بازدید 6633
تابناک گزارش می‌دهد

آغاز فصل تازه خاموشی در صنعت/ یک میلیارد دلار خسارت در یک سال؛ برق از سر فولاد پرید

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: برنامه‌ نوبت‌بندی برق و خاموشی به صنایع فولادی اعلام شده و در حال اجراست.
کد خبر: ۱۲۴۴۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳ 23 June 2024

به گزارش تابناک اقتصادی، مشکل کمبود برق، دوباره در تابستان گریبان صنایع را گرفت. با وجود این که ایران، سومین دارنده بزرگ انرژی در جهان است اما صنایع کشور  هر سال و با شروع فصل گرما با مشکل کمبود برق و در زمستان‌ها با مشکل کمبود گاز مواجه هستند. این در حالی است که سیاست‌گذار هر سال، برای روشن نگاه داشتن چراغ  بخش خانگی، برق صنایع را نوبت‌بندی و قطع می‌کند.


برق صنایع قطع شد/ یک میلیارد دلار خسارت قطع برق فولادی‌ها

به گفته سکانداران وزارت نیرو و فعالان اقتصادی، وضعیت برق صنایع در تابستان امسال نسبت به سال گذشته در حوزه شهرک‌های صنعتی تغییر چندانی نکرده است. تنها با جابه‌جایی یک روز کاری در هفته با روز جمعه شهرک‌های صنعتی و وزارت نیرو باهم همکاری خواهند کرد. البته وزارت نیرو اعلام کرده که در مقابل، شهرک‌هایی که با این وزارت خانه همکاری کردند، می‌توانند از تعرفه همکاری با صنعت برق که در قبوض آن‌ها اعمال می‌شود، استفاده کنند.

نوبت‌بندی برق صنایع اعلام شد

 

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی تابناک مبنی بر نوبت‌بندی برق صنایع اظهار کرد: برنامه نوبت‌بندی برق، به صنایع فولادی ابلاغ شده است. امسال چندین برنامه متفاوت در اختیار شرکت‌های تولیدی فولاد قرار گرفته تا هر یک از شرکت‌های تولیدی، برنامه‌ای که زحمت کمتری برای آنان ایجاد می‌کند، انتخاب کنند.

شهرستانی ادامه داد: دولت برای کاهش مصرف برق صنایع فولادی، از تولیدکنندگان خواسته در زمان خاموشی، تعمیرات کارخانه‌ را انجام دهند.
این فعال حوزه آهن و فولاد بیان کرد: در برنامه جدید از تولیدکنندگان خواسته شده که ۵۵ درصد از فعالیت‌ها را کاهش دهند. دولت، تولیدکنندگان را ملزم کرده که در شش روز، ۵۵ درصد از فعالیت‌ها را کاهش دهیم. قرار است یا سه روز در میان فعالیت کنیم یا این که به ازای هر ۱۸ ساعت تولید، ۱۸ ساعت خاموشی در کارخانه اعمال کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: آمار خاموشی‌های امسال نسبت به سال پیش افزایش نداشت، اما در عمل، این مقدار بیشتر می‌شود، زیرا هر ساله دولت ابتدا یک برنامه را تنظیم می‌کند و بعد از آن  با آرامی برنامه اولیه را سنگین‌تر می‌کند.

وی در پایان، خسارت واردشده از محل قطع برق در سال گذشته را حدود یک میلیارد دلار ارزیابی کرد و توضیح داد: تولیدکنندگان در سال گذشته به دلیل قطعی برق، فرصت تولید یک میلیون تن فولاد را از دست داد که این مقدار معادل یک میلیارد دلار بوده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۹
تمام صنایع در استان مرکزی از سه هفته پیش هفته ای یک الی دو روز کامل قطعی برق5 دارند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
قدرت اول منطقه
الحمدلله بارندگی های امسال خوب بود برخی از سدها که تولید برق می کنند وضعیت خوبی دارند اگر بارندگی‌ها هم مناسب نبود اوضاع برق ناتراز تر هم میشد البته منکر زحمات وزارت نیرو هم نیستیم
بجای خرج فوتبال می کردید نیروگاه برق مصرفی خودتان را می ساختید
خوابی؟ سه هفته است که برق صنایع داره قطع میشه
این است قدرت اول منطقه
به صنایع اجازه دهند و تکلیف کنند برق خودشان را خودشان تولید کنند تا هر زمان که بخواهند برق مفت مصرف کنند همین خواهد بود
تو همین مناظره‌ها نمیگفتن که دولت قبل برقو قطع می‌کرد اینا نمی‌کنن؟
اسراف واقعاً شدیده. دلیلش هم بی‌خیالی مردمه؛ چون قیمت انرژی در ایران خیلی پایینه. تا چند ساله دیگه حتی با قطع برق صنایع و ادارات و زمین‌های کشاورزی هم کمبود برق و قطع برق خانگی خواهیم داشت. اوضاع از بحران به فاجعه خواهد رسید. تنها راه‌حل اینه که هر چه زودتر قیمت‌های انرژی، جهانی‌سازی بشه و جلوی اسراف گرفته بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
چرا نمیای اینجا تا انرژی مفت استفاده کنی ؟؟
اونی که میگه قیمت انرژی در ایران خیلی پایینه بیاد قبض برق منو ببینه
دلیلش بی مدیریتی صنعت برق در زمستان گذشته بود .نیروگاهها به امان خدا رها شده بودن .نتیجه اش هم درتابستان امسام مشهوده. بارندگی های امسال نشان دادکه فقط آب نمیتواند بهانه باشه.
یه عده گنده گوی شعاری مسوولن
تحریم ها که اثر ندارن.
قدرت برتر منطقه و دنیاییم.
برق عراق را ما تامین می کنیم.
باید بسرعت بر روی برق خورشیدی بصورت پایه ای کار کنیم، پژوهش دانشگاهی و نخبگان در شرکت های دانش بنیان باید از اولین حلقه تا آخر این صنعت را بومی سازی کنند.
به خاطر این است که در هشت سال دولت بنفش نیروگاه ساخته نشد - بعدش هم باید روی فرهنگ و مصرف انرژی کار کرد
دولت اصولگرا کاری کرده که دیگه برق ها نمیره. باید قدردان بود. روحانی برق ها رو می برد خونشون.
بهانه ای برای افزایش قیمت
چرا یکی ب مردم توضیح‌نمیده دولت بنفش و مسئولین خائنش با امضای معاهده پاریس باعث این ناترازی بخش برق و گاز شدن با اضافه نکردن یک مگاوات ب تولیدبرق کشور؟؟؟
برچسب منتخب
# سعید جلیلی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری