مشاور روسای جمهور اسبق امریکا در گفتگو با تابناک:

ترامپ جنگی را با ایران شروع نمی‌کند/ مناظره امروز ترامپ-هریس تعیین کننده است

«جفری کارلینر» معتقد است که هریس نسبت به ترامپ برای مذاکره با ایران منعطف تر خواهد بود، اما در شرایط دیگر با ایران و متحدانش مخالفت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۵۸۷۹۱
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲ 10 September 2024
|
4721 بازدید
|
۱

بین الملل تابناک: سه‌شنبه دهم سپتامبر «کامالا هریس»، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای نخستین مناظره‌اش در این دور انتخابات، مقابل «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد.

در نخستین مناظره‌ای که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ میان ترامپ و «جو بایدن» برگزار شد، بایدن عملکرد ضعیفی از خودش به نمایش گذاشت. به‌دنبال این مناظره، دموکرات‌ها نگران نتیجه انتخابات شدند و تصمیم گرفتند نامزد مد نظر خود را عوض کنند.

بایدن اصرار داشت که تنها گزینه مطلوب برای ادامه این انتخابات از طرف دموکرات‌ها، خودش خواهد بود. با این حال، دموکرات‌ها اصرار داشتند که کهولت سن و مشکلات مربوط به سلامتی باعث شده که بایدن نتواند عملکرد قوی و مطلوب را در مقابل ترامپ به نمایش بگذارد.

در نهایت با افزایش فشارها از طرف دموکرات‌ها، بایدن ناچار شد میدان را به یک چهره دموکرات دیگر واگذار کند. او کامالا هریس، معاون خودش را به عنوان گزینه مطلوب دموکرات‌ها معرفی و حمایتش را از این گزینه اعلام کرد.

براساس نظرسنجی‌های جدید سیانان انجام شده، مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ با چشم‌اندازی متفاوت در ۶ ایالت کلیدی آغاز می‌شود. «کامالاهریس» نسبت به ترامپ در میان رای‌دهندگان احتمالی در ویسکانسین و میشیگان برتری دارد، در حالی که ترامپ در آریزونا پیشتاز است. ترامپ و هریس رأی‌دهندگان احتمالی را تقریبا به‌طور مساوی در جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا تقسیم کردند. در هر یک از آنها، بهطور متوسط ​​۱۵ درصد از رای‌دهندگان احتمالی می‌گویند که هنوز بهطور قطعی در مورد انتخاب خود تصمیم نگرفته‌اند.

رای‌دهندگان احتمالی در ویسکانسین ۵۰ درصد برای هریس در برابر ۴۴ درصد برای ترامپ و در میشیگان ۴۸ درصد برای هریس در برابر ۴۳ درصد برای ترامپ است.  در آریزونا، نتیجه نظرسنجی نشان می‌دهد که ترامپ ۴۹ درصد در مقابل هریس ۴۴ درصد است، در جورجیا و نوادا، ۴۸ درصد برای هریس در برابر ۴۷ درصد برای ترامپ و در پنسیلوانیا، نامزد‌ها با ۴۷ درصد مساوی هستند.

در این راستا خبرنگار تابناک گفتگویی با «پروفسور جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون ایالات متحده آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

در طول دولت های کارتر و ریگان، کارلینر به عنوان اقتصاددان ارشد و مدیر ستادی در شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور خدمت کرد. او همچنین به عنوان مدیر اجرایی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی در کمبریج، ماساچوست و معاون مدیر موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در واشنگتن دی سی خدمت کرده است.

*علیرغم اینکه کامالا هریس در هفته های اخیر در نظرسنجی ها پیشتاز بود، اما در نظرسنجی جدید ترامپ از او پیشی گرفت. دلیل این امر چیست؟

نظرسنجی های مختلفی از دید و نظر رای دهندگان ایالات متحده آمریکا در مورد انتخابات وجود دارد. همه آنها رقابت بسیار نزدیک بین هریس و ترامپ را نشان می دهند. اکثر آنها همچنان هریس را با فاصله اندک در سطح ملی پیشتاز نشان می‌دهند، اما نه لزوماً در تمام ایالت‌های نوسانی که او برای اینکه رئیس جمهور شود، باید در آنها پیروز شود. تغییرات کوچک در نحوه رأی دادن مردم در 7 ایالت (از 50 ایالت) می تواند تعیین کند چه کسی برنده انتخابات است. اینکه چه کسی برنده خواهد شد، اصلا مشخص نیست.

*مناظره ترامپ و هریس چقدر می تواند بر سرنوشت انتخابات تأثیر بگذارد و کدام افراد بیشتر تحت تأثیر این مناظره هستند؟

اکثر آمریکایی ها قبلاً تصمیم گرفته اند در ماه نوامبر به چه کسی رای خواهند داد، اما درصد بسیار کمی تصمیم نگرفته اند یا ممکن است نظر خود را بر اساس مناظره بین هریس و ترامپ در 10 سپتامبر تغییر دهند. در چنین رقابت تنگاتنگی، حتی تعداد کمی از رأی دهندگان که نظر خود را تغییر می دهند، می تواند نتیجه را تغییر دهد. رای دهندگان از قبل چیزهای زیادی درباره ترامپ می دانند. آنها خیلی کمتر در مورد هریس می دانند. معاونان رئیس جمهور در ایالات متحده چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و هریس فقط کمی بیش از یک ماه است که در صدر اخبار بوده است. این مناظره می تواند تأثیر زیادی بر نتیجه احتمالی انتخابات داشته باشد.

 *اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، آیا سیاست خارجی قبلی خود را در قبال ایران دنبال خواهد کرد؟ آیا کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی ماجراجویی های او را همراهی خواهند کرد؟

اگر ترامپ دوباره رئیس جمهور شود، احتمالاً همان رویکرد دوره اول خود را در قبال ایران دنبال خواهد کرد. او علاقه ای به مذاکره درباره توافقات جدید با ایران نخواهد داشت و به اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران ادامه داده و تلاش خواهد کرد آنها را اجرا کند. ترامپ ممکن است از تلاش های گاه به گاه برای ترور حمایت کند و وی حتما تلاش خواهد کرد روابط نزدیکتر بین عربستان سعودی و اسرائیل را میانجیگری کند. اما ترامپ نمی خواهد جنگی را آغاز کند یا نیروهای آمریکایی را برای جنگ با ایران یا متحدانش در سوریه، لبنان و یمن بفرستد.

عربستان سعودی دستور کار خاص خود را دارد که توسط محمد بن سلمان تنظیم شده است. اگر وی فکر کند به نفع عربستان سعودی است، از سیاست های ترامپ پیروی خواهد کرد، اما در غیر این صورت چنین نخواهد کرد.

 *تفاوت اساسی بین نگاه هریس به ایران و ترامپ چیست؟

هریس احتمالا به رویکرد بایدن در قبال ایران ادامه خواهد داد. بایدن تلاش کرد درباره یک برجام جدید مذاکره کند اما موفق نشد. برخی از ناظران ادعا می کنند که وی تحریم ها علیه صادرات نفت ایران را به شدت اعمال نکرده است. بایدن به دفاع از اسرائیل در برابر حمله تلافی جویانه ایران در آوریل گذشته کمک کرد. بایدن نیز مانند ترامپ، قبل از آغاز جنگ غزه تلاش کرد تا روابط نزدیک‌تر بین عربستان سعودی و اسرائیل را به سرانجام برساند. هریس احتمالاً در صورت انتخاب شدن، سیاست های مشابهی را در قبال ایران و همسایگانش دنبال خواهد کرد. او نسبت به ترامپ برای مذاکره با ایران منعطف تر خواهد بود، اما در شرایط دیگر با ایران و متحدانش مخالفت خواهد کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
الان اینا مثلا کارشناس سیاسی هستن ؟!
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟