امضا قرارداد گوگل برای تأمین برق هوش مصنوعی از طریق انرژی هسته‌ای با یک استارتاپ

انتظار می‌رود اولین راکتور هسته‌ای گوگل تا سال 2030 راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۱۲۶۵۷۸۰
|
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰ 15 October 2024
|
344 بازدید
|
۱

امضا قرارداد گوگل برای تأمین برق هوش مصنوعی از طریق انرژی هسته‌ای با یک استارتاپ

به گزارش «تابناک» به نقل از دیجیاتو؛ گوگل به منظور تأمین برق مراکز داده و هوش مصنوعی خود با استارتاپ کایروس پاور (Kairos Power) برای ساخت هفت راکتور هسته‌ای کوچک در ایالات متحده قرارداد بست. هدف این قرارداد افزودن 500 مگاوات انرژی هسته‌ای با راکتورهای کوچک مدولار (SMR) تا پایان این دهه میلادی است.

تک کرانچ اعلام کرد، انتظار می‌رود اولین SMR تا سال 2030 راه‌اندازی شود و سپس راکتورهای دیگر تا سال 2035 آماده می‌شوند. جزئیات مالی این قرارداد اعلام نشده، اما گوگل می‌گوید این معامله به کاهش هزینه‌ها و دریافت زودتر انرژی کمک می‌کند. پیش‌ازاین مایکروسافت نیز برای تأمین برق هوش مصنوعی خود به سراغ خرید یک نیروگاه هسته‌ای رفته بود.

تأمین برق مراکز هوش مصنوعی گوگل با انرژی هسته‌ای

این اولین قرارداد شرکتی برای راه‌اندازی انرژی هسته‌ای با SMR است. راکتورهای کوچک مدولار، همانطور که از نام آن‌ها پیداست، کوچک‌تر از راکتورهای موجود هستند. بااین‌حال استارتاپ کایروس پاور به مجوز کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای آمریکا نیاز دارد تا بتواند ساخت این راکتورها را نهایی کند.

امضا قرارداد گوگل برای تأمین برق هوش مصنوعی از طریق انرژی هسته‌ای با یک استارتاپ

رندری از راکتور نمایشی کایروس پاور در تنسی

این استارتاپ قبلاً تأییدیه یک راکتور نمایشی در ایالت تنسی را دریافت کرده بود و تاریخ راه‌اندازی را نیز سال 2027 تعیین کرده است. این شرکت درحال‌حاضر واحدهای آزمایشی (بدون اجزای سوخت هسته‌ای) را در یک مرکز توسعه در آلبوکرکی می‌سازد تا بتواند اجزا و سیستم‌ها را ارزیابی کند. به‌طورکلی، کایروس پاور قصد دارد SMRها را به تولید انبوه برساند، تا بتوان نیروگاه‌های هسته‌ای را سریع‌تر و ارزان‌تر دایر کرد.

بااین‌حال شاید بزرگ‌ترین مسئله کایروس پاور (و گوگل)، موضوع فنی نباشد. طبق آمار Pew Research، اگرچه 56 درصد از آمریکایی‌ها طرفدار انرژی هسته‌ای هستند، همچنان حدود 44 درصد با آن مخالفند. مردم بسیار بیشتر حامی انرژی‌های بادی و خورشیدی هستند که هزینه بسیار کمتری نسبت به نیروگاه‌های هسته‌ای جدید دارند. درکل انرژی هسته‌ای به دلیل دفع زباله‌های رادیواکتیو، احتمال وقوع حوادث فاجعه‌آمیز و هزینه‌های بالای مربوط به ساخت‌وساز مخالفان سرسختی دارد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
اورانیوم بسیار ارزشمند تر از آن است که بعنوان سوخت مصرف شود.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟