سامانه سخا چیست؟/ راهنمای تصویری ثبت نام در سخا

نیازمند دریافت خدمات انتظامی به صورت اینترنتی هستید و می‌خواهید بدون مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ و به صورت آنلاین امور مربوطه را انجام دهید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، این مقاله را بخوانید.
کد خبر: ۱۲۵۶۱۸۶
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰ 27 August 2024
|
10314 بازدید

سامانه سخا چیست؟/ راهنمای تصویری ثبت نام در سخا

به گزارش تابناک، دوران کرونا با همه مصیبت‌بار بودنش، یادگاری‌های خوبی برجای گذاشته که از جمله آن‌ها ارائه برخی خدمات به صورت برخط (آنلاین) به متقاضیانی است که مجبور بودند برای همه امور روانه ادارات و نهاد‌ها شده یا خطر کووید ۱۹ را با حضور در صف دفاتر محدود ارائه خدمات به جان بخرند.

از جمله نهاد‌هایی که در این دوران به سرعت دست به کار شد و خدمت رسانی غیرحضوری را در دستور کار قرار داد، نیروی انتظامی بود که حالا از ناجا به فراجا (مخفف فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) تغییر نام داده و بر چندین بستر اقدام به ارائه خدمات غیرحضوری و آنلاین می‌کند.

سامانه سخا چیست؟

از جمله بستر‌های ارائه خدمت غیرحضوری پلیس در کشورمان، سامانه سخا است. سخا مخفف "سامانه خدمات الکترونیک انتظامی" به آدرس اینترنتی sakha.epolice.ir است که برای ارائه تمامی خدمات الکترونیک انتظامی به صورت اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تقریبا تمامی خدماتی که در دفاتر پلیس+۱۰ ارائه می‌شوند.

از خدمات پلیس راهور (پلیس راهنمایی و رانندگی) مانند گواهینامه رانندگی، نقل و انتقال خودرو و تعویض پلاک، استعلام خلافی گرفته تا خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه، خدمات پلیس وظیفه عمومی و امور مربوط به سربازان، خدمات مرزبانی و حتی ثبت سمن (سازمان مردم نهاد)، با سامانه سخا بسیاری از خدمات انتظامی به صورت آنلاین در دسترس مراجعان قرار دارد.

برای موبایل به دست ها!
۱۴۰۳/۰۶/۰۶ - ۱۷:۰۰

اگر اهل نت گردی با گوشی تلفن همراه هستید و مراجعه به سامانه سخا و کار با آن برایتان سخت است، اصلا نگران نباشید، چون تقریبا همه خدمات غیرحضوری ارائه شده در سخا، در برنامه «پلیس من» هم در دسترس تان قرار دارد و با این برنامک (اپلیکیشن موبایل) می‌توانید بدون مراجعه به پلیس، به صورت غیرحضوری و آنلاین همه خدمات آنلاین انتظامی را دریافت کنید.

برای دانلود برنامه کاربردی پلیس من و راهنمایی نصب و ثبت نام در این اپ و کار با آن، به اینجا بروید.

ثبت نام در سامانه سخا

هشدار: با سامانه خدمات اینترنتی حوزه علمیه اشتباه نشود!

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه که مقر اصلی آن در استان و شهر قم قرار دارد و به منظور حمایت از طلاب و روحانیون سراسر کشور و امور معیشتی ایشان تاسیس شده، بخشی در زیرمجموعه خود دارد که سامانه خدمات اینترنتی، سخا نام دارد که هیچ ارتباطی با سامانه سخا نیروی انتظامی ندارد.

سامانه سخای حوزه علمیه

برای ورود به سامانه سخا باید آدرس sakha.epolice.ir (سخا-نقطه-ای پلیس-نقطه-آی آر) را در مرورگر موبایل یا کامپیوتر جست و جو کنید، با این یادآوری که فرقی ندارد از چه بروزری استفاده می‌کنید؛ کروم، فایرفاکس، سافاری، مایکروسافت اج، اوپرا و هر مرورگر دیگری.

در این مرحله «پنجره واحد خدمات فراجا» باز می‌شود که اگر قبلا در آن ثبت نام کرده باشید، با وارد کردن نام کاربری که همان کد ملی است و بعد درج رمز و وارد کردن کد امنیتی (کد کپچا) می‌توانید وارد سامانه سخا شوید.

ورود به سامانه سخا با کد ملی

البته ثبت نام در سامانه سخا بسیار ساده است و برای این کار کافی است روی دکمه «ثبت نام» کلیک کنید تا صفحه تازه‌ای باز شود که در آن از شما کد ملی را می‌خواهد.

توجه سامانه سخاتوجه:
اگر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کرده‌اید، می‌توانید از آن طریق هم وارد سامانه سخا شوید.

لاگین به سامانه سخا با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

با وارد کردن شماره ملی و بعد از درج کد امنیتی و کلیک روی دکمه «ادامه» (تصویر ۱)، به صفحه تازه‌ای هدایت می‌شوید که در آن از شما شماره موبایل می‌خواهد (تصویر ۲)؛ دقت کنید که شماره تلفن همراهی را وارد کنید که به نام خودتان باشد و در دسترس هم باشد.

ثبت کد ملی در سامانه سخا

بعد از وارد کردن شماره موبایل و کلیک روی دکمه تایید، به صفحه دیگری منتقل می‌شوید که در آن باید رمز عبور انتخاب کنید. دقت کنید که این رمز با ابزار تعبیه شده در سایت سخا از نظر میزان «پیچیدگی» مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد و بهتر است پسورد سخت‌تری انتخاب کنید.

وارد کردن کد پیامک شده

در آخرین کادر این صفحه باید پیامک یا SMS حاوی کد چند رقمی تایید که به شماره موبایلتان ارسال شده را در آن وارد کنید و روی دکمه «ثبت نام» بزنید تا فرایند ثبت نام کامل شده و پنجره «کاربر با موفقیت ایجاد شد»، ظاهر شود.

تکمیل ثبت نام در سامانه سخا

دقت کنید که در این مرحله بار دیگر به صفحه اصلی سامانه سخا یعنی پنجره واحد خدمات فراجا منتقل می‌شوید تا با وارد کردن کد ملی و رمز عبور، وارد سایت شده و اصطلاحا در سامانه سخا لاگ این نمایید.

خدمات سامانه سخا نیروی انتظامی

با ورود به سامانه سخا و در سمت راست صفحه، سرفصل‌های خدمات مختلفی که ارائه می‌شوند در نوارابزار‌های کشویی آمده که شامل این موارد است:

صفحه اول سامانه سخا

احراز اطلاعات فردی و آدرس

پروفایل در سامانه سخا

در این بخش می‌توانید «مشخصات فردی» و پروفایل ساخته شده را ببینید و شماره موبایل ثبت شده در سامانه را ویرایش کرده و تغییر دهید.

دقت کنید اطلاعات فردی ثبت شده در این بخش، در تمامی خدمات الکترونیک انتظامی (گواهی‌نامه، گذرنامه، صدور کارت ها، ارسال پیامک‌های اطلاع رسانی، ارسال مرسولات پستی و...) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویرایش آدرس و کد پستی و همچنین تایید آدرس برای انجام اموری مانند نقل و انتقال خودرو و وسایل نقلیه و شماره گذاری، از دیگر امکانات تعبیه شده در این بخش است.

خدمات استعلامی

استعلام در سامانه سخا

با کلیک بر گزینه استعلام‌ها، پنجره بزرگی از خدمات استعلامی باز می‌شود که در آن می‌توانید در امور مربوط به خودرو، موتور سیکلت، گواهینامه، گذرنامه، نظام وظیفه و پیشگیری انتظامی، استعلام‌های مورد نیاز را به صورت آنلاین انجام دهید.

هشدار سامانه سخا توجه:
* انجام استعلام‌ها مشمول پرداخت هزینه است که نرخ آن در سال ۱۴۰۳، به ازای هر استعلام مبلغ ۶۲ هزار ریال، معادل ۶ هزار و دویست تومان است.
* تاریخچه استعلامات شما به مدت ۶ ماه از تاریخ استعلام، بدون نیاز به پرداخت دوباره وجه، قابل مشاهده است و پس از آن حذف خواهد شد.

هزینه استعلام در سامانه سخا

در بخش «خودرو»، استعلام پلاک‌های ثبت شده به نام و کد ملی فرد، وضعیت کارت خودرو و سند (برگ سبز) خودرو، ریز خلافی، کارت سوخت و تاریخچه پلاک به صورت آنلاین در دسترس مراجعان قرار دارد.

خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه

خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه در سامانه سخا

درخواست صدور گذرنامه (گذرنامه عادی یا بین المللی) و گذرنامه زیارتی (که به گذرنامه اربعین مشهور است) و همچنین درخواست تمدید گذرنامه و ثبت فقدان گذرنامه (گذرنامه مفقودی)، خدماتی هستند که در این بخش به صورت غیرحضوری و آنلاین در دسترس کاربران قرار دارند.

خدمات مرزبانی

خدمات مرزبانی در سامانه سخا

درخواست پروانه گذر مرزی (فعلا ویژه آن‌هایی است که محل سکونتشان یکی از استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان است) و تمدید آن و همچنین درخواست دفترچه تردد شناور، تمدید دفترچه یا صدور المثنی آن یا امور دیگر مانند تغییر مالکیت شناور، در این بخش در دسترس متقاضیان قرار دارد.

سرباز ماهر

درخواست مشوق در طرح سرباز ماهر با مراجعه به این نوار ابزار ممکن است.

وظیفه عمومی

وظیفه عمومی در سامانه سخا

فهرست بلندی از خدمات غیرحضوری وظیفه عمومی، از درخواست مجوز خروج از کشور، درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی برای دانشجویان داخلی و خارجی، درخواست سنوات مهلت معرفی، اصالت سنجی و تایید اصالت کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت، درخواست صدور کارت المثنی هوشمند، درخواست ارسال مجدد کارت و استعلام‌های وظیفه عمومی.

استعلام وضعیت معافیت‌های موقت مشمولان خدمت سربازی، درخواست تسهیلات اشتغال، استعلام‌های وظیفه عمومی، درخواست مجوز فعالیت ورزشی و همچنینن اطلاع رسانی در این حوزه، از دیگر خدمات عرضه شده به صورت اینترنتی و آنلاین در این بخش از سامانه سخا است.

خدمات پلیس راهور

خدمات پلیس راهور در سامانه سخا

فرایند انتظامی نقل و انتقال خودرو (برای خریدار و فروشنده) از جمله نوبت گیری آنلاین تعویض پلاک (شماره گذاری خودرو) و انجام آنلاین پرداخت‌های مربوطه، انجام امور انتظامی نقل و انتقال خودرو با وکالت نامه تعویض پلاک و پیگیری درخواست‌های ثبت شده و در جریان در این خصوص، در این بخش در اختیار مراجعان قرار دارد.

سایر خدمات

سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست‌های مؤسسات و تشکل‌های مردم نهاد (به آدرس اینترنتی ngo.epolice.ir) هم در این بخش از سامانه سخا گنجانده شده و با استفاده از آن می‌توان برای ثبت سمن و ان جی او (سازمان‌های غیر دولتی) اقدام کرد و مجوز نیروی انتظامی را دریافت نمود.

دانلود راهنمای پی دی اف کار با سامانه سخادانلود و مشاهده راهنمای کاربری سامانه خدمات الکترونیک انتظامی (سخا) به صورت فایل پی‌دی‌اف

تماس با ما

برای ارتباط تلفنی و تماس با بخش پشتیبانی سامانه سخای نیروی انتظامی، شماره تلفن ۸۱۲۴۰۰۹۰ با پیش شماره ۰۲۱ (تهران) در اختیار مراجعان قرار دارد و افزون بر آن، فرم آنلاین ثبت نظرات و پیشنهادات هم تدارک دیده شده است.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...