تابناک تحلیل می‌کند؛

«اعتراض پرستاران» در روز‌های انتقالی کابینه به «دولت پزشک‌ها»/ رئیس‌جمهور، حامی اصلی ایجاد نظام پرستاری بود

برای خیلی‌ها جای سئوال است که چرا پرستاران در انتظار تثبیت دولت جدید منتسب به جامعه پزشکان، نمانده‌اند تا مطالبت‌شان را راحت‌تر پیگیری کنند.
کد خبر: ۱۲۵۴۳۵۵
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳ 18 August 2024
|
20571 بازدید
|

اعتراض پرستاران در روزهای انتقالی کابینه به دولت پزشک ها/ رئیس جمهور، حامی اصلی ایجاد نظام پرستاری بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی تابناک، روز سیزدهم مردادماه مصطفی معین، پزشک و سیاستمدار اصلاح طلب، طی صحبت‌هایی از شرایط حاکم بر روند کاری پزشکان، دستیاران و پرستاران انتقاد کرده بود. مصطفی معین که خود پزشک  و وزیر علوم دوره اصلاحات بود، در این اظهار نظر گفته بود: از نظر من عملکرد وزرای بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حداقل در یک دهه اخیر باید به دقت بررسی و در پیشگاه ملت و وجدان عمومی به استیضاح کشیده شود که پاسخگوی غفلت طولانی و زیان‌بار خود در پایان ندادن به بهره‌کشی و عدم لغو مقررات استثماری طرح خارج از مرکز باشند؛ مقررات ظالمانه‌ای که مهاجرت نیروها و اتلاف سرمایه‌های بی‌بدیل تخصصی و خودکشی کادرهای جوان پرستاری و دستیاران پزشکی را در پی داشته است.

او بخشی از دغدغه های جامعه پزشکان و پرستاران را مطرح کرد و به نظر می رسید این حرفها در واقع تلنگری به دولت جدید است که اتفاقا به دولت پزشک ها معروف شده، اما هنوز در دوره گذار و با وزارتخانه هایی بدون وزیر مورد نظرش، به سر می برد.

اما دو روز بعد از این اظهارات بود که زمزمه هایی از اعتراض تعدادی از پرستاران در برخی از بیمارستان‌ها به گوش رسید.  با گسترش آن به چند بیمارستان دیگر، رسانه های معاند به شدت روی آن مانور دادند و حتی فرصت را به آن دسته از پرستارانی که خواستار پیگیری خواسته هایشان از مسیر قانون بودند، ندادند.

 

دلایل اعتراضات

در همین باره رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به اینکه پرستاران ما سال‌هاست که معترض هستند، به دلایل اعتراضات اشاره کرده و گفت: تعرفه پرستاران بعد از ۱۶ سال به بدترین شکل ممکن در حال اجرا شدن است و علی‌رغم اعتراضات و تجمعات مکرر پرستاران، مشکلات تعرفه حل نشده است.

فاطمه بحرینی در رابطه با تجمعات صورت گرفته از سوی پرستاران اظهار کرد: پرستاران ما سال‌هاست که معترض هستند. زمانی اعتراض داشتیم که چرا تعرفه‌گذاری انجام نمی‌شود و اکنون به نحوه اجرای تعرفه‌گذاری اعتراض داریم.

 

وی افزود: کارانه پرستاران قطع شده و آن را به مبلغ کمتر به نام تعرفه می‌دهند و متاسفانه اصول پرداخت تعرفه پرستاری با تعرفه پزشکی فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ همه در یک سیستم مشغول به فعالیت هستیم اما تعرفه پزشک شامل خدماتی است که پرستار هم انجام می‌دهد ولی پزشک کار و تعرفه پرستار را برای خود با تخصص بالاتر می‌زند و پول را از بیمار و بیمه می‌گیرد.

 

وی اظهار کرد: متاسفانه چون افراد مقابل ما اعم از مسئولین بیمه، کمیسیون بهداشت، مسئولین وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه، پزشک هستند، به نفع این افراد نیست که ما برای حمایت از مردم فریاد می‌زنیم. تعرفه پرستاران بعد از ۱۶ سال به بدترین شکل ممکن در حال اجرا شدن است و علی‌رغم اعتراضات و تجمعات مکرر پرستاران مشکلات تعرفه حل نشده است.

 

انتقاد از دولت سیزدهم

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد یادآور شد: در دولت قبلی معاون اول ریاست‌ جمهوری دستورالعملی در تاریخ یک مهرماه ۱۴۰۲ که آخرین اصلاحیه اعتبارات رفاه بود را صادر کرد ولی اعتبارات ادارات را ندادند و اعلام کردند سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را پرداخت نکرده است؛ این هم متاسفانه به نوعی است که در کلان‌شهر مشهد حق مسکن ما، ماهی ۱۰۰ هزارتومان است.  در مناسبات مختلف هیچ پولی به همکاران پرستار ما در مشهد پرداخت نشده است.

 

مجلس: پیگیریم

در این میان ابراهیم عزیزی، نماینده مجلس به پرستاران این امید را می دهد که مشکلات‌شان در حال پیگیری است و اجازه ندهند رسانه های بیگانه، فضا را به سمت دیگری پیش ببرند.

 

سئوال مهم؛ بهتر نیست فرصتی به رئیس جمهور و وزیرِ پزشک داده شود؟

در همین روزها، سئوالی که مخصوصا برای اهالی رسانه پیش آمده، این است که پرستاران در حالی که می دانند هنوز دولت جدید، به صورت کامل مستقر نشده، چرا فرصتی را به دولت تازه کار  ندادند و دوره انتقالی را برای پیگیری خواسته هایشان در نظر گرفتند؟ 

مگر نه این است که دولت فعلی برآمده از جریان و جامعه پزشکی است و فراتر از آن، رئیس همین دولت، یکی از حامیان اصلی تشکیل سازمان نظام پرستاری بوده است و در تشکیل آن سهم بسزایی داشته است. این را دکتر احمد نجاتیان، رئیس سازمان نظام پرستاری می گوید و اتفاقا او بسیار امیدوار به پی گیری و حل مشکلات جامعه پرستاری در دوره ریاست جمهوری پزشکیان است.

 

دکتر نجاتیان: سازمان نظام پرستاری با حمایت و دفاع پزشکیان ایجاد شد

 

دکتر نجاتیان می گوید: سازمان نظام پرستاری اوایل دهه هشتاد با حضور دکتر پزشکیان در وزارت بهداشت راه اندازی شد، وی از جمله مدافعان تشکیل این سازمان بود. 

وی ادامه می دهد: در سال‌های اول فعالیت سازمان، با دکتر پزشکیان کار کردیم و تجربه خیلی خوبی را از تعامل با ایشان داریم. از سوی دیگر به نظر می‌رسد رویکرد دولت جدید نسبت به نهادهای مدنی خوب باشد و اعتماد به نهادهای مدنی مانند سازمان نظام پرستاری به عنوان یک نهاد حرفه‌ای که می‌تواند به تحقق اهداف نظام سلامت کمک کند باید در این دولت افزایش یابد.

 

هرچند اعتراض حق پرستاران است، اما شاید پرستاران، زمان مناسبی را برای اعتراضات انتخاب نکرده اند. دولت منتسب به جامعه پزشکی، در آغاز راه قرار دارد و همین امروز، یکشنبه، احتمالا نوبت به بررسی صلاحیت دکتر ظفرقندی، وزیر پیشنهادی دکتر پزشکیان برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس می رسد. 

در چنین شرایطی طبیعی ترین و بهترین کار برای پرستاران، دادن فرصت تدارک به دولت جدید و استارت کار وزیر تازه نفس است تا از این مسیر، امیدوار به حل مشکلاتشان باشند.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
به نظرم به کادر درمان باید خوب پول داد و خوبم خدمات گرفت. حقوق خوب در عوض نظارتهای سخت برای نحوه انجام وظیفشون
پاسخ ها
پرستار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
لطفا انتقاد خودتان رابا زور تحمیل نکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
ما دبیران لیسانس و فوق لیسانس ریاضی و زبان که سالهای جوونی عمرمون را صرف تربیت این پرستارها و پزشکان محترم کردیم و پیر شدیم و الان با ۱۲ ملیون بازنشستگی روزگار سپری میکنیم و شرمنده خانواده ایم باید دادمونو به کجا ببریم ؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
نیروی کار پرستار در کشور فراوان هست منتهی اتفاقی که می افتد عدم جذب هست و دستمزد ناچیز.
به جای یک پرستار به ازای مثلا ۴ بیمار، این نسبت در حد ۱ به ۱۰ هستش در برخی بخش ها.
یعنی هم مردم نیاز دارند و هم نیرو هست ولی منابع مالی نیست که البته نشان دهنده ی اولویت های کشور است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
تعرفه پرستاری تو سیستم به اسم پزشک ثبت شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
شما که مریض شدی برو پیش پرستار درمانت بکنه

ت
چقدرما مردم ایران برای همدیگر حسودیم بدبختها
mehdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
کشوری که مردمش درگیر حسودی بشوند دیگر راه اصلاحی وجود ندارند تا به ته ته خط برسند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
اره واقعا حقوق ومزایای ورفاهیات پرستارا خیلی کم وپایین هست ،،تعرفه که چی بگیم ،،کارانه رو حذف کردن ودر مقابلش یه مبلغ ناچیز به عنوان تعرفه اونم دیر به دیر پرداخت میشه امیدواریم دولت جدید یکم پیگیرتر باشن و حق وحقوق ما پرستارا رو عادلانه پرداخت کنن
پرستار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
اتفاقاً یکی از عوامل اعتراض اینه که دوباره علی‌رغم قول دکتر پزشکیان برای استفاده از اشخاص با مدرک مرتبط و به صورت کارشناسی شده باز هم یک پزشک جراح کاندید وزارت شده که هیچ مبنای علمی در این انتخاب دیده نمیشه ایشون چند واحد مدیریت پاس کرده که باید سکان‌دار یکی از حساس‌ترین وزارت‌ها بشن اصلا همون طبابت رو هم یادشون میره جراح‌ها؛ باور کنید خیلی از داروها رو نمیشناسن چون فقط دارن جراحی میکنن الان بیان مشکلات صنف‌های دیگه رو حل کنن؟؟؟؟

چرا با وجود رشته‌های تخصصی مرتبط مثل دکتری مدیریت خدمات بهداشت و درمان یا اقتصاد سلامت باید یه جراح، داروساز یا چشم پزشک سکان‌دار وزارت بهداشت بشن که فقط با طرح‌های عجیب و با آزمون خطا این وزارت اداره بشه و تعارض منافع به رشته‌های دیگه لطمه بزنه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
چشم!! دفعه ی بعد یک پرستار رو میگذاریم رئیس جمهور بشه!! این حرفتان فقط ناشی از کینه و نام مربوط است
پرستار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
تنها چیزی هم که بلدید جواب بدید همینه چون جوابی ندارید که بدید من نگفتم پرستار بشه که اگر هم بشه مطمئنا بهتر مدیریت میکنه چون با تمام واحدها در ارتباط هستیم و خودمون رو از اونها جدا نکردیم و سلف مخصوص نداریم من گفتم تخصص مرتبط باید بشه نه پزشک جراحی که علمش رو نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
شما اطلاع نداری تیتر نزنید ایشون در دوره وزارتشان خیلی از پست های پرستاری رو می خواست حذف کنه و به پزشکان عمومی بده الان هم که شده رییس جمهور
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
این مدل اعتراضات پرستاری بیمارگونه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
حالا که پرستار ها اعتراض کردن شد بیمارگونه!؟ دکتر اگه هر نوع اعتراض دیگه بود این حرف رو میزدی ؟
پرستار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
نتیجه‌ی انتخاب یه پزشک به عنوان وزیر بهداشت اینه که اضافه‌کاری اجباری یک پرستار ساعتی ۲۰ تمن داده میشه و از همین رقم هم مالیات کم میکنن و اصلا خیلی از مسئولین پزشک ما تا قبل از این اعتراضات از این قضیه خبر نداشتن چون براشون مهم نبوده

شدیم تربیت کننده‌ی پرستار برای کشورهای توسعه یافته؛ کشورهایی که نسبت پرستار به جمعیت‌شون ده برابر ماست باید به مسئولین وزارت بهداشت چند دهه‌ی اخیر ایران مدال داد بابت این مدیریت عالی! جالبه اونها با این نسبت‌ها نگران کمبود پرستار در یک دهه‌ی آینده هستند و مدام دارن برای این کمبودها طرح‌های تسهیلاتی و تشویقی در نظر میگیرن تا از نیروهای کشورهای دیگه استفاده کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
اسنپ ساعتی ۱۵۰ درآمد داره
پزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
دوست عزیز هیچ پزشکی منکر زحمات همکاران پرستار و عدم تناسب حجم و حساسیت کارشون با دریافتیشون نیست همین رفتار با پزشکان هم میشه حقوق پزشک متخصص طرحی همین امروز ۱۳ میلیون هستش پس لطفا جو حاکم بر دولت ها و وزارت رو به پزشکان نسبت ندین. نمیدونم چرا هر وقت کم مییارین فک می کنین حقتون رو دادن به پزشکا؟!اگه اینقدر که مدعی هستین به پزشکا میرسن دایم شاهد خودکشی پزشکان هستیم؟
صالح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
پزشک طرحی دریافتیش پایینه اما وقتی طرحش تمام شد خیلی خوب درو میکنه، من پرستار با ۱۸ سال سابقه و ۳ تا بچه ۱۸ تومن میگیرم، حالا باور میکنید پزشک با کمتر از ۶۰ تومن راضی به طبابت بشه؟
مشکل وزارت بهداشت اینه که مسئولین همه پزشک هستن و راضی به افزایش دستمزد پرستاران نمیشن چون درک نمیکنن، پزشک توی این کشور مثل پادشاه زندگی میکنه باید هم مغرور و خودخواه باشن تا زمانی که شیوه مدیریت اینطور باشه شرایط عوض نمیشه
پرستار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
همکار گرامی ما از دریافتی پزشکان طرحی نگفتیم اون که معلومه و من هم راضی به این نیستم یه نخبه‌ی کشورم به عنوان پزشک یا پرستار دریافتی پایین داشته باشه مسلما رشته‌ی پزشکی یکی از مهم‌ترین رشته‌های وزارت بهداشت ولی ما با شکاف درآمدی مخالفیم باید مثل کشورهای توسعه یافته عدالت در پرداختی‌ها رعایت بشه من فوق‌لیسانس پرستاری در خارج اگه تخصص بیهوشی داشته باشم که بهترین تخصص پرستاریه میانه‌ی دریافتیم ۱۷۰ هزار دلار در ساله در مقایسه با بهترین تخصص پزشکی که رادیولوژی و جراح قلبه و چیزی در حدود ۷۰۰ هزار دلار در سال میگیره کاملا منطقی و قابل درکه این اختلاف و کسی هم شاکی نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
امروز پرستاران اعتراض می کنند از دولت امتیاز می گیرند فردا رانندگان و پس فردا کارگران این زنجیره تا ابد ادامه دارد چرا یک نظام پرداخت مبتنی بر سابقه-مدرک تحصیلی برای همه کارکنان دولت حتی هیات علمی دانشگاهها تعریف نمی کنند تمامش کنید یعنی در این کشور یک مرد اهل کار نیست
پاسخ ها
صالح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
اگه بذارن کسی کار کنه،بله اهل کار پیدا میشه
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
عزیز جان بقیه کارکنان قبلا اعتراض کردن و گرفتن مثل کارمندان دارایی و معلمان و دادگستری و امور زندانها بخش خصوصی هم قربونش برم که نرخ دست خودشونه
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
حقوق پرستاران نسبت به تحصیلکرددگان همطرازشان بیشترو قابل قبول است بنظر میآید همه این. حرکات ازطرف پرستاران برای گذاشتن چوب لای چرخ دولت جدیدباشد وگرنه بسیاری دیگرازشاغلین مشاغلی بمراتب سخت تر از پرستاری هست که نان آورخانواده هستند وحقوق ودستمزدشان ازپرستاران کمتر است ونه اعتصاب میکنند ونه تظاهرات البته حق پرستاران دلسوز ومهربان بابیماران چیزدیگری هست که باپول قابل خرید نیست مشروط بردلسوز ومهربان بودن بابیماران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
شما بفرما جای ما کار کن، اعتصاب هم نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
بزرگوار، یه پرستار با مدرک کارشناسی و با با شبفتهای کاری پیچیده و تعطیل و صبحکاری و عصرکاری و شبکاری و ... ماهی 15 میلیون نمیگیره اونقت شما می فرمایید از بقیه ادارت بیشتر می گیرند. یه کارشناس شهرداری که سختی کارش قابل مقایسه با پرستاری نیس ماهی 35-40 تومن دریافتی داره. لطفا بدون اطلاعات نظر ندهید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
کسی از شما نخواست که درباره ما پرستاران و مطالبات به ما حق ما نظر دهد، کارمند هر جایی هستی سرت به کار خودت باشه
پرستار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
شما لطفا درکار پرستاران دخالت نکن بیا یک شب توبیمارستان بعد قضاوت کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
شما که خودتون هیچ انتقادی رو نمی پذیرید نسبت حقوق ومزایا وکارتون هم انتقاد نداشته باشید تو بیمارستان ها هم دیدیم چجوری کار می کنید مریض داره میمیره شما هم تو بقول خودتون ایستگاه پرستاری دارید با هم صحبت میکنید ومیخندید ودرباره مهمونی دیشب یا خواهرتون صحبت میکنید
یه آزمایشگاهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
میشه شغل سختت رو بفرمایی والا ما از بس با مریضا سرو کله میزنیم دیوونه میشیم چند دقیقه بیا جای کادر درمان
وایستا اصلا بیمار که میبینی افسرده میشی از همه بدتر بی احترامی هایی که بیمار به خاطر شرایط سختش بهت میکنه غیر قابل تحمله
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
طوری نوشتین شهرداری انگار مردم خبر ندارن درامد جانبی شغلتون چیه مثل کارمندان دارایی و غیره البته نوش جونتون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
خانوم من معلمه ۹۲ ساعت موظفی داره ولی من ۳۰۰ و پر میکنم سه برابر یک معلم دارم شیفت میدم پس اختلاف دریافتیمون کاملا معنی داره

یه سوال حاضری با ساعتی ۲۰ تمن تو محیط بیمارستان کار کنی؟؟ همین سوال رو بهش خوب فکر کنی علت اعتراض پرستارها رو خواهی فهمید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
باید پرستار آقای ببشتری جذب کنن. یعنی چی این همه پرستار زن تو بیمارستانها هستن
پاسخ ها
پرستار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
شما تبعیض جنسی نیاورید ودخالت نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
موقعه کارکردن که میشه هزارتا دلیل میارن که ما خانم هستیم واین کار ما نیست شوهر داریم بچه داریم و.....ولی موقع ددریافت حقوق ومزایا که میشه از مرددها هم بیشتر میخوان
یا حسین مظلوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
حالا نه اینکه آقایون خیلی کار کنن فکر کارو کاسبیشونن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
من پرستار نیستم، دو سه سال در مراکز درمانی در بخش اداری کار کردم و بخاطر شرایط سخت کاری استعفا دادم بنابراین درک میکنم کادر درمان چه پرستار و چه خدمات و چه اداری چه زحمتی میکشم بنابراین قسم میخورم حتی اگر حقوقشونم چند برابر کنم واقعا حقشونه و حلاله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
پرستار آقا کم داریم چون آقایون حاضر نیستند با این حقوق و مزایای خیلی کم کار کنم و حق دارن
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...