تصویب FATF یکی از موانع و مشکلات پیش روی رشد اقتصادی است. چرا كه یکی از بند‌های تحریم‌های مالی و اقتصادی، همین موضوع FATF است. عدم عضویت ایران در FATF باعث شده تا نتوانیم منابع ارزی صادراتی را به راحتی و قانونی انتقال دهیم. مسیری پرچالش که باعث شده تا پول تجارت خارجی را با واسطه و هزینه اضافی، انتقال دهیم. به بیان دیگر؛ بخشی از درآمد‌های ارزی به خاطر واسطه ها، هدر می‌رود و باید جلوی این رویه گرفته شود تا منابع آن به چرخه اقتصادی کشورمان بازگردد.

رئیس انجمن سرمایه گذاری خارجی ایران یادآور شد: در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نکته مهم این است که باید فورا وضعیت تعاملات سیاسی بین‌المللی کشور با کشور‌های خارجی بهبود یابد و از طرف دیگر تدبیری در خصوص پذیرش مفاد سند FATF اتخاذ شود. زمان زیادی صرف این موضوع شده و نزدیک به ۱۰سال است که در این فقره کشور بلاتکلیف باقی مانده است و تا زمانی که این مشکلات حل نشود، هر سرمایه‌گذاری بخواهد وارد ایران شود باید با مشکل ورود نقدینگی و خروج منافع ناشی از آن مواجه شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۱
چقد پروازها نقص فنی دارن
چرا اینطوره آخه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
نه تنها این 6 کاندید بلکه هیچیک از مسئولان و مقامات کشور راه حلی برای بر طرف شدن مشکلات اقتصادی ندارند.
جماعتی هم از قِبَل این مشکلات سودهای کلان می برند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
راه حل مشکلات اقتصادی، دست برداشتن از لجاجت و آشتی با کشورهای مهم دنیا از جمله آمریکا است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
یک زمانی رویای صدور انقلاب را داشتیم.
اما اکنون کوهی از مشکلات ریز و درشت داریم. مشکلاتی که اکثر آنها را خودمان برای خودمان درست کردیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
یکی توضیح دهد که هسته ای به چه دردمان خورده که این همه خسارت بابت آن متحمل شده ایم. 20 -30 سال است که بابت آن تحریم شده ایم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
قطعات هواپیما هم مثل ماشین مصرفی است و نیاز به تعویض دارد و ما هم که تحریم هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
این 6 کاندیدا به درد ریاست جمهوری نمی خورند. هر 6 تا سالهای سال است که جزو مسئولان سطح بالای مملکت بوده اند و بسیاری از مشکلات امروز حاصل کارهای دیروز آنان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
این مناظران نشان داد که 6 نفر تا چه حد سطح تفکراتشان پایین است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
در پزشکیان و بقیه چه دیدید که می خواهید به آنها رای دهید؟
آنهایی که در برنامه های ستادهای تبلیغاتی اینان هستند، نظیر ظریف و ثابتی و بقیه، دلشان را صابون زده اند که با رئیس جمهور شدن کسی که برایش تبلیغ می کنند، آنها هم در کابینه دولت بعدی حضور خواهند داشت.
حرف های جدید می شنویم. چی شد؟ تحریم ها که اثر نداشت و قطعنامه کاغذ پاره بود. سفره مردم به مذاکرات گره نخواهد خورد شعارتون بود. جواب نداد؟ مدیون دنیا و آخرت مردم هستید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
خدا نگذره از اونایی که سنگ اندازی کردن و تحریم و کاغذ پاره خوندن
یک مستمری بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
آنان که باعث فلاکت مردم و کشور شده اند روز قیامت باید پاسخگو باشند مگر می‌شود با همه دنیا لج کرد ؟کل دنیا دشمن است الا روس و چین وکره شمالی که هر سه کمونیست هستند
پزشکیان که کلا بدون برنامه هست، تنها متکی به خارج از کشور و برنامه جایگزین ندارد که با آمدن ترامپ روی هوا است، جلیلی هم که حرف از برنامه مدون و سندسازی میزند که در عمل اتفاق نمی افتد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
حالا مثلاً بقیه دارند؟
زاکانی چطور که می خواهد به همه سالی 20 گرم طلا بدهد و همه را ثروتمند کند!!!!!!!!!!!!!!!
خدا از هرکس نگذره که حسرت میوه های تابستونی رو دلومون گذاشته .گیلاس 250 تومان،زردالو150 تومان طالبی 40 تومان اگه باشه و...
آخه مگه توسعه تجارت خارجی دست ایناست؟رییس جمهور تو این زمینه و رفع تحریم هیچ کارست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
رای نمی دهم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
رای نمیدهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
همون گیلاس تو امریکا 300 هزار تومن است از ما گران تر متوسط حقوق کارگری 4500 دلار 270 میلیون تومان دران جاست . راستی حقوق کارگر در ایران چقدر است
تا زمانی که پایدارچی رو کار باشه قید توسعه تجارت خارجی با دنیا رو باید زد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
حالا مثلاً بقیه چه گلی به سر ما زده اند؟
حتی چین هم حاظر نیست با ما تجارت کنه میگه اول fatf
اف ای تی اف یعنی حداقل استاندارد های جهانی که همه کشورها بهش پایبند هستن تا وقتی تو لیست سیاه اف ای تی اف هستیم متاسفانه وضعیت تغییری نمیکنه .
کنایه غلامرضا تاجگردون به وعده زاکانی برای پرداخت طلای مجانی:

تنها راه همستر است بقیه کارها هم تعطیل!
پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در اظهار نظری عجیب مدعی شد که «۹۲درصد مردم از مناظره اول راضی بودند». این در حالی است که طبق نظرسنجی «ایسپا»، مربوط به دفتر ریاست‌جمهوری، بیش از ۷۳درصد مردم اصلا مناظره را ندیده‌اند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
از بین اون ۲۷ درصدی که دیدن، ۹۲ درصد راضی بودن. خب معلونه اون ۲۷ درصد کیا هستن
پیام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
اشتباه لفظی بود بنده خدا میخواست بگه 92 نفر گفت 92 درصد
عیسی زارع‏‏‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

نامزدهایی که می‌گویند فیلترینگ را ال می‌کنیم و بل می‌کنیم، خودشان می‌دانند که تصمیم‌گیری درباره این موضوعات در جلساتی گرفته می‌شود که رای اکثریت با دولت نیست و توجه کنند که این قول‌هایی که می‌دهند باید بتوانند انجام دهند.
خودتون را گول نزنید با شعار مرگ بر امریکا و اسراییل هیچ توسعه ای صورت نمی گیرد مگر وابستگی به چین و روسیه تازه اگر امریکا اجازه آنرا بدهد
دادگاهی و اعدام احمدی نژاد خواسته اکثریت ملت است..ایشان باعث تحریم ها و بازگشت اسرائیل به عرصه سیاسی خاورمیانه بوده است..آقای جلیلی هم مدتی ،مجری نگاه احمدی نژاد بوده است..
قحط الرجال سیاسی واقعا نا امید کنندست و باعث ناراحتی مردم شده ‌‌.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
این درست نیست افراد لایق بسیار داریم ولی شرایط حضورشان فراهم نیست
پورمحمدی خطاب به قالیباف : به خاطر تصویب قانون شما در مجلس نیست که ما نفت زیاد میفروشیم ، بایدن شل گرفته .
با این کاندیداهای ضعیف که حتی یک مناظره رو نمیتونند مدیریت کنند انتظار بیجا برای حل این حجم مشکلات داریم مشکلات جای دیگه باید حل بشه نه دفتر ریاست جمهوری، اگر ففل اصلی اونجا باز بشه این مملکت با اینهمه امکانات بالقوه توسط هرکسی میتونه اداره بشه که متاسفانه نمیشه پس اینهمه برو بیا و انتخابات همه الکیه
اصلا چیزی به اسم مناظره چندنفره وجود نداره ، نمیدونم یه اسم دیگه ای براش انتخاب کنید ؛ همفکری همنشینی دورهمی ای چیزی .
اول پول نفت را از دلالان تحریم ببرید خزانه
دوم برجام را به نتیجه برسانید
سون تنش را در خاورمیانه بخوابانید
چهرن نظامیان به پادگانها برگردانید
پنجم فضای جامعه را از التهاب ترس و مهاجرت دور کنید
شسم سفره مردم را پر از نعمت های خدا کنید که اینهمه ثروت ملی دارند بدون پیش شرط.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
ما یک کشور توسعه یافته میخواهیم که همه به حقوق هم احترام بگزارند حقوق شهروندی و آزادی های مدنی مورد احترام واقع شود و کسی به حق دیگری تجاوز نکند با یک دیپلماسی قوی و صلح جویانه با دنیا و اقتصاد قوی و اتحاد و یکدلی و عدم وجود فضای دو قطبی و آموزش وپرورش و دانشگاه عالی و بازگشت نخبه ها و احترام به محیط زیست
واقعا مهمترین سوالات همین است
کاندیدها نظرشان در خصوص رفع تحریم ها، پذیرش یا عدم پذیرش FATF و گسترش بازار‌های صادراتی با توجه به موضوع تحریم‌های حاکم بر کشور و قطع بودن روابط بانکی را به طور شفاف مطرح کنند.
امیدوارم در مناظره امشب این سولات مطرح شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
به قول پورمحمدی انگار میترسن درباره موضوعات اصلی حرف بزنن
علت نپذیرفتن Fatf را به مردم بگویید و نظر اکثریت مردم را بپرسید
ببنید گشایش اقتصادی خودشان و زندگی خودشان مهم تر است یا کمک کردن به مقاومت
و نظر خودتان را هم شفاف بگویید
همشون سالها در سطوح بالای مسوولیتی کشور بودن. یه کار مفید برای مردم ندارن حالا همشون ادعای حل همه مشکلات رو دارن.
همه برای یکی یکی برای خودش . مردم هم می توانند خواسته خویش را در رد و دیوار بنویسند عجب سیستم پیشرفته ای داریم ما
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری