عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با تابناک/

ایران باید همیشه در آستانه ساخت سلاح هسته ای باشد/همه امید نتانیاهو پیروزی ترامپ است/ حزب‌الله پس از سید حسن نصرالله چه تغییری کرده است؟

دکتر ابوالفضل ظهره وند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ایران همیشه باید در آستانه ساخت سلاح هسته ای باشد، اظهار داشت: همه برنامه و امید نتانیاهو پیروزی ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا است.
کد خبر: ۱۲۶۵۸۲۷
|
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹ 15 October 2024
|
1601 بازدید

متن گفتگوی خبرنگار سیاسی تابناک با ظهره وند را از نظر می گذرانید:

ارزیابی شما از شرایط جدید حزب الله لبنان بعد از شهادت سید حسن نصرالله چیست و فکر میکنید در این شرایط باید چه استراتژی را در پیش بگیرند؟


حزب الله لبنان، جریانی است که شهید سید حسن نصرالله ۳۲ سال رهبری آن را برعهده داشتند و مدیریت خود را طی این ۳۲ سال در آن نهادینه کردند اما چنان که میبینیم در این ۴۸ ساعت گذشته امروز مقاومت حزب الله، قوی‌تر از روز‌های قبل عملیات خود علیه رژیم صهیونیستی را انجام داده و بسیار هم موثر عمل کرده و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری اشاره داشتند که حزب الله پیروز است و این پیروزی را ادامه خواهد داد؛ بنابراین وابستگی حزب الله به دبیرکل و در واقع به رهبری حزب،  متفاوت از آن چیزی ست که ما در بین احزاب سیاسی تجربه داریم و با رفتن  دبیرکل ِ، دبیر کل دیگری از بین بدنه حزب الله مقرر میشود و همان مسیر را ادامه می‌دهد، چون سید حسن خود را در حزب اببه نهادینه کرده بنابراین چیز جدید دیگری قرار نبود که به دوستان خود و به حزب الله ارائه بکند. تداوم سید حسن را ما در شکل تداوم حرکت حزب الله در صحنه منطقه شاهد هستیم.

ایران باید همیشه در آستانه ساخت سلاح هسته ای باشد/همه امید نتانیاهو پیروزی ترامپ است

 فکر میکنید رژیم صهیونیستی با آتش بس در لبنان موافقت کند؟ و سیاست جمهوری اسلامی در این مورد چه باید باشد؟

من ابتدا سیاست جمهوری اسلامی را می‌گویم که مسئله اش حمایت قاطع و جدی از مردم منطقه، حوزه‌ی مقاومت، لبنان، حزب الله و مخالفت جدی با شرارت رژیم صهیونیستی بوده و هست و خواهد بود.

باید از این زاویه به آن نگاه بکنیم؛ و سفر آقای قالیباف به بیروت هم، در شرایط تنش آلود منطقه و عملیات نظامی اسرائیل علیه غیرنظامیان، در واقع سببی است براین مدعا که ایران کماکان کنار ملت لبنان هست، از حزب الله دفاع می‌کند و در واقع امریکایی‌ها به عنوان حامیان اصلی رژیم صهیونیستی می‌بایست بدانند که مسیری که تا حالا رفته اند جز از دست دادن ظرفیت‌های نرمشان در جهان عرب و جهان اسلام چیزی نبوده و نخواهد بود؛ بنابراین تغییر موازنه در منطقه به نفع ملت‌های منطقه و مقاومت، یک امر واقع شده هست و آمریکایی‌ها باید خودشان را با این حقیقت تطبیق بدهند و این حقیقت را بپذیرند، در غیراین صورت ناگزیرند که با حقیقت تلخ تری  مواجه بشوند که آن ترک منطقه و فرار رژیم صهیونیستی از غرب آسیا خواهد بود.


پیش بینی شخص شما از اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی چیست؟  

رژیم صهیونیستی و آمریکا دارند زمان می‌خرند،  چون من دوئیتی بین رژیم صهیونسیتی و دولت آقای بایدن قائل نیستم، آن‌ها بازی را صفر و یک جلو برده و می‌برند،  ما هم برای این بازی آمادگی کامل داریم و قطعاً در یک بازی صفر و یک ما و منطقه پیروزیم؛ و البته تلاش این بوده که بتوانیم روی بازدارندگی بایستیم و از ظرفیت‌های دیپلماتیک هم استفاده بکنیم و به هر حال هزینه‌ای به مردم وارد نشود، اما تصمیم با امریکایی‌ها و اسرائیل است.


اسرائیل، درواقع «آقای نتانیاهو» مجری اوامر امریکا و بایدن هست، البته او شخصاً هم امیدوار هست به اینکه شاید ترامپ پیروز شود و او بتواند در قدرت باقی بماند و مسیر به اصطلاح برخورد نظامی را ادامه بدهد، اما واقعیت این است که تاب آوری این رژیم شکسته شده، بیش از ۷۷ درصد همین باشندگان رژیم صهیونیستی دورنمای روشنی را نمیبینند و آینده را نگران کننده ارزیابی کردند. این تازه‌ترین نظرسنجی است؛ بنابراین، این تصمیم رژیم صهیونسیتی است که بخواهد عمر طولانی داشته باشد یا اینکه ناگزیر به فرار از منطقه بشود، که به نظر من خروجی این مسیری که میرود  فرار از منطقه است.


به نظر شما در این شرایط ساخت سلاح هسته‌ای به عنوان یک عامل بازدارنده  کار صحیحی یا خیر؟

  به هیچ عنوان! سلاح‌های کشتار جمعی در دکترین ما هیچوقت نقشی نداشته و ندارد، اما باید به یک اصل توجه داشته باشیم: مرزی میان تکنولوژی صلح آمیز و تکنولوژی نظامی هسته‌ای وجود ندارد،  آنچه که وجود دارد اراده است و بنده اعتقاد دارم که ایران باید همواره در آستانه‌ی بالاترین سطح خودش قرار بگیرد و قرار داشتن در سطح آستانه، خودش بازدارندگی می‌آورد، نیازی به تولید سلاح و بمب نیست. اما بایستی ما در بالاترین سطح غنی سازی کنیم. هدف ما تولید سلاح و بمب نیست، اما بایستی ما در بالاترین سطح غنی سازی کنیم و ظرفیتمان را که اراده هسته‌ای ما هست به بالاترین سطح  ارتقاء بدهیم و حفظ کنیم.


چه نمره‌ای به دستگاه دیپلماسی دولت جدید می‌دهید و در این حدود  ۱۰۰ روز چه نقاط ضعف و قوتی داشته است؟

ببینید هنوز  مشخص نیست، اولین سفر آقای رئیس جمهور به قطر بود؛ که به نظر من شاید نیاز نبوده که در دستور کار قرار بگیرد. سفر ایشان به ترکمنستان نمره می‌گیرد، خصوصا دیدار با آقای پوتین.اگر ما مسیر اتحاد راهبردی و امنیتی دفاعی را با روسیه و چین درست بفهمیم و آن را عملیاتی کنیم، به نفع آینده ایران است؛ و اگر قرار باشد که بخواهیم موازنه‌ی سیاسی را آنطور که آقای رییس‌جمهور مطرح کردند دنبال کنیم نمره‌ی منفی می‌گیرد و ما باز همانند دوره دولت یازدهم و دوازدهم  با مصیبت مواجه خواهیم شد.

دولت پزشکیان نباید با تجربه‌ی تلخ گذشته  مواجه شود. سفر آقای عراقچی به لبنان سفر خوبی بود و درمقطع حساسی صورت گرفت اما سفر ایشان  به عربستان آورده‌ای نداشت، حتی بی احترامی هم کردند و کنار وزیر پرچم نگذاشتند، ایشان باید اعتراض میکردند،  اما پیامی هم ندادند.

 در واقع میخواهم بگویم کار دارد تا دستگاه دیپلماسی ما فعال بشود و این برمیگردد به اینکه نوع نگاه  را به روابط بین‌الملل تغییر بدهد. تا زمانی که دولت به دنبال رفع تحریم‌ها از طریق پذیرش شروطی مانند  اف‌ای تی اف باشد نمره اش نمره‌ی خوبی نخواهد بود و جز سرشکستگی چیزی به همراه ندارد، به نظر من ظرفیت‌های منطقه‌ای،  درواقع ظرفیت‌های بیرون از اراده غرب می‌تواند مثبت باشد،  بنابراین  می‌توانیم نمرات مثبت و منفی را کنار هم فهرست کنیم. در مجموع می‌خواهم بگویم که امیدوارم  در آغاز راه نگاهشان را از نگاهی که در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی حاکم بود تغییر بدهند، و هرچقدر از آن زاویه بگیرند قطعاً نتیجه و دستاورد دولت مثبت خواهد شد؛ و هر چقدر بخواهند  متاثر از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های عناصری که هنوز آنجا هستند عمل کنند تجربه تلخ گذشته تکرار خواهد شد.

گقتنی است ابوالفضل ظهره وند  در سمت‌های مختلفی از جمله مشاور رئیس‌جمهور، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و سفیر ایران در ایتالیا و افغانستان فعالیت کرده‌است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟