محسن رضایی: وحدت برای ما امنیت ساز است / جنگ اجتناب ناپذیر بود

یک سؤالی وجود دارد که آیا تا قبل ۳۱ شهریور ایران برای جلوگیری از جنگ تلاش‌هایی کرده و آیا اصولاً این درگیری صدام با ایران اجتناب‌ناپذیر بوده یا خیر؟ ایران تلاش‌های جدی کرده ولی...
کد خبر: ۱۲۶۱۷۱۲
|
۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶ 24 September 2024
|
483 بازدید

محسن رضایی: وحدت برای ما امنیت ساز است / جنگ اجتناب ناپذیر بود

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه مردم نباید در اداره کشور در حاشیه باشند، اظهار کرد: امیدواریم که با این دولت وفاق که پزشکیان به وجود آورده ما دیگر به اختلافات برنگردیم چرا که وحدت برای‌ ما امنیت‌ساز است.

به گزارش تابناک، سرلشکر محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در سومین قسمت از ویژه‌برنامه حماسه خوان که تحلیل دفاع مقدس اختصاص دارد، در خصوص ائتلاف صدام با آمریکا و شاه برای آغاز جنگ، گفت: ما در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۸ مواجه هستیم با یک ملاقات خیلی مهم. ملاقات آقای برژینسکی مشاور امنیت ملی آقای کارتر با صدام حسین که در یکی گزارشات تایمز لندن آمده است که برژینسکی پس از سفر محرمانه خود به بغداد در اوایل سال جاری ۱۹۸۰ یعنی بهمن‌ماه ۱۳۵۸ در یک مصاحبه تلویزیونی گفت «ما تضاد قابل‌ملاحظه‌ای بین ایالات متحده و عراق نمی‌بینیم. ما معتقدیم عراق که تصمیم به استقلال دارد در آرزوی امنیت خلیج عربی است و تصور نمی‌کنیم که روابط آمریکا و عراق سست گردد.»

دکتر محسن رضایی افزود: ببینید اصلاً جملات کاملاً معنادار است. صدام دنبال استقلال است از کی معلوم می‌شود. از شوروی که دیگر تضاد جدی با آمریکا نخواهد داشت. ببینید شفاف‌تر از این می‌شود که مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا بیاید شفاف بگوید ما تصمیم گرفتیم صدام هم با ما متحد شده و از شوروی فاصله بگیرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ثانیاً تعهد به ما داده که در آینده با ما مشکلی نخواهد داشت؛ ثالثاً چه اشکال دارد بیاید به‌عنوان خلیج عربی امنیت خلیج عربی را تأمین کند کاملاً پیداست یعنی چه سندی بهتر از این در بهمن سال ۱۳۵۸ جالبه برای اولین‌بار آمریکایی‌ها که همیشه می‌گفتند خلیج‌فارس، آقای برژینسکی برای اولین‌بار میگوید خلیج عربی و خوب این نشان می‌دهد که هدف چیست.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصریح کرد: یک سؤالی وجود دارد که آیا تا قبل ۳۱ شهریور ایران برای جلوگیری از جنگ تلاش‌هایی کرده و آیا اصولاً این درگیری صدام با ایران اجتناب‌ناپذیر بوده یا خیر؟ ایران تلاش‌های جدی کرده است. اولاً سفیر ما در عراق آقای دعایی از افراد بسیار دوست و صمیمی با دولت عراق بود. رادیو آزاد آنجا را اداره می‌کرد و مرتب با دولت عراق ارتباط داشت. ثانیاً آقای دکتر یزدی وزیر خارجه ایران با آقای صدام حسین جلسه می‌گذارد، صحبت می‌کند، صحبت‌هایی بین این‌ها ردوبدل می‌شود ولی اینها بی‌تأثیر بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دو نقل‌قول وجود دارد که خیلی جالب است. نماینده عراق در سازمان ملل می‌گوید من در آن جلسه دکتر یزدی با صدام بودم وقتی دکتر یزدی رفت بیرون صدام به من گفت این مذاکرات را جدی نگیرید و خود را برای جنگ با ایران آماده کنید. در همان درگیری‌ها حتی ۱۲ آبان سال ۱۳۵۸ سفیر عراق در لبنان با روزنامه النهار بیروت گفتگو کرده و گفته که بهبود شرایط با ایران منوط به تحقق سه شرط اصلی است.

رضایی ادامه داد: یک تجدیدنظر در پیمان‌نامه ۱۹۷۵ الجزایر درباره اروندرود، دوم اعطای خودمختاری به عشایر کرد و بلوچ و عرب یعنی استان‌های غرب ایران خودمختار شوند. سه، خروج نیروهای نظامی ایران از جزایر سه‌گانه ایرانی مورد مناقشه و سراسر خلیج‌فارس که البته او گفته بود خلیج عربی.

محسن رضایی تأکید کرد: بنابراین با این وضعی که بوده آیا واقعاً دیپلماسی ایران موثر بوده است. این حمله سراسری زمانی شروع شده که دو سه هفته قبل آن آقای بنی صدر تندترین حملات به قوه قضاییه، شهید بهشتی، حزب جمهوری و نهادهای انقلاب انجام داده بود و تصور دشمن این بود که با این درگیری‌های داخلی که بین قوای سه‌گانه است مخصوصاً بین بنی‌صدر با دیگران است پس بهترین زمان است که وارد ایران شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بنابراین باید از اختلاف پرهیز کرد. رقابت درست است ولی می‌شود مرزهای رقابت را حفظ کنیم. امیدواریم که با این دولت وفاق که آقای دکتر پزشکیان به وجود آورده ما دیگر برنگردیم به اختلافات و جنگ‌های زرگری و بی‌خاصیت و بی‌نتیجه. وحدت برایمان امنیت‌ساز است. 

رضایی در پایان تأکید کرد: موضوع بعد مسئله مشارکت مردم است، مردم نباید در اداره کشور در حاشیه باشند. در مراحل بعدی تا زمانی که مردم آمدند وارد جنگ شدند جنگ متحول شد. ارتباط دولت، سیاسیون، دولتمردان با مردم بسیار مهم است.

 

این خبر تکمیل می‌شود

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟