پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل:

آماده تعامل درباره برجام هستیم/ جنایات اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند/با هیچ‌کس جنگ و دعوا نداریم/ جملاتی خطاب به مردم امریکا

رئیس جمهور کشورمان ضمن تاکید بر اینکه با هیچ کشوری جنگ و دعوا نداریم از آمادگی ایران برای تعامل درباره برجام خبر داد.
کد خبر: ۱۲۶۱۷۱۳
|
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰ 25 September 2024
|
1122 بازدید
|
۱

ماخواهان صلح برای همه هستیم و با هیچکس سر جنگ و دعوا نداریم

به گزارش «تابناک»، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان بامداد چهارشنبه در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: آغاز به کار هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد را تبریک می‌گویم و امیدوارم موضوع مهم این اجلاس، یعنی صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی افقی روشن در برابر نسل‌های کنونی و آینده بگشاید.

مردم در انتخاب من به «وفاق ملی» رأی دادند

وی ادامه داد: سال گذشته، رئیس‌جمهور خدمتگذار کشورم، سید ابراهیم رئیسی از همین سخنگاه با شما سخن گفت. او در راه خدمت به مردم ایران شهید شد. روحش شاد. من اینک برای اولین بار از جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران با شما سخن می‌گویم. مردم ما در انتخاب من به شعار محوری «وفاق ملی» رأی دادند.

پزشکیان یادآور شد: این شعار منطبق بر دستور خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم است. مطابق آموزه‌های قرآن در آفرینش، انسان‌ها همگی از یک ریشه‌اند. پیامبران آمده‌اند که اختلافات را بر مبنای کتاب حل و فصل کنند. انسان‌ها اختلاف نمی‌کنند مگر آنکه زیاده‌طلبی و تمامیت‌خواهی آنان را از راه حق دور کند. امام علی(ع) خطاب به یکی از فرمانداران می‌فرماید با تمام وجود به مردم مهر بورزید، محبت کنید و لطف خود را شامل حال آنان بگردانید، مبادا با مردمان تحت فرمان خویش با نامهربانی و خشونت برخورد کنید؛زیرا مردم دو دسته‌اند: یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند.

 استقرار صلح و امنیت با رعایت حقوق همه انسان‌ها

پزشکیان با بیان اینکه رسالت همه پیامبران استقرار و گسترش حق و عدالت در جامعه بین همه انسان‌ها به دور از رنگ، نژاد، جنسیت و زبان بوده، اظهار کرد: صلح و امنیت در جهان مستقر نخواهد شد، مگر اینکه حقوق همه انسان‌ها، جوامع و ملت‌ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود. اکنون سئوال اینجاست که آیا علت جنگ و خونریزی که در دنیای امروز در جریان است؛ غیر از این است که متجاوزی به حقوق دیگران تجاوز کرده و حقوق ملتی را نادیده گرفته، تبعیض و نابرابری را اعمال کرده و گروهی را در ضعف و عقب‌ماندگی نگه داشته و حق و حقوق دیگران را نادیده انگاشته است؟

ورود ایران به عصر جدید

وی افزود: تا زمانی که بی‌عدالتی، ظلم، زیاده خواهی، فقر و جهل در منطقه‌ای حاکم باشد، جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت. ما تا به ریشه‌های این نابسامانی‌ها نپردازیم، نمی‌توانیم آینده فرزندانمان را از تاریکی و نابودی نجات دهیم.

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: با برنامه‌ای مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادی»، وارد کارزار انتخابات و موفق شدم اعتماد هموطنانم را در پای صندوق‌های رأی جلب کنم. من قصد دارم بنیان‌هایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش‌آفرینی سازنده و مؤثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه‌گذاری کنم، موانع و چالش‌ها را برطرف و مناسبات کشورم را بر اساس ملزومات و واقعیت‌های دنیای امروز سازماندهی کنم.

به کودک‌کشی می‌گویند «دفاع مشروع»!

پزشکیان یادآور شد: مردم جهان در یک‌سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در ۱۱ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بی‌گناه بوده‌اند، ولی به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسمِ دولتی می‌گویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند «هدفِ مشروعِ نظامی»! به مردم آزادی‌خواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل‌کشی آن‌ها اعتراض می‌کنند، می‌گویند «یهودستیز!». به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اِشغال و تحقیر، علیه آنها به پا خاسته‌اند می‌گویند «تروریست!»

جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند

رئیس‌جمهوری افزود: اسرائیل است دانشمندان، دیپلمات‌ها و مهمانان ما را در سرزمین ما ترور کرده و از داعش و گروه‌های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده، در مقابل ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش و مردمی حمایت کرده که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده‌اند. ما کنار مردم کشورهای شما که در خیابان‌ها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می‌کنند، ایستاده‌ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش بسی دائمی برقرار شود، تصریح کرد: وحشی‌گری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان پیش از آن‌که منطقه و جهان را به آتش بکشاند باید متوقف شود. رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه طبیعی است جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه لبنان که هزاران انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشیده، بی پاسخ نمی‌ماند، تصریح کرد: مسئولیت عواقب آن با دولت‌هایی است که در برابر تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می‌ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می‌گذارند.

همه پرسی سراسری برای مردم فلسطین

وی تصریح کرد: تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است. پیشنهاد می‌کنیم تمامی مردم فلسطین، چه کسانی که اکنون در سرزمین مادری‌شان حضور دارند و چه آنانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه پرسی سراسری آینده خود را تعیین کنند. معتقدیم با چنین سازوکاری می‌توان به صلحی پایدار رسید. تنها از این طریق است که مسلمان، یهودی و مسیحی می‌توانند در سرزمینی واحد و در آرامش و به دور از نژادپرستی و آپارتاید کنار هم زندگی کنند.

ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده

پزشکیان در ادامه یادآور شد: به تاریخ معاصر منطقه نگاه کنید. ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع کرده و متجاوزان را پشیمان ساخته است. ایران سرزمین هیچ ملتی را اِشغال نکرده؛ چشم به منابع هیچ کشوری نداشته و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح‌های گوناگون به همسایگان و مجامع بین‌المللی پیشنهاد داده است.

برون‌سپاری امنیت به سود هیچ‌ کشوری نیست

رئیس‌جمهوری کشورمان متذکر شد: ما از ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک «منطقه قوی» سخن گفته‌ایم. «منطقه متحد و قوی» بر چند اصل استوار است. اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرت‌های خارجی در منطقه موقتی و منشا بی‌ثباتی است. توسعه و پیشرفت ما و شما به یکدیگر گره خورده است. برون‌سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ‌یک از ما نیست. دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد. نظمی که منافع تک‌تک کشورهای همسایه را تامین نکند، نمی‌تواند پایدار باشد.

وی افزود: سوم اینکه کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند. منطقه ما از جنگ، تنش‌های فرقه‌ای، تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان، تخریب محیط‌ زیست و مداخلات خارجی رنج می‌برد. ما می‌توانیم با هم به این چالش‌های مشترک، برای تأمین آینده بهتر نسل‌های بعدی رسیدگی کنیم.

هیچ‌گاه دیگران به کمک ایران نیامده‌اند!

رئیس‌جمهوری اظهارکرد: من رئیس‌جمهور کشوری هستم که در تاریخ معاصر خود بارها در معرض تهدید، جنگ، اشغال و تحریم قرار گرفته است. هیچ‌گاه دیگران به کمک ما نیامده، به اعلام بی‌طرفی ما اعتنایی نکرده و حتی به کمک متجاوز آمده‌اند. ما به تجربه آموخته‌ایم که تنها می‌توانیم به مردم و توانمندی‌های بومی خود متکی باشیم. ایران مصمم به تامین و تضمین امنیت خود است، نه ایجاد ناامنی برای دیگران تصریح کرد: ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچ‌کس سر جنگ و دعوا نداریم. 

خواستار صلح و امنیت پایدار بین اوکراین و روسیه

وی با بیان اینکه خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین، از هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند و معتقد است تنها از طریق گفت‌وگو این بحران خاتمه می‌یابد.

تمرکز بر فرصت‌ها به جای تهدیدها

پزشکیان تاکید کرد: در جهان به هم پیوسته کنونی امنیت و منافع یک کشور با نابودی امنیت و منافع دیگران هرگز تامین نخواهد شد. ما نیازمند نگاهی جدید برای حل مسائل جهانی هستیم. چنین نگاهی می‌بایست به جای تهدیدها بر فرصت‌ها تمرکز کند. بر مبنای همین منطق تعاملی می‌توان فرصت‌های جدیدی برای همکاری پدید آورد. ایران و قدرت‌های جهانی با نگرشی فرصت‌محور به برجام دست یافتند و ما در برابر شناسایی حقوق ایران و رفع تحریم‌ها، بالاترین سطح از نظارت‌ها در حوزه هسته‌ای را پذیرفتیم. خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام نشانگر دیدگاه تهدید محور در عرصه سیاسی و نگاه قدرت محور در عرصه اقتصادی بود.

آمادگی ایران برای تعامل با اعضای برجام

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های یکجانبه مردم را هدف قرار داده و در پی نابودی بنیان‌های اقتصادی ایران است، تصریح کرد: هدف، امنیتی‌سازی ایران است و نتیجه آن ناامنی همگان. سیاست فشار حداکثری زمانی علیه ملت ایران به کار گرفته شد که ایران به گواهی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای‌، به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود. ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد.

کنار مرزهای هیچ کشوری پایگاه نظامی نساخته‌ایم

پزشکیان همچنین با خطاب قرار دادن مردم آمریکا گفت: این ایران نیست که کنار مرزهای شما پایگاه نظامی ساخته است. این ایران نیست که کشور شما را تحریم کرده و مانع از روابط تجاری شما با جهان شده است. این ایران نیست که مانع از دسترسی شما به دارو می‌شود. این ایران نیست که مانع دسترسی شما به نظام بانکی و پولی جهان شده است. ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده‌ایم، بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را در فرودگاه بغداد ترور کرده است.

ساختن دوران جدید با درس عبرت دولت‌ها از تاریخ

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: پیام من به همه دولت‌هایی که راهبردی غیرسازنده در قبال ایران در پیش گرفته‌اند این است که از تاریخ درس بگیریم. ما می‌توانیم از این محدودیت‌ها فراتر برویم و دوران جدیدی را آغاز کنیم. این دوران جدید با به رسمیت شناختن دغدغه‌های امنیتی ایران و هم چنین کار مشترک بر سر مسئله‌های مشترک شروع می‌شود. تحریم‌ها، سلاحی مخرب و غیرانسانی هستند که با هدف فلج کردن اقتصاد کشور اعمال می‌شوند. محرومیت از دسترسی به داروهای حیاتی، یکی از دردناک‌ترین پیامدهای تحریم‌ها است که جان هزاران انسان بی‌گناه را به خطر می‌اندازد. این اقدام، نه‌تنها نقض آشکار حقوق بشر، بلکه جنایتی علیه بشریت است.

زخم‌های عمیق تحریم‌ها بر پیکره جامعه ما

پزشکیان یادآور شد: ملت ما در طول سال‌های گذشته، با تحمل سختی‌های فراوان ناشی از تحریم‌ها نشان داده که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می‌کند. اگرچه زخم‌های ناشی از تحریم‌ها بر پیکره جامعه ما عمیق است اما مواجهه با این تجربه تلخ ما را به ملتی قوی‌تر با اراده‌ای پولادین و خودباور تبدیل کرده است. ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.

وی در پایان با تاکید برا اینکه پاسخ مناسب به چنین پیامی که از ایران صادر می‌شود، اعمال تحریم‌های بیشتر نیست، متذکر شد: اجرای تعهدات قبلی در رفع تحریم‌ها برای بهبود واقعی شرایط اقتصادی مردم ایران است و زمینه‌سازی برای توافق‌های بیشتر. من امیدوارم این صدا از ایران امروز به خوبی شنیده شود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
سخرانی رئیس جمهور کشورهای دنیا در سازمان ملل چیزی جز یک نمایش نیست، طی 100 سال اخیر سازمان ملل جز ابراز نگرانی هیچ کاربرد دیگه ای نداشته
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟