بازدید 10901
قائم مقام پیشین وزارت نفت در گفت و گو با تابناک:

مشکل ناترازی بنزین با واردات حل نمی شود/ برخی فرق تفاهمنامه و قرارداد را نمی دانند

قائم مقام پیشین وزارت نفت در امور بین الملل و بازرگانی با توضیح این نکته که مشکل ناترازی بنزین را نمی توان با واردات حل کرد، گفت: ناترازی انرژی چالشی است که باید از اساس حل شود و راهکارهایی مانند واردات و تهاتر فقط صورت مساله را پاک کرده و منجر به ناترازی در بودجه می شود.
کد خبر: ۱۲۴۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷ 23 June 2024

به گزارش تابناک اقتصادی، چند روز پیش، جواد اوجی وزیر نفت به مجلس رفت و طی سخنانی، دستاورد‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم را برشمرد. از میان گفته‌های جواد اوجی، سه موضوع «حل مساله ناترازی»، «انعقاد قرارداد‌های نفتی» و «فروش نفت در برابر ارز» توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ زیرا عموم گرفتاری‌های چند سال اخیر بودجه و اثرات کسری آن به دلیل وصول نشدن مطالبات نفتی کشور و تحریم‌ها بود.

واردات سوخت منجر به ناترازی بودجه است/ قراداد و تفاهم‌نامه نفتی یکی نیست/  با پول نفت، نفت می‌خریم!

مسعود هاشمیان، قائم مقام پیشین وزارت نفت در امور بین الملل و بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تابناک و در واکنش به اظهارات جواد اوجی درباره حل مشکل ناترازی در دولت سیزدهم و دولت آینده، توضیح داد: واردات برای کشور، خدمت است و در شمول خیانت قرار نمی‌گیرد؛ یعنی اصل واردات، به خودی خود ناپسند نبوده و اساسا، بخشی از فرآیند مبادلات تجاری است.

این کارشناس انرژی با تاکید بر لزوم وجود واردات و صادرات در مبادلات اقتصادی کشور، بیان کرد: زمانی که منابع ارزی کشور محدود است، نمی‌توان به راحتی واردات فرآورده‌های نفتی انجام داد. بنابراین اگر دولت از درآمد‌های نفتی چشم‌پوشی کند و با بخشی از پول فروش نفت دوباره سوخت بخرد، ناترازی در بودجه، پدیدار می‌شود. بدین ترتیب رفع ناترازی از طریق واردات هم منجر به بروز ناترازی در سیستم بانکی و بودجه خواهد شد.

ادعای عجیب آقای وزیر

هاشمیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : وزیر نفت اعلام کرده که درآمد‌های نفتی کشور سه برابر شده و از محل فروش نفت، ارز دریافت کرده ایم،این در حالی است که بر اساس مکانیزم فروش نفت خام، زمانی که صادرات انجام می‌شود، شرکت ملی نفت ایران باید کاغذسیاه فروش خود را به بانک مرکزی دهد. این کاغذ مانند صورت حساب فروش است و باید به دست بانک مرکزی برسد. همچنین بانک مرکزی می‌گوید از محل فروش نفت، چقدر ارز به دست آورده است. اگر بدهکاری شرکت ملی نفت تسویه شود، یعنی پول نفت در یکی از حساب‌های مورد اعتماد بانک مرکزی، واریز شده است؛ بنابراین هر چه از میزان بدهی شرکت ملی نفت به بانک مرزی، کاسته شود، می‌توان دریافت که چقدر نفت فروخته شده است.

 هاشمی تاکید کرد که بدهکار نبودن شرکت ملی نفت به بانک مرکزی به معنی آن نیست که کشور در برابر نفت، کالا دریافت نکرده و حتما پول و ارز به داخل تزریق شده است.

وی چین را بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران عنوان کرد و افزود: کشور‌های جهان یک اصل برای مبادله دارند؛اگر کالایی خریداری کنند، باید تراز تجاری با کشور مذکور هم مثبت شود. این سیاست مهم چین برای خرید و فروش نفت با همه کشورهاست.

به گفته وی بازار عمده نفت ایران هم در اختیار چین است؛ بیش از ۸۰ درصد نفت ایران به چین فروخته می‌شود. طبق همین سازوکاری که توضیح دادم، کشور مجبور است بخشی زیادی از کالا و خدمات وارداتی خود را از چین دریافت کند. وقتی کسی ادعا می‌کند از چین دو میلیارد دلار اتوبوس خریده و در ازای آن دو میلیارد دلار از پول نفت را داده است،در واقع به این فکر نکرده که با این کار هزینه بیشتری به کشور وارد کرده است، چراکه مونتاژ اتوبوس ۶۰ میلیون دلار بیشتر هزینه نداشت. این‌ها واقعیت‌هایی است که با آن سروکار داریم. جراحی‌های بزرگ و سنگین، دوران نقاهت و ضعف شدید بیمار اقتصادی را در پی دارد، اما انجام آن لازم است.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: ما در حال فروش کالایی هستیم که از نظر دنیا قاچاق محسوب می‌شود و یک کالای تحریمی است. نفت ایران در هر درگاهی که به فروش برسد، بر اساس سیستم هوشمند آمریکا شناسایی می‌شود و نه تنها ایران بلکه کل آن درگاه و بندر تحریم می‌شود؛ بنابراین بنادر ویژه و فرعی کمی در جهان می‌توانند نفت ایران را بخرند. فرآیندی توضیح داده شده در اقتصاد با نام انحصار خریدار، شناخته می‌شود.

این در حالی است که اوجی پیشتر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفته بود: بنده به عنوان وزیر نفت اعلام می‌کنم که در حال رسیدن به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه بوده و به آن نزدیک شده‌ایم. مشکلی در وصول مطالبات خود نیز نداریم و میزان صادرات نفت ما نسبت به ابتدای دولت سیزدهم سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است.

 

فرق تفاهم نامه و قرارداد را نمی دانند

این کارشناس انرژی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کوتاه مدت را  آسان‌ترین راه مدیریت مصرف انرژی دانست و یادآوری کرد: دولت به سمت افزایش قیمت حامل‌ها نمی‌رود، چراکه از واکنش جامعه می‌ترسد. درصد کمی از مردم، به دلیل ضعف ساختار تولیدی کشور چند برابر بقیه یارانه می‌گیرند.  این در حالی است که زیر ساخت ها بهینه سازی نشده است .اگر دولت از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مصرف را مدیریت کند، شاید آسیب کوتاه مدتی متوجه مردم شود، اما در بلندمدت سودش نمایان خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود در خصوص اظهار نظر وزیر نفت مبنی بر توسعه میادین مشترک و مستقل به ارزش ۲۳ میلیارد دلار با بیان اینکه ظاهرا برخی فرق تفاهم نامه و قرارداد را نمی دانند ، گفت: این رقم نمی تواند درست باشد. ما در دولت‌های پیشین هم قرارداد هایی نظیر قراداد با شرکت توتال به ارزش ۸ میلیارد دلار را  داشته ایم. اما قراردادی که به نتیجه برسد، با قرارداد‌هایی که ثمره ای نداشته‌اند متفاوت هستند. 

اوجی پیش از این مدعی شده بود:  وزارت نفت فقط در سه سال در حوزه توسعه میادین مشترک و مستقل ۲۳ میلیارد دلار قرارداد امضاء کرده  که این رقم دو برابر قراردادهایی است که در دهه ۹۰ منعقد شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۲
این داستانا چیه؟ بگو نمیخوایم از سود هنگفت فروش لگنهای داخلی از رده خارج بی کیفیت پرمصرف و آشغالای چینی بگذریم
پاسخ ها
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
مشکلات متعدد و رنگارنگ و بزرگ ناترازی بنزین و برق و آب

و مواد غذایی و فقر و فلاکت و تورم و محیط زیست ووو

فقط با مدیران دلسوز کاردان پاکدست و مجرب و منتخب

و تحت نظارت واقعی مردم و وطن‌پرست و با وجود احزاب

و رسانه های آزاد و مردمی فقط قابل رفع میباشد و بس
همه چیز یک طرف وارد کردن بنزین توسط پنجمین تولید کننده نفت طرف دیگر

اخه من حرفمو به کی بگم به ریش ادم خنده سهله قهقهه و غش می کنن . کار ما همیشه این جوریه اول جلو یه چیز رو بدون برنامه باز می کنیم و در اخر به فکر کنترل می افتیم مثلا تو فصل برداشت گوجه و پیاز واردات شو ازاد می کنن صادرات شو متوفق بعد کشاور بدبخت موقع گرفتن وام تو بانک برای جبران خسارت باید 10 تا معلق بزنه
پاسخ ها
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
وقتی تمام کشف و تولید و پالایش و فروش و توزیع نفت و فرآورده های نفتی و گازی و پتروشیمی

و تولید و واردات و مونتاژ و فروش انحصاری تمام خودرو
های پر مصرف و بی کیفیت داخلی و چینی

و کل طراحی و تولید و اداره ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو و اتوبوس و ووو

کلاً در دستان دولت و مدیران دولتی بوده و هستند

و مردم فقط باید خریدار و مطیع و حرف گوش کن و مصرف

کننده این تولیدات باشند و دسترسی هم به خارج ندارند

نشان دهنده ناکار امدی و بی کفایتی و وجود فساد سیستماتیک در کل ساختار مدیریتی سیتسی اجرایی و نظادتی کشور است و بس

و واقعا شنیدن اینگونه عذر و بهانه های عجیب و غریب از

سوی مدیران ارشد دولتی و پس از گذشت ۴۵ سال طولانی

و انداختن همه گناهان به گردن مردم و دشمنان خارجی بسیار وقیحانه و مسخره و عذر بدتر از گناه میباشد
خودشون میگن ماروزی سه میلیون بشه نفت میفروشیم یکی پیدابشه بگه پولش چی میشه ؟؟؟
کاسبان تحریم
وزیر نفت اعلام کرده که درآمد‌های نفتی کشور سه برابر شده و از محل فروش نفت، ارز دریافت کرده ایم .
پس چرا ارزش ریال دو پنجم شده است ؟!!!!!!!!!!
دلار در زمان تحویل دولت به دولت سیزدهم حدود 25هزار تومان
اکنون حدود 60 هزار تومان
اينهمه ماشين تو شهر پاركينگ و ترافيك بجاي خود اما سرعت بازي و به اصتلاح مسابقات شهري بين خودرو ها و دردسر چرا ؟ كارشناس و روانپزشك نداريم؟
سرکوب قیمت بنزین را پایان دهید تا مصرف و قاچاق بی رویه تمام شود و بشوید صادر کنند رسمی بنزین وقتی بنزین رو دست می ماند بعد عدم سرکوب قیمتی آن با این تورم ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
قیمت بنزین که زیاد بشه مثلاً اون ماشینی که مصرفش در هر ۱۰۰کیلومتر ۲۰لیتر هست مصرفش میشه ۵لیتر .این مونتاژ کننده های خودرو (تمام شرکت های فرغون ساز در ایران ) با رشوه خیلی ها رو خریدن که هیچکس حرفی از علت اصلی مشکلات مملکت نمی زنده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
ربطی به مصرف ماشین ندارد بلکه توصیح داده شده وقتی تورم هست قیمت افزایش نیابد اولا اختلاف قیمتی درست می شود با کشورهای همسایه و قاچاق نجومی بالا می رود و هم تک سرنشینی و دور دور کردن ها زیاد می شود
شما که فرق تفاهمنامه و قرداد رو میدنی بگو ببینم از زمستان سخت اروپا چه خبر؟
زمستان سخت اروپااا
نفت مفت
بنزين ندادين
بزق ندازين
اب ندارين
راي نيخواين؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
همه ش هست
مصرفش چند برابر دنیاست
بدون تعارف مملکت داره با پول مالیات اداره میشه پول نفت را خرج خود مملکت کنید. بجای اینکه به کشورهای خارجی پول مفت و سلاح مفت بدید اول کشور و مردم را بی نیاز کنند بعد اگه واقعا اسمش بیت الماله. خود مردم میدونن با پول اضافی مملکت چیکار کنن. به جای فشار به مردم برای کاهش مصرف ۶۰ لیتر بنزین. ماشینهای برقی و کم مصرف و با کیفیت تولید کنید خودش درست میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
بدون تعارف یه ذره هم به خودت زحمت مطالعه کردن بده. بدون پول نفت اصلا گردش مالی و اقتصادی وجود ندارد که بخوان مالیات بگیرن از کسی.
درآمد نفت رو تقسیم به تعداد جمعیت کن. میفهمی که واقعیت چیه. همین رفاه نسبی هم که هست ناشی از پول نفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
13.58
رفاه نسبی ؟ چرا فک میکنی توی اقلیت که حداکثر امکانات رو دارین همه مردمم مثه شما زندگی میکنند ؟ ما رفاهی نداریم
چرا پول بنزین تو جیب خودرو ساز باید بره وقتی خودرویی که میسازن به جای ۵ لیتر ۱۰ لیتر میسوزه معلومه حق مردم را دارن میخورن .
نه کیفیت داره نه امنیت ولی بجاش بیت المال خوره
بجای ماشین های درون سوز ماشینهای الکتریکی مانند تسلا وارد یا به نحوی در کشور مجوز تولید به آنها بدهید چرا خودتون رو درگیر میکینید
مدام از ناترازی بنزین می گویید و آنوقت با کمال پررویی می گوید بنزین را ۱۵۰۰ می کنم!!!!!!!!!
مشکل بنزین و هر مشکل دیگر با مدیریت صحیح حل میشود که در بین مسئولان وجود ندارد!
برچسب منتخب
# سعید جلیلی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری