یادی از خوشنویسی رضا مافی/ گشودن راز دست های بدلکار هزار دستان + عکس و فیلم

اگر امروز از دیدن نقاشی‌خط یا کالیگرافی خوشتان می‌آید، باید یادی کنید از رضا مافی. هنرمندی که برای اولین بار خط و نقاشی را با هم ترکیب کرد و در سریال هزاردستان هم نقش مهمی داشت.
کد خبر: ۱۲۶۱۸۹۳
|
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴ 25 September 2024
|
1240 بازدید

به گزارش سرویس فرهنگی تابناک، رضا مافی خیلی زود از دنیا رفت. در 39 سالگی. دقیقا در 4 مهر 1361. اصلا او جوانمرگ شد با این حال، توانست حرکت نویی را در عرصه خوشنویسی بنا بگذارد. او هم خط را دوست داشت و هم نقاشی را و این دو را برای اولین بار با هم ترکیب کرد. و نستعلیق را به شکل نقاشی روی تابلوهایش نشان داد.

 یادی از خوشنویسی رضا مافی + فیلم نوستالژی هزاردستان

خوشنویسی که جایزه شعر داشت

خودش تعریف می‌کند که از 13 14 سالگی بود که شعر را شناخت و برای همیشه پایبندش ماند و برای آن که کار خطاطی‌اش بهتر شود، تلاش می‌کرد هرچه بیشتر، شعر حفظ کند. در میان شاعران حافظ را بیشتر از همه دوست داشت: «از مریدان پابر جای سلطان بی‌منازع غزل عارفانه و عاشقانه ایران وشرق، حافظ شیرازی‌ام و شعر امروز را نیز بسیار می‌خوانم. و از میان سرایندگان پارسی‌زبان امروز اخوان ثالث، شفیعی کدکنی، اسماعیل خوئی و مرحوم فروغ فرخزاد را دوست می‌دارم و راستی، جایزه فروغ را هم اگر اشارتی نباشد و ناشی از خوددوست‌داری! گرفته‌ام.»

یادی از خوشنویسی رضا مافی + فیلم نوستالژی هزاردستان

سیاه‌مشق، نوعی عبادت

رضا مافی در مصاحبه‌ای که با روزنامه رستاخیز در شنبه 6 آذر 2535 داشته، درباره خط و سیاه‌مشق گفته است: «خط به تنهایی نمایشگر زیبایی است. هدف از نوشتن خط فقط خوشنویسی نیست. من با بازی با حروف، هر بار ترکیب پنهانی تازه‌تری پیدا می‌کنم و این یک بازی دلپذیر است که در آن هر بار به فرم جدیدی دست می‌یابم. خط‌نویسی مخصوصا سیاه‌مشق نوعی عبادت است. تکرار یک حرف در یک صفحه و بیم قبول شدن یا نشدن این عبادت به درگاه خدا و باز نوشتن و باز نوشتن و باز کشیدگی، باز فراز و نشیب و باز راز و رمز و ابهام، شعر، طبیعت، صدای موذن، محراب و بالاخره نیرویی بالا و والا به نام خدا در خلق یک اثر به من الهام می‌بخشند، کمتر کسی می‌تواند احساس کند زانوان یک خطاط که به آهنگ کِش آمدن قلم روی کاغذ به رقص می‌آید، او در چه دنیایی سیر می‌کند.» حالا او خودش تلاش کرده که جذابیت سیاه مشق را این طور در آثارش نشان دهد:

یادی از خوشنویسی رضا مافی + فیلم نوستالژی هزاردستان

خط رضا مافی در تیتراژ هزاردستان

ما خط رضا مافی را در تیتراژ سریال هزار دستان اثر زنده‌یاد علی حاتمی دیده‌ایم. آن دست‌خط‌ها هنوز هم موجود است و چند ماه پیش در موزه هنرهای معاصر در نمایشگاهی که به یاد رضا مافی برگزار شد، به نمایش درآمدند. مشهور است که دست رضا خوشنویس در سریال هزار دستان، دست‌های رضا مافی است، اما حمعی معتقدند آن دست‌ها دست‌های استاد عبدالله فرادی است.

اما نهایتا بر اساس تصویری که در سال 1399 برای اولین بار منتشر شد که در آن دست های مافی را گریمور برای کار فیلمبرداری آماده می کند، این استنباط که وی این کار را انجام داده، بیشتر تقویت شد.

 

یادی از خوشنویسی رضا مافی + فیلم نوستالژی هزاردستان

 

 حالا بخشی از سریال هزار دستان و تیتراژ پایانی آن را که با دستخط رضا مافی، اسامی نوشته شده است، ببینیم. سریالی که ساختش از سال 58 تا 66 شد طول کشید و بعد از درگذشت او پخش شد و در تیتراژش آمده: به یاد رضا مافی.

تعداد بازدید : 304
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟