فیلم: نحوه دریافت گذرنامه زیارتی برای اربعین در کمترین زمان

برای دریافت گذرنامه زیارتی اربعین چه باید کرد؟ بیایید به صورت تصویری و به همراه فیلم، روش ثبت نام و صدور این گذرنامه را به صورت غیرحضوری و آنلاین مرور کنیم.
کد خبر: ۱۲۵۴۲۰۰
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰ 17 August 2024
|
23930 بازدید

به گزارش تابناک، در آستانه اربعین حسینی ۱۴۰۳ و در حالی که زمان کوتاهی تا موسم راهپیمایی اربعینی باقی مانده، برخی از زائران که قصد سفر به کربلا و کشور عراق را دارند، با سوالاتی در این خصوص مواجهند که از مهم‌ترین‌هایشان، چگونگی دریافت مجوز خروج از مرز و سفر به عتبات عالیات است.

در پاسخ به این سوال باید دقت کرد که عبور از مرز مشروط به داشتن گذرنامه (پاسپورت) است، اما از آنجایی که دریافت گذرنامه برای برخی (از جمله مشمولان خدمت نظام وظیفه عمومی یا همان سربازی) با موانعی مواجه است یا ممکن است استفاده از گذرنامه عادی و درج مهر ورود و خروج به عراق در آن، مشکلاتی در تردد به دیگر کشور‌ها برای افراد پدید آورد، نوع دیگری از گذرنامه صادر می‌شود که گذرنامه زیارتی نام دارد.

بدون سامانه سماح ورود به عراق ممنوع است!

افرادی قصد دارند در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، باید حتماً از قبل در سامانه سماح ثبت نام کنند! توجه داشته باشید که ثبت نام در این سامانه تنها برای متقاضیان گذرنامه اربعین نیست و دارندگان پاسپورت عادی هم باید در این درگاه درخواست سفر خود را ثبت نمایند.

آموزش گام به گام ثبت‌نام در سامانه سماح برای اربعین ۱۴۰۳

گذرنامه زیارتی، نوع متفاوتی از گذرنامه است که قرار است در سفر به سوریه و حج هم مورد استفاده قرار گیرد، اما چون منشا شکل گیری و صدور آن، سفر به عراق و به طور ویژه حضور در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است، به گذرنامه اربعین مشهور شده و تدابیری اتخاذ شده تا صدورش تسهیل و تسریع شود و در زمانی کوتاه در اختیار زائران قرار گیرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های گذرنامه عادی (که رنگ جلدش قهوه‌ای است) با گذرنامه‌های زیارتی، تعداد برگ‌ها و صفحات گذرنامه است که در گذرنامه عادی ۳۴ صفحه است در حالی که گذرنامه ویژه اربعین در ۱۲ صفحه چاپ می‌شود.

با این گذرنامه و با اتکا به تدابیر دیگر از جمله لغو روادید سفر (ویزا) بین ایران و عراق و همچنین معافیت در پرداخت عوارض خروج از کشور (رایگان شدن عوارض خروج از کشور برای زائران اربعین)، زوار اربعین می‌توانند به مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی مراجعه کرده و عزام عراق شوند و از این گذرنامه‌ها که مهم‌ترین تفاوت ظاهری شان، رنگ جلدشان (آبی رنگ) است، استفاده نمایند.

چگونه در کوتاه‌ترین زمان گذرنامه زیارتی بگیریم؟

اما نحوه دریافت گذرنامه اربعین در کمترین زمان ممکن چیست و آیا می‌توان این کار را به صورت غیرحضوری و آنلاین (برخط) نیز انجام داد؟ مدت زمان صدور گذرنامه زیارتی چقدر است و این گذرنامه چقدر اعتبار دارد؟

یکی از راه‌های دریافت گذرنامه زیارتی، مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ است و برای این کار می‌توان با همراه داشتن مدارک مورد نیاز به نزدیک‌ترین دفتر خدمات انتظامی به محل زندگی یا کار مراجعه کرده و برای دریافت این گذرنامه ثبت نام نمایید. البته یکی دیگر از تدابیر ویژه مسئولان برای تسهیل سفر اربعین، ثبت نام در اداره گذرنامه است.

در صورتی که قصد دارید به صورت حضوری به دفاتر خدمات انتظامی یا اداره گذرنامه مراجعه کنید، مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

کارت ملی و شناسنامه

یک قطعه عکس ۴*۳

ارائه گذرنامه قبلی (در صورتی که قصد تمدید دارید)

رضایت نامه پدر (برای خانم‌های مجرد)

رضایت نامه پدر برای افراد زیر ۱۸ سال

کارت پایان خدمت یا کارت معافیت برای آقایان

گواهی اشتغال به تحصیل (در صورت دانشجو یا محصل بودن)

اجازه محضری خروج از کشور برای زنان

این در حالی است که برای دریافت این گذرنامه، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ ضروری نیست و می‌توانید به صورت آنلاین و با استفاده از اپلیکیشن «پلیس من» یا مراجعه به «پنجره واحد خدمات فراجا» و «سامانه سخا» هم به صورت غیرحضوری گذرنامه زیارتی را دریافت نمایید.

راهنمای دانلود و نصب پلیس من

نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ کجاست؟ با کمک «پلیس من» می‌توانید روی نقشه جوای این سوال را یافته و با استفاده از اپ‌ها برنامه‌های مسیریابی به آن مقصد بروید. برای دریافت راهنمایی در این خصوص و نصب برنامه پلیس من اینجا کلیک کنید.

فیلم: نحوه ثبت نام و دریافت گذرنامه زیارتی با «پلیس من»

از ساده‌ترین راه‌های ثبت نام و گرفتن گذرنامه اربعین، استفاده از پلیس من است که هم با اپ پلیس من و هم با استفاده از نسخه وب پلیس من ممکن است. در این ویدئو می‌توانید فرایند ثبت و درخواست گذرنامه زیارتی در برنامه کاربردی پلیس من را ببینید و بیاموزید:

تعداد بازدید : 1573

مدارک لازم برای ثبت نام و دریافت گذرنامه زیارتی

در صورتی که به صورت اینترنتی اقدام به دریافت گذرنامه اربعین کنید، تنها به وارد کردن اطلاعات خود و بارگذاری (آپلود) یک عکس ۴*۳ (سه در چهار) مناسب به همراه مدارک هویتی (با حجم کمتر از ۲۰۰ کیلوبایت) نیاز خواهید داشت. با این یادآوری که برای نصب پلیس من یا استفاده از نسخه تحت وب آن، به شماره تلفن همراه (موبایل) هم نیاز دارید تا کد تایید را که به آن پیامک می‌شود، دریافت نمایید.

علاوه بر این، زنان متاهل باید اجازه محضری از همسر خود برای خروج از کشور داشته باشند، با این ملاحظه که یکبار دریافت این اجازه کافی است (توضیحات تکمیلی را در ادامه مقاله بخوانید).

هزینه پاسپورت زیارتی چقدر است؟

برای سال ۱۴۰۳ هزینه صدور پاسپورت زیارتی جلد آبی رنگ مبلغ ۶۵ هزار تومان (۶۵۰ هزار ریال) است. البته آن‌هایی که گذرنامه عادی (یا همان گذرنامه بین المللی که برخی گذرنامه دائمی می‌خوانندش!) دارند و می‌خواهند با تمدیدش و استفاده از این نوع گذرنامه راهی عراق شوند، می‌بایست مبلغ ۴۷۰ هزار تومان برای تمدید گذرنامه هزینه کنند، مضافا اینکه مدت زمان صدور این گذرنامه طولانی تر است و در مواردی به دو تا سه هفته هم می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

مدت زمان صدور گذرنامه زیارتی چقدر است؟

آن گونه که فرماندهی انتظامی کشورمان (فراجا) تاکید کرد، مدت زمان صدور گذرنامه زیارتی دو الی سه روز (۷۲ ساعت) بوده و این سند بعد از صدور، به در منزل متقاضی پست می‌گردد. البته می‌توانید فرایند صدور و ارسال گذرنامه را هم از طریق برنامه پلیس من استعلام کنید. البته به گفته برخی مقامات پلیس، در برخی استان‌ها و شهرهای کشور در کمتر از ۴۸ ساعت گذرنامه زیارتی صادر و در آدرس منزل زائران تحویل داده می‌شود.

اعتبار گذرنامه زیارتی

اعتبار گذرنامه ویژه اربعین ۵ ساله است و بر این اساس، آنهایی که سال گذشته این گذرنامه موقت را دریافت کرده‌اند، بدون نیاز به هیچ اقدامی می‌توانند به مرز مراجعه کرده و عازم کربلا و اربعین حسینی شوند. نکته قابل توجه دیگر این است که افراد حتی بعد از اینکه در سال‌های آتی گذرنامه‌های خود را تمدید اعتبار کردند هم می‌توانند همچنان از گذرنامه ویژه اربعین برای سفر به عراق استفاده کنند البته از آنجایی که این پاسپورت خاص است، از آن تنها در ماه‌های محرم و صفر (از ابتدای محرم الحرام تا پایان صفر) و تنها برای سفر به عراق می‌توان استفاده کرد و در باقی ایام سال قابل استفاده نیست.

چه کسانی معاف از وثیقه هستند و چه کسانی ممنوع الخروج؟

متولدین سال ۸۵ بدون گذاشتن وثیقه می‌توانند با استفاده از معافیت‌های تحصیلی و یا دریافت دفترچه آماده خدمت بدون غیبت به سفر زیارتی رفته و از ۲۱ مرداد تا ۱۴ شهریورماه از کشور خارج شده و سفر زیارتی خود را انجام دهند. تنها افراد فاقد پایان خدمت و یا مشمولان غایب نمی‌توانند از کشور خارج شده و از این افراد درخواست می‌شود به پایانه‌های مرزی مراجعه نکرده چرا که امکان صدور گذرنامه برای چنین افرادی امکان‌پذیر نیست.

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید
برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

جزییات صدور گذرنامه زیارتی بانوان

رییس اداره گذرنامه فراجا درباره اجازه همسر برای زنان برای سفر اربعین، گفت: خانم‌ها برای بار اول می‌بایست اجازه خروج را از شوهر دریافت کرده و در سامانه بارگذاری کنند، اما پلیس به سامانه‌های قبلی دسترسی دارد و اگر قبلاً درخواست داده و فرایند را طی کرده باشند، مجاز به خروج هستند، مگر اینکه شوهر اجازه خروج را ملغی کند.

سایت ثبت نام گذرنامه زیارتی

از طریق سایت police-man.ir می‌توانید اپلیکیشن آن را دانلود و نصب کرده و به کمک آن، گذرنامه زیارتی دریافت کنید. برای دانلود پلیس من یا راهنمایی درباره آن به اینجا بروید.

پلیس من در آدرس (لینک) زیر در نسخه تحت وب (وب اپلیکیشن) هم در دسترس مخاطبان قرار دارد:

فیلم: نحوه دریافت گذرنامه زیارتی برای اربعین در کمترین زمانhttps://pwa.police-man.ir

پنجره واحد خدمات فراجا و سامانه سخا هم در این لینک در دسترس مراجعان قرار دارد:
https://sakha.epolice.ir

تعداد بازدید : 209
 
 

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...