نحوه احراز آدرس در سامانه سخا

قصد خرید خودرو یا ثبت نام خودروی صفر کیلومتر از کارخانه را دارید؟ برای انجام پیش نیاز این کار، با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۶۴۰۹۸
|
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹ 06 October 2024
|
1187 بازدید

نحوه احراز آدرس در سامانه سخا

به گزارش تابناک، از جمله الزامات خرید خودروی صفر کیلومتر و همچنین انجام فرایند تعویض پلاک، احراز آدرس محل سکونت در سامانه سخای پلیس است؛ فرایندی که تا انجام نشود، تخصیص پلاک انتظامی صورت نمی‌پذیرد و حتی امکان نوبت گرفتن در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک هم وجود ندارد.

اما چگونه پی ببریم که وضعیت آدرس در سامانه سخا چیست و چگونه فرایند احراز نشانی را در این سامانه انجام دهیم. اینها سوالاتی هستند که در ادامه مقاله پاسخ خواهیم، اما اگر نمی‌دانید سامانه سخا چیست و چگونه باید در آن ثبت نام کرد، می‌توانید به اینجا بروید یا روی لینک زیر کلیک کنید.

سامانه سخا چیست؟/ راهنمای تصویری ثبت نام در سخا 


مدارک احراز محل سکونت

بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی کشور (پلیس راهور)، ارائه یکی از مدارک زیر برای احراز محل سکونت خودرو صفر کافی است:

  • سند مالکیت منزل مسکونی به نام مالک خودرو (در صورتی که سند خانه یا اجاره‌نامه به نام همسرتان است، باید این سند را به همراه سند ازدواج ارائه دهید.)

  • اجاره‌نامه منزل مسکونی به نام مالک خودرو (برای افرادی که با والدین خود زندگی می‌کنند، ارائه سند ملکی و یا اجاره‌نامه به نام یکی از والدین باید ارائه شود.)

  • جواز کسب معتبر به نام مالک وسیله نقلیه

  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با آدرس محل سکونت والدین ( باید به تأیید آموزش و پرورش منطقه برسد.)

  • معرفی‌نامه از محل خدمت به همراه آدرس برای کارکنان دولت و نیروهای مسلح

  • دفترچه تأمین اجتماعی معتبر به همراه مدارک تکمیلی مانند: قبض برق یا گاز جدید

  • تأییدیه مهر شده شورای محل یا روستا برای کسانی که در زمان جنگ مهاجرت کرده‌اند

  • نامه رسمی از اداره عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی برای عشایر محترم

  • سند فروش منزل مسکونی مربوط به زمین‌های اوقافی روستایی که به تأیید شورای اسلامی محل رسیده‌ باشد.

  • در صورتی که هیچ کدام از موارد بالا را ندارید، می‌توانید از روی محل صدور شناسنامه اقدام به دریافت پلاک آن شهر کنید.


نحوه دریافت برگه احراز محل سکونت

البته احراز سکونت برای خودرو به صورت حضوری هم ممکن است و مالکان خودرو برای این کار می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند و فرایند احراز نشانی خود را به انجام برسانند، اما این کار معایبی دارد که برای پرهیز از آن بهتر است از روند احراز آدرس غیرحضوری و آنلاین بهره مند شوند.

نحوه استعلام آدرس در سامانه سخا

برای استعلام وضعیت آدرس به صورت اینترنتی و آنلاین، باید به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی یا سخا، به آدرس sakha.epolice.ir رفت و بعد از ورود، به سامانه، در نوارابزار سایت و ذیل بخش «احراز اطلاعات فردی و آدرس»، روی گزینه «احراز نشانی» کلیک کرد.

نحوه استعلام وضعیت آدرس در سامانه سخا

دقت کنید که دریافت گواهینامه موتورسیکلت هم نیازمند احراز آدرس در این سامانه است و به این منظور، بخش جدایی برای «احراز نشانی گواهینامه موتور» تدارک دیده شده است.

با بازشدن پنجره آدرس، سامانه نشان می‌دهد که سطح تایید آدرس چیست؛ خوداظهاری یا تایید توسط پست یا تایید توسط پلیس راهور. سطوح سه گانه ای که با سه رنگ متفاوت مشخص می‌شوند که در ادامه توضیح داده شده است.

نمایش آدرس با رنگ قرمز: خوداظهاری

نمایش آدرس با رنگ قرمز، نشان دهنده خوداظهاری بودن آدرس است. معنای وضعیت خوداظهاری این است که دریافت کلیه خدمات سامانه سخا امکان پذیر است به جز خدمت شماره گذاری وسیله نقلیه. یعنی برای تعویض پلاک و شماره گذاری خودروی صفر، این سطح قابل قبول نیست و باید به سطوح دیگر ارتقا پیدا کند.

نمایش آدرس با رنگ قرمز: خوداظهاری

نمایش آدرس با رنگ زرد: در دست بررسی

زمانی که آدرس خود را ویرایش کرده باشید و وضعیت آدرس «در حال بررسی» باشد، اطلاعات آدرس با رنگ زرد نمایش داده می‌شود. در این حالت امکان ویرایش و استعلام وضعیت آدرس وجود ندارد و می‌بایست تا اتمام عملیات بررسی آدرس، منتظر بمانید. دقت کنید که عملیات بررسی پس از چند دقیقه انجام خواهد شد.

نمایش آدرس با رنگ زرد: در دست بررسی

نمایش آدرس با رنگ سبز: تایید

نمایش آدرس با رنگ سبز نشان دهنده مورد تایید بودن آدرس به منظور دریافت کلیه خدمات سامانه سخا است؛ همه خدمات از جمله تخصیص و تعویض پلاک.

نمایش آدرس با رنگ سبز: تایید

سطح تایید راهور

در صورتی که در یک سال گذشته به عنوان خریدار، خدمات نقل و انتقال خودرو دریافت کرده باشید، آدرس شما با رنگ سبز و به معنای تایید شده توسط راهور فراجا نشان داده خواهد شد.

عدم نمایش آدرس

اگر هیچ گونه اطلاعات مربوط به آدرس را در سامانه مشاهده نمی کنید، لازم است از طریق لینکی که قرار گرفته، به بخش «ویرایش آدرس» بروید و اطلاعات نشانی خود را وارد نموده و دکمه ذخیره را بزنید تا وضعیت آدرس شما به سطح قرمز یعنی خوداظهاری تغییر کند.


نحوه ارتقای احراز آدرس در سامانه سخا

برای ارتقای احراز آدرس از وضعیت خود اظهاری به وضعیت تایید شده (تغییر رنگ آدرس از قرمز به سبز)، باید در پایین صفحه روی دکمه «احراز نشانی از طریق پست» کلیک نمایید.

نحوه ارتقای احراز آدرس در سامانه سخا

با کلیک روی این صفحه، پیامی به صورت پاپ آپ باز می‌شود که در آن کدملی (شماره ملی) و کدپستی شما نمایش داده شده و ذیل آن، گزینه «احراز نشانی از طریق پست» قرار گرفته که باید بار دیگر روی آن کلیک کنید تا به سایت شرکت پست منتقل شوید.

پیام انتقال به سایت پست

 

نحوه درخواست احراز آدرس پستی در درگاه خدمات الکترونیک GNAF

 

با انتقال به درگاه خدمات الکترونیک GNAF در زیرمجموعه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و انجام فرایند مربوط به احراز آدرس (که با حضور مامور نامه رسان در آدرس و دریافت کد رمز پیامک شده به شماره تلفن همراه شما، صورت می‌پذیرد)، فرایند احراز آدرس شما به صورت خودکار انجام خواهد شد و در سامانه سخا ثبت خواهد گردید.

تذکر مهمتذکر مهم:

دقت کنید که در انجام فرایند احراز آدرس در سایت پست، در فرم مربوطه و در قسمت «سازمان»، حتما گزینه «پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور)» را انتخاب کنید تا اطلاعات سامانه به سخا منتقل شده و وضعیت آدرس شما در سخا به رنگ سبز و تایید شده توسط پست تغییر نماید.


اگر کد پستی تان را ندارید، به اینجا بروید یا روی لینک زیر کلیک کنید:

چگونه کدپستی را پیدا کنیم؟

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟