نحوه استعلام خلافی خودرو آنلاین و آفلاین

دنبال راهی برای استعلام خلافی به صورت آنلاین و فوری و پرداخت اینترنتی مبلغ خلافی پلاک هستید؟ با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۵۹۰۹۲
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰ 11 September 2024
|
5825 بازدید

نحوه استعلام خلافی خودرو آنلاین و آفلاین

به گزارش تابناک، از رهاورد‌های ورود تکنولوژی به زندگی‌های امروزی، الکترونیکی شدن بسیاری از امور است. کارکرد‌هایی که بعضا برای برخی خوشایند نیست، مثل به کارگیری دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی و یا حتی دوربین‌های ثبت پلاک برای کنترل تردد خودرو‌ها در محدوده طرح ترافیک یا محدوده زوج و فرد.

جرایمی که در سامانه‌هایی ویژه ثبت و ضبط می‌شوند و به همراه شان نمره منفی در گواهینامه رانندگان منظور می‌گردد، اما از آنجایی که بسیاری از سامانه‌ها دارای ایراداتی هستند و شبکه اطلاعاتی هم کامل و بی عیب و ایراد نیست، گاه ممکن است مالکان وسایل نقلیه در جریان ثبت جریمه برای پلاک خودرو یا موتورسیکلت شان قرار نگیرند.

البته بی اطلاعی از ثبت جریمه در اغلب موارد موجب بروز مشکلی نمی‌شود مگر آنکه مبلغ جریمه از حدی بیشتر شود که در آن صورت توقیف خودرو یا موتور را به دنبال خواهد داشت و دردسر‌های فراوانی برای مالکان وسایط نقلیه بوجود خواهد آورد، اما همین که بدانیم در صورت پرداخت نکردن جریمه طی ۶۰ روز، مبلغ آن به دو برابر افزایش خواهد یافت، اوضاع فرق خواهد کرد.

در گذشته تنها آن دسته از جریمه‌ها که الصاقی یا تسلیمی بودند، مشمول افزایش دوبرابری بودند، اما حالا مقررات راهنمایی و رانندگی تغییر کرده و نه تنها مبالغ جریمه افزایش چشمگیری یافته، بلکه بسیاری از کد‌های جریمه در جداول جرایم راهنمایی و رانندگی بعد از مدت ۶۰ روز کاری، مشمول افزایش دوبرابری می‌شوند.

چگونه استعلام خلافی بگیریم؟

خوشبختانه با تنوع روش‌های استعلام خلافی خودرو شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز گزارش جریمه‌های رانندگی خود را دریافت کرده و حتی از جزییات ثبت شده در جریمه مانند تصاویر جریمه‌های ثبت شده توسط دوربین‌های نظارتی، مطلع شوید. 

البته همه راه‌های استعلام جریمه و خلافی، در نهایت به صدور شناسه قبض و شناسه پرداخت (دو مولفه مورد نیاز برای پرداخت قبض) منجر می‌شود و در نتیجه می‌توان در پایان فرایند استعلام خلافی، مبلغ جریمه را هم با استفاده از اپ‌های بانکی یا برنامه‌های کاربردی در حوزه پرداخت بانکی و یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی و حتی به کمک دستگاه‌های خودپرداز یا پوز‌های بانکی، پرداخت نمود.

نکته مهمی که باید در این خصوص مدنظر قرار دهید، این است که به دلایل امنیتی، تمامی راه‌های اتصال به سرور‌های پلیس راهور، به بخش‌هایی از سرور متصل می‌شوند که به صورت برخط به بانک اطلاعاتی پلیس راهور متصل نیست و تنها حاوی یک نسخه کپی از اطلاعات ۲۴ ساعت گذشته سامانه اجرائیات پلیس راهور هستند.

به عبارتی، تمامی کاربران به اطلاعاتی دسترسی دارند که به صورت آفلاین در سامانه‌ای جانبی ذخیره می‌شوند و ممکن است جریمه‌های صادر شده در یک شبانه روز گذشته و یا حتی چند روز اخیر در آن ثبت و ضبط نشده باشد. یعنی استعلام از بانک اطلاعاتی صورت می‌گیرد که شامل اطلاعات یک تا چند روز منتهی به زمان استعلام نیست.

استعلام خلافی از طریق پیامک

اولین و ساده‌ترین راه برای استعلام خلافی خودرو و موتور سیکلت، سامانه پیامکی استعلام خلافی است. برای استفاده از این سامانه کافیست کد ۱۷ رقمی VIN که بر روی کارت ماشین یا موتور درج شده است را به شماره پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. 

در پاسخ به این پیامک (SMS)، یک پیامک حاوی اطلاعات خلافی و شناسه پرداخت دریافت خواهید کرد که البته حاوی جزییات زیادی نیست، اما چون ش. قبض و ش. پرداخت دارد، به شما اجازه می‌دهد جریمه خود را تسویه کنید.

استعلام پیامکی نمره منفی گواهینامه

برای استعلام پیامکی نمره منفی، شماره گواهینامه خود را به شماره پیامک ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال فرمائید.

استعلام خلافی از طریق کد دستوری ussd 

یک راه دیگر برای گرفتن خلافی بدون استفاده از اینترنت و تلفن همراه هوشمند، استفاده از کد دستوری یو اس اس دی است، به این صورت که لازم است با گوشی موبایل کد *۱۱۰# (ستاره صد و ده، مربع) را شماره‌گیری کنید و فرایند مربوطه را تا آخر طی نمایید تا تا جزئیات قبض جریمه در اختیارتان قرار گیرد.

البته در انتهای روند استعلام خلافی با کد دستوری، پیامک قبض حاوی مبلغ و شناسه‌های پرداخت به تلفن همراه شما ارسال می‌شود و نیازی به نوشتن مبلغ و شناسه‌های قبض ندارید، اما به دلایلی نامعلوم این سامانه اختلال‌هایی دارد که ممکن است برخی اوقات استفاده از این روش را به کل غیرممکن نماید.

استعلام از طریق دفاتر پلیس+۱۰

سومین و آخرین راه استعلام خلافی بدون استفاده از اینترنت، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ است که تنها روش حضوری استعلام جریمه است و چندان ساده هم نیست. روشی که سوای هزینه‌های رفت و آمد و چه بسا تحمل رنج ترافیک، شامل ایستادن صف و پرداخت هزینه هم هست.

مجموع این معایب موجب می‌شود که برخی ترجیح دهند به جای مراجعه به دفاتر خدمات انتظامی، راه‌های دیگر را امتحان کنند که سهل الوصول‌تر و کم هزینه‌تر هم هستند و با سبک زندگی امروزی بسیاری از مردم همخوانی بیشتری دارند.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت راهور

سایت پلیس راهنمایی و رانندگی به آدرس service.rahvar۱۲۰.ir راه رایگان استعلام خلافی خودرو است که البته استفاده از آن نیازمند ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیک انتظامی (سامانه سخا) است. اگر در سامانه سخا ثبت نام نکرده اید، نگران نباشید، چون به سادگی با استفاده از راهنمای تصویری (لینک زیر) می‌توانید در سخا ثبت نام کنید.

سامانه سخا چیست؟

راهنمای تصویری ثبت نام در سخا

برای ورود به سایت پلیس راهور ۱۲۰ بعد از تایپ کردن آدرس service.rahvar۱۲۰.ir در مرورگر اینترنتی (فرق نمی‌کند از چه بروزری استفاده می‌کنید و با موبایل یا کامپیوتر یا لپ تاپ وارد سایت می‌شوید) به درگاه احراز هویت سامانه سخا منتقل خواهید شد و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، اجازه استفاده از سامانه را خواهید یافت.

انتقال به سامانه احراز هویت سامانه سخا

در پایین صفحه باز شده، بخش استعلام تخلفات خودرو را پیدا کرده و سپس شماره بارکد کارت ماشین (شماره‌ای ۸ یا ۹ رقمی که در عکس زیر مشخص شده است) را وارد کرده و بر روی گزینه استعلام کلیک کنید تا به همین راحتی و به صورت رایگان از میزان خلافی خودرو خود مطلع شده و شناسه پرداخت را مشاهده کنید.

استعلام خلافی از سایت پلیس راهور 120

توجه: می‌توانید از سایت اصلی پلیس راهور به آدرس rahvar۱۲۰.ir و کلیک روی گزینه «استعلام تخلفات رانندگی» هم وارد سامانه استعلام تخلفات شوید.

بارکد پستی کارت خودرو کجاست برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید 

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق پلیس من

یک راه دیگر برای استعلام فوری خلافی در تمامی ساعات شبانه روز، استفاده از برنامه‌های کاربردی یا اپلیکیشن‌های موبایلی است که نسخه‌های متعددی از آنها (مانند آپ، قبضینو و...) در دسترس است، اما مطمئن‌ترین اپ، اپلیکشن پلیس من است که متعلق به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

لینک دانلود و راهنمای تصویری ثبت نام در پلیس من

کار با پلیس من ساده است و برای استعلام خلافی با استفاده از برنامه کاربردی پلیس من، تنها کافی است روی گزینه «استعلام خلافی» بزنید و سپس انتخاب کنید که قصد استعلام خلافی چه وسیله نقلیه‌ای را دارید؛ خودرو سواری، موتورسیکلت یا خودروی دارای پلاک انتظامی منطقه آزاد اقتصادی.

پرداخت خلافی با اپ پلیس من

با انتخاب گزینه و سپس درج شماره پلاک خودرو، می‌توانید خلافی را استعلام و مشاهده کرده و حتی از این موضوع مطلع شوید که آیا خودرو یا موتورسیکلت شما شکایت دارد یا خیر. همچنین به کمک این اپ و با استفاده از درگاه پرداخت بانکی، امکان پرداخت جرائم رانندگی اینترنتی هم در اختیار کاربران قرار دارد.

استعلام خلافی خودرو و موتور با شماره پلاک

از جمله مزایای دیگر پلیس من، نمایش آخرین استعلامات خلافی به صورت رایگان است. البته دقت کنید که استعلام خلافی با پلیس من نیازمند پرداخت مبلغ ۶۲۰۰ تومان (۶۲ هزار ریال) است که از طریق کیف پول درون برنامه و با شارژ این کیف صورت می‌پذیرد.

اعتراض اینترنتی به جریمه رانندگی

یکی دیگر از بخش‌های مهیا شده در بخش استعلام خلافی در پلیس من، ثبت اعتراض به تخلف است که البته هنوز فعال نشده است و امید می‌رود که به زودی در دسترس کاربران قرار گیرد، چراکه روند اعتراض به جریمه بسیار آزاردهنده و نامطلوب است و نیازمند صرف زمان زیادی است، تا جایی که بسیاری از افراد از ثبت و پیگیری اعتراض صرف نظر می‌کنند!

آیا امکان استعلام برای دیگران در پلیس من وجود دارد؟

بله، اما برای این کار نیازمند احراز پیامکی فردی هستید که پلاک به نام وی است. به این صورت که کد چند رقمی به شماره تلفن همراه مالک خودرو پیامک می‌شود که برای استعلام تخلف با پلیس من باید آن را وارد کنید.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟