توسعه استفاده از تاکسی‌های برقی چه اهمیتی دارد؟

با همت شهرداری تهران و همکاری دولت شهید رئیسی، زمینه ورود تاکسی‌های برقی به طور جدی فراهم شد، اما چرا توسعه استفاده از این تاکسی‌ها اهمیت دارد؟
کد خبر: ۱۲۶۱۵۱۴
|
۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵ 24 September 2024
|
1674 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم ، با همت مدیریت شهری تهران و همکاری دولت شهید رئیسی گام بزرگی برای ورود خودروهای برقی به ناوگان تاکسیرانی برداشته شد، به گونه‌ای که قرار است از محل قرارداد تاریخی شهرداری تهران با چین 27000 دستگاه تاکسی برقی و 27000 دستگاه دیگر از از طریق دولت به تدریج وارد نا‌وگان تاکسیرانی شود.

اما اهمیت این اقدام بزرگ زمانی مشخص می‌شود که دلایل و تأثیرات توسعه‌ استفاده از این تاکسی‌ها  در حوزه‌های مختلف بیان شود.

توسعه استفاده از تاکسی‌های برقی یکی از رویکردهای مهم در بهبود محیط زیست شهری و کاهش آلودگی هوا و صوتی در کلان‌شهرها به شمار می‌آید.

تاکسی‌های برقی هیچ آلاینده‌ای تولید نمی‌کنند

یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه تاکسی‌های برقی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است؛ وسایل نقلیه با موتورهای احتراق داخلی (بنزینی و دیزلی) سهم عمده‌ای در تولید دی‌اکسید کربن و سایر آلاینده‌ها دارند. در مقابل، تاکسی‌های برقی هیچ آلاینده‌ای به صورت مستقیم تولید نمی‌کنند و به طور قابل توجهی به بهبود کیفیت هوا در شهرهای بزرگ کمک می‌کنند.

یکی دیگر از مزایای کلیدی تاکسی‌های برقی، کاهش آلودگی صوتی است. موتورهای برقی بسیار کم‌صدا هستند و این ویژگی می‌تواند به کاهش آلودگی صوتی در مناطق پرجمعیت شهری کمک کند؛ این مسئله به خصوص در مناطقی که ترافیک سنگین و تردد تاکسی‌ها بالا است، اهمیت زیادی دارد

اگرچه هزینه اولیه خرید تاکسی‌های برقی ممکن است نسبت به خودروهای سنتی بیشتر باشد، اما هزینه‌های عملیاتی آنها به مراتب کمتر است. برق به عنوان سوخت اصلی تاکسی‌های برقی، ارزان‌تر از بنزین و گازوئیل است و همچنین خودروهای برقی نیاز کمتری به تعمیرات دوره‌ای دارند، زیرا فاقد اجزای پیچیده موتورهای احتراقی هستند.

کاهش آلودگی هوا و صوتی با استفاده از تاکسی‌های برقی، مستقیماً بر سلامت شهروندان تأثیر مثبت دارد این در حالی است که آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی بیماری‌های تنفسی و قلبی است و با کاهش آلاینده‌ها، فشار بر سیستم بهداشت و درمان نیز کاهش می‌یابد.

کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی 

علاوه بر این با توسعه زیرساخت‌های شارژ برای تاکسی‌های برقی، می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین برق این وسایل نقلیه استفاده کرد. این موضوع نه‌تنها باعث کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی می‌شود، بلکه به کاهش مصرف کلی انرژی‌های غیرپاک و محدود کمک می‌کند.

تاکسی‌های برقی معمولاً از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای بهره می‌برند که به بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش مصرف کمک می‌کند. این خودروها با فناوری‌های بازیابی انرژی مانند ترمزهای بازگشتی، می‌توانند انرژی از دست رفته در طول حرکت را بازیابی و استفاده کنند.

گسترش استفاده از تاکسی‌های برقی می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در حوزه‌های مرتبط با تولید، نگهداری و زیرساخت‌های شارژ این خودروها منجر شود. همچنین، کاهش هزینه‌های سوخت و تعمیرات به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی نیز کمک می‌کند.

توسعه استفاده از تاکسی‌های برقی نه‌تنها گامی مهم در جهت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهبود کیفیت زندگی در شهرها است، بلکه از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز می‌تواند اثرات مثبت چشمگیری داشته باشد. از این رو، تشویق و سرمایه‌گذاری در این بخش یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌ریزی‌های شهری و حمل‌ونقل آینده به شمار می‌آید اما در این بین حمایت دولت از این رویکرد نیز اهمیت بسزایی دارد. 

ضرورت حمایت دولت از تاکسیران‌ها برای خرید تاکسی‌های برقی

مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: علاوه بر ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوس‌ها و متروها، تاکسی‌های شهر تهران نیز که بیشتر آن‌ها فرسوده هستند، نیازمند نوسازی‌اند، اما به‌دلیل شرایط اقتصادی، همه تاکسیران‌ها توانایی خرید تاکسی‌های برقی را که ورود آن‌ها توسط شهرداری و وزارت صمت فراهم شده است، ندارند، این مشکل از طریق اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر که به دولت اجازه پرداخت کمک بلاعوض به تاکسیران‌ها را می‌دهد، قابل‌حل است.

پیرهادی با اشاره به اینکه اگر دولت در این زمینه اقدام مؤثر و سریعی انجام ندهد، روند نوسازی تاکسی‌ها با اختلال مواجه خواهد شد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مرگ‌های زودرس در تهران ناشی از آلودگی هواست و سالانه بیش از 11 میلیارد دلار خسارت اقتصادی به کشور تحمیل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اجرای ماده 12 توسط دولت می‌تواند به بهبود سلامت مردم، اقتصاد کشور و ارتقای کیفیت زندگی کمک کند، اضافه کرد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور فعلی کشورمان یک جراح قلب است و تخصص ویژه‌ای در حوزه سلامت و پزشکی دارد، انتظار می‌رود برای موضوعاتی از این دست که با سلامت مردم در ارتباط است، اقدامات عاجلی در دستور کار قرار گیرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟